Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kestättekö miniöitänne/vävyjänne?

Vierailija
26.12.2014 |

Tuolla kyseltiin, kestättekö appivanhempianne. Minä olen anoppi ja kysyn näin päin.

Katsookohan miniät koskaan peiliin miettiäkseen, miksi anoppi kohtelee "huonosti" häntä? Tuntuu, että anopit ovat aina vapaata riistaa ja haukkumisen arvoisia, syystä tai syyttä.

Meillä on tällä hetkellä pelkkiä miniöitä. Kolme mukavaa (heistä yksi erittäin mukava, tulemme tosi hyvin juttuun) ja yksi vanhempiensa lellimä prinsessa, jolle ei kelpaa mikään.

Hän on mm. sanonut suoraan, että minun synnyinpaikkakuntani on sellainen junttila, että minä en voi olla muuta kuin juntti. Eli sivistymätön. Hänen kotikaupunkinsa on tyyliin Korso (paikka muutettu). Eli hienostokaupunki, josta tulee vain sivisyneitä ihmisiä. Kuten hänen sukunsa. Onneksi mieheni on kotoisin myös hyväksytystä kaupungista, joten poikamme kelpaa hänelle sen takia.

Kohtelen häntä samoin kuin muitakin, vaikka hän on lähes aina epäkohtelias minulle. Emme liikoja tapaile ja kysymme aina luvan, jos haluaisimme nähdä lapsenlapsemme, ainoamme. Muilla ei lapsia vielä ole. Jos saamme luvan käydä, olemme korkeintaan tunnin ja viemme tarjottavat mukanamme. Silti miniä istuu eri huoneessa lukemassa tai räpläämässä puhelintaan.

Hän on varmaan kirjoittanut tuohon kamala anoppi -ketjuun.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean kurjaa, jos suhteet eivät toimi. Me appivanhempina olemme todella iloiset miniästämme ja vävystämme. He ovat meille todella läheiset ja vietämmekin poikkeuksellisen paljon aikaa yhdessä. Sekä miniä että vävy ovat ihmisiä, jotka ansaitsevat kunnioituksemme ja arvostuksemme, mutta ovat myös ihmisiä, jotka persoonallaan ovat saaneet meidät rakastamaan heitä. Kaikesta päätellen tunne on molemminpuolinen.

Tuntuu myös hyvältä huomata, kuinka he rakastavat puolisoitaan, lapsiamme. 

Vierailija
2/23 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Miniämme katsoo meitä pitkin nenänvarttaan, koska asumme kerrostalossa (Etelä-Helsingissä arvoalueella vanhassa kivikerrostalossa), hänen vanhemmillaan on sentään omakotitalo jossain peräkylillä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen toimeen ja haluaisin olla läheisempikin. Minulla on 2 miniää... Tai no, vanhempi poika asuu avoliitossa ja nuorempi seurustelee pitkässä suhteessa. Molemmat nuoret naiset ovat juuri poikieni oloisia; toinen tykkää urheilla ja pitää huolta ulkonäöstään, meikkaa, laittautuu. Oikein puhelias ja vähän "paremmista piireistä" pk-seudulta. Toinen hiljaisempi ja ujompi, taiteellinen elovenatyttö maaseudulta.

Pelkään oikeasti itse, että mokaan heidän suuntaansa, olen liian kiinnostunut, teen huonoa ruokaa, olen tyhmä ja vaikka mitä. Pelkään, että ostan hölmöjä lahjoja tai että löydän heidät täältä jonakin päivänä haukkumasta kodin siisteystasoa tai vaikka pukeutumistani.

Olen kauhean epävarma itsestäni, mutta haluaisin olla hyvissä väleissä miniöideni kanssa. Haluan arvostaa kaikkea mitä he ovat, koska ovat omien poikieni valintoja rakkaiksi puolisoiksi tai seurustelukumppaneiksi. En ikinä arvostelisi lasteni valintoja rumasti.

Vierailija
4/23 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole miniöitä, koska meillä on tyttöjä. Vävykokelaiden kanssa tulee hyvin toimeen. Yleensä näin onkin. Tosi harvoin kuulee, että vävyt haukkuisivat anoppejaan jatkuvasti.

Mutta kaverillani on miniä. Kaverini asuu omakotitalossa 20km kaupunin keskustasta. Miniä haukkuu aina taloa ja asuinpaikkaa, koska on kuulemma kaupunkilaistyttö ja tottunut toisenlaiseen menoon. Onhan hän kuulemma Mikkelistä kotoisin :)

Vierailija
5/23 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miniäni on kotoisin Meksikosta ja tulemme loistavasti toimeen. Olen sukurakas ja puhelias ja miniäni mukaan seurassani on oikein kotoisaa. Rakastan miniääni kuin omaa tytärtäni.

Vierailija
6/23 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää ajattelevatko esim. tämän palstan parikymppiset miniät, että anopit ovat ihmisiä, joilla on tunteita? Että hekin saattavat loukkaantua, pahoittaa mielensä, ikävöidä lapsiaan ja olla huolissaan pärjäämisestä. Tai että hekin pelkäävät, etteivät kelpaa miniöilleen.

Vierailija
7/23 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:23"]

Mutta kaverillani on miniä. Kaverini asuu omakotitalossa 20km kaupunin keskustasta. Miniä haukkuu aina taloa ja asuinpaikkaa, koska on kuulemma kaupunkilaistyttö ja tottunut toisenlaiseen menoon. Onhan hän kuulemma Mikkelistä kotoisin :)

[/quote]

Ai muillakin on tällaista. :) Luulin, että minun miniäni on ainoa, joka keksi arvottaa ihmisiä asuinpaikan kautta ja vielä sanoa sen ääneen asianosaisille.

ap

Vierailija
8/23 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:37"]

Olisi kiva tietää ajattelevatko esim. tämän palstan parikymppiset miniät, että anopit ovat ihmisiä, joilla on tunteita? Että hekin saattavat loukkaantua, pahoittaa mielensä, ikävöidä lapsiaan ja olla huolissaan pärjäämisestä. Tai että hekin pelkäävät, etteivät kelpaa miniöilleen.

[/quote]

Eivät he osaa niin ajatella. Heille on opetettu joko oman äidin toimesta tai viimeistään av:llä, että anoppi on poikkeuketta hirviö.

Vierailija
9/23 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:41"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:37"]

[/quote]

Eivät he osaa niin ajatella. Heille on opetettu joko oman äidin toimesta tai viimeistään av:llä, että anoppi on poikkeuketta hirviö.

[/quote]

Näin on, jos katsoo tällä olevia aloituksia. Joka toisessa on haukuttu anoppi. Hän tekee kaiken väärin a miniä on aina uhri.

Vierailija
10/23 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 12:17"]

Tulen toimeen ja haluaisin olla läheisempikin. Minulla on 2 miniää... Tai no, vanhempi poika asuu avoliitossa ja nuorempi seurustelee pitkässä suhteessa. Molemmat nuoret naiset ovat juuri poikieni oloisia; toinen tykkää urheilla ja pitää huolta ulkonäöstään, meikkaa, laittautuu. Oikein puhelias ja vähän "paremmista piireistä" pk-seudulta. Toinen hiljaisempi ja ujompi, taiteellinen elovenatyttö maaseudulta.

Pelkään oikeasti itse, että mokaan heidän suuntaansa, olen liian kiinnostunut, teen huonoa ruokaa, olen tyhmä ja vaikka mitä. Pelkään, että ostan hölmöjä lahjoja tai että löydän heidät täältä jonakin päivänä haukkumasta kodin siisteystasoa tai vaikka pukeutumistani.

Olen kauhean epävarma itsestäni, mutta haluaisin olla hyvissä väleissä miniöideni kanssa. Haluan arvostaa kaikkea mitä he ovat, koska ovat omien poikieni valintoja rakkaiksi puolisoiksi tai seurustelukumppaneiksi. En ikinä arvostelisi lasteni valintoja rumasti.

[/quote]

Kuulostat oikein ihanalta anopilta, relax :) 

Vierailija
11/23 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme mukavaa vävytarjokasta. Ei ole valittamista.Paitsi jos tuo yksi aikoo viedä tyttäreni ison meren taakse.

Vierailija
12/23 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku arveli, että vävyt eivät hauku anoppeja ja näin varmaan oikeassa elämässä onkin, mutta kaikki anoppi vitsit kertoo aina vaimon äidistä. Eli vävyn näkökulmasta. Ei kovin imartelevaa.

Vierailija
13/23 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini (ja isäni tietysti myös) on saanut osakseen vaikean miniän, vanhempani eivät ole tervetulleita veljeni ja kälyni kotiin. Näin heille on ilmoitettu kälyn toimesta. Veljeni on ilmeisesti ei uskalla sanoa vaimolleen vastaan. Minusta on todella, todella kurjaa sivusta seurata vanhempieni mielipahaa. Minä perheineni sentään olen ilmeisesti kälyn arvoista seuraa, koska käyvät joskus kylässä ja käly on ystävällinen minua kohtaan. 

Vierailija
14/23 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on anoppi, mutta lapsemme on niin nuori vielä, ettei vävyehdokkaita ole.

Anoppini asuu vanhainkodissa. Käymme siellä joskus kylässä. Apelle toimitan miehen välityksellä ruokaa tms. Pidän huolta siitä, että mieheni käy näyttämässä lastamme vanhemmilleen säännöllisesti, jotta lapsen ja isovanhempien välille syntyy hyvä suhde. Yritän aina keskustella iloisesti heidän kanssaan, vaikka elämänpiirimme ovatkin niin erilaiset, ettei mitään yhteistä varsinaisesti ole.

Kun ajattelen omia vanhempiani, voin sanoa, että äitini on hirveä miniä mutta isäni mukava vävy. Minä häpeän äitini käytöstä miniänä. Toivon joskus olevani sellainen anoppi, jonka luokse vävy tulee kylään mielellään.

Näissä anoppikeskusteluissa aina ajattelen, että välit kannattaisi yrittää pitää hyvänä ihan sen takia, että jos tulee avioero, voi olla, ettei näe enää koskaan lapsenlapsiaan. Nykyisin erotaan niin hirveän herkästi ja pidetään riitaa koko loppuikä.

Vierailija
15/23 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole miniöitä, koska meillä on tyttöjä.

ÖÖ, tervetuloa 2000-luvulle, teillä voisi aivan hyvin olla miniöitäkin. :)

Vierailija
16/23 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihana miniä ja mahtavan suloiset vävyt! Miniä on ollut yksi meidän tytöistä jo 18v, puolet elämästään! Vävyt tuoreempia tapauksia mutta kuin omia poikia. 

Vierailija
17/23 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miniä ja mun anoppini on ihana! Välillä hirvittää, mitä hän minusta ajattelee kun olen vähän omalaatuinen, mut koitan parhaani. Arvostan häntä suuresti ja olisi kiva uskoa, että hänkin ajattelisi minusta hyvää.

Vierailija
18/23 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku arveli, että vävyt eivät hauku anoppeja ja näin varmaan oikeassa elämässä onkin, mutta kaikki anoppi vitsit kertoo aina vaimon äidistä. Eli vävyn näkökulmasta. Ei kovin imartelevaa.

Vitsit ylipäätään on aina mies näkökulmasta..

Vierailija
19/23 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi kun vastaan vaikka olen miniä enkä anoppi. Mutta sanon vielä sellaisen näkökulman tähän, että äitien, tyttärien ja miniöiden keskinäiset suhteet voivat kaikki olla haastavia ja latautuneita ja niihin voi liittyä paljon toiveita ja pelkoja. Itse pidän kovasti anopistani ja meillä on hyvät ja luontevat välit. Aistin kuitenkin että tämä on hankalaa omalle äidilleni, joka on melko epävarma itsestään. Tottakai suhteeni anoppiin on mutkattomampi kuin äitiin, jonka kanssa on kaikenlaista vuosien painolastia. Ja tottakai oma äiti on silti aina se rakkain. Mutta olen tosi kiitollinen siitä, että anoppi on tuonut elämääni vähän erilaisen aikuisen naisen mallin kuin oma äitini. Erilaiset ihmiset ja perheen laajeneminen ovat suuria rikkauksia, vaikka vaativatkin joustoa ja kärsivällisyyttä ja hienotunteisuutta puolin ja toisin. :)

Vierailija
20/23 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kestäisinkö kun en ole poikani avopuolisoa koskaan tavannut enkä hänen kanssaan edes jutellut, vaikka samassa kaupungissa asutaan. Yhdessä ovat asuneet noin 1,5 vuotta ja olen kyllä kutsunut mm. jouluaterialle, mutta poika ei ole avokkiaan halunnut mulle esitellä tai sitten tämä ei ole halunnut tulla ja poika on aina tullut yksin. En tiedä hänestä muuta kuin nimen. Pari kertaa olen asiasta kysynyt, mutta poika vain kohauttelee hartioitaan. Minua ei ole koskaan kutsuttu heille kylään. Vähän erikoistahan tuo on mutta en oikein tiedä, mitä asialle pitäisi tehdä. Ei kait kuitenkaan voi aikuisia ihmisiä pakottaa tutustumaan kehenkään, jos ei halua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän