Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rakastan työtäni R-kioskilla!

Vierailija
02.01.2015 |

Kohta 3,5 vuotta takana, ihan rivimyyjänä olen. Lähdin entisestä työpaikastani, sillä emme päässeet yhteisymmärrykseen pomon kanssa. Eräällä lounastauolla olin ollut minuutin ylimääräistä tauolla, kun pomo tuli ilmoittamaan että tästä johtuen olen sitten tunnin ylimääräistä töissä palkatta. Lähdin töistä ahdistuneena ja toivottomana, kuinka jaksaisin enää pitempää? Avasin ärrän sivut ja hetken mielijohteesta laitoin hakemuksen.

Kerroin sukulaiselleni mitä olin tehnyt, hän sattuikin tuntemaan erää kauppiaan, joka haki työntekijää. Sain paikan välittömästi. Ilmoitin pomolle, että aloitan uudessa paikassa jo ensi viikolla, kiitin yhteisestä ajasta ja totesin, että olemme varmaan molemmat yhtämieltä siitä, ettei tämä työ ollut minua varten. Toivotin onnea uuden työntekijän etsintään ja puhdistin työpöytäni.

Kolme kuukautta aloittamisestani ärrällä kioskimme siirtyi ketjun omistukseen. Olin helpottunut kaikista rutiineista ja säännöistä, kuinka kioskilla toimitaan, saamastani koulutuksesta ja mahtavasta esimiehestä, joka kioskiimme palkattiin.

Työ on hektistä ja osaamista vaaditaan; posti, passit, vuokraus, ikäraja- ja hygieniapassit vaaditaan. Veikkaus- ja Toto-koneet täytyy osata käyttää. Vaikeita tilanteita tulee päivittäin, ja niistä pitää pystyä selviämään pahoittamatta kenenkään mieltä. Taukoja ei varsinaisesti ole, mutta olen aina kerennyt syömään ja käymään vessassa tarpeen tullen.

Asiakkaat ovat ihania, ja haluan palvella heidät niin hyvin kuin kykenen. Yhtään valitusta en ole saanut työstäni, kehuja olen saanut henkilökunnalta, ja kaksi kirjallista tyytyväisiltä asiakkailta. Tunnen, että työtäni arvostetaan, ja se on tärkeää jaksamisen kannalta.

En aio lopettaa töitä ihan heti paikassa, jossa viihdyn :)

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä! Onneksi olkoon mielekkäästä työstä.
Ärrän asiakkaana olenkin miettinyt siinä tiskillä asioidessani, että paljon teidän pitää opetella eri asioita että pystytte kaikkia palvelemaan.
Kiitos kaikille Ärräläisille ja jatkakaa samaan malliin!

Vierailija
2/29 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä! Ärrä on todella monipuolinen ja antoisa :) älä polta itseäsi loppuun, joskus voi olla niin paljon lisähommaa jos käy reserviläisiä vaikka välissä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuten huomannut, että liian usein reserviläisten vuoron jälkeen on paljon ylimääräistä tehtävää... Välillä on kieltämättä ärsyttänyt tekemättömät työt, mutta kun kaikki on plakkarissa on taas hetken aikaa "ylitin jälleen itseni" olo, varsinkin jos on erityisen kiireinen päivä :)

Vierailija
4/29 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

R-kioskin ilmainen mainos? Ollaanko etsimässä uusia yrittäjiä taas?

Vierailija
5/29 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakasta vaan en ole koskaan ostanu mitää riistohintasesta ärrästä

Vierailija
6/29 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mainos. Ihan muuten vaan kerroin asiani, joita monet pitävät kummallisena. "Kuka nyt vois kiskalla haluta olla töissä?"

Kauppiaaksi en ryhtyisi itse. Tietenkin, jos jaksaa kantaa valtavan vastuun kioskin toiminnasta ja jaksaa n. 50h/viikko tehdä töitä, niin be my guest. Itsestäni ei olisi siihen. Esimiehenä olo olisi mukavaa ketjun kioskissa.

Vierailija
7/29 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea sun megapitkää yhtä kappaletta, mutta kivat sulle :) Onhan siinä työssä hyvät hetkensä. Ja työn monipuolisuus on kiva, ettei tule tylsää. Lisäksi se sopii hyvin opiskelijoille, kun saa itse päättää työajat ^^ Muuten kylläkin erittäin stressaava, kiireinen ja vaativa työ. Ja ne avaimen kiikutukset ilman palkkaa on syvältä. -N20

Vierailija
8/29 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kioski ei voi pyytää yhtä matalaa hintaa kuin iso supermarket. Menekki ja kattert täytyy muistaa. Jos kiska haluas tehdä voittoa, on myytävä se muutama päkki kaljaa päivässä isommalla rahalla, kun iso marketti myy satoja päkkejä päivässä pienemmällä.

Valikoimakin on tietysti erilainen verrattuna marketin valikoimaan.

Varmaan et asu pk-seudulla, tai et käytä julkista liikennettä... vai oikeasti käyt joka ikinen kerta lataamassa matkakorttisi yhteispalvelupisteellä, joita on harvemmassa kuin ärriä. Entäs omistatkos passin? Sen kun uusit pääset asioimaan ärrälle. Tervetuloa :)

Vierailija
9/29 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:25"]

Olen muuten huomannut, että liian usein reserviläisten vuoron jälkeen on paljon ylimääräistä tehtävää... Välillä on kieltämättä ärsyttänyt tekemättömät työt, mutta kun kaikki on plakkarissa on taas hetken aikaa "ylitin jälleen itseni" olo, varsinkin jos on erityisen kiireinen päivä :)

[/quote]

Se on valitettavasti totta. Mä aloitin restappina ja oli poikkeuksellisen ahkera. Tein aina kaiken, minkä vaan suinkin ehdin ja huolellisesti. Jos tuli ongelmia, soitin. Tulihan niitä virheitä, koska restappi ei voi tietää, miten asiat tehdään juuri siinä kioskissa. Kaikilla on omat säännöt ja pidetään itsestäänselvyytenä, että restappi tietää ne :/

Viime kevääksi/kesäksi sain määräaikaisen pestin yhdelle kioskille ja huomasin, että suurin osa restapeista on raivostuttavan laiskoja ja saamattomia, etenkin miehet. Ne vaan pyörittelee peukaloitaan tyhjän tiskin takana tekemättä mitään. Pahimmat hetket oli, kun tuli aamu- tai välivuoroon restapin jälkeen ja huomasi, että kioski on kuin myrskyn jäljiltä. Kiva siinä yrittää tehdä omat sekä sen restapin hommat...

Nyt oon taas restappi ja tyytyväisempi näin, vaikka se uusi kioski aina stressaakin. Ainakaan en ole vastuussa laiskojen teinien hommista. Mutta jos restappi tekee virheen, ei tiedä jotain, tai soittaa neuvoa, älkää jooko hermostuko? Yrittääkää kuvitella itsenne samaan asemaan.

- Vain reilu vuosi Ärrällä, mutta vastuuntuntoa ja ahkeruutta

Vierailija
10/29 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:27"]rakasta vaan en ole koskaan ostanu mitää riistohintasesta ärrästä
[/quote]

:DDDDDD

Vierailija
11/29 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:32"]En jaksanut lukea sun megapitkää yhtä kappaletta, mutta kivat sulle :) Onhan siinä työssä hyvät hetkensä. Ja työn monipuolisuus on kiva, ettei tule tylsää. Lisäksi se sopii hyvin opiskelijoille, kun saa itse päättää työajat ^^ Muuten kylläkin erittäin stressaava, kiireinen ja vaativa työ. Ja ne avaimen kiikutukset ilman palkkaa on syvältä. -N20
[/quote]

Niistä saa palkan. Etkö tajua edes pyytää?:DDDD

Vierailija
12/29 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:40"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:25"]

[/quote]

Se on valitettavasti totta. Mä aloitin restappina ja oli poikkeuksellisen ahkera. Tein aina kaiken, minkä vaan suinkin ehdin ja huolellisesti. Jos tuli ongelmia, soitin. Tulihan niitä virheitä, koska restappi ei voi tietää, miten asiat tehdään juuri siinä kioskissa. Kaikilla on omat säännöt ja pidetään itsestäänselvyytenä, että restappi tietää ne :/

Viime kevääksi/kesäksi sain määräaikaisen pestin yhdelle kioskille ja huomasin, että suurin osa restapeista on raivostuttavan laiskoja ja saamattomia, etenkin miehet. Ne vaan pyörittelee peukaloitaan tyhjän tiskin takana tekemättä mitään. Pahimmat hetket oli, kun tuli aamu- tai välivuoroon restapin jälkeen ja huomasi, että kioski on kuin myrskyn jäljiltä. Kiva siinä yrittää tehdä omat sekä sen restapin hommat...

Nyt oon taas restappi ja tyytyväisempi näin, vaikka se uusi kioski aina stressaakin. Ainakaan en ole vastuussa laiskojen teinien hommista. Mutta jos restappi tekee virheen, ei tiedä jotain, tai soittaa neuvoa, älkää jooko hermostuko? Yrittääkää kuvitella itsenne samaan asemaan.

- Vain reilu vuosi Ärrällä, mutta vastuuntuntoa ja ahkeruutta
[/quote]

Ei tietenkään suututa! Sehän on hirveen hyvä että uskaltaa kysyä. Ihan paras tilanne niin. Paitsi niille jotka soittaa aamukuudelta kysyen miten veikkauskoneen saa päälle. Xd no mutta juu.

Vierailija
13/29 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviäkin restappeja on, ja sinä selvästi kuulut heihin. Meidän kioskissamme pyrittiin aina siihen, että reserviläinen on hyvin tiedotettu tehtävistä töistä: kunkin vuoron tehtävät on kirjoitettuna ylös näkyvälle paikalle, usein edeltävä vuoro on joko kirjoittanut tai sanallisesti kiertänyt kioskin yhdessä reserviläisen kanssa, missä mitkäkin välineet/tavarat löytyy.

On jätetty puhelinnumero jos jää kysyttävää, ja tietysti kassatukeen pitäisi osata aina soittaa, jos joku on epäselvää. Silti usein tullaan aamulla tyhjään kioskiin, lattiat likasena, kahvipannut pesemättä ja maito jätetty lämpöiseen. Joskus joku jätti pankkisiirtolomakkeet täyttämättä, onneks ei kerenny Loomis käydä ennen ku asia oli korjattu.

Välivuoroon tulevat restapit usein seisovat tiskintakana räpeltäen kännykkää tai nojaillen tupakka kaappiin, kun voisi tarjota apuaan. Usein olen pyytänyt apua tai delegoinut jonkun tehtävän työn tämänlaiselle työntekijälle, joskus sanonut ihan suoraan, ettei sitä palkkaa nenänkaivamisesta makseta, hommiin mars.

Tietysti olen huomannut sellaisenkin seikan, että monien kioskien vakkari työntekijöillä on jo valmiiksi huono asenne restappeja kohtaan, ja mietin että restapit kyllä varmasti huomaavat negatiiviset asenteet joka syö motivaatiota yrittää tehdä hommat kunnolla. Vuorovaikutustaitoja voisi näissä paikoissa parantaa.

Vierailija
14/29 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisenlaista näkökulmaa. Ensinnäkin, unohda sosiaalinen elämä. Kun muut juhlivat joulua tai juhannusta, R:n myyjä on töissä. Mitään systeemiä ei ole, että saisi joskus kokonaisen joulun tai muun juhlan vapaaksi. Ei siis matkusteta mummon luokse tai laskettelemaan, niin kuin muut ihmiset. Saat myös kieltäytyä useimmista vierailukutsuista, jotka ovat yleensä viikonloppuisin, tai käyt vain kääntymässä ja lähdet töihin tai tulet sinne myöhässä töistä suoraan. Viimeisin työntekijöitä halveksiva uudistus oli jouluaaton aukiolon venyttäminen klo 21:een.

Taukoja ei ole, työaikalakia rikotaan surutta. Jos kioski on vilkas, on mahdotonta lähteä kesken syömään tai edes vessaan, koska olet yksin töissä ja kioskia ei voi jättää ilman valvontaa.

Työ on todellakin monipuolista. Pitää oasata myydä esim kännykkäliittymiä, pelejä, pääsy- ja junalippuja, maksaa laskuja ym ym. perus kioskivalikoiman lisäksi. Kaikista pitää osata vastata asiakkaiden kysymyksiin. Tämä ei kuitenkaan näy mitenkään palkassa! Päin vastoin, esim iltalisät ovat pienemmät kuin muulla kaupan alalla.

Vierailija
15/29 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

15: Ärrältä sentään pääsee yöksi kotiin. Tule hotelliin töihin ja koet samat asiat PLUS valvot koko yön.

Vierailija
16/29 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kaikki on tuttua. Lisäisin vielä kaljaveikkojen ja narkkien kanssa kinaamisen. Jos nyt ylipäänsä yrittävät ostaa kaljojaan sen sijaan että ottavat mäyräkoiran kanssa jalat alleen.  Vielä myös se uusien työntekijöiden ja restappien neuvominen on sälytetty myyjien ilmaiseksi työksi, myös vapaa-ajalla ilman korvausta.

Restappien erikoisetuna on lisäksi se, että saavat ilman eri korvausta tehdä muutaman tunnin pienipalkkaisen työvuoronsa takia kaksi työmatkaa, ilman mitään korvausta. Pitää nimittäin hakea avain edellisenä päivänä, jos menee aamuun.

Hienosti on johto onnistunut luomaan eripuraa esim juuri restappien ja vakimyyjien välille, mikä näkyy tämänkin ketjun viesteistä. Eripuraista porukkaa on helpompi pomputtaa. Hienoa siskot ja veljet!

Vierailija
17/29 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä siitä, että tuo avainten haku/palautus systeemi restapeille pitäis saada järkevämmäksi. Olisiko ihan kaukaa haettua järjestää jokin koodilukittu säiliö kioskin ulkopuolelle, josta avaimet saisi haettua ja palautettua yhdellä kertaa. Koodi vaihtuisi säännöllisesti tms.

Riskithän tässäkin tietysti olisi, mutts jokin ratkaisu pitäisi hommaan keksiä.

Miksei kaikilla kioskeilla ole sähkölukkoa. Ihmettelen.

Vierailija
18/29 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköinen kulkuavain joka aktivoidaan tuuraajille vain työvuorojen mukaan.

Vierailija
19/29 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en viihtynyt ärrällä. Olin pitkään esimiehenä. Kiireinen kioski, pitkät vuorot, ei taukoja, ainoa keino käydä pissalla oli pyytää vakiasiakasta vahtimaan. Ei kiva. Syömään en ehtinyt juuri koskaan. Joskus ehdin jotain hörppäämään kiireen keskellä, lähinnä tyyliin juotavaa jogurttia tai kiisseliä. Aika tietenkin kului nopeasti, kun hommia oli enemmän kuin ehti tekemään. Opiskelin työn ohella ja pidän nykyisestä ammatista huomattavasti enemmän. En olisi voinut kuvitellakaan jääväni ärrälle loppuiäkseni. 

Restappien avainasiaa ei muuten pitäisi käsitellä yleisellä keskustelupalstalla. Ei ihan turvallista huutelua näin sivumennen sanoen.

Vierailija
20/29 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä ole tekninen ongelma. Työntekijöiden halveksiminen näkyy tässäkin. Johto käärii mielummin omaan taskuunsa nekin rahat jotka tuohon menisi. Halvempaa on pistää työntekijät juoksemaan omalla ajallaan.