Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koko vuoden kestävä ostoslakko! Tule mukaan!

Vierailija
01.01.2015 |

Viime aikoina on tullut kulutettua rahaa ties mihin turhuuksiin ja näin vuoden vaihtuessa haluan haastaa itseni koko vuoden kestävään ostoslakkoon, joka koskee kaikkia niitä osa-alueita, joilla shoppailuvimmaa esiintyy eli vaatteet ja asusteet sekä sisustustarvikkeet. Koska joukossa on voimaa, olisi hienoa saada muitakin mukaan tähän. Onko siis siellä intoa tähän?

Oma taustani on tosiaan se, että olen työssäkäyvä ja lapseton, joten rahaa on tullut syydettyä omaan itseen ihan älyttömiä määriä ja tunnen siitä morkkista. Haluan osoittaa itselleni, että ostaminen ei vaikuta onnellisuuteen mitenkään ja samalla saan säästettyä sievoisen summan. Laskin, että koko vuoden aikana olen laittanut vaatteisiin, asusteisiin ja sisustukseen (muutto ja kodinkonehankinnat) kaikkineen noin 10 000 euroa. Ihan liikaa siis, vaikka olen toisaalta myynyt ihan hurjia määriä tavaroita nurkista pois, Huutonetin laskurin mukaan yli 5000 eurolla. Joka tapauksessa en halua olla koukussa ostamiseen ja sitä vastaan lähden nyt taistelemaan.

Onko siis muita mukana? Kertokaa omia taustojannekin.

Kommentit (217)

Vierailija
181/217 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks hyvä keino vähentää kulutusta on siirtyä käyttämään käteistä rahaa.

Vierailija
182/217 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna AV:n parasta antia ovat olleet tämä ja tavarapaljous-ketjut. Haluan kiittää nro 40 kirjoittamaa kommenttia käsitteestä rajahyöty. Se selkiytti omaan kulutukseeni liittyviä tottumuksia ja antoi konkreettisen työkalun erottaa tarve- ja mielihyväkuluttaminen.

T. Tavarapaljous-ketjun nimimerkki Palapeli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/217 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin hyppäsin tänne tavarapaljous-ketjusta. Kiva pohtia vähän syvemmin sitä ostokäyttäytymistä, mikä kaiken tavaran on saanut hankkimaan.

Minä lopetin liian kosmetiikan ostamisen. Ennen etsin jatkuvasti mukamas parempia tuotteita ja totta kai siinä sivussa tuli monta hutia. Nyt ostan lähinnä hyväksi havaittuja lempituotteita loppuvien tilalle. Kesäkuussa kyllä ostin yhden turhakkeen, hajuveden. Minulla on ennestään jo viisi. Laittaessani sen vanhojen viereen totesin, että emmä nyt totakaan ois tarvinnu. Hajuvesiä koskee nyt sama ostorajoite kuin korkokenkiäkin: uusia ei osteta, ennen kuin vanhat kuluu loppuun. Korkkareita en olekaan ostanut moneen vuoteen.

Haasteeni on, että työskentelen vaatekaupassa. Vaatekaappini ei onneksi ole työn myötä lähtenyt käsistä, mutta nyt vasta aloin pohtia, mistä tulee välillä se kumma hinku ostaa. Usein se vimma tulee jonkun sinänsä ihanan vaatteen kohdalla, joka ei kuitenkaan (harkinnan jälkeen) ole ihan minun tyyliäni. Eli ostelulla olen yrittänyt toteuttaa jotain ideaalityyliä ja -minää. Tuntuisi siltä, että tarve tällaiseen kuvitellun itsen toteuttamiseen vähenee koko ajan, kun ikää tulee. Ei tarvitse enää yrittää olla mitään ja näyttää joltain :)

Vierailija
184/217 |
29.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 19:56"]

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 19:45"]

Tarpeeksi moni, kun lopettaa kuluttamisen niin tämä maa romahtaa täydellisesti. Kuka maksaa työttömien armeijan tuet ja korvaukset. Kuka maksaa sinun lapsilisäsi? Nyt valoja päälle urpot.

[/quote]

Palvelujen kuluttaminen on ihan järkevää, kuten vaikka hierojalla käynti tai ravintolaruokailu ystävien kanssa. Sen sijaan jonkun vaatteen ostaminen, jos sitä ei tarvitse ja kotona sellaisia jo on useita, ei ole millään tavalla järkevää.

[/quote]Paitsi että kansantaloudellisesti juuri toisinpäin. Mutta turhaahan sitä täällä selitellä on.

Vierailija
185/217 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun "ostolakkoilu" etenee tosi mallikkaasti! Merkitsen excel-taulukkoon kaikki menot, ja sen mukaan kosmetiikkaan on tänä vuonna kulunut 68,9 euroa. Vaatteisiin, asusteisiin jne. 34,9 euroa. Vaatteet ja kosmetiikkaostokset ovat aiempina vuosina olleet heikkoja kohtiani ja vielä vuonna 2013 käytin reilusti yli 500 euroa vuodessa kosmetiikkaan, vaikka elin silloinkin opiskelijabudjetilla. Kosmetiikkaa tuli osteltua kokeilevasti ja usein valmiiksi varastoon odottamaan edellisen tuotteen loppumista.

Vierailija
186/217 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, minäkin siirryin katselemaan tänne menoa :D
Ostoslakko on pysynyt jo 4 viikkoa, helppoahan tämä on! En tarvitse meikkejä, vaatteita jne. Keväällä tuli osteltua varmaan n. 100€ fb-kirppareilta :( Kaikki ne ostetut vaatteet ym. lojuvat . Olen karsinut vaatekaapin sisällön, tuntuu mahtavalta kun aina voi vaan napata jonkun paidan joka sopii :) Sitä vaan 'sokeutui' omille ostoksille ja niiden määrälle.. yh. Nykyään kirpparit ja kaupatkin tuntuu työntävän kauemmas, kiertely on tylsää ja turhaa .
Ruokaan ei kulu rahaa eikä muuhunkaan (asun vanhemmilla)
Tavoite on olla ostamatta mitään koko loppuvuoteen (ja ostoslakko kyllä jatkuu sen jälkeenkin) uskon että se toteutuu :) Rahaa säästän rakennekynsitarvikkeisiin, olisi nytkin rahaa mutta haluan odottaa että saan nuo tavarat myytyä.
-KirppariKalle

Vierailija
187/217 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
188/217 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
189/217 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähde ostolakkoon, mutta olen jo viiimeisen puolitoista vuotta kiinnittänyt erityistä huomiota turhien tavaroiden ja vaatteiden osteluun.
Eilenkin meni varta vasten katsomaan yhtä takkia joka näytti tosi kivalta. Mutta kokeillessa sitä päälle totesin, ettei se ole 40€ arvoinenkaan (ovh 100€), vaan olisin ollut valmis maksamaan siitä 24€. Eli takki ei lähtenyt mukaani.
.
En voi ostella tavaraa vain siksi, että talous nousisi. Jos teen niin,niin oma talouteni vaan laskee ja huononee. Ennemmin siis säästän rahat johonkin tarpeelliseen tai tulevaisuuteen, mikäli oma taloustilanteeni merkittävästi huononee.
. .
Lyhyesti sanottuna olen turhan tavaran ostolakossa.

T: uusi keskustelija

Vierailija
190/217 |
03.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta mitään turhaa, edellisvuonna 1000 e, viime vuonna 1400 e pelkkiin vaatteisiin, hiukan tuntuu kauhealta.  Tosiaan kun ajattelisi että asunnon hinnan voisi säästää että hankkisi kun on ihan pakko, yleensä mitä tahansa.

Vierailija
191/217 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
192/217 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, lueskelin tätä ketjua, sillä löysin tämän sattumalta etusivulta tänään. Meillä vähän samankaltainen tilanne tällä hetkellä. Minä kirjasin viime kuussa kaikki meidän menot (ostokset) ylös ja hui kauhea, mikä summa! Laskuja en kirjannut, sillä laskut meillä koostuvat vain pakollisista, vesi, sähkö, vakuutus, puhelimet. Tai no sähkön kulutusta mielenkiinnolla seurailen muutenkin. Tälle kuulle asetin tavoitteen, että ei osteta mitään turhaa. Harkitaan useammin, mitä hankitaan ja onko tarpeellista. Ja menot yritetään laittaa minimiin. Luulen, että yli puolella pystytään puolittamaan menot, sillä viime kuussa vierailtiin kolmessa eri kaupungissa muuten vain ja shoppailtiin, tässä kuussa näillä näkymin vain yks viikonloppureissu muualle, ja päätin, ettei siellä shoppailla. Tykkään haastaa itseäni ja seurailla kulutusta. Ehkä tulevina kuukausina voisi vielä kattavammin seurata ja ottaa myös laskut mukaan johonkin taulukkoon. Kenties sitten ensi vuodeksi ottaa joku isompi tavoite! Innostun tällaista jutuista ihan mielettömästi!

Vierailija
193/217 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP päivittelehän kuulumisia? :) Miten muiden ostolakkoilu sujuu?

Vierailija
194/217 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin elokuuksi kokeilumielessä käteisen käyttämiseen. Käytin niin paljon vähemmän rahaa elokuussa että jatkoin syys ja lokakuussakin samalla linjalla. Kun ei maksa kortilla niin se kuluttaminen tuntuu oikeasti kuluttamisesta.

Vierailija
195/217 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
196/217 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi myös ottaa tuo käteisen käyttö taas vaikka kuukaudeksi testiin. Tiedön vaan kuluttavani paljon vähemmän tahaa kiin, erityisesti kaikki turha jää helpommin pois.

Määritän joka kuulle summan, jonka ns. saan kuluttaa mihin vaan. Toki siitä ostetaan myös tarpeellisetkin vaatteet yms. Jos nostaisi koko summan käteiseksi kuun alussa, niin hyvinkin todennäköisesti siitä jäisi enemmän käteen kuin kortilla maksaessa (myös vertauskuvainnollisesti :) )

Vierailija
197/217 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukuu menossa - vieläkö joku vuodenvaihteessa aloittanut on lakossa?

Vierailija
198/217 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan aloittamassa lakkoa vuodelle 2016?

Vierailija
199/217 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin! 🌸

Vierailija
200/217 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin! 🌸

Kerro lisää?