Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koko vuoden kestävä ostoslakko! Tule mukaan!

Vierailija
01.01.2015 |

Viime aikoina on tullut kulutettua rahaa ties mihin turhuuksiin ja näin vuoden vaihtuessa haluan haastaa itseni koko vuoden kestävään ostoslakkoon, joka koskee kaikkia niitä osa-alueita, joilla shoppailuvimmaa esiintyy eli vaatteet ja asusteet sekä sisustustarvikkeet. Koska joukossa on voimaa, olisi hienoa saada muitakin mukaan tähän. Onko siis siellä intoa tähän?

Oma taustani on tosiaan se, että olen työssäkäyvä ja lapseton, joten rahaa on tullut syydettyä omaan itseen ihan älyttömiä määriä ja tunnen siitä morkkista. Haluan osoittaa itselleni, että ostaminen ei vaikuta onnellisuuteen mitenkään ja samalla saan säästettyä sievoisen summan. Laskin, että koko vuoden aikana olen laittanut vaatteisiin, asusteisiin ja sisustukseen (muutto ja kodinkonehankinnat) kaikkineen noin 10 000 euroa. Ihan liikaa siis, vaikka olen toisaalta myynyt ihan hurjia määriä tavaroita nurkista pois, Huutonetin laskurin mukaan yli 5000 eurolla. Joka tapauksessa en halua olla koukussa ostamiseen ja sitä vastaan lähden nyt taistelemaan.

Onko siis muita mukana? Kertokaa omia taustojannekin.

Kommentit (217)

Vierailija
121/217 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen jotain minimalisti ym blogeja, niistä saa vinkkejä ja voimaa ostolakkoon :)

Vierailija
122/217 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen voinut pahoin jo pitkään tietäessäni että joudun jotain ostamaan. Nytkin on useita vuosia vanha rikkinäinen talvitakki. Uusi kai pitäisi ostaa vaan ajatus ahdistaa. Olen paikannut takkia, mutta korjaukseni alkavat hajota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/217 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin myös ostolakon vuoden vaihteessa. Lähinnä ruokalaskua yritän pienentää, mutta muitakin ostoksia pitää myös vähentää. Tavoitteena saada säästöön 2000e vuoden aikana. 

Tein taulukon mihin olen laittanu jokaisen päivän kohdalle summan mikä on mennyt ruokaostoksiin ja muihin kuluihin, ja heti on motivoituneempi olo säästämiseen, kun näkee miten vähälläkin pärjää. Myös kauppojen välttely toimii, ruokakauppaankin menen ostamaan vain sen mitä välttämättä tarvitsee, ei heräteostoksia. Ja ruokaa pitää hyötykäyttää loppuun asti, eikä heittää roskikseen, eli joka päivä on jääkaapintyhjennyspäivä. Sekä enemmän edullisia ruokia, leipomista jne.

Tsemppiä kaikille mukanaoleville!

Vierailija
124/217 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä!

Voi kuinka mukavaa, että aihe kiinnostaa ja kirvoittaa kommentteja! Kaikkiin haluaisin vastata mutta monilainaus ei ilmeisesti täällä toimi? Joka tapauksessa vastaan lyhyesti ensin 8:lle, että kyllä olen toki miettinyt psykologia mutta ajattelin ratkaisevani homman itse omin pikku ajatuksin, sillä luulen, että tässä on nyt työsarkaa vain minulle. Kiitos kysymästä ;)

Sitten tuohon, että jospa kaikki lopettaisivat ostamisen. Nythän kyse ei ole suinkaan siitä, että kaikkien ihmisten pitäisi nythetitässä alkaa omavaraisiksi, kutoa vaatteensa kaisloista ja syödä oman metsän marjoja henkensä pitimiksi. Kyse on, kuten tuolla jo viisaammat vastasivat, lähinnä turhan kuluttamisen lopettamisesta ja ajatustyöstä, mistä tuo ilmiö omalla kohdallani (ja ehkä teidän muidenkin, jotka mukaan olette lähteneet?) johtuu/johtui. Aion aivan huoletta ostaa hyvää ruokaa, vierailla museoissa, leffoissa, ostaa palveluita ja muuta, joista todella koen saavani rahoilleni vastinetta. En saa enää, jos koskaan olenkaan saanut oikeaa tyydystä Henkkamaukkarytkyjen ostamisesta. Niistä seuraa vain päänvaivaa, kun huonokuntoiset releet roikkuvat kaapissa kerran käytettynä ja huonoksi todettuina. Myyminen on vaikeaa, tuntuu, ettei mikään mene enää kaupaksi ainakaan Huutonetissä.

Eli vielä kerran: kyseessä on ostoslakko, joka kohdistuu omalta osaltani omaan turhaan kuluttamiseen, ei tarpeellisten ostosten turhaan lakottamiseen. Ja turhaksi omalta kohdaltani olen jo tuonut esille seuraavat: vaatteet, asusteet ja sisustustarvikkeet niiltä osin, ettei tarvetta hankinnalle ole. Jos jääkaappi hajoaa, ostan uuden. Jos ainoa talvitakkini syttyy tuleen, ostan uuden. Jos kiertelen aikaa kuluttamassa kaupoilla ja näen ihan kivan akryylisen halpisneuleen, jota en tarvitse, en osta. Jos verhot kyllästyttävät mutta ovat oikeasti aivan hyvät ja sopivat kuin nakutetut sisustukseen, en osta uusia. Olisiko tämä nyt ehkä selvä asia? :)

Se, mihin haluan paneutua tässä lakossa on itse pakottava tarve ostaa. Mistä se tulee? Onko se jonkinlaista uudistumisen halua? Vanhat vaatteet kyllästyttävät ja samalla koko olemus tuntuu tylsältä. Ehkä se on juuri sitä. En usko, että uusi vaate esittäytyy ainakaan muille minään hienona ja ihmeellisenä mutta edustaako se kuitenkin minulle muutosta? Muutosta parempaan? Olenko shoppaillut siksi, että olen tyytymätön itseeni? Sitä se on monelta osin. Olenko shoppaillut siksi, että elämä tuntuu välillä kovin tyhjältä? Ihan varmasti. Nyt, kun tiedän ainakin muutaman asian, joista shoppailuhimoni on kummunnut, on helpompi alkaa työstää asiaa. Olenkin jo ottanut ensimmäinen askeleen ja hankkinut uuden harrastuksen. Toivottavasti se antaa uutta pontta ajatusmaailmani muuttamiseksi. Ja sitten toinen, helposti lähestyttävä ongelmajuuri on tuo tylsistyminen. Ajattelin suunnittelevani aina viikoksi vaatteet ja käytän kapselivaatekapin omaisesti vain tiettyjä vaatteita jonkin aikaa. Sitten voin taas siirtyä seuraavaan settiin, jolloin se tuntuu tuoreelta ja kiinnostavalta. Ja sitten taas seuraavaan. Eli otan vaikka 10 yläosaa, joita käytän kuukauden ja sitten seuraavassa kuussa sama homma uusin vaattein, mitä nyt kaapista löytyykään. Miltä tällainen kuulostaisi teistä?

Nyt on tosiaan viikko mennyt, vielä 51 edessä ;) Hyvä syke päällä ja innolla jo budjetoin tulevaa. Olen itse asiassa jo pari vuotta seurannut rahankäyttöäni ja ostojen määrää, siksi tiedänkin, millaisessa suossa tässä on ryömitty. Pelkästään viime elo-joulukuun välillä ostin noilta lakkoalueiltani 67 tavaraa. Järjetöntä, kertakaikkiaan.

Ja hei, ajattelin kyllä aina tasaisin väliajoin käydä täällä päivittämässä kuulumisia ja homman etenemistä, jos teitä suinkin kiinnostaa ja vaikka ei, niin käyn silti. Sen verran terapeuttista tämä on, puolesta ja vastaan.

Mitenkäs teillä muilla on lakko lähtenyt liikkeelle?

T. AP

Vierailija
125/217 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 20:57"]

En voi kun aiomme ostaa asunnon tänä vuonna.

[/quote]

Haha, tätä piti vielä minun kommentoida. Niin aion todennäköisesti minäkin, joten sitä suuremmalla syyllä lakkoilu on paikallaan ;) Ja siihen halusin vielä sanoa, kun joku tuolla sanoi, ettei ole jräkeä lakata ostamasta. No, joidenkin mielestä on varmasti parempi ostaa kertakäyttövaatteita kuin sijoittaa asuntoon, ymmärrän. Mutta minä koen, että tämä on tarpeen minulle ja tulevaisuudelleni näin. Lisäksi haluan panostaa siihen, mikä luo minulle muistoja ja hyvää oloa eli elämästä nauttimiseen ruuan, kokemusten ja hyvän, toimivan arjen avulla. Sitä on esimerkiksi laadukas arkiruoka, joka ehkä vie enemmän rahaa kuin halvat einekset, joita en kyllä syö laisinkaan. Ja ettei haittaa, vaikka tarjoan ystävälleni illallisen tai vien heitä elokuviin tarjoten illan. Siitä jos mistä tulee hyvä olo, ei halvoista räteistä.

T. AP

Vierailija
126/217 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä kuulostaa! Voisin itsekin miettiä kulutusta tarkemmin, kaikkea tulee helposti ostettua hetken päähänpistosta. Jään seuraavaan!

Vierailija
127/217 |
08.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen siinä pisteessä jo että turha tavara ällöttää minua. Olen jo vuosia tarkkaillut menojani ja kulutustani taulukoin. Minun lähtäkohtiani on ekologisuus, olen ollut kaupoissa töissä ja siinä näkee miten paljon roinaa ihmiset ostavat vaikkeivat tarvitsisikaan. Kauppojen varastoissa tulee mieleen että mitenkähän paljon tämä tavaramäärä maapalloa kuluttaakaan. Olen myös perinyt tilan mökkeineen maalta ym. ja siivonnut vanhempien ihmisten asujaimistoja. Voi sitä turhan tavaran määrää. Oikeasti hukun roinaan nyt vaikka yritän myös kirpparia täyttää ahkeraan.

Oma asuntoni on minimalistinen, se on rauhoittavaa ja nopea siivota ja ruoanlaitto helppoa kun on tilaa.

Minulla meni viime vuonna vaatteisiin 474 euroa. Ostan lähinnä alusvaatteita ja urheiluvaatteita. Intohimoni on liikunta, luulen että kulutan siihen enemmän rahaa kuin ystäväni jotka puolestaan kuluttavat dvd-elokuviin, lehtiin ja kirjoihin ja sen sellaiseen. Itse en osta kirjoja(perin monta tuhatta pölyistä kirjaa jotka ovat todellinen riesa nyt) enkä lehtiä enkä elokuvia.

Liikuntaan minulta kului 1153 euroa viime vuonna. Tästä en aio säästää tänäkään vuonna. Kosmetiikkaan minulla meni 486 euroa. En käytä juurikaan meikkiä mutta hiustenhoitoainetta minulla kuluu paljon sillä en käy kampaajalla ikinä. Minulla on iho-ongelmia joten jouduin ostelemaan ja kokeilemaan eri tuotteita. Bilettämiseen meni 87 euroa. Tätä voisi ehkä jopa lisätä sillä olen sinkku :) Luontaistuotteisiin meni 554 euroa(tämä on ilmeisesti minun vastineeni laukkuintohimoille) ja tästä voisin yrittää säästää.

Kodin hoitamiseen minulla meni 854 euroa, tämä käsittää kaikki kodin tuotteet sisustamisen, siivoustuotteet ja vessapaperin. En muista että olisin ostanut mitään sisustukseen liittyvää, olisiko ollut yksi teekuppi ja lyhty. Siivoustuotteisiin on mennyt paljon sillä siivoan tosiaan noita muiden asujaimistoja ja jälkiä. Käytän lähinnä ekologisia siivoustuotteita, astianpesuainetta ja pyykkiainetta. Pyykinpesuun voin muuten suositella pesupähkinöitä ja pesupalloa joita molempia saa ainakin citymarketista. Niissä säästää paljon.

Matkusteluun meni päälle 500 euroa, tästä yksi tallinnan reissu loput kotimaan matkailua.

Eihän sitä tarvitse kukkaronnyörejä kokonaan sulkea, mutta jos haluaa kuluttaa niin voisi kuluttaa myös ei materiaalisiin menoihin ja sillä lailla tukea vaikka suomalaisia yrittäjiä. Itse kävisin esimerkiksi hierojalla/luontaishoidoissa säännöllisesti jos olisi varaa.

Oletteko muut pitäneet taulukkoa menoistanne, olisi kiinnostavaa kuulla muiden menoista.

Tsemppiä ostolakkoilijoille!

Vierailija
128/217 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 19:05"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 10:44"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 10:40"]

Siis hetkinen. Suomessa on lama ja kansantalouden rattaat pitää saada pyörimään. En todellakaan ole mukana, vastuutonta touhua.  Sen sijaan kehotan ostamaan suomalaisia tuotteita! Ja järkevästi, ei luotolla vaan omien varojen mukaan.

[/quote]

Vieläkö tämä jatkuu? Onko susta oikeasti älykkäämpää ostaa jotain kiinassa valmistettuja retkuja vai Suomessa sijaitseva, suomalaisten valmistama, suomalaisia materiaaleja sisältävä asunto? Valoja päälle!

[/quote]

Ehdotan provokieltoa tähän ketjuun! Ja luetunymmärtämisen opettelua.

[/quote]

Aika harva tuote, joka myydään "suomalaisena" on enää Suomessa valmistettu... Just sayin'!

Vierailija
129/217 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 01:13"]

Hyvä aihe. Haluaisin kuulla mielipiteitä siihen, miksi palvelun ostaminen olisi parempi, kuin tavaran ostaminen. Jos vastakkain on elokuvissa/kampaajalla/ravintolassa käynti tai suomalaisen käsityöläisen valmistama tuote, niin miksi jälkimmäinen on huonompi? Miettikääpä mikä työllistävä vaikutus sillä olisi, kun vastedes ostaisitte esim. lahjat/astiat/korut/vaatteet/lelut/huonekalut suomalaisten käsityöläisten tekeminä? Kaikki tietenkin säästää siinä, mitä itselleen pitää turhana, mutta ei tämä ihan mustavalkoinen juttu ole!

[/quote]

Ideana on että tavaraa ei osteta jollei sitä tarvita. Jos tarvitaan toki tuo on yksi näkökulma siihen millaisen tavaran ostoa voisi suosia.

Sen sijaan tässä lienee kyse siitä ettei palvelujen käyttöä tarvitse rajoittaa vain siksi että tavaraa on jo riittämiin?

Vierailija
130/217 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistoketju! Carry on, luen taustalta :)

Vierailija
131/217 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkatkaa hei noitasuomalaisia valmiatajia, etenkin vaatteita valmistavia tahoja! Jos sellainen olisi saatavilla, niin olisi hienoa. Pukeudun suht muodinmukaisesti, joka asettaa haasteita kotimaisten tuotteiden suosimiselle, ne kun tuppaavat olemaan aika tanttamaisia.

Vierailija
132/217 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava huomata, että tämä keskustelu on vieläkin aktiivinen! Kirjoitin aiemmin kommentin ketjun ensimmäiselle sivulle (viesti 16), mutta luettuani nyt koko ketjun läpi päätin itsekin liittyä ostolakkoon. Täyslakkoa en koe aiheelliseksi, mutta tämän vuoden teemana on ostaa vain tarpeeseen. En ole ruokaostoksia lukuunottamatta tehnyt vielä tässä kuussa mitään muita ostoksia, mutta muutama kosmetiikkatuote pitäisi ostaa loppuvien tilalle. Eniten turhaa rahaa kuluu kosmetiikkaan ja vaatteisiin. Elän opiskelijabudjetilla ja vaikka opintotuki+asumislisä riittää pakollisiin menoihin, jään usein kuukaudesta miinukselle eli joudun käyttämään säästöjäni elämiseen. Laitoin nyt postilaatikkoon "Ei mainoksia" -kyltin ja kieltäydyin sähköpostiin tulevista mainoskirjeistä.

(Ymmärrän että monet täällä pitävät kulutusta olennaisena Suomen taloudelle, mutta omasta mielestäni talouden ei tulisi olla sidottu luonnonvarojen tuhlaamiseen. Toivon että Suomen talous vielä vahvistuu ja ihmiset saavat pitää työpaikkansa, mutta nykyinen systeemi on mielestäni ristiriidassa ympäristön kestokyvyn kannalta. Pyrin silti ostamaan taloustarvikkeet sekä osan ruuasta suomalaisena ja tukemaan siten Suomea.) 

Vierailija
133/217 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muutamat vaikeat päivät ollut takana, mutta en ole edelleenkään ostanut mitään itselleni. Lapselle ebaystä haluamansa, mutta alle 20 euroa meni sinnekin :O Mutta lapsen kohdalla nyt ei pitänytkään säästää, vaan minun. Shiatsu-hierontaistuimen tilasin, mutta tämä oli päätetty jo kuukautta aiemmin, ja tulee todelliseen tarpeeseen. 

Tulostin/kopio/skannerilaite pitäis ostaa, mutta en ole saanut aikaiseksi. Karkkia olen ostanut, mutta alkoholin ja karkin suhteen olen saanut vähennettyä.

Väliaikatulos: Kauhea ostofiilis, mutta en ole ostanut niitä mitkä on kiellossa. Itsekuria on löytynyt, toistaiseksi :)

Vierailija
134/217 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2015 klo 17:04"]

Mulla on muutamat vaikeat päivät ollut takana, mutta en ole edelleenkään ostanut mitään itselleni. Lapselle ebaystä haluamansa, mutta alle 20 euroa meni sinnekin :O Mutta lapsen kohdalla nyt ei pitänytkään säästää, vaan minun. Shiatsu-hierontaistuimen tilasin, mutta tämä oli päätetty jo kuukautta aiemmin, ja tulee todelliseen tarpeeseen. 

Tulostin/kopio/skannerilaite pitäis ostaa, mutta en ole saanut aikaiseksi. Karkkia olen ostanut, mutta alkoholin ja karkin suhteen olen saanut vähennettyä.

Väliaikatulos: Kauhea ostofiilis, mutta en ole ostanut niitä mitkä on kiellossa. Eli itselleni vaatteita, kodintuotteita, turhaa kosmetiikkaa. Itsekuria on löytynyt, toistaiseksi :) 

[/quote] Tämä oli siis 32/62

Vierailija
135/217 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju oli tarpeen silmien aukeamiseksi! Tänäänkin olen tylsyyttäni selannut nettikirppuja, jos joku löytö sattuisi kohdalle. Laitan usein tavaraa myyntiin, mutta ostan tuplamäärän tilalle vaikka esim. lapseni eivät tarvitse ainuttakaan vaatetta. En minäkään. Voi kun saisi vanhatkin myytyä.

Vierailija
136/217 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 09:22"]

Up, miten ostolakkoilijoilla sujuu? :)

[/quote]

Hyvin!

Tilaamani avoauto toimitetaan ensi viikolla.

Vierailija
137/217 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stockan alesetelit käyttämättä. ekaa kertaa eläessään.

Vierailija
138/217 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä uusi minilakkolainen ilmoittautuu: mulla lakkokuukausi maaliskuu. Itse alkuvuoden tuhlailuista "heränneenä" päätin jättää tässä kuussa kaiken turhan (eli mun tilanteessa pääasiassa naisten- ja lastenvaatteet, asusteet, lelut, askartelutarvikkeet ja elokuvat) kauppojen hyllyille jonkun muun riemuksi. Sekä mulla että tytöllä on kaikkea niin että kaapeista tursuu, kaikki alennusmyynnit ym. "oikeutukset" halpojen tuotteiden ostoon on tähän asti koluttu huolella.

Päätöksestä olen innoissani, mutta sen pitäminen näkyy tällaiselle himoshoppaajalle olevan hyvinkin vaikeaa. Tiukkaa on tehnyt jo 4 kertaa (heräteostos, sähköpostimainos, pari hypermarketin tarjousta), mutta en ole repsahtanut. Päätin, että tässä kuussa järjestän, kierrätän ja karsin vanhaa tavaraa sen sijaan, että ostaisin pakonomaisesti uutta niin kuin aiemmin olen tehnyt.

Tästä ketjusta olen saanut hyviä vinkkejä mainoskirjeiden perumisesta ja turhien virikkeiden välttelystä. Ei tule silti olemaan helppoa. Onneksi ainakin tässä vaiheessa motivoi kodin kohentunut ulkonäkö, jo parissa päivässä olen saanut olohuonetta ja lastenhuonetta viihtyisämmiksi tavaraa vähentämällä.

Vierailija
139/217 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin heti alkuvuodesta mukaan mutta en ole pystynyt vastustamaan ostamista. Vaatteita ja kosmetiikkaa on jo valmiiksi ihan liikaa mutta en voi vastustaa kaikkea uutta ja ihanaa. Mikä minua vaivaa? Jotenkin hirveän pettynyt itseeni olen, miksi en voi olla ostamatta? Onko muilla ollut sama juttu?

T. Ekalle sivulle jo kirjoittanut

Vierailija
140/217 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaista on... Miten lakot sujuvat ja onko tullut uusia oivalluksia?