Koko vuoden kestävä ostoslakko! Tule mukaan!
Viime aikoina on tullut kulutettua rahaa ties mihin turhuuksiin ja näin vuoden vaihtuessa haluan haastaa itseni koko vuoden kestävään ostoslakkoon, joka koskee kaikkia niitä osa-alueita, joilla shoppailuvimmaa esiintyy eli vaatteet ja asusteet sekä sisustustarvikkeet. Koska joukossa on voimaa, olisi hienoa saada muitakin mukaan tähän. Onko siis siellä intoa tähän?
Oma taustani on tosiaan se, että olen työssäkäyvä ja lapseton, joten rahaa on tullut syydettyä omaan itseen ihan älyttömiä määriä ja tunnen siitä morkkista. Haluan osoittaa itselleni, että ostaminen ei vaikuta onnellisuuteen mitenkään ja samalla saan säästettyä sievoisen summan. Laskin, että koko vuoden aikana olen laittanut vaatteisiin, asusteisiin ja sisustukseen (muutto ja kodinkonehankinnat) kaikkineen noin 10 000 euroa. Ihan liikaa siis, vaikka olen toisaalta myynyt ihan hurjia määriä tavaroita nurkista pois, Huutonetin laskurin mukaan yli 5000 eurolla. Joka tapauksessa en halua olla koukussa ostamiseen ja sitä vastaan lähden nyt taistelemaan.
Onko siis muita mukana? Kertokaa omia taustojannekin.
Kommentit (217)
AP:lla hyvä projekti menossa, olen myös mukana. Kaiken "turhan" ostaminen ärsyttää jälkikäteen, juuri myin eteenpäin sekä omia että lasten vaatteita, joissa oli vielä hintalaput paikallaan (lasten vaatteet jäänyt pieneksi, omista en enää pitänyt). Sisustustavaraaa meillä ei paljon osteta muutenkaan, kun mies tykkää niin pelkistetystä tyylistä. Eli minun osalta tämä on lähinnä vaatteiden oston vähentämistä / lopettamista itseni ja lasten osalta. Yhdet farkut ostin alesta kevättä varten molemmille lapsille, sen verran repsahdin kuitenkin alennusmyynneissä pari viikkoa sitten. Mutta nyt uusi tiukempi kuri :)
Aloitan lakon nyt. Ihan liikaa tulee ostettua vaatteita, kosmetiikkaa, sisustusjuttuja, askartelutarvikkeita, leluja, pelejä. Lapsen kanssa mietitään tarkemmin tarpeita ja mielitekoja. Jäin pois töistäkin vuodenvaihteessa, joten ihan hyvä hetki miettiä kulutustottumuksia.
67 täällä kertoo parin viikon jälkeen tuntemuksiaan. Ostoslakko on mennyt yllättävän kivuttomasti, tosin tällä viikolla on tullut vähän testattua lakon kestävyyttä. Sain yllättäen hieman ylimääräistä rahaa. Huvitti kun jostain tiedostamatta tuli esiin vanha tunne, "pakko saada jotain!". Aloin siis suunnitella kaikkea mitä voisin ostaa. Jonkin verran olen tässä alkuvuonna jo edistynyt, että en suinpäin rynnännyt kauppoihin, vaan mietin, mitä tarvitsisin. Toki näitäkin kovin tarpeellisia tuotteita löytyi. Ihmetys oli kuitenkin suuri, kun töiden jälkeen tulin siihen tulokseen, ettei yhtään kiinnosta lähteä kauppoja kiertelemään! Luulen, että tämä kolmen viikon ostolakko on jo aiheuttanut sen, ettei shoppailu enää tunnu niin kivalta "harrastukselta" ja toisaalta on saanut hiukan miettimään myös sitä, etten halua käyttää rahojani mihinkään ihan kivaan, vaan pelkästään sellaisiin juttuihin, jotka todella kolahtaa.
Yhden poikkeuksen ostolakkoon olen tehnyt. Lempifarkkuni ratkesivat käyttö- ja korjauskelvottomiksi joten tilasin nettikaupasta uudet samanlaiset. Ajattelin alunperinkin, että en ole lakon suhteen ehdoton. Huomaan, että tämä lyhytkin ostolakko on jo saanut minut miettimään, mitä oikeasti tarvitsen ja olen pystynyt hillitsemään itseni ei-tarpeellisten juttujen suhteen. Esim. talvitakkini on rehellisesti sanottuna jo aika kulahtanut. Sinänsä se on kuitenkin edelleen lämmin ja ehjä, joten aikani mietittyäni päätin, ettei minun kannata kuitenkaan enää tänä talvena ostaa uutta ja nyt täytyy vain kestää vanhan takin kanssa. Aiemmin olisin juossut suorinta tietä kauppaan ostamaan takin ihan vain ostamisen ilosta.
Minä en ole totaali-ostolakossa mutta tarkoitus olisi jatkaa jo pari vuotta sitten aloitettua semi-ostolakkoa, jossa ostetaan vaatteita ja tavaroita vain harkitusti ja tarpeeseen. Tarkoitus olisi myös tyhjentää asuntoa, joka on tavarapaljouden vallassa. Olen myynyt vanhoja kamppeita nyt kirpparilla ja voittoa on tullut tässä kuussa yli 100e. Mutta työtä tuo kirppismyynti vaatii ja on aika tylyä huomata, että esim. käyttämättömät kengät ja laukut eivät kelpaa kenellekään edes halvalla. Tavaraa on helppo hankkia mutta siitä on hankala päästä eroon.
Seurailen lakkoiluanne mielenkiinnolla :)
Up, miten ostolakkoilijoilla sujuu? :)
Olen vahingossa itsekin aloittanut melkein ostoslakon, tai jotain sen tyyppistä. Jos jotain tarpeellista tai täsmälleen oikeanlaista tulee vastaan aion kyllä hankkia sen, joten en sinänsä aio "liittyä" tähän. Hyvä idea silti tällaista tarvitseville!
AP tässä!
Kiva, ettei täällä ole kukaan lynkkausmeiningillä mukana, mahtavaa! Tosiaan hairahduttua tuli mutta sen jälkeen onkin tullut pidettyä näpit kurissa nettiostoksien suhteen ja jalat kurissa, etteivät vie turhaan kaupoille. Olen siis onnistunut pysymään visusti poissa houkutuksien parista. Puolitoista kuukautta mennyt ja kolme tuotetta siis ostettu. Rahaa on mennyt vain muutama kymppi. Hieno ero kuitenkin viiimevuotiseen nähden, jolloin keskimäärin tuli shoppailtua sen 200-300 euron verran kuukaudessa.
Olen myös listaillut kaikki tavaraliikenteen sisäiset jutut eli mitä on tullut kodin ovista sisään ja mitä lähtenyt. Kivasti ollaan plussan puolella, tai pitäisikö sanoa miiinuksen, sillä tavara päivässä pois -hengessä olen saanut kaavittua turhaa pois jo entuudestaankin väljästä huushollista. Silti sisään on tullut jo 10 tavaraa, voitteko uskoa! Työpaikan kautta ja lahjaksi saamani jutut ovatkin suuremmassa roolissa kuin arvasinkaan. Sain siskolta pinon kosmetiikkaa ja työpaikan kierrätyspisteestä keskusteltaessa työkaverini kanssa puheeksi nousi eräs astiasarja, joka kiinnostaisi minua. Hänellä oli niitä vain kaapin täytteenä, joten vein työtoverini lounaalle ja hän vastavuoroisesti lahjoitti 4 kappaletta astiota minulle. Näin siitä roinaa kertyy, vaikkei itse juuri mitään ostaisi. Huh!
Ennen olen ollut todella paljon ilmaisen roinan perään ja kaikki kylkiäiset ovat olleet kuin kuu taivaalla. Nyt olen kieltäytynyt turhista kangaskasseista, repuista, heijastimista, kirjasista ja muusta roinasta, jolla en kuitenkaan mitään tee ja joka saa minut vain ahdistuneeksi. No, aion pitää tiukkaa kirjaa nyt kaikesta tavarasta, jota kotiini tulee ja jotai sieltä myös lähtee.
Iloa viikonloppuihinne toivottelee AP!
hyvin sujunu. vaihdoin käteiseen rahaan elokuun ajaksi. ehkä jatkan käteisellä syyskuunkin. kaupassa joutuu laskemaan paljon tarkemmin ostoksien hinnan kun kortti ei ole mukana. selkiyttää rahakäsitystä huomattavasti. turhat ostokset jäänyt kauppaan.
103, onko sinulla jotain pisteytysjärjestelmää jo olemassa? Kuulostaa tosi kiinnostavalta!
Haluaisin myös ryhtyä lakkoon, mutta sähköpostiin tunkee mainoksia ja vaatteet himottavat. Harrastan myös kosmetiikkablogien lukemista eikä sekään auta asiaa. Oikeastaan olen koukuttunut mihin tahansa ostamiseen - jos keskityn vain työasioihin, ostelen sitten asiaan liittyää kirjallisuutta ja materiaaleja ja teen listoja tulevista ostoksista. Välillä hurahdan neulomiseen ja sitten hamstraan lankoja. Miten tästä pääsee vapaaksi?
32/62 on repsahtanut jo monta kertaa. Voisi jo sanoa vanhoihin tapoihin palaamisella. Voihan kakkendaali. Nyt en luovuta, vaan yritän taas ostolakkoilla.
Mun heikko kohta on se, että kun sattuu ja ottaa aivoon, niiin palkitsen itseäni ostoksilla. Ennen mulla ei ole ollut palkitsemista, se tuli nyt ostolakon aikana kivun ja liikuntakyvyn heikkenemisen myötä.
AP täällä taas hei!
Kiirettä on pitänyt ja ostorintamallakin tapahtuu, sillä asunnonosto tulikin hieman suunniteltua aiemmin ajankohtaiseksi. Vielä ei kuitenkaan lainan ottaminen ole käsillä, vaan koska tuleva koti on vielä rakennusvaiheessa ja muutto tapahtuu tammikuussa, ei mitään hankintoja tarvitse vielä edes miettiä. Sen sijaan säästörintamalla on nyt vauhdikkaat ajat käsillä, sillä käsiraha/varausmaksu maksetaan kahden viikon kuluttua. Olen kovasti yrittänyt spurtata turhan tavaran myynnin suhteen ja elää suu säkkiä myöden, jotta kaikki roposet menevät vain tuohon maksuun. Vielä puuttuu muutama satanen, tai pitäisikö sanoa "enää".
Sitten alkaakin loppuvuoden kestävä armoton säästäminen, jotta loppuvuodesta velkaa ei tarvitse ottaa niin paljon kuin alkujaan suunniteltiin. Eli nyt on tavoite tiedossa ja kova tavoite onkin! Ajattelin saavani säästöön nyt 800 euroa kuussa ja sen lisäksi lomarahat eli vuoden loppuun mennessä pitäisi saada 7000 euroa. Se vähentää jo ihan mukavasti lainan koko suuruutta, joskin jotain täytyy jättää muuttokuluihin ja muutamiin huonekaluhankintoihin. Joka tapauksessa shoppailut saavat nyt jäädä ajatuksenkin tasolla. Muutamia hankintoja on fiksua tehdä jo ennen muuttoa mutta katsotaan nyt. Yritän löytää mahdollisimman paljon käytettynä, esimerkiksi verhoja, valaisimia ja sen sellaista. Koti tulee kokonsa puolesta olemaan yli 30 neliötä nykyistä suurempi ja ennen kaikkea asuinkustannukset tulevat tippumaan ainakin 200 euroa kuukaudessa!
Mites muut?
T. AP
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 03:16"]
32/62 on repsahtanut jo monta kertaa. Voisi jo sanoa vanhoihin tapoihin palaamisella. Voihan kakkendaali. Nyt en luovuta, vaan yritän taas ostolakkoilla.
Mun heikko kohta on se, että kun sattuu ja ottaa aivoon, niiin palkitsen itseäni ostoksilla. Ennen mulla ei ole ollut palkitsemista, se tuli nyt ostolakon aikana kivun ja liikuntakyvyn heikkenemisen myötä.
[/quote]
Voi ei se mitään, nyt vain uusi tsemppi päälle ja niin kaikille muillekin, jotka mukaan lähtivät mutta syystä tai toisesta ovat repsahtaneet. Ottakaa maaliskuun lakkoilijasta vaikka mallia ja lakkoilkaa kuukausi! Olisi niin ihanaa lukea muidenkin kuulumisia ja ajatuksia!
Tuohon itsensä palkitsemiseen piti kommentoida, sillä se on tuttu ajatus. Mitäpä, jos kokeilisit palkitsemista vaikka hyvän ruuan tai vaikka leivoksen avulla? Tai kun jotain kivaa tapahtuu, yllätä ystävä tai perhe ja vie heidät johonkin hiukan parempaan kahvilaan tai ravintolaan. Tai osta itsellesi kaunis kimppu kukkia! Korvaa turhat roinan hankkimiset jollain ektravagantilla eli sellaisella, johon normaalisti "sinulla ei olisi varaa", esim. kaunis ja herkullinen leivos, pullo shampanjaa, sisäfile? Jotain sellaista fiiniä ja erikoista, josta tulee hyvä mieli!
t. AP
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:01"]
Olen ollut vaatteiden ostoslakossa kesäkuusta 2014 alkaen. Ihanan vapauttavaa! Pelkästään ajansäästö. Avasin Stokkan ja Sokoksen oven ja teki melkein ällöä. Mitä minä täällä teen? Olen myös shampoo, hoitoaine, kynttilä ym- ostolakossa.. Niitäkin riittää vähintään vuodeksi.
[/quote]
Ihan sama mulla. Sanoisinpa jopa, että tämä ostamisesta luopuminen on jopa lisännyt onnellisuuttani. Energia suuntautuu ihan muihin asioihin kuin kaupoissa maleksimiseen tai nettikaupoissa notkumiseen. Ylimääräinen raha tilillä tuntuu todella hyvältä ja toisaalta sen säästyneen rahan voi myös hyvillä mielin käyttää vaikkapa hierontaan tai hyvää ruokaan, jotka eivät turhaan täytä kaappeja.
Viime aikoina olen vienyt tavaraa vuokraamalleni kirppipöydälle ja kaappien raivaaminen on vain vahvistanut tunnetta siitä, että oikealla tiellä ollaan. Vaatekaapista on löytynyt vaikka mitä, mitä en ole edes muistanut omistavani. Osa mukavia yllätyksiä, jotka ovat pitkästä aikaa päässeet takaisin käyttöön, osa taas jatkaa matkaansa kirppikselle. Eilen siivosin keittiön kaappeja. Tiesin, että minulla on noita kynttilöitäkin tosiaan vähän liikaa, mutta järkytys oli suuri, kun tajusin, että niitä on kolme (!) pahvilaatikollista.
Tää on jäänyt ihan unholaan. Aika vähän on tullut ostettua muuta kuin ruokaa, eikä mitään tarpeetonta mielestäni. Nyt joudun kyllä ostamaan pesukoneen; vaihtoehtona käsinpesu tai pesula. Puhelin alkaa vedellä viimeisiään, mutta sitäkin olen viivyttänyt. Vaatteita en ole ostanut lainkaan paitsi alusvaatteita, mutta entiset olen kuluttanut todella loppuun.
Miten alkuperäislakkoilijalla menee? Olen tuo maaliskuun lakkoilija ja tiukkaa on tehnyt, mutta tähän asti on selvitty ilman repsahdusta. :)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 10:40"]
Siis hetkinen. Suomessa on lama ja kansantalouden rattaat pitää saada pyörimään. En todellakaan ole mukana, vastuutonta touhua. Sen sijaan kehotan ostamaan suomalaisia tuotteita! Ja järkevästi, ei luotolla vaan omien varojen mukaan.
[/quote]
Vieläkö tämä jatkuu? Onko susta oikeasti älykkäämpää ostaa jotain kiinassa valmistettuja retkuja vai Suomessa sijaitseva, suomalaisten valmistama, suomalaisia materiaaleja sisältävä asunto? Valoja päälle!