Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koko vuoden kestävä ostoslakko! Tule mukaan!

Vierailija
01.01.2015 |

Viime aikoina on tullut kulutettua rahaa ties mihin turhuuksiin ja näin vuoden vaihtuessa haluan haastaa itseni koko vuoden kestävään ostoslakkoon, joka koskee kaikkia niitä osa-alueita, joilla shoppailuvimmaa esiintyy eli vaatteet ja asusteet sekä sisustustarvikkeet. Koska joukossa on voimaa, olisi hienoa saada muitakin mukaan tähän. Onko siis siellä intoa tähän?

Oma taustani on tosiaan se, että olen työssäkäyvä ja lapseton, joten rahaa on tullut syydettyä omaan itseen ihan älyttömiä määriä ja tunnen siitä morkkista. Haluan osoittaa itselleni, että ostaminen ei vaikuta onnellisuuteen mitenkään ja samalla saan säästettyä sievoisen summan. Laskin, että koko vuoden aikana olen laittanut vaatteisiin, asusteisiin ja sisustukseen (muutto ja kodinkonehankinnat) kaikkineen noin 10 000 euroa. Ihan liikaa siis, vaikka olen toisaalta myynyt ihan hurjia määriä tavaroita nurkista pois, Huutonetin laskurin mukaan yli 5000 eurolla. Joka tapauksessa en halua olla koukussa ostamiseen ja sitä vastaan lähden nyt taistelemaan.

Onko siis muita mukana? Kertokaa omia taustojannekin.

Kommentit (217)

Vierailija
141/217 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 09:42"]

Tuohon itsensä palkitsemiseen piti kommentoida, sillä se on tuttu ajatus. Mitäpä, jos kokeilisit palkitsemista vaikka hyvän ruuan tai vaikka leivoksen avulla? Tai kun jotain kivaa tapahtuu, yllätä ystävä tai perhe ja vie heidät johonkin hiukan parempaan kahvilaan tai ravintolaan. Tai osta itsellesi kaunis kimppu kukkia! Korvaa turhat roinan hankkimiset jollain ektravagantilla eli sellaisella, johon normaalisti "sinulla ei olisi varaa", esim. kaunis ja herkullinen leivos, pullo shampanjaa, sisäfile? Jotain sellaista fiiniä ja erikoista, josta tulee hyvä mieli!

t. AP

[/quote]

Tuo itsensä palkitseminen ruoalla on kyllä turhan pelottava ajatus kannatettavaksi. Kohtahan nämä entiset shopaholicit korvaavat yhden riippuvuuden toisella ja alkavat syödä ensin iloon, sitten surun, sitten tylsyyteen... Kimppu leikkokukkia ja tai jotain kivaa tekemistä olisi paljon parempi "palkkio" jos sellaista tarvitaan =)

Vierailija
142/217 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 13:10"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 09:42"]

Tuohon itsensä palkitsemiseen piti kommentoida, sillä se on tuttu ajatus. Mitäpä, jos kokeilisit palkitsemista vaikka hyvän ruuan tai vaikka leivoksen avulla? Tai kun jotain kivaa tapahtuu, yllätä ystävä tai perhe ja vie heidät johonkin hiukan parempaan kahvilaan tai ravintolaan. Tai osta itsellesi kaunis kimppu kukkia! Korvaa turhat roinan hankkimiset jollain ektravagantilla eli sellaisella, johon normaalisti "sinulla ei olisi varaa", esim. kaunis ja herkullinen leivos, pullo shampanjaa, sisäfile? Jotain sellaista fiiniä ja erikoista, josta tulee hyvä mieli!

t. AP

[/quote]

Tuo itsensä palkitseminen ruoalla on kyllä turhan pelottava ajatus kannatettavaksi. Kohtahan nämä entiset shopaholicit korvaavat yhden riippuvuuden toisella ja alkavat syödä ensin iloon, sitten surun, sitten tylsyyteen... Kimppu leikkokukkia ja tai jotain kivaa tekemistä olisi paljon parempi "palkkio" jos sellaista tarvitaan =)

[/quote]

Kiitos kommentista! Hyvä pointti, vaikkakin itse ajoin takaa sitä, että kun syödä täytyy kumminkin, miksei sitten söisi jotain laadukasta? Lähinnä vertasin mielessäni makaronilaatikkoa ja naudanfilettä hyvillä tykötarpeilla mutta nämä nyt ovat jokaiselle niin henkilökohtaisia juttuja mistä pitää. Itse ainakin palkitsen itseäni mielelläni herkkuruualla, esimerkiksi luomulohella ja vihannesgratiini on herkkua, joskin kallista ja vaivalloista valmistaa reseptini mukaan. Tällöin palkitsen itseni terveellisellä mutta kalliilla, spesiaalilla mutta vaivalloisesti valmistettavalla aterialla. Silloin se tuntuukin joltain. Ymmärrätkö, mitä ajan takaa? Jos joka käänteessä pahaa mieltä tai hyvääkin mieltä on palkitsemassa pullalla tai suklaalevyllä, se ei ole ollenkaan sitä, mitä tarkoitin.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/217 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 14:22"]

Kiitos kommentista! Hyvä pointti, vaikkakin itse ajoin takaa sitä, että kun syödä täytyy kumminkin, miksei sitten söisi jotain laadukasta? Lähinnä vertasin mielessäni makaronilaatikkoa ja naudanfilettä hyvillä tykötarpeilla mutta nämä nyt ovat jokaiselle niin henkilökohtaisia juttuja mistä pitää. Itse ainakin palkitsen itseäni mielelläni herkkuruualla, esimerkiksi luomulohella ja vihannesgratiini on herkkua, joskin kallista ja vaivalloista valmistaa reseptini mukaan. Tällöin palkitsen itseni terveellisellä mutta kalliilla, spesiaalilla mutta vaivalloisesti valmistettavalla aterialla. Silloin se tuntuukin joltain. Ymmärrätkö, mitä ajan takaa? Jos joka käänteessä pahaa mieltä tai hyvääkin mieltä on palkitsemassa pullalla tai suklaalevyllä, se ei ole ollenkaan sitä, mitä tarkoitin.

AP

[/quote]

Toki, enkä ajatellutkaan nimenomaan että sinulla olisi tässä ongelmaa. Mutta en lähtisi suin päin kehottamaan tuntemattomia (mahdollisesti helpostikin ylilyönteihin sortuvia, jos ostamisestakin on tullut ongelma) palkitsemaan itseään herkuilla tai ruoalla. Siinä voi liian herkästi joutua ojasta allikkoon ja kohta tänne aukeaa "koko vuoden kestävä herkkulakko" ;)

Vierailija
144/217 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko lakot katkenneet lyhyeen kun kukaan ei kerro kuulumisia?

Vierailija
145/217 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten noissa ohjelmissa joissa autetaan tuhluriprinsessoja ja velkaantuneita niin laitetaan aina henkilö käteiskuurille eli maksamaan kaikki ostokset käteisellä. Käteisellä maksaminen tekee rahan käytöstä konkreettisempaa ja monella se johtaa rahan käytön parempaan hallintaan. kannattaa kokeilla!

Vierailija
146/217 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppididuu

Vierailija
147/217 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 01:13"]

Miettikääpä mikä työllistävä vaikutus sillä olisi, kun vastedes ostaisitte esim. lahjat/astiat/korut/vaatteet/lelut/huonekalut suomalaisten käsityöläisten tekeminä?

[/quote]

Mulla on käytössä edelleen 5 vuotta sitten hankitut Sievin kengät ja 8 vuotta sitten ostettu lompakko, joka on ollut päivittäisessä käytössä ja on vieläkin erinomaisessa kunnossa. Olen toki mielissäni laadusta, mutta huonompi juttu heidän työntekijöiden kannalta.

Vierailija
148/217 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 22:39"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 01:13"]

Miettikääpä mikä työllistävä vaikutus sillä olisi, kun vastedes ostaisitte esim. lahjat/astiat/korut/vaatteet/lelut/huonekalut suomalaisten käsityöläisten tekeminä?

[/quote]

Mulla on käytössä edelleen 5 vuotta sitten hankitut Sievin kengät ja 8 vuotta sitten ostettu lompakko, joka on ollut päivittäisessä käytössä ja on vieläkin erinomaisessa kunnossa. Olen toki mielissäni laadusta, mutta huonompi juttu heidän työntekijöiden kannalta.

[/quote]

Eihän ole, jos olisivat osoittautuneet huonolaatuisiksi et haluaisi uudelleen ostaa heiltä kuitenkaan. Nyt voit jopa kehua muille kyseisiä tuotteita ja näin he saattavat saada lisääkin tyytyväisiä asiakkaita.

Vierailija
149/217 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli kyllä vuoden rimanalitus tämä "hip hei nyt vuoden ostoslakkoon kanssani" Kestiköhän ap:n lakko muistaakseni viikon vai yhden kuukauden. Ja kaikki muutkin ovat raportoineet täällä niitä "repsahduksiaan". Jos on taipumusta täyttää elämäänsä ostelemalla uusia tavaroita - muodin, blogien ym innostamana tällainen lakko ei ole realistinen.

Melkein yhtä järjetön kuin se "tavarapaljous"-ketju jossa samat "täytyy saada uutta ihanaa"- tyypit kertovat urotöinään kuinka kantavat rojujaan säkkikaupalla roskiin ja lojumaan kirppiksille ja samalla ovenavauksella uutta rojua tilalle kaupasta.

Vierailija
150/217 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lakko on liian raju. Parempi, kun antaa itselleen vaikka 50 kuussa turhempiin ostoksiin. Jos ei joka kuu osta, raha jää säästöön. Puolen vuoden päästä on 300 vaikka uuteen talvitakkiin. Tai mitä vaan.

Itse olen yleensä ostamatta kuukausiin ja sitten vietän päivän ostoksilla. Käytän silti vähemmän rahaa vuodessa niin ja ostan tarpeellisempaan, kun olen ehtinyt miettiä listaa valmiiksi enkä mene impulsiivisesti kauppaan kuluttamaan aikaa.

Vierailija
151/217 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaa mites lakot sujuu?

Vierailija
152/217 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan pysynyt lakossaan tammikuusta lähtien? Oletteko luopuneet kokonaan vai muuttaneet omia sääntöjänne?

Minä olen pysynyt samoilla linjoilla koko ajan, tosin en alun perinkään aikonut mitään varsinaista lakkoa pitää vaan tarkkailla ostoskäyttäytymistäni tarkemmin ja kirjata kaikki ostokset (ruokaa ja päivittäistarvikkeita lukuunottamatta) muistiin.

Vierailija
153/217 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

144 ainakin on vielä lakossa. No repsahdus tapahtui viikko sitten, ostin t-paidan. Maksoi 3 euroa. En näe tätä kuitenkaan täytenä epäonnistumisena. Olen kuitenkin jättänyt ostamatta kaiken muun, esim. juuri tänään toppeja ja sandaaleja, joita olisi ollut tarjouksessa... Lisäksi olen pidättäytynyt ostamasta kirjoja. Kirjat ovat suuri heikkouteni.

Hassua, kun jotkut naureskelevat ketjussa, että kaikki olisivat muka luovuttaneet. Mutta mitä siitä lakosta nyt voi tänne kirjoitella? "Joo moi, en ostanut tänään mitään."  :D

Vierailija
154/217 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitää liittyä!! Blogia pystyyn!

Vierailija
155/217 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kaltaisten sinkkujen tuloveroa voitaisiin nostaa huimasti. Miksi aina säästetään lapsiperheiltä jotka venyttävät senttiä jotta riittäisi raha ruokaan, sähköön, asumiseen. T. Yks joka luki hallituksen säästöaikeista ja sit avasi tän ketjun

Vierailija
156/217 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 22:31"]Ap:n kaltaisten sinkkujen tuloveroa voitaisiin nostaa huimasti. Miksi aina säästetään lapsiperheiltä jotka venyttävät senttiä jotta riittäisi raha ruokaan, sähköön, asumiseen. T. Yks joka luki hallituksen säästöaikeista ja sit avasi tän ketjun
[/quote]

Kyllä ne lapsiperheetkin voi miettiä sitä kulutustasn yhtä lailla. Köyhiä on sekä perheellisissä että sinkuissa, mutta jokaisessa tuloluokassa rahaa laitetaan paljon kaikkeen turhaan.
.
Itse en ole missään vaiheessa ollut ostolakossa, mutta ostoksiani kyllä harkitsen tällä hetkellä paljon paljon tarkemmin kuin aikaisemmin. Edelleen ostan alesta jos on jotain hyvää, halpaa ja tarpeellista. Mutta ennenkuin mitään ostan, pohdin tarkkaan sen tarpeellisuutta.

Vierailija
157/217 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
158/217 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin voisin ryhtyä tähän. Turhuuksien ostamisen lakko, jätän ostamatta ne mitä en tarvitse ja jotka ei mua aidosti ilahduta. Ja kun elämäntapoja olen muuttamassa terveellisemmiksi, ni jätän myös ostamatta ne herkut, joita en ihan todellatodella halua. Konmari täälläkin käytössä. :)

Vierailija
159/217 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 09:40"]

Up

[/quote]

Vierailija
160/217 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hetkinen. Suomessa on lama ja kansantalouden rattaat pitää saada pyörimään. En todellakaan ole mukana, vastuutonta touhua.  Sen sijaan kehotan ostamaan suomalaisia tuotteita! Ja järkevästi, ei luotolla vaan omien varojen mukaan.