Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koko vuoden kestävä ostoslakko! Tule mukaan!

Vierailija
01.01.2015 |

Viime aikoina on tullut kulutettua rahaa ties mihin turhuuksiin ja näin vuoden vaihtuessa haluan haastaa itseni koko vuoden kestävään ostoslakkoon, joka koskee kaikkia niitä osa-alueita, joilla shoppailuvimmaa esiintyy eli vaatteet ja asusteet sekä sisustustarvikkeet. Koska joukossa on voimaa, olisi hienoa saada muitakin mukaan tähän. Onko siis siellä intoa tähän?

Oma taustani on tosiaan se, että olen työssäkäyvä ja lapseton, joten rahaa on tullut syydettyä omaan itseen ihan älyttömiä määriä ja tunnen siitä morkkista. Haluan osoittaa itselleni, että ostaminen ei vaikuta onnellisuuteen mitenkään ja samalla saan säästettyä sievoisen summan. Laskin, että koko vuoden aikana olen laittanut vaatteisiin, asusteisiin ja sisustukseen (muutto ja kodinkonehankinnat) kaikkineen noin 10 000 euroa. Ihan liikaa siis, vaikka olen toisaalta myynyt ihan hurjia määriä tavaroita nurkista pois, Huutonetin laskurin mukaan yli 5000 eurolla. Joka tapauksessa en halua olla koukussa ostamiseen ja sitä vastaan lähden nyt taistelemaan.

Onko siis muita mukana? Kertokaa omia taustojannekin.

Kommentit (217)

Vierailija
81/217 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lakkoillaan! Nyt kun alkaa alennusmyynnit, menee homma taas haastavaksi. Päässäni asuva pula-ajan mummeli kehoittaa ostamaan vaatetta, kun halvalla saisi. Järkevä puoleni onneksi tiedostaa, että niitä vaatteita kyllä piisaa. Sama kirjoissa. Hyllyissä on kymmeniä lukemattomia kirjoja. Mutta kun Lena Dunhamin pokkari... Mutta EI. Pysyn kovana. Vaatteita ja kirjoja on olemassa vielä ensi vuonnakin.

T:144

Vierailija
82/217 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ostanut vuoteen vaatteita. Ja kauppaan ei tee mieli mennä vieläkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/217 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on tainnut ainakin lopettaa, vieläkö joku muu on pysynyt lakossaan?

Vierailija
84/217 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varsinaisesti lakossa mutta olen pitänyt kirjaa ostoksista tänä vuonna ja pyrkinyt entistä tiukempaan harkintaan ostosten kanssa. Tänään kävin katselemassa alennusmyyntejä koska ostoslistalla on tiettyjä oikeasti tarpeellisia juttuja, ja huhhuh! Kaupat ovat aivan väärällään sälää ja alkoi melkein ahdistaa se täyteen tungettu hulina ja mekkala. Ilmeisesti olen vieroittunut kaupoista tässä muutaman kuukauden aikana vaikken niissä ennenkään niin aktiivisesti käynyt...

ps. en ostanut yhtään vaatetta vaan uuden mukin hajonneen tilalle (samaa sarjaa) ja kengänpohjalliset. Molemmat normaalihintaisia ja suoraan käyttöön.

Vierailija
85/217 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mutta hyvältä kuulostaa luovut toisesta asioista saadaksesi toisen asian tilalle. ja motivaatio on varmaan ihan hyvä,kun asunto on tavoite.

onpas negatiivista porukkaa. ei kaikki suomalaiset ole hei nyt kuitenkaan menossa ostoslakkoon vuodeksi.

Vierailija
86/217 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko lakot menneet jäähylle alekauden ajaksi?

Vierailija
87/217 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap miten menee? Onko lakkoilu sujunut?

Vierailija
88/217 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vastailin alussa. En ole alesta ostanut mitään, yhdet farkut ja jotain astioita jouduin hankkimaan loppuun kuluneiden tai rikkouneiden tilalle, mutta tosi vähän mitään muuta kuin ruokaa ja polttoainetta sekä muuta kuluvaa päivittäistavaraa. 

Vierailija
89/217 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin tämän kuun alussa. Eli pari päivää sitten. Ainakin vuoden loppuun saakka. Kenties vielä toisenkin puolen. Katsotaan kuinka sujuu.

Ostosten sijaan keskityn pudottamaan muutaman kilon jotta mahdun jo olemassa oleviin, osittain käyttämättömiin vaatteisiin. Joita on paljon.

Vierailija
90/217 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kantanut ainakin 20 säkkiä tavaraa roskikseen, mutta mitään uutta ei ole tarvinnut ostaa. Noudatan KonMari tekniikkaa. Ostolakossa ei ole mitään "rajua". Se on helppoa, kun ensin raivaa turhaa roinaa roskiin. Siinä ymmärtää, että se on turhaa eikä mitään uutta tarvitse.

Vierailija
91/217 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 16:28"]

Olen kantanut ainakin 20 säkkiä tavaraa roskikseen, mutta mitään uutta ei ole tarvinnut ostaa. Noudatan KonMari tekniikkaa. Ostolakossa ei ole mitään "rajua". Se on helppoa, kun ensin raivaa turhaa roinaa roskiin. Siinä ymmärtää, että se on turhaa eikä mitään uutta tarvitse.

[/quote]

Miksi roskiin eikä kierrätykseen? 20 säkistä luulisi löytyvän muutakin kuin kierrätyskelvotonta jätettä...

Vierailija
92/217 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP täällä, moi! Ohhoh, miten yllätyin kun tämä ketju oli ykkössivulla. Suoraan sanottuna elämä on vienyt mennessään ja aikaa ei ole ollut viettää liiaksi täällä keskustelupalstalla mutta nyt lomalla lokoillessa aikaa ilmaantui siihenkin. No niin, pakolliset selittelyt alta pois ja asiaan.

Lakko on pitänyt ihme kyllä alun repsahtelun jälkeen. Keväällä ostin parit urheilutarvikkeet, kesäkukat ja auton hajonneen tilalle. Siinäpä ne hankinnat. Muuten olen pysynyt lujana, jotta rahaa säästyisi. Näin lomalla olen ottanut iisimmin ja reissailut, syönyt paljon ulkona ja käynyt sekä kampaajalla että kosmetologilla. Olen jotenkin niin irtautunut jo siitä luissa ja ytimessä asustaneesta vaateostovimmasta, etten ole edes huomannut! Siksi tämäkin ketju on mielestäni unohtunut.

Kesäterassilta terveiset lähettävä AP

Vierailija
93/217 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
94/217 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 22:31"]

Ap:n kaltaisten sinkkujen tuloveroa voitaisiin nostaa huimasti. Miksi aina säästetään lapsiperheiltä jotka venyttävät senttiä jotta riittäisi raha ruokaan, sähköön, asumiseen. T. Yks joka luki hallituksen säästöaikeista ja sit avasi tän ketjun

[/quote]

Et varmaankaan ole tosissasi? Nyt menee kyllä aivan ohi tämän ketjun aiheen mutta ei kai kenenkään aivotoiminta voi olla niin rajoittunutta ettei tiedä ja ymmärrä kuinka paljon (verrattuna lapsettomiin) lapsiperhe hyötyy julkisista varoista? :O

Vierailija
95/217 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hyvä ketju. Heinäkuussa Helsingissä viikonlopun käväisin ja ostettua tuli: Mulberry huivi 200€, Mulberry-laukku 600€, Zio-kengät 120€, Calvin Klein-farkut 120€, meikkejä, ja teinitytöilleni molemmille kassillinen syysvaatteita Zarasta. Tyttöjen vaatteista muutama tarvittttiin, mutta kaikki muu oli turhaa. Mulla on tosi hyvät tulot, mutta kamoja katsoessani tunnen itseni ääliöksi. Noita Mulberryjä en edes kehtaa käyttää, sama kun ripustaisin tonnin-setelin kaulaan roikkumaan. Hyvä AP, seuraan esimerkkiäsi, toivottavasti saan shoppailun loppumaan. Ikävä esimerkki oon tyttärillenikin.

Vierailija
96/217 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta menee 1000 € /kk ei välttämättömään( vaatteet, asusteet, kengät, laukut, meikit, hiustuotteita, sisustus, matkat, herkuttelu, ravintolat). Kymmenessä vuodessa tää tekee 120 000€! Sillä saisi jo yksiön!

Vierailija
97/217 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustuskrääsää lisäämisen sijasta koti muuttuu kauniimmaksi, kun sen pitää siistinä ja puhtaana! Juoksulenkki päivittäin kaunistaa enemmän kuin makeimmatkaan uudet vaatteet. Herkut maksaa ja niistä pidättäytymällä välttyy ylipainolta. Valmisruuat maksaa, itse tehdyt isot määrät tulee halvaksi. Shoppailu vie aikaa ja näännyttää. Kannattaa käyttää energiansa vähemmän köyhdyttämään ja tuhoavaan toimintaan.

Vierailija
98/217 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tämän tai vastaavan ketjun vuoden alussa, en liittynyt silloin mihinkään ostolakkoihin, mutta laitoin kyllä mieleen idean. Tuhlaan rahaa älyttömästi lemmikkitarvikkeisiin. Kuinka monta kaulapantaa ja hihnaa yksi koira oikeasti tarvitsee? Tein periaatepäätöksen, että vasta joulukuussa ostan, kun menen Messarin näyttelyyn. Sitä varten laadin vuoden aikana ostoslistan ja joulukuussa sitten päätän, mikä listalla on turhaa ja mikä tarpeellista. Mutta nyt pitää tunnustaa, että ei se lakko ihan ole pitänyt. Oli pakko ostaa koiranruokasäkille uusi säilitysastia, kun vanha hajosi ja samalla ostin hihnaan heijastinpätkän. Kissalle oli pakko ostaa valjaat ja hihna ja eläinlääkinnällisiä varotoimivälineitä (kauluri ja petflexiä). Nämä oli oikeasti ihan pakollisia. Muuten olen pysynyt ruodussa. Joulukuun lista on jo aika pitkä.

Vierailija
99/217 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä antaisin muuten tuhat peukkua tälle ketjulle mutta näinä talousaikoina, niin eikö jokaisen olisi hyvä shoppailla suomalaisia tuotteita ja käyttää palveluita.

Vierailija
100/217 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 13:53"]

Mä antaisin muuten tuhat peukkua tälle ketjulle mutta näinä talousaikoina, niin eikö jokaisen olisi hyvä shoppailla suomalaisia tuotteita ja käyttää palveluita.

[/quote]

Riippuu siitä katsooko asiaa yksittäisen kotitalouden vai koko Suomen kannalta. Mutta joka tapauksessa täällä on kyse ylimääräisen, turhan kuluttamisen vähentämisestä ja sehän on aina hyvä asia, varsinkin luonnon kannalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän