Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koko vuoden kestävä ostoslakko! Tule mukaan!

Vierailija
01.01.2015 |

Viime aikoina on tullut kulutettua rahaa ties mihin turhuuksiin ja näin vuoden vaihtuessa haluan haastaa itseni koko vuoden kestävään ostoslakkoon, joka koskee kaikkia niitä osa-alueita, joilla shoppailuvimmaa esiintyy eli vaatteet ja asusteet sekä sisustustarvikkeet. Koska joukossa on voimaa, olisi hienoa saada muitakin mukaan tähän. Onko siis siellä intoa tähän?

Oma taustani on tosiaan se, että olen työssäkäyvä ja lapseton, joten rahaa on tullut syydettyä omaan itseen ihan älyttömiä määriä ja tunnen siitä morkkista. Haluan osoittaa itselleni, että ostaminen ei vaikuta onnellisuuteen mitenkään ja samalla saan säästettyä sievoisen summan. Laskin, että koko vuoden aikana olen laittanut vaatteisiin, asusteisiin ja sisustukseen (muutto ja kodinkonehankinnat) kaikkineen noin 10 000 euroa. Ihan liikaa siis, vaikka olen toisaalta myynyt ihan hurjia määriä tavaroita nurkista pois, Huutonetin laskurin mukaan yli 5000 eurolla. Joka tapauksessa en halua olla koukussa ostamiseen ja sitä vastaan lähden nyt taistelemaan.

Onko siis muita mukana? Kertokaa omia taustojannekin.

Kommentit (217)

Vierailija
61/217 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tämän kuun ajan pitänyt kirjaa menoistani, tuloni tiedän koska eläkkeeni on vakiosumma joka kuukausi. Nyt vajaassa neljässä viikossa olen huomannut käyttäväni rahaa tavalla jota voi hyvällä syyllä kutsua tuhlaamiseksi ja siihen minulla ei ole varaa, sen verran pienellä summalla kela minua kuukausittain sponsoroi. Olen poikamies joten minun on helppo eritellä mikä on välttämätöntä ja mikä ei. Jos en menisi ruokakauppaan nälkäisenä, selviäisin paljon pienemmällä summalla, ja ensi kuussa tuota aion kokeillakin. Vaatteisiin en ole koskaan satsannut suuria summia, oikeastaan olen ostanut vain mielestäni välttämätömimmät, ja silti kaapit ovat turvoksissa lähes käyttämättömistä vaatteista, ja uskonkin, että mikäli saan muutaman kilon pudotettua voin ottaa noista suuren osan käyttöön ja pärjään kevyesti vähintään vuoden ostamatta yhtäkään nuttua. Omistan auton, josta vuosittaisia kiinteitä kuluja kuten vakuutuksia ja käyttömaksua ei oikein voi välttää, mutta käyttökuluissa on työvaraa enemmänkin, karkeana arviona voisin heittää, että kahdeksan kilometriä kymmenestä on huviajoa, minun kun ei tarvitse käydä edes töissä. Auto kuitenkin on hyvä olla olemassa jo lääkäri- ja sairaalareissuja varten.

Aion tehdä välitilinpäätöksen kuukausittain ja kokeilla erilaisia tapoja kirjata menoja, esim pisteyttämällä ostoksia sen mukaan miten välttämättömiä ne oikeasti ovat, toki jos minulta katkeaa kalsareiden kuminauha niin ostan tilalle uudet, samoin kuin pyykinpesuainetta saadakseni kalsarini pestyä, kyllä säästämisessäkin joku tolkku pitää olla.

Vierailija
62/217 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan, AP tässä!

Nyt on reilu kuukausi mennyt ja häpeäkseni joudun myöntämään, että viikonloppuna ostin pari neuletta. Olen kokenut syvää morkkista siitä mutta aion silti jatkaa lakkoiluani entiseen malliin. Ja aion vastedeskin, jos moisia ostoja teen. Silti... Hyi minua! Ostin Stokkan alesta pari luonnonmateriaalineuletta ja heitin niitä vastaan pussillisen ystävälleni ja hänen siskolleen. Ottivat minulle sopimattomat vaatteet ilolla vastaan. Siitä innostuneena marssin hortoilemaan vaatekauppaan ja huonostihan siinä kävi. Sinänsä budjettiin ei tuo vaikuttanut, sillä maksu tapahtui lahjakortilla mutta siitä huolimatta hankinta tuli tehtyä. Höh.

Tästä huomasin, ettei tämä ole minulle ollenkaan helppoa, ei missään nimessä. Himo ostaa uusia vaatteita on kova, ja kun saan jonkin oikeutuksen, tässä tapauksessa usean vaatteen lahjoittamisen, annan itselleni luvan hankkia uutta. Järjetöntä, vaikkakin jollain tasolla ymmärrettävää. Päätin samalla shoppailukierroksella, että annan itselleni luvan ostaa yhden vaatteen tänä keväänä. saan siis panostaa sen suunnitteluun ja toteutukseen paremman puutteessa. Tiedän jo, että vaate tulee olemaan jotkin kesään sopivat housut, ehkäpä vaaleat farkut tai värilliset iloiset pillit. Muuten olen suru puserossa tummien alaosien kanssa koko kesän.

Oletteko pettyneitä AP:n toilailuihin? Ettehän kuitenkaan talikoin ja soihduin lähesty? Miten muilla menee?

T. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/217 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

85 päivittää tilannetta:

Tuli ostettua kirpparilta muutama vaatekappale, itse asiassa löysin kahdetkin farkut ja paitoja, ja on tunnustettava että kaikki paidat ei kyllä tulleet huutavaan tarpeeseen. Mutta tämähän olikin sellainen ns harmaa alue :D

Hyvin mennyt muilta osin, en ole ostanut kosmetiikkaa enkä muutakaan krääsää. Enkä paljoa herkkujakaan. Välillä joo mutta huomattavasti vähemmän kuin ennen.

Jatketaan tästä :)

Vierailija
64/217 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

32/62 repsahti hieman, ja on ostanut leipälautasia(12e), koiran juomakupin(2e), teesiivilät(2 e) yms. turhaa. Tigeriin mennyt siis noin 25e. No, käyttätavaraa kaikki, mutta olisi ilmankin pärjännyt.

No, tuo on pientä. Vaatteita, kenkiä ja sisustustavaraa en ole ostanut ollenkaan. Herkkujakin todella vähän. Ne on ne, mitkä on todella kiellettyjä. Olen tyytyväinen. Alkumatkassahan sitä vasta ollaan...

Vierailija
65/217 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää ap, ei ne repsahdukset koko lakkoa kaada ja niistä voi ottaa myös opiksi ja miettiä että miksi tuli langettua ja oliko se ostos tuhlatun rahan arvoinen. Ehkä se tosiaan toimisi paremmin jos annat luvan ostaa itsellesi jonkun kevätvaatteen ja sitten teet sen mahdollisimman harkiten ja suunnitellusti. Itselläni on lakko hyvin pitänyt, mutta tosiaan huomaan, että kun kevät etenee, niin tekisi mieli hankkia jotain uutta vaatetta. Kun kuitenkin malttaa mielensä eikä sorru heti ostamaan nähdessään jotain kivaa, vaan miettii yön yli, niin useimmiten huomaa että se ostamisen tarve meni jo ohi. Tämä koskee itselläni erityisesti vaatteita.

Vierailija
66/217 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 13:04"]

Olen voinut pahoin jo pitkään tietäessäni että joudun jotain ostamaan. Nytkin on useita vuosia vanha rikkinäinen talvitakki. Uusi kai pitäisi ostaa vaan ajatus ahdistaa. Olen paikannut takkia, mutta korjaukseni alkavat hajota.

[/quote]

Ei tuokaan ihan normaalilta kuulosta...

Vierailija
67/217 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 14:35"]Hei vaan, AP tässä!

Nyt on reilu kuukausi mennyt ja häpeäkseni joudun myöntämään, että viikonloppuna ostin pari neuletta. Olen kokenut syvää morkkista siitä mutta aion silti jatkaa lakkoiluani entiseen malliin. Ja aion vastedeskin, jos moisia ostoja teen. Silti... Hyi minua! Ostin Stokkan alesta pari luonnonmateriaalineuletta ja heitin niitä vastaan pussillisen ystävälleni ja hänen siskolleen. Ottivat minulle sopimattomat vaatteet ilolla vastaan. Siitä innostuneena marssin hortoilemaan vaatekauppaan ja huonostihan siinä kävi. Sinänsä budjettiin ei tuo vaikuttanut, sillä maksu tapahtui lahjakortilla mutta siitä huolimatta hankinta tuli tehtyä. Höh.

Tästä huomasin, ettei tämä ole minulle ollenkaan helppoa, ei missään nimessä. Himo ostaa uusia vaatteita on kova, ja kun saan jonkin oikeutuksen, tässä tapauksessa usean vaatteen lahjoittamisen, annan itselleni luvan hankkia uutta. Järjetöntä, vaikkakin jollain tasolla ymmärrettävää. Päätin samalla shoppailukierroksella, että annan itselleni luvan ostaa yhden vaatteen tänä keväänä. saan siis panostaa sen suunnitteluun ja toteutukseen paremman puutteessa. Tiedän jo, että vaate tulee olemaan jotkin kesään sopivat housut, ehkäpä vaaleat farkut tai värilliset iloiset pillit. Muuten olen suru puserossa tummien alaosien kanssa koko kesän.

Oletteko pettyneitä AP:n toilailuihin? Ettehän kuitenkaan talikoin ja soihduin lähesty? Miten muilla menee?

T. AP
[/quote]

Repsahdukset on aika ymmärrettäviä, siitä vaan nyt nouset ylös ja jatkat ostolakkoa uusin voimin!
Tämä on muuten kiva ketju, kiitos ap. Olen mukana "omilla säännöilläni", tietyt asiat saan hankkia, mutta pyrin harkitsemaan tarkemmin.

Vierailija
68/217 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
69/217 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipsansaa! Onpas täällä hiljaista, missä te olette? Huhuu! Ei kai vain ole lakkorikkuruutta havaittavissa hiljaisuuden taustalla? ;)

No ei vaan. Itselläni on mennyt mainiosti taas viikko, ei ostohaluja, ei mitään. Tosi helpolta on tuntunut! Katsotaan sitten, kun aurinko alkaa porottaa ja maailma ympärillä uusiutuu, silloin alkaa itselläni uudistusvimma nostaa ostoskasseja silmäkulmaan. Sitä suuremmalla syyllä olen iloinen, että nyt on mennyt niin hyvin, sillä varmasti kynnys ostamiseen kasvaa, mitä pidempään pitää kukkaron nyörit supussa ja itsensä poissa kaupoilta.

Hassua on, että kaikki muu on vain vienyt entisen shoppailuun käytetyn ajan kuin huomaamatta. Nettiä surffailessa en menekään nettikauppoihin, vaan haen hyviä ruokareseptejä, kokemuksia eri palveluista (kampaamot, ravintolat yms., luen mielipidekirjoituksia ja toki täälläkin pyörin (se on myös asia, josta olisi erittäin hyvä päästä eroon ;)). Ja mikä erikoisinta: käytän paljon enemmän aikaa itseni asustamiseen ja meikin sekä hiusten laittoon ja olo on jotenkin itsevarmempi. Olen koko ajan hakenut varmuutta sieltä kaupasta ja uusista vaatteista, kun oikeasti voisin vain panostaa minulle sopiviin juttuihin: juuri oikeanlaiseen ehostukseen ja hyviin tuotteisiin, toimivaan kampaustapaan ja tyyliini sopivaan hiusmalliin sekä kaapilliseen hyviä vaatteita, jotka istuvat ja jotka vievät itsetuntoa ylöspäin. Tämänkin viikon olen pitänyt hiuksiani joka päivä ihan eri tavalla kuin normaalisti ja joka päivä olen tuntenut olevani kaunis ja tyylikäs. Ymmärrättekö yhtään, mitä tässä haen takaa?

Näissä iloisissa tunnelmissa toivotan shoppailematonta viikonloppua lakkolaisilla ja muille seuraajille!

AP

Vierailija
70/217 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut tätä ketjua alusta saakka ja ollut "hengessä mukana". En ole kamalasti ostellut mutta kun olen jokaisen ostoksen merkinnyt ylös, oli äsken asiaa tarkastellessani aivan kamala. Olen siis jo tämän vuoden aikana ostanut vaatteita ja sisustustarvikkeita 20 tavaran verran. Suurin osa on alennusmyynneistä, joten rahaa ei ole mennyt niin paljon mutta tuo määrä... Jos joka kuukausi ostan 10 tavaraa ja luulen ostavani vähän, tekee se jo 120 tavaraa vuodessa ihan huomaamatta! Herätys ja valoja päälle, minä!

hyppään siis hiljaisena seuraajana mukaan, toivottavasti saan ostohalut hillittyä. Meneekö kaikilla muilla sitten tosi hyvin ostojensa suhteen?

Vierailija
71/217 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo...

Vierailija
72/217 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo lakkoillut tällä tavalla laman alusta asti ja näillänäkymin en tule enää törsääjäksi. Liian ahne maailma ei nappaa tuo junttila.

Vierailija
73/217 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uupp.

Vierailija
74/217 |
19.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli että näemmä kaikki ovat lopettaneet jo huhtikuussa... vaikka vuodesta olisi vielä 2/3 jäljellä.

Vierailija
75/217 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
76/217 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi aika alussa kommentoinut, numeroa en muista. En ole ollut lakossa, mutta vähentänyt ostoja. Maaliskuussa tosin tuli osteltua lenkkareita, kevättakkia yms. ehkä vähän tarpeenkin yli.

Hetki sitten tein isomman oston, jota varyen jouduin ottamaan muutaman tonnin lainaa. Nyt siis olen vielä enemmän lakossa kuin alkuvuodesta, koska haluan maksaa lainani pois mahdollisimman nopeasti.

Ei enää turhia ostoja, mielellään ei niitä melkein tarpeellisiakaan. Eli kun farkut hajosi, uusia en ostanut, vaan käyttöön otin kaapista ne ei-niin-kivat farkut ja käytän ne vuorostaan loppuun. Eli kaikkia hajonneita tms. ei tarvitse korvata uudella.

Tavoitteena nyt saada vaan laina maksettua nopeasti. Työkiireet on jo alkaneet, joten tällä viikollakaan ei ole edes ollut aikaa shoppailla, toivottavasti ei ensi viikollakaan.

Vierailija
77/217 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
78/217 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitan huomenna. Ostan palveluja, esim. hierontaa ja kampaajakäyntejä, mutta muuta en. Minulla on törkeän paljon vaatteita, siis niin paljon, etten ehdi käyttää niitä. Olen kahden vuoden ajan saanut jo paljon vähennettyä, mm. kirppareilla, mutta sitä on silti liikaa. Viime talvena käytin alle 5 talvikenkäparia ja loput vain makasivat paikallaan. Miksi minulla on ne muut?

Vierailija
79/217 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lakkoni aloitin vuonna 2013. Vuoden 2012 lopulla tein vaateinventaarion, ja kauhistuin siitä, että minulla on kirjaimellisesti satoja vaatteita. Ostamisen lopettaminen on yllättävän vaikeata, varsinkin kun sosiaalinen elämäni oli tiukasti sidottu ostospäiviin. Nähdään keskustassa, mennään kahville, ja mentäiskö sitten tonne kenkäkauppaan. Ja siitä se sitten lähtee.

Minulla ei toimi täyslakko missään asiassa. Ensin yritin sellaista, että kuluttaisin pois 100 vaatetta, jonka jälkeen voisin ostaa tilalle 10 harkittua vaatekappaletta. Sellaista, jotka sopisivat yhteen, joista saisi hyviä asukokonaisuuksia osia vaihdellen. Siitä kokeilusta opin, että vaatteeni kestävät käyttöä paljon pidempään, kuin mitä olen kuvitellut. Vuoden aikana minulla kuluu loppuun n. 20 vaatetta, eli uusia vaatteita saisin ostaa 5 vuoden välein. Ei onnistu minulla.

Vuonna 2014 aloitin Project 333:n. Suosittelen lämpimästi kaikille joille vaatteet ovat se vaikea juttu. Olen nyt käyttänyt projektia 15 kuukautta, ja oppinut koostamaan ns. "univormuja". Asun alaosa on pohja, jolle luon kauden vaatetyylin. Esim. syksyllä sammarit, kauluspaitoja ja muutama neule ja villapaita. Vaihtelua saa vaihtamalla sammarit farkkuihin tai hameeseen.

Kun käytössä olevien vaatteiden määrää on rajoitettu, ei niitä kannata ostaa kaappiin odottamaan monta viikkoa käyttöön ottoa. Varsinkin kun kaapit ovat täynnä vaatteita.

Repsahduksia tapahtuu tietysti minullekin: olen ostanut tänä vuonna 8 vaatetta. Farkut olivat oikeasti hyvä ostos, vihdoinkin kaupoista saa muitakin kuin pillifarkkuja. Entiset menivät puhki. 3 mekkoa olivat tavallaan turha ostos, toisaalta ne piristivät pitkän talven jälkeen, ja olen käyttänyt niitä paljon. Mutta sukat ja t-paidat! Minulla on kumpaistakin lajia kyllä vaikka kuinka. Toisaalta, ostin ne ulkomaanmatkalta... Olisin voinut ostaa paljon enemmänkin, etukäteen vähän ajattelin, että antaisinko itselleni vapaat kädet matkalla. Pysyin kuitenkin maltillisena, ja ostin vain kaksi t-paitaa, ja sukat. Noh, olen vain ihminen, eikä elämän kai tarvitse olla kärsimystä, vaikka olenkin tehnyt paljon vaateostosvirheitä. Viimeisin ostokseni oli vyö. Kirpputorilta eurolla. En olisi sitä tarvinnut. Enkä ole ihan varma, lasketaanko vyö vaatteeksi.

Vierailija
80/217 |
10.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi