Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lastenkasvattaja"guru" Anna Wahlgren onkin ollut ihan sairas...

Vierailija
01.01.2015 |

Ostin Suomalaisen alesta hänen 1 tyttärensä kirjoittaman kirjan "Näkymätön tytär" jossa hän kertoo elämästään kuuluisan lastenkasvatusoppaan kirjoittajan Anna W: n lapsena olemisesta ja kiesus miten sairasta touhua se on ollut...jatkuvaa muuttamist paikasta ja jopa maasta (Egypti) toiseen, henkistä ja fyysistä väkivaltaa, seksuaalisuudelle altistamista jo pienenä (esim käsketään katsomaan miehen seisovaa kalua), toistuvia isäpuoliehdokkaita ja joidenkin seksuaalisia touhuja häntä kohtaan, toimittajille valehtelemista "sen" kirjan mainostilaisuuksissa jne.jne

Ja kys naikkosella 9 lasta...siis Annalla.

Kommentit (275)

Vierailija
121/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin opetustahan tässäkin on että tällaisiin kasvatusguruihin/-metodeihin kannattaa suhtautua ihan terveellä maalaisjärjellä.

Vierailija
122/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:12"]

Niin, Felicia ei varmaan ole hyötynyt taloudellisesti yhtään kirjastaan, se kun on vain totuuden ja eheytymisen nimissä kirjoitettu...

[/quote]

Se taloudellisen edun tavoittelu ei ole ollut päällimmäinen asia: http://www.dn.se/kultur-noje/felicia-feldt-bryter-monologen/
[/quote] Eipä tietenkään, kun jossain artikkelissa niin sanotaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:07"]Huvittavaa, että tähänkin ketjuun ilmestyy fanaattinen äitimyytinpuolustaja. Joillakin ihmisillä myytti pyhistä vanhemmista elää niin voimakkaana, että niillä menee piuhat ihan sekaisin, jos joku traumaattisen lapsuuden kokenut aukaisee suunsa. Itsekin olen elänyt narsistiäidin kanssa, ja sen takia kaikki tuollainen on hyvin tuttua, myös ihmisten viha minua kohtaan, jos kerron siitä mitä äitini teki meille, koska "äiti on pyhä, ja kyllähän se kuitenkin rakastaa". Äitini on mm. yrittänyt tappaa lapsensa useita kertoja, käyttänyt seksuaalisesti hyväksi, antanut miesystävien käyttää hyväksi meitä, pahoinpidellyt, nälkiinnyttänyt jne.   Mutta siltikään mekään emme sisarusteni kanssa saisi kertoa noista asioista, tai hylätä äitiämme jne. Kyllä ihmisillä, joilla on ollut hirviövanhemmat on oikeus jakaa tarinansa ja hakea vertaistukea, vaikka se ottaakin niin kipeää niille, joiden mielestä vanhemmat ovat pyhiä. [/quote] Kukas on väittänyt tässä ketjussa ettette saa hylätä äitiänne? Tässä on keskusteltu Anna Wahlgrenista, EI teidän äidistänne.

[/quote]

Tässä ketjussa taitaa moni projisoida omia ongelmiaan Annaan.

Vierailija
124/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:16"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:06"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:50"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:45"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:35"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:28"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:41"]

Se mikä tässä koko jutussa rassaa on se, että Wahlgren ei ole pahoillaan siitä mitä traumoja lapsilleen aiheutti tuolla sekoilullaan vaan siitä, että sekoilut tuli ilmi ja hän menetti tulonsa. 

[/quote]

"Voin vain pahoitella, että epäonnistuin tehtävässäni vanhempana", kirjoitti Wahlgren avoimessa kirjeessään tyttärelleen. Sanoi myös rakastavansa tytärtään. Sanokaa nyt, ettei kumminkaan tarkoittanut sitä, kun on narsisti.

[/quote]

Minäkin voi sanoa rakastavani ketä hyvänsä. Teot ovat eri asia. Rikopa se oma äiti-myyttisi.

[/quote]

En nyt oikein ymmärrä, miksi minun pitäisi päättää, että minulle täysin tuntematon ihminen valehtelee sanoessaan rakastavansa tytärtään. Hänen tekojaan en ole missään vaiheessa kiistänyt. Totuus lienee sillä kuuluisalla harmaalla alueella mustan ja valkean välissä.

[/quote]

Muiden ihmisten käytöksen perusteella voimme päättää ketkä omassa lähipiirissä pääsevät lähellemme. Pedofiili tai raiskaaja pääsee helposti lapsiesi luokse jos et noteeraa ihmisten käytöstä tai piiloviestejä mitenkään.

[/quote]

Miten tämä liittyy mihinkään? No ainakaan Anna Wahlgren ei pääse sun lastesi lähelle, kun sä heti huomaat hänen piiloviestinsä. Melkoinen Sherlock.

[/quote]

Väännetään rautalangasta. Jos tietää minkälainen narsisti on niin ei ehkä päädy esim.parisuhteeseen tällaisen kanssa ja kärsi seurauksista. Se että tässä puhutaan julkisuuden henkilöstä on samantekevää. Ihmisiä hekin on jotain tarkkaillaan samalla tavalla kuin naapuria. Eikä sinunkaan tehtäväsi ole suojella rouva Wahlgrenin mainetta - hän tehkööt sen itse ja ottakoon vastuun. Minusta hänen toimensa on kyseenalaisia ja minulla on oikeus kyseenalaistaa.

[/quote]

Väännän sitten minäkin rautalangasta. Ikävä kyllä kuviteltujen narsistien bongaileminen julkkiksien joukosta ei auta säästymään narsistin uhriksi joutumiselta. Niin epäreilua kuin se onkin, samat ihmiset joutuvat lapsuudestaan saakka narsistien uhreiksi. Jotkut terapeutit menevät jopa niin pitkälle, että väittävät narsismin olevan kaksisuuntainen ihmissuhde: jokaista narsistia kohti on yksi rajatilapersoonallisuus, ja nämä kaksi sitten ruokkivat toisiaan. Ainoa keino katkaista kierre on löytää itsensä ja ottaa jokin muu kun uhrin rooli.

Tämän keskustelu sävy tosiaankin muistuttaa naapureista juoruilua. Totuutta ei tiedä kukaan, mutta kummasti jotkut kimmastuvat pelkästä ajatuksesta, että juorujen kohteena olijassa olisikin jotakin inhimillistä. Kummallista projisointia.

[/quote]

Loppuu jo sanat. Narsisti suhteessa on usein myös käänteisnarsisti ja yllä pitää narsistia. Kyllä. Mutta olet halpamainen ajatellessa että ainoat ihmiskokemukset josta saamme oppia on oma äiti-lapsi suhde. Jos ei katso asioita ulkopuolisesta näkökulmasta, sitä miten toiset toimivat eri tilanteissa, niin ei koskaan näe itseäänkään. Vai miten sinä luulet että nämä narsistin uhrit lopulta tajuavat roolinsa. Joku kertoo sen heille? Ei, vaan juuri tällaisten pohdintojen kautta että hei, tuossa on jotain tuttua ja minullekin tapahtui noin.

[/quote]

Narsistin uhri tai sellaiseksi itsensä kokeva lukee varmasti kirjaa juuri noin. Mutta kai meillä muilla on oikeus omiin luentatapoihimme: vaikka siihen, että uskomme totuuden olevan jossakin Felician ja Annan tarinoiden välimaastossa. Tässä kumminkin on kysymys ihmisistä, joita kukaan meistä ei taida tuntea.

Vierailija
125/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:00"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:27"]

Jos tuolla Felicialla olisi leikannut ei hän olisi kirjaa kirjoittanut, menee nyt perintö sivu suun monessakin mielessä. mammalta lähti tulot ja kirja on ihan oikeasti peruste tehdä perinnöttömäksi. 

[/quote]

Mamma saa syyttää ihan itseään siitä, että tulot lähti. Ei tuon mamman lapset ole missään uskollisuusvelassa äidilleen, etteivät he koskaan saisi kertoa omasta lapsuudestaan ulkopuolisille. Tai vaikka kirjoittaa siitä kirjan jos haluavat. Felicia kuvaa omaa elämäänsä ja siihen hänellä on täysi oikeus, vaikka mamma olisi mitä mieltä.

Ja kun mamma on tuosta niin itseensä ottanut ja syyttää tytärtään valehtelusta ja liioittelusta niin kas kun mamma ei ole tehnyt ilmoitusta kunnianloukkauksesta. Ei ole mamma sen oloinen, että olisi ilmoituksen jättänyt tekemättä jos siihen olisi ollut jotain syytä.

[/quote]

totta kai mamma saa itseään syyttään, mietin vain, että näinköhän tuo kirjan kirjoittaminen tuon Felician oloa paransi. Tulevilla perintörahoilla (mamma olisi voinut jatkaa hommiaan vaikka 80-kymppiseksi) olisi kustantanut lisää terapiaa. Eihän sitä ole pakko olla tekemisissä, en olisi ollut minäkään.

Vierailija
126/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:37"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:00"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:27"]

Jos tuolla Felicialla olisi leikannut ei hän olisi kirjaa kirjoittanut, menee nyt perintö sivu suun monessakin mielessä. mammalta lähti tulot ja kirja on ihan oikeasti peruste tehdä perinnöttömäksi. 

[/quote]

Mamma saa syyttää ihan itseään siitä, että tulot lähti. Ei tuon mamman lapset ole missään uskollisuusvelassa äidilleen, etteivät he koskaan saisi kertoa omasta lapsuudestaan ulkopuolisille. Tai vaikka kirjoittaa siitä kirjan jos haluavat. Felicia kuvaa omaa elämäänsä ja siihen hänellä on täysi oikeus, vaikka mamma olisi mitä mieltä.

Ja kun mamma on tuosta niin itseensä ottanut ja syyttää tytärtään valehtelusta ja liioittelusta niin kas kun mamma ei ole tehnyt ilmoitusta kunnianloukkauksesta. Ei ole mamma sen oloinen, että olisi ilmoituksen jättänyt tekemättä jos siihen olisi ollut jotain syytä.

[/quote]

totta kai mamma saa itseään syyttään, mietin vain, että näinköhän tuo kirjan kirjoittaminen tuon Felician oloa paransi. Tulevilla perintörahoilla (mamma olisi voinut jatkaa hommiaan vaikka 80-kymppiseksi) olisi kustantanut lisää terapiaa. Eihän sitä ole pakko olla tekemisissä, en olisi ollut minäkään.

[/quote]

Felician kirja auttaa kenties muita samanlaisessa asemassa olevia löytämään itsensä ja menemään terapiaan. Toisaalta jos joku on nöyryyttänyt minua ja pahoinpidellyt niin en ottaisi perintörahoja. Kokisin oloni kaksinaismoralistiseksi; en enää ole tekemisissä hänen kanssaan ehkä pidä hänestä, mutta otan hänen rahansa. Minulle tärkeämpää se että voin katsoa itseäni peilistä kuin raha.

Vierailija
127/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:07"]

Huvittavaa, että tähänkin ketjuun ilmestyy fanaattinen äitimyytinpuolustaja.

Joillakin ihmisillä myytti pyhistä vanhemmista elää niin voimakkaana, että niillä menee piuhat ihan sekaisin, jos joku traumaattisen lapsuuden kokenut aukaisee suunsa.

Itsekin olen elänyt narsistiäidin kanssa, ja sen takia kaikki tuollainen on hyvin tuttua, myös ihmisten viha minua kohtaan, jos kerron siitä mitä äitini teki meille, koska "äiti on pyhä, ja kyllähän se kuitenkin rakastaa".

Äitini on mm. yrittänyt tappaa lapsensa useita kertoja, käyttänyt seksuaalisesti hyväksi, antanut miesystävien käyttää hyväksi meitä, pahoinpidellyt, nälkiinnyttänyt jne.  

Mutta siltikään mekään emme sisarusteni kanssa saisi kertoa noista asioista, tai hylätä äitiämme jne.

Kyllä ihmisillä, joilla on ollut hirviövanhemmat on oikeus jakaa tarinansa ja hakea vertaistukea, vaikka se ottaakin niin kipeää niille, joiden mielestä vanhemmat ovat pyhiä.

[/quote]

Ilmeisesti olen tuo äitimyytinpuolustaja, johon viittaat. Voin kertoa, että minä en ole se, johon tämä asia ottaa kipeää. Jollakin tavalla ymmärrän, että sinun tarinasi on mitätöity niin monta kertaa, että sinulle on tärkeää ajatella, että Anna on paha ja väärässä, Felica hyvä ja oikeassa.

Mutta meillä muillakin on oikeus omiin tulkintoihimme. Viisautta on ymmärtää, että sinä ja äitisi olette eri ihmisiä kuin Anna ja Felicia. Ja että kyseessä kuitenkin on lopulta kirja, jonka tekijällä on omat intressinsä, osin itsekkäätkin sellaiset. Varmasti tärkeä kirja monelle, muttei mitenkään arvostelun ja kyseenalaistamisen yläpuolella, minne jotkut sen haluaisivat asettaa.

Vierailija
128/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:31"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:12"] Niin, Felicia ei varmaan ole hyötynyt taloudellisesti yhtään kirjastaan, se kun on vain totuuden ja eheytymisen nimissä kirjoitettu... [/quote] Se taloudellisen edun tavoittelu ei ole ollut päällimmäinen asia: http://www.dn.se/kultur-noje/felicia-feldt-bryter-monologen/ [/quote] Eipä tietenkään, kun jossain artikkelissa niin sanotaan...

[/quote]

No kerropa, että mitä lähteitä sinulla on todistaa päinvastaista? Voit linkittää ne tähän.

Lisäksi kyseinen kirja ei ole Ruotsin myydyimpien kirjojen listalla, että sillä tuskin on mitään kovin kummoista rahaa ansaittu.

Vierailija
129/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:56"]

Ilmeisesti olen tuo äitimyytinpuolustaja, johon viittaat. Voin kertoa, että minä en ole se, johon tämä asia ottaa kipeää. Jollakin tavalla ymmärrän, että sinun tarinasi on mitätöity niin monta kertaa, että sinulle on tärkeää ajatella, että Anna on paha ja väärässä, Felica hyvä ja oikeassa.

Mutta meillä muillakin on oikeus omiin tulkintoihimme. Viisautta on ymmärtää, että sinä ja äitisi olette eri ihmisiä kuin Anna ja Felicia. Ja että kyseessä kuitenkin on lopulta kirja, jonka tekijällä on omat intressinsä, osin itsekkäätkin sellaiset. Varmasti tärkeä kirja monelle, muttei mitenkään arvostelun ja kyseenalaistamisen yläpuolella, minne jotkut sen haluaisivat asettaa.

[/quote]

Ihan turhaan yrität nyt sönköttää jotain, että sinä vain kyseenalaisistit felician kirjan.

Sinä olet äitimyyttivalkoritarina tässä nyt mm. selittänyt ihmisille, joiden äidit on narsisteja, että vaadit heiltä lääkärin diagnoosin, ennen kuin he voivat jakaa kokemuksiaan.

Viisautta olisi sinultakin ymmärtää, minkä takia ihmiset ovat tässäkin ketjussa jakaneet kokemuksiaan ja keskustelleet asiasta, samalla, kun itse yrität luoda jotain metakeskustelua narsistipelosta ja siitä miten narsistiäitejä ei ole oikeasti olemassa jne.

Itse en projisoi omaa tarinaani anna wahlgrenin tarinaan sen takia, että minulle olisi tärkeää kuvitella hänet pahakasi, vaan sen takia, koska kaiken lukemani perusteella hänellä on liikaa narsistin piirteitä sen ollakseen sattumaa, enkä usko felician kokemusten olevan jotain mielikuvistusta (niin kuin sinä väität), vaan hänen kokemukset ovat yksi yhteen muiden narsistiäitien uhrien kokemusten kanssa.

Meitä on paljon, ja meillä on omat keskustelupaikat netissä, ja sen takia monet meistä tunnistavat narsistiäitien mallit, ei sen takia, että haluamme kuvitella jonkun pahaksi. 

Vierailija
130/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:19"]

Kukas on väittänyt tässä ketjussa ettette saa hylätä äitiänne? Tässä on keskusteltu Anna Wahlgrenista, EI teidän äidistänne.

[/quote]

Sinähän olet tuonut omin sanoin jo esille sen ettei felicialla ole ollut oikeutta kirjoittaa kirjaansa.

Olet samanlainen ihminen kuin ne, jotka syyttävät raiskattauja raiskauksista ja vaativat näiden pysyvän hiljaa sen raiskaajan kunnian takia.

Vierailija
131/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:06"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:56"]

[/quote]

Ihan turhaan yrität nyt sönköttää jotain, että sinä vain kyseenalaisistit felician kirjan.

Sinä olet äitimyyttivalkoritarina tässä nyt mm. selittänyt ihmisille, joiden äidit on narsisteja, että vaadit heiltä lääkärin diagnoosin, ennen kuin he voivat jakaa kokemuksiaan.

Viisautta olisi sinultakin ymmärtää, minkä takia ihmiset ovat tässäkin ketjussa jakaneet kokemuksiaan ja keskustelleet asiasta, samalla, kun itse yrität luoda jotain metakeskustelua narsistipelosta ja siitä miten narsistiäitejä ei ole oikeasti olemassa jne.

Itse en projisoi omaa tarinaani anna wahlgrenin tarinaan sen takia, että minulle olisi tärkeää kuvitella hänet pahakasi, vaan sen takia, koska kaiken lukemani perusteella hänellä on liikaa narsistin piirteitä sen ollakseen sattumaa, enkä usko felician kokemusten olevan jotain mielikuvistusta (niin kuin sinä väität), vaan hänen kokemukset ovat yksi yhteen muiden narsistiäitien uhrien kokemusten kanssa.

Meitä on paljon, ja meillä on omat keskustelupaikat netissä, ja sen takia monet meistä tunnistavat narsistiäitien mallit, ei sen takia, että haluamme kuvitella jonkun pahaksi. 

[/quote]

Viisautta olisi lukea ja ymmärtää, mitä minä olen kirjoittanut. Minä en ole tuohon diagnoosiasiaan kommentoinut mitenkään. En ole kieltänyt narsistiäitien olemassaoloa. En myöskään usko Felican kokemusten olevan pelkkää mielikuvitusta. Jotenkin minusta tuntuu, että minunkin persoonastani tehdään nyt jonkinlainen projektio. 

Vierailija
132/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:13"]

Viisautta olisi lukea ja ymmärtää, mitä minä olen kirjoittanut. Minä en ole tuohon diagnoosiasiaan kommentoinut mitenkään. En ole kieltänyt narsistiäitien olemassaoloa. En myöskään usko Felican kokemusten olevan pelkkää mielikuvitusta. Jotenkin minusta tuntuu, että minunkin persoonastani tehdään nyt jonkinlainen projektio. 

[/quote]

Minusta taas on jotenkin alkanut tuntua, että sinä olet tehnyt monista keskustelijoista projektion omille ongelmille, ja ennen kaikkea sellaisen projektion, joka kumpuaa sinulla jo ihan idin syövereistä.

Vierailija
133/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:17"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:13"]

[/quote]

Minusta taas on jotenkin alkanut tuntua, että sinä olet tehnyt monista keskustelijoista projektion omille ongelmille, ja ennen kaikkea sellaisen projektion, joka kumpuaa sinulla jo ihan idin syövereistä.

[/quote]

Ikävä kyllä en voi ottaa vastuulleni niitä kommentteja, joita en ole kirjoittanut ja jotka eivät edusta mielipiteitäni.

Vierailija
134/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:22"]

Ikävä kyllä en voi ottaa vastuulleni niitä kommentteja, joita en ole kirjoittanut ja jotka eivät edusta mielipiteitäni.

[/quote]

Kovin ikävää, todella.

Minä taas näkisin asian niin, ettei vastuuta voi kokea todellisuudessa ilman oikeaa ja ihmisen persoonaa huomioon ottavaa kantaa, joten voisin toivoa, ettemme vielä ota tästä asiasta omaan egoon menevää tilanteentajua.

Vierailija
135/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:13"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:07"]

Huvittavaa, että tähänkin ketjuun ilmestyy fanaattinen äitimyytinpuolustaja.

Joillakin ihmisillä myytti pyhistä vanhemmista elää niin voimakkaana, että niillä menee piuhat ihan sekaisin, jos joku traumaattisen lapsuuden kokenut aukaisee suunsa.

Itsekin olen elänyt narsistiäidin kanssa, ja sen takia kaikki tuollainen on hyvin tuttua, myös ihmisten viha minua kohtaan, jos kerron siitä mitä äitini teki meille, koska "äiti on pyhä, ja kyllähän se kuitenkin rakastaa".

Äitini on mm. yrittänyt tappaa lapsensa useita kertoja, käyttänyt seksuaalisesti hyväksi, antanut miesystävien käyttää hyväksi meitä, pahoinpidellyt, nälkiinnyttänyt jne.  

Mutta siltikään mekään emme sisarusteni kanssa saisi kertoa noista asioista, tai hylätä äitiämme jne.

Kyllä ihmisillä, joilla on ollut hirviövanhemmat on oikeus jakaa tarinansa ja hakea vertaistukea, vaikka se ottaakin niin kipeää niille, joiden mielestä vanhemmat ovat pyhiä.

[/quote]

en ole ollut puolustamassa ketään, mutta olen nähnyt ihan omassa perheessäni sen, kuinka sairas siskoni on kertonut kaikille ihan mielikuvituksellisia juttuja perhe-elämästämme. Äitini puolesta surettaa, kun siskoni tippa silmässä selittää ummet ja lammet ja ihmiset sensaationälkäisinä haluavat uskoa kaiken.

Asioilla on yleensä kaksi puolta.

[/quote]

Minä en tietenkään tunne teidän perheenne tilannetta, mutta tuli mieleen, että monesti (ellei suorastaan aina) saman perheen lapset näkevät lapsuutensa eri tavoin. Vanhemmat saattavat kohdella lapsia eri tavalla. Jos sinua on kohdeltu hyvin, se on totuus sinulle. Jos sisartasi on kohdeltu toisin, sekin on totta hänelle.

Vierailija
136/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:36"]

Minä en tietenkään tunne teidän perheenne tilannetta, mutta tuli mieleen, että monesti (ellei suorastaan aina) saman perheen lapset näkevät lapsuutensa eri tavoin. Vanhemmat saattavat kohdella lapsia eri tavalla. Jos sinua on kohdeltu hyvin, se on totuus sinulle. Jos sisartasi on kohdeltu toisin, sekin on totta hänelle.

[/quote]

Varsinkin narsistiperheissä kultaiset lapset kokevat lapsuuden hyvin eri tavalla kuin syntipukit.

Narsistivanhemmat myös usein kouluttavat kultaiset lapset puolustamaan itseään, ja se lapsi puolustaa usein raivoisasti aikuisenakin narsistivanhempaansa.

Kuuluu narsistiperheen dynamiikkaan. Ne kultaiset lapset kiusaavat ja vihaavat myös syntipukkilapsia vielä aikuisenakin.

Järkyin tuollainen "kultainen lapsi puolustaa narsistia" oli mielestäni sellainen tilanne, kun perheen isä sai keuhkosyövän (vuosien tupakoinnista), niin jopa sairaalassa narsistiäiti, hännystelijäisä ja kultainen lapsi (aikuinen veli) huusivat tuolla syntipukki lapselle (aikuinen nainen), miten tämä aiheutti isän syövän ja ajoivat sen pois.

Kertoo hyvin siitä miten syvällä kultaisessa lapsessa istuu myös tuo sairaus ja ehkä selittää miksi tässäkin ketjussa on joku puolustamassa narsistiäitejä (koska tämän oma sisko on kokenut lapsuutensa eri tavalla kuin hän).

Vierailija
137/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä olen kiitollinen, että näistä asioista nykyään puhutaan avoimesti. En enää tunne olevani se yksinäisin, jota kukaan ei ymmärrä, kun heillä muilla on ollut rakastava äiti.

Vierailija
138/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistiperheissä kultaisia lapsia kohdellaan eri tavalla, kuin syntipukkia. Vika ei ole lapsissa, vaan vanhemmissa.

Vierailija
139/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 16:48"]

Ja minä olen kiitollinen, että näistä asioista nykyään puhutaan avoimesti. En enää tunne olevani se yksinäisin, jota kukaan ei ymmärrä, kun heillä muilla on ollut rakastava äiti.

[/quote]

Sama kertaa tuhat!

On niin helpottavaa, kun tietää ettei ole yksin, eikä meitä yritetä enää hiljentää niin paljon kuin ennen.

Muistan sen jokun amerikkalaisen julkkiksen joskus 70-luvulla (muistaakseni?), joka oli kertonut väkivaltaisesta lapsuudestaan ja sairaasta isästään, ihmiset oli niin vihaisia, että se sai jopa tappouhkauksia. Kuulemma sen isä oli yrittänyt parhaansa, vanhempia pitää ymmärtää jne. Nykyään äänensä saa kuuluviin sentään ilman tappouhkauksia.

Vierailija
140/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee jotenkin mieleen Annu-mamma, joka oli superkotiäiti....