Koko vuoden kestävä ostoslakko! Tule mukaan!
Viime aikoina on tullut kulutettua rahaa ties mihin turhuuksiin ja näin vuoden vaihtuessa haluan haastaa itseni koko vuoden kestävään ostoslakkoon, joka koskee kaikkia niitä osa-alueita, joilla shoppailuvimmaa esiintyy eli vaatteet ja asusteet sekä sisustustarvikkeet. Koska joukossa on voimaa, olisi hienoa saada muitakin mukaan tähän. Onko siis siellä intoa tähän?
Oma taustani on tosiaan se, että olen työssäkäyvä ja lapseton, joten rahaa on tullut syydettyä omaan itseen ihan älyttömiä määriä ja tunnen siitä morkkista. Haluan osoittaa itselleni, että ostaminen ei vaikuta onnellisuuteen mitenkään ja samalla saan säästettyä sievoisen summan. Laskin, että koko vuoden aikana olen laittanut vaatteisiin, asusteisiin ja sisustukseen (muutto ja kodinkonehankinnat) kaikkineen noin 10 000 euroa. Ihan liikaa siis, vaikka olen toisaalta myynyt ihan hurjia määriä tavaroita nurkista pois, Huutonetin laskurin mukaan yli 5000 eurolla. Joka tapauksessa en halua olla koukussa ostamiseen ja sitä vastaan lähden nyt taistelemaan.
Onko siis muita mukana? Kertokaa omia taustojannekin.
Kommentit (217)
Tänä vuonna olen käynyt ruokakaupassakin vain kerran ja ostanut pelkkää ruokaa sekä pullon shampoota. Hyvä minä. Nyt olen viisi päivää saanut nuo ruuat riittämään. Tämä ei kyllä työllistä, mutta pakko jostain pihistää.
Oon ollu vuosikaudet ostolakossa.
En katso tarpeelliseksi. Pyrin muutenkin ostamaan vain sen mitä tarvitsen. Tsemppiä! :)
Kaikille rahankäytöstään kiinnostuneille haluaisin opettaa käsitteen rajahyöty. Tätä käytetään kansantaloudessa kuvaamaan sitä hyötyä, jonka esim. kuluttaja saa seuraavasta tuotteesta. Jos sinulla ei ole yhtäkään paitaa, ensimmäisen paidan rajahyöty on todella suuri. Toisenkin paidan rajahyöty on suuri, koska onhan kätevää että voit pitää paitaa samalla kun toinen on pesussa. Mutta toisen paidan rajahyöty on kuitenkin ensimmäistä pienempi. Ja se pienee jokaisesta paidasta eteenpäin. Tämän pitäisi näkyä myös niissä hinnoissa, mitä olette valmiita maksamaan. Jos olette ensimmäisestä paidasta valmiita maksamaan 100€, koska onhan paita ihan tosi tärkeä vaate omistaa, niin seuraavasta ehkä voisitte maksaa 50€. Kolmannesta eteenpäin ne paidat on mukavuusasioita - kivaa vaihtelua, mukava saada pesukone täyteen jne. Ja se pitäisi näkyä siinä hinnassakin, mitä olette valmiita maksamaan. Se kolmas ei ole enää satasen arvoinen, koska teillä on jo kaksi.
Jossain kohtaa rajahyöty lähenee nollaa. Jos teillä on jo esim. 15 paitaa, niin se 16. paita ei ole yhtään minkään arvoinen. Ja nollan jälkeen se rajahyöty kääntyy negatiiviseksi. Niitä paitoja on jo liikaa, eivät mahdu kaappiin, koti on sotkussa ja eikä sen paidan säilytystilakaan ilmaista ole nykyisillä asuntojen hinnoilla. Miksi siis maksatte selvää rahaa paidasta, joka heikentää elämänlaatuanne ja vie teiltä elintilaa?
Jokaisella on luonnollisesti omat hyötyfunktionsa ja työelämäkin saattaa asettaa jotain reunaehtoja pukeutumiselle. Mutta ei kenenkään kohdalla ole niin, että N+1 paria kenkiä on parempi kuin N, missä N on suuri luku. Kannattaa katsoa tarkkaan sinne vaatekaappiin mitä kaikkea siellä on. Monilla on vaatteita, joiden olemassaoloa he eivät edes muista. Ja kun kaapit ovat väärällään vaatteita, on vaikea nähdäkin mitä siellä on ja löytää se vaate, jota etsii.
Jos koette pakollista tarvetta shoppailuun, niin opetelkaa shoppailemaan pörssissä! Siitäkin saa sen ilon, mikä ostamisesta ja omistamisesta tulee, ja keväällä tipahtelee osinkoja tilille. Ostaminen käy mukavasti kotisohvalta eikä tarvitse laahustaa kaupasta toiseen sovittelemassa rättejä päälle - tai postitella takaisin vääränkokoisia nettiostoksia.
Tarpeeksi moni, kun lopettaa kuluttamisen niin tämä maa romahtaa täydellisesti. Kuka maksaa työttömien armeijan tuet ja korvaukset. Kuka maksaa sinun lapsilisäsi? Nyt valoja päälle urpot.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 19:45"]
Tarpeeksi moni, kun lopettaa kuluttamisen niin tämä maa romahtaa täydellisesti. Kuka maksaa työttömien armeijan tuet ja korvaukset. Kuka maksaa sinun lapsilisäsi? Nyt valoja päälle urpot.
[/quote]
Palvelujen kuluttaminen on ihan järkevää, kuten vaikka hierojalla käynti tai ravintolaruokailu ystävien kanssa. Sen sijaan jonkun vaatteen ostaminen, jos sitä ei tarvitse ja kotona sellaisia jo on useita, ei ole millään tavalla järkevää.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 19:56"]
[/quote]
Palvelujen kuluttaminen on ihan järkevää, kuten vaikka hierojalla käynti tai ravintolaruokailu ystävien kanssa. Sen sijaan jonkun vaatteen ostaminen, jos sitä ei tarvitse ja kotona sellaisia jo on useita, ei ole millään tavalla järkevää.
[/quote]
Juuri näin. Valoja päälle senkin suhteen, että 12 kk:n luonnonvarat kulutetaan nykyään jo 8 kk:ssa ja vauhti on kasvanut ennustettua enemmän. Kun köyhät maat teollistuvat, eikä niissä välitetä luonnosta, tämä kulutus kiihtyy. Jonkun on pakko pistää stoppia jätteen tuottamiselle. Järkevämpää on vaikka leikkauttaa hiuksensa kerran kuussa kuin ostaa uusia vaatteita, joita ei edes tarvitse, jatkuvasti. Ennen oli vähemmän shoppailua ja vähemmän työttömyyttä, kannattaa sitäkin miettiä.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 19:45"]Tarpeeksi moni, kun lopettaa kuluttamisen niin tämä maa romahtaa täydellisesti. Kuka maksaa työttömien armeijan tuet ja korvaukset. Kuka maksaa sinun lapsilisäsi? Nyt valoja päälle urpot.
[/quote]
Ja sen takia ihmisten on velkaannuttava, ostettava turhaa paskaa, jota ei tarvitse, rahalla jota ei ole? Laita itse valot, niin huomaat, etta maailma hukkuu kertakayttokamaan ja turhuuteen.
Ihme touhua taas. Jos ostaa jotain, kritisoidaan. Jos tuhlaa rahojaan, kritisoidaan. Jos ei osta, krotisoidaan. Miten te sitten asiat hoidatte, te kritisoijat? Kaikki on huonoja vaihtoehtoja av-mammojen katsantokannalta.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 19:45"]
[/quote]
Tällaisessa taloudellisessa tilanteessa kaikkien niiden, joilla on rahaa, tulisi kuluttaa sitä. Kuluttaminen on taloutemme pyörimisen edellytys. Muuten entistä useampaa odottaa irtisanominen ja Suomen elinkeinoelämää kohtaa ennennäkemätön lasku. Silloin me kaikki olemme maksajia.
Jos sinulla on varaa, kuluta. Teet samalla hyvän työn.
[/quote]
No hohhoijaa. Että turhaa roinaa pitäisi ostaa, vaikkei halua eikä tarvitse? Äly hoi!
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 22:33"]
[/quote]
Tällaisessa taloudellisessa tilanteessa kaikkien niiden, joilla on rahaa, tulisi kuluttaa sitä. Kuluttaminen on taloutemme pyörimisen edellytys. Muuten entistä useampaa odottaa irtisanominen ja Suomen elinkeinoelämää kohtaa ennennäkemätön lasku. Silloin me kaikki olemme maksajia.
Jos sinulla on varaa, kuluta. Teet samalla hyvän työn.
[/quote]
Eli jonkun halpistuotantorätin ostaminen henkkamaukalta tai zalandosta on hieno yhteiskunnallinen uroteko? Olen samaa mieltä ap:n kanssa nimenomaan palveluiden ostamisen tärkeydestä (hieronta, kosmetologi, kampaaja), ne jos jokin työllistävät Suomessa, asunnon ostokin on kansantaloudellisesti hyödyllisempää kun joku zalandosta tai ulkomaisista nettikaupoista tilaaminen.
Löysin keskustelun vasta nyt, mutta mulla on käynnissä samanlainen projekti! Oma tilanteeni johtuu ihan puhtaasti taloudellisista syistä, viime vuonna elin yli varojeni ja niitä velkoja maksetaan nyt sitten... Ei kiva. Osittain viime vuoden kulutus johtui ihan syystäkin, mutta hirveän helposti innostun ja ostan liikaa, yli tarpeen, joten sitä koitan tässä nyt suitsia. Vaatteita ostin mielestäni suhteellisen maltillisesti, mutta tulotasooni ja vaatekaappini kokoon nähden kuitenkin liikaa, ja ostoksista liian suuri osa oli kiireessä ja muka välttämättömässä tarpeessa ostettuja "ei tämä nyt ihan sellainen ole kuin haluan, mutta tarpeeksi lähellä" -huteja.
Nyt vaatekaapissa on mielestäni ihan tarpeeksi vaatteita, jotta pärjään niillä ainakin tämän vuoden. Laihdutan myös parhaillaan, ja se on lähtenyt hyvin käyntiin, joten senkään puolesta vaatteiden ostaminen ei nyt inspiroi jos ja kun tulevaisuudessa toivottavasti tämänhetkiset vaatteet jäävät isoiksi. Mulla on sujunut yllättävän hyvin tämä vajaa kaksi viikkoa, en ole käynyt vaatekaupoissa kiertelemässä, yhtenä päivänä selasin nettikauppojen tarjontaa (haaveilin kevyemmästä olemuksesta ja mietiskelin, minkä tyylisiä vaatteita sitten käyttäisin - olen aiemmin ollut tarkka tyylistäni, mutta lihominen on saanut aikaan sen että ostan näistä halpisliikkeistä jotain sinne päin, joka sattuu mahtumaan päälle), mutta ei puhettakaan että olisi nyt houkutellut ostaa mitään - edes kenkiä tai laukkuja.
Ostolakkoa on siis varmasti helpottanut se, että tässä on toinen projekti, laihdutus, menossa, johon ajatukset suuntautuu. Lisäksi aloitin uusia harrastuksia, joihin menee 2-3 iltaa viikossa > ei yhtä paljon aikaa lorvailla sohvalla ja selata nettikauppojen tarjontaa tai jäädä töiden jälkeen kauppoihin kiertelemään. Olen myös pyrkinyt lopettamaan kaikki sähköpostiin tulevat uutiskirjeet ja mainokset (Zalando, Stockman, H&M, Iittala ja mitä näitä nyt on), ettei tulisi houkutuksia. Ja tietysti porkkanana sitten kun olen saanut aiemmat velkani maksettua jossain toivottavasti häämöttää se oma asunto myös.
Tsemppiä ap:lle ja muillekin tähän projektiin, ja tosiaan kiva kuulla kuulumisianne täällä!
Ap tässä, moi!
Nyt on aika päivittää tunnelmia kahden viikon jälkeen. Tämä kulunut viikko on ollut todella helppo, on ollut niin paljon muuta mietittävää ja tekemistä. Siitäpä sitten tajusin, että ehkä osittain shoppailu ja nettikaupoissa haahuilu ja haaveilu on ollut puhtaasti ajantappamista? Jos keksin sijaistoimintaa, siis oikeaa tekemistä, ei mieleen edes juolahda jonkun random-rätin osto. Olen tässä viikon aikana urheillut uuden harrastukseni parissa, katsonut Netflixista minulle aivan uutta sarjaa, miettinyt, miten voisin oppia jonkin uuden taidon ja etsiskellyt siitä tietoa netistä sen sijaan, että olisin klikkaillut itseni nettikauppaan. Hassua ja ihan mukava oivallus. En kuitenkaan usko, että pelkästään sijastoimintoja keksimällä pääsen pahasta shoppailutavasta eroon, sen juuret on kuitenkin kaivettava esiin ja syy löydettävä tai ainakin ihka oikea ratkaisu. Mutta tällä hetkellä on hyvä fiilis ja ostohimotusta ei juurikaan ole.
Joku kommentoi taas tuota ostamisen lopettamista. Harmittaa, kun kommentoijat eivät viitsi ihan pikkuisenkaan lukea täältä aiempia viestejä mutta idea on turhan roinan ostamisen lopettaminen, ei rahan käytön lopettaminen tyystin. Ja kuten tuolla jo minua viisaampi sanoi, on kansantaloudellisesti järkevämpää ostaa asunto kuin kiinarätti jättiyritykseltä, joka ei maksa veroja suomeen puolta killinkiäkään. No näinhän se on! Omat shoppailuni olen ikävä kyllä kohdistanut näihin pohjoismaisiin markkinajätteihin, H&M, Gina Tricot, Vero Moda, sekä eteläeurooppalaisiin Zaraan ja Mangoon. Tosin monesti olen ostopaikaksi valinnut kotimaisen Stockmannin mutta enpä tiedä, onko se valtavan paljon parempi vaihtoehto muuten, kuin kivijalkamyymölöiden tukemisen kannalta. Stockmannia arvostan sikäli, että se taitaa olla yksi harvoista suomalaisista puljuista, joiden osake-enemmistö on yhä Suomessa, onko näin?
Ja sitten muihin ostoihin: olen menossa monen vuoden pohdinnan päätteeksi intialaiseen päänhierontaan talviloman kunniaksi. Siinä siis yksi siirto zalando-rätistä kotimaiseen palveluun. Sekä eilen kävimme isommalla porukalla syömässä pitkän kaavan mukaan. Nämä ovat tällä hetkellä sellaiset arkea värittävät iloiset ja mieltä piristävät jutut.
Ja vielä budjetista. Olen kirjannut parin vuoden ajan kaikki menot ylös ja välillä on ollut aika hurjia lukemia sisustus- ja vaateostoissa. Joskus tein uusien vaatteiden ostamista koskevan lakon ja sen seurauksesta ostin sen kuun ajan huutonetistä yli 300 eurolla käytettyjä vaatteita. Voi voi. Nyt ideana on maksaa ensin luottokorttivelka pois ja sitten säästää, jotta syyskuussa minulle olisi kertynyt säästöä yli 4000 euroa vanhojen säästöjen päälle. Tämä vähentää jonkin verran kuitenkin tulevan asuntovelan määrää. Aina parempi, jos saan säästöön enemmän. Joka kuukausi on syytä saada säästöön 500-800 euroa.
Turhaa tavaraa minulla ei enää ole. Tein valtavan pesäntyhjennyksen kun muutin vuosi sitten ja myin monella tonnilla tavaroita ja esineitä. Eli kaikki säästö tulee nyt siitä, etten osta turhuuksia. Joskin aina voi toki niistä vielä kotona olevista, vähemmän käytössä olevista kamoista luopua, jos niikseen tulee. Joulun aikana myin ison kasan vaatteita, monta sellaistakin, jonka olin ostanut kuukautta, paria aikaisemmin. Kammottavaa.
Hyvä meininki siellä muilla projektilaisilla! Kertokaa ihmeessä kuulumisia ja tuntemuksia sekä tavoitteisiin pääsemisiä!
AP
Minä olen perunut kaikki uutiskirjeet ja laittanut postiluukkuun "ei mainoksia" -lapun. Enkä käy kaupoilla. Siinä on tosi helpot vinkit itselleni. Ennen kävin mainoslehdyköiden perässä ties missä hulabaloo-päivillä ostamassa muka kaikkea tarpeellista ja heti seuraavana vuonna ne samat roinat lepäsivätkin kirppiskasassa. Nyt en osta turhaa, ei sitten tarvitse kirpparillakaan myydä tappiolla niitä "iik, ihana, pakko saada" -rojuja.
AP tässä, moi!
No niin, nyt on kolme viikkoa pulkassa ja ikäväkseni täytyy heti tunnustaa, että olen hairahtunut :( Ostos ei ollut ollenkaan paha mutta tarpeeton, tai ilmankin olisin tullut toimeen lopun ikäni. Kyse on eräästä keittiötarvikkeesta, jonka hetken mielijohteesta ostin. Hyi minua! Jotenkin tuo repsahdus sai valtavan morkkiksen aikaan, sillä olen jo viime vuoden kirjannut kaikki kotiovesta sisään kiikutetut tavarat ylös taulukkoon ja nyt jouduin korkkaamaan tämän vuoden osalta sen excel-pirulaisen. En aio silti antaa yhden repsahduksen lannistaa tai peräti tuhota koko hienoa projektiani, vaan yritän pitää mielessä sen morkkistunteen aina, kun jokin täysin turha houkuttaa liikaa. Ajattelin heti, että hittolainen, minunhan täytyy täälläkin kertoa ostostani, joten hieman häntä koipien välissä täällä ollaan. Mutta uuteen nousuun! Hinta tälle turhalle design-tavaralle oli 40 euroa. Saa antaa henkistä satikutia!
No mutta. Tästä kuusta näyttää jäävän käpälään 200 euroa ylimääräistä rahaa normaaliin verrattuna. Loistohomma. Se menee suoraan luottokorttilaskun lyhentämiseen, jota jatkuu vielä ainakin maaliskuulle. Tylsää puuhaa mutta minkäs teet. Sen jälkeen sitten ostolakko toivon mukaan jo näkyy siellä säästötililläkin. Lisäksi olen myynyt tässä kuussa vielä muutaman tavaran, joista olen saanut noin 100 euroa. Ne rahat tosin menivät harrastuksen kausimaksuun.
Toivottavasti muilla menee lakkoilussaan hyvin! Olisi kiva kuulla kuulumisia. Huomasin itse, että jos tekisin tätä prokkista vain omassa yksinäisyydessäni enkä olisi kertonut asiasta, olisin varmaan jo heittänyt vesilintua koko lakolla. Sen sijaan tänne on kiva raportoida, pysyy siis paremmin ruodussa ;)
Hyvää viikonloppua toivotteleepi AP!
Itse olen ollut jo vuosia ostolakossa, ihan johtuen omasta rahatilanteestani. Periaatteessa palkan jälkeen kun vähemmän pakolliset menot, jää käteen vain kolikoita.
Mutta olen vuosien varrella kehitellyt itselleni lisätöitä, jotkut rahakkaita, toiset mielekkäitä, mutta viimeinen aluevaltaus tuli viime syksynä, varsinkin sen jälkeen kun muutama ystäväni jäi työttömäksi. Ymmärrän koska minulla on asiat hyvin, minä voin kuluttaa rahaa. Mnä olen saanut kerättyä pienen pesämunan, jos jotain tapahtuu ja laina lyhenee joka kk.
Hyvällä ystävälläni on 3 lasta. Esikoisella on synttärit elokuussa ja esikoinen itse kysyi voinko tehdä hänelle kakun. Kyllähän se onnistuu. Äiti on hyvin tietoinen minun rahatilanteestani ja myös siitä että kuivilla ollaan, joten hän ehdotti että maksaa raaka-aineet ja 20 euroa tekopalkkaa ja antaa muovikassillisen kirpparitavaraa. Olisin tehnyt kakun täysin ilmaiseksikin, joten suostuin.
Marraskuussa oli sitten kaksosten vuoro ja kumpikin halusi oman kakun ja diili oli sama. Kummassakin synttäreillä sain lisää kakkujen tilauksia ja nyt olen näiden kakkujen lisäksi tehnyt 5 muuta kakkua. En ole pyytänyt levittämään tietojani, olen vaan ottanut tlaukset vastaan. On kiva tehdä jotain kun on kiva tehdä, eikä otsa kurtussa.
Laitoin huutikseen / toriin ja FB.hen sitten myyntiin nämä kirppistavarat ja kätevästihän niistä pääsi eroon, varsinkin kun halvalla myin.
Olen vuosia tehnyt listoja mitä haluan ja kun olen saanut kirppisrahoja, olen toiveita aina välillä toteuttanut, varsinkin jos jostain on alea saanut.
Nyt olen alkanut säästämään BeDesignin Deer Shelf Metal Large
http://www.bedesign.fi/tuotteet/deer-shelf-metal-large.html
hinta 640 euroa, eli muutaman lastenvaatteen siihen saa myydä. Mutta ei kaiken mitä haluaa pidäkään saavuttaa samantien.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 21:31"]
Kirjoittelen nyt vielä, kun alkuun pääsin.
On kyllä todella kaksijakoiset tunnelmat. Olen kovin kyllästynyt tyyliini ja haluaisin uusia vaatteita, uusia koko tyylini. Ongelma on oikeastaan se, etten tiedä, millainen tyylini on tai millaisesta tykkään! Onko muilla saman sorttista ongelmaa? Tykkään todella monenlaisista tyyleistä mutta yksikään ei tunnu näyttävän minun päälläni hyvältä. Yritän matkia muiden pukeutumista siinä kuitenkaan onnistumatta. Omat vaateihastukseni vaan keikkuvat laidalta toiselle ja niinpä kaapissa on paljon sellaisia vaatteita, joita ei voi toisiinsa yhdistää. Toisaalta tykkään feminiinisesta ja sellaisesta hienostuneesta tyylistä, toisaalta rento neulemeininki on myös mieleeni. En ole löytänyt omaa tyyliäni, vaikka 15 vuotta ainakin olen fiksaillut vaatekaappiani aivan alituisesti. Ihmettelenkin, miten tämä on mahdollista! Tässä on muuten oikeastaan yksi suurimpia syitä lakolle. Jotta löytyisi se oma tyyli. Vielä ei ole näkynyt vilaustakaan siitä. Olisiko teillä muilla vinkkejä oman tyylin löytämiseen? Blogeista ei juuri ole apua, niissä on ne iän ikuiset vaatekaapin kulmakivet ja muut vinkit mutta ne ovat joko liian ylimalkaisia tai liian henkilökohtaisia, ettei niistä saa mitään irti. Välillä myös tuntuu, etten osaa oikein pukea vartaloani oikein. Ja nykymuoti ei ole laisinkaan minua varten, sen huomaa jo puolella silmällä kaupoissa kierrellessä. Mitkään vaatteet eivät tunnu istuvan! Eikä auta, vaikka etsisin kivoja asukokonaisuuksia netistä, ne näyttävät hyviltä muilla mutta ei minulla.
Olisiko teillä nyt neuvoja tyylinsä hukaneelle (vai onko sitä koskaan ollutkaan?) AP:lle? Miten saisin parhaat palat irti jo olemassa olevasta, ihan pätevästä ja liian tyylillisesti kirjavasta vaatekaapista?
[/quote]
Ehkö jostain kirjasta olisi apua? Esimerkiksi 10 Steps to Fashion Freedom - discover your personal style from the inside out (Malcolm Levene & Kate Mayfield).
Juu tämä on ihan helppoa opiskelijana kun kuukaudessa 250e käyttörahaa niin sillä ei kauheasti mitään ylimääräistä ostella.
Olen ehdottomasti mukana! Joulusta asti olen ollut ostokiellossa ja ensi jouluun olisi tarkoitus lakkoilla. Muutama juttu on, jotka on mahdollisesti ostettava, esim. talvisaappaat vuoden lopussa, vanhat ovat jo huonokuntoisrt. Mutta kaikki muu on rajattu pois, vaatteet ja sellaiset.