Koko vuoden kestävä ostoslakko! Tule mukaan!
Viime aikoina on tullut kulutettua rahaa ties mihin turhuuksiin ja näin vuoden vaihtuessa haluan haastaa itseni koko vuoden kestävään ostoslakkoon, joka koskee kaikkia niitä osa-alueita, joilla shoppailuvimmaa esiintyy eli vaatteet ja asusteet sekä sisustustarvikkeet. Koska joukossa on voimaa, olisi hienoa saada muitakin mukaan tähän. Onko siis siellä intoa tähän?
Oma taustani on tosiaan se, että olen työssäkäyvä ja lapseton, joten rahaa on tullut syydettyä omaan itseen ihan älyttömiä määriä ja tunnen siitä morkkista. Haluan osoittaa itselleni, että ostaminen ei vaikuta onnellisuuteen mitenkään ja samalla saan säästettyä sievoisen summan. Laskin, että koko vuoden aikana olen laittanut vaatteisiin, asusteisiin ja sisustukseen (muutto ja kodinkonehankinnat) kaikkineen noin 10 000 euroa. Ihan liikaa siis, vaikka olen toisaalta myynyt ihan hurjia määriä tavaroita nurkista pois, Huutonetin laskurin mukaan yli 5000 eurolla. Joka tapauksessa en halua olla koukussa ostamiseen ja sitä vastaan lähden nyt taistelemaan.
Onko siis muita mukana? Kertokaa omia taustojannekin.
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Huomasitteko Facebookissa olevan Vuosi ilman uusia vaatteita -tapahtuman? Yllättävän paljon se on saanut innostuneita mukaan. Aika hienoa. Minäkin liityin.
En tietenkään, en tue Facebookia.
Onko täällä ketään aktiivista enää? Miten teillä menee?
Ostolakko on kohdallani tarkoittanut lähinnä omia vaatteita. Lapsille joutuu uutta ostamaan sitä mukaa, kun pituutta tulee lisää. Vaatteet myös kuluvat eri tavalla kuin aikuisilla. Viime vuonna en ollut vielä tietoisessa lakossa. Yritin lähinnä erottaa mielihyvä- ja tarvekuluttamista toisistaan. Tänä vuonna kokeilen, miten vakavasti pystyn oman lupaukseni ottamaan ja pitämään.
Muistan aika tarkkaan, milloin olen esim. viime vuonna ostanut vaatteita, kun olen pitänyt jonkinmoista listaa (tänä vuonna olen ostanut yhdet käsineet, jotka olivat ehdottamasti tarveostos). Joulukuussa ostin tarpeellisen vyön sekä olkalaukun. Sitä ennen marraskuussa tein lomareissun, jolta tuli tuotua tarpeetontankin. Tarpeellista oli uusi talvitakki ja alusvaatteita. Tarpeettoman, mielihyväshoppailun puolelle meni neuletakki, paitapusero ja kahden pitsitopin paketti. Farkut myös, oli siinä ja siinä, pärjäänkö yksillä vai onko toiset tarpeelliset.
Heinäkuussa tyhjensin kaverini kirppiskuormaa (kesäisiä t-paitoja, pari mekkoa ja hame), toukokuussa ostin alusvaatteita ja huhtikuussa kevät/kesävaatteita sekä olkalaukun. Maaliskuussa sijoitin ulkoiluun - hankin kevätparkan, uudet kumisaappaat ja ulkoiluhousut. Samalla kertaa poistomyynnistä ostin jokusen urheiluvaatteen muutenkin, teknisiä t-paitoja ja yhdet housut. Sitä ennen alkuvuodesta en ostanut yhtään mitään.
Sanotaan vielä pohjaksi tälle ostolakolle, että siihen motivoi se, että laskin omat vaatteeni ja kirjasin ne itseasiassa muistiinkin. Totesin, että tällä sisällöllä pärjään vuoden ja ehkä toisenkin ostamatta muuta kuin ehkä alusvaatteita ja sukkia.
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan vielä pohjaksi tälle ostolakolle, että siihen motivoi se, että laskin omat vaatteeni ja kirjasin ne itseasiassa muistiinkin. Totesin, että tällä sisällöllä pärjään vuoden ja ehkä toisenkin ostamatta muuta kuin ehkä alusvaatteita ja sukkia.
Paljonko sulla siis on vaatteita? Olen myös tehnyt listan omista vaatteistani, niitä on hieman päälle sata kun mukaan lasketaan kaikki sukista ja alusvaatteista huiveihin, kenkiin ja laukkuihin.
Itse en ole varsinaisesti lakossa, vaan ostan heti kun löydän jotain listaltani. Ongelmana on vaan se, että juuri oikeanlaisia on ihan naurettavan vaikea löytää, eli ostettujen määrä ei kovin korkealle nouse. Mutta juuri siksi lakko olisi typerä, kun löytää jotain mitä oikeasti on pitkään ja hartaasti etsinyt ei ole mitään järkeä olla ostamatta sitä siksi että lakko on vielä kesken.
Minä olen ollut jo noin puoltoista vuotta lakossa, koska isommat jutut meneillään, eli en ole edes vaatteita ja hius yms juttuja hamuillut, kun on erittäin tärkeästä ja järkevästä asiasta kyse :)
Aloitan nyt kolmen kuukauden täydellisen vaateostolakon ja laihdutuskuurin. Haluan säästää rahaa ja sitten katson tarvitsenko kesäksi jotain vai vedänkö vielä kesänkin vanhoilla.
itse olin myös ennen lapsen saantia kauhea tuhlari mut ei oo enää varaa semmosee. mies taas vois ryhtyy toho. se koko aja ostelee kaikkea turhaa ja sit kehtaa viel valittaa ettei oo rahaa laskuihi. pidetää tilit omina ja vaa hätätapauksissa maksetaa toisen laskuja jos on menossa perintään. ruokakulut menee niin et eka tuhlataa mun vähäset rahat ja sitte jatketaa miehen tahoilla. miehen rahoilla ku eletää nii monesti joutuu lopulta ruinaa sieltä sun täältä rahaa ku mies taas osti itelle kivan hupparin, lippiksen, autoo uudet lisävalot vaikka vanhat oli iha hyvät jne.
Vierailija kirjoitti:
itse olin myös ennen lapsen saantia kauhea tuhlari mut ei oo enää varaa semmosee. mies taas vois ryhtyy toho. se koko aja ostelee kaikkea turhaa ja sit kehtaa viel valittaa ettei oo rahaa laskuihi. pidetää tilit omina ja vaa hätätapauksissa maksetaa toisen laskuja jos on menossa perintään. ruokakulut menee niin et eka tuhlataa mun vähäset rahat ja sitte jatketaa miehen tahoilla. miehen rahoilla ku eletää nii monesti joutuu lopulta ruinaa sieltä sun täältä rahaa ku mies taas osti itelle kivan hupparin, lippiksen, autoo uudet lisävalot vaikka vanhat oli iha hyvät jne.
*miehen rahoilla ;)
https://www.facebook.com/Dont-Buy-Anything-2017-933314180112444/
Tässähän se on, koko vuoden kestävä ostoslakko.
Kannatetaan !
Mites menee ostolakot? Minä olen ostanut lapsillekin vaatteet pelkästään kirpparilta. Tosin kun poika kasvaa, tuskin löytyy enää käytettyä. Itselle kaikki kirpparilta (tosin viimeiseen vuoteen en ole ostanut kuin sukkia)
Onko kukaan aloittamassa lakkoa vuodelle 2017?
Mä voisin taas yrittää. Viimevuonna piti aloittaa turhuuksien ostelu lakko, mutta sitten huomasin että tuli taas jotakin ostettua.
No kuitenkin olen onnistunut vähentämään ostelua viimevuoden aikana.
Nyt vois jatkaa uudella puhdilla ja tiukemmilla rajoilla.
En osallistu, minulla on muutenkin vaikeuksia laittaa rahaa esim. vaatteisiin, jostain syystä se ei ole prioriteeteissä ensimmäisenä.
Eikä mene kyllä muutenkaan kamalasti rahaa turhaan, eläimiä tulee kyllä jonkunverran hemmoteltua.
Rikkaiden ongelmia.
Onko täällä kukaan ostolakossa tällähetkellä? Miten on tämä vuosi sujunut?
Huomasitteko Facebookissa olevan Vuosi ilman uusia vaatteita -tapahtuman? Yllättävän paljon se on saanut innostuneita mukaan. Aika hienoa. Minäkin liityin.