Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lastenkasvattaja"guru" Anna Wahlgren onkin ollut ihan sairas...

Vierailija
01.01.2015 |

Ostin Suomalaisen alesta hänen 1 tyttärensä kirjoittaman kirjan "Näkymätön tytär" jossa hän kertoo elämästään kuuluisan lastenkasvatusoppaan kirjoittajan Anna W: n lapsena olemisesta ja kiesus miten sairasta touhua se on ollut...jatkuvaa muuttamist paikasta ja jopa maasta (Egypti) toiseen, henkistä ja fyysistä väkivaltaa, seksuaalisuudelle altistamista jo pienenä (esim käsketään katsomaan miehen seisovaa kalua), toistuvia isäpuoliehdokkaita ja joidenkin seksuaalisia touhuja häntä kohtaan, toimittajille valehtelemista "sen" kirjan mainostilaisuuksissa jne.jne

Ja kys naikkosella 9 lasta...siis Annalla.

Kommentit (275)

Vierailija
101/275 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oli ne jotkut ohjeet vähän omituisia siinäkin, että lapset otetaan mukaan perheen töihin, jotta he tuntevat itsensä hyödyllisiksi. Yksi juttu nimittäin oli, että heillä lapset ovat lajitelleet nappeja uudelleen ja uudelleen kokoluokittain tai miten nyt käskettiin, jotta heillä olisi mielekästä kotityötä samalla kun isommat tekivät todellisia töitä. Hmm. Mulle tulee usein toi nappihomma mieleen oman 4 veeni kanssa, ja tuntuu kyllä ihan järjettömältä. Ennemmin pyydän kattamaan pöydän tai kuskaamaan leluja lelukoriin ja kehun vimmatusti, kun niitä sinne kulkeutuu.

Vierailija
102/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:27"]

Jos tuolla Felicialla olisi leikannut ei hän olisi kirjaa kirjoittanut, menee nyt perintö sivu suun monessakin mielessä. mammalta lähti tulot ja kirja on ihan oikeasti peruste tehdä perinnöttömäksi. 

[/quote]

Mamma saa syyttää ihan itseään siitä, että tulot lähti. Ei tuon mamman lapset ole missään uskollisuusvelassa äidilleen, etteivät he koskaan saisi kertoa omasta lapsuudestaan ulkopuolisille. Tai vaikka kirjoittaa siitä kirjan jos haluavat. Felicia kuvaa omaa elämäänsä ja siihen hänellä on täysi oikeus, vaikka mamma olisi mitä mieltä.

Ja kun mamma on tuosta niin itseensä ottanut ja syyttää tytärtään valehtelusta ja liioittelusta niin kas kun mamma ei ole tehnyt ilmoitusta kunnianloukkauksesta. Ei ole mamma sen oloinen, että olisi ilmoituksen jättänyt tekemättä jos siihen olisi ollut jotain syytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 10:10"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 00:10"]

Mistä lähtien psykiatrisia diagnooseja saa linkitettynä netistä?

[/quote]

Samaa ihmettelen.

[/quote]

No sehän ratkaisee asian. Koska diagnooseja ei netissä levitellä, Annan täytyy olla narsisti?

Ei siinä mitään. Varmaan moni purkaa täällä omaa vaikeaa äitisuhdettaan, ja heillä on siihen täysi oikeus. Mutta kaikissa ihmissuhteissa on kaksi osapuolta. Voi olla, että sekä Anna että Felicia valehtelevat, tai sitten kumpikin pitää itseään rehellisenä. Ymmärrän, että sympatiat tällaisissa tilanteissa ovat yleensä lapsen puolella, koska lapset ovat olleet puolustuskyvyttömiä. Mutta toisaalta lapsen kuvaus jostakin vanhasta tapahtumasta harvoin on faktuaalisesti tarkempi kuin aikuisen. Näistäkin asioista pitäisi pystyä puhumaan demonisoimatta ketään.
[/quote] Näin. Ja Anna ei välttämättä ole ollut hyvä äiti, ainakaan kaikille lapsilleen. En itsekään pitänyt hänestä ( kirjan perusteella), mutta en väitä että minulla olisi silti rahkeita päätellä mitään hänen mielenterveydestään. Olen lukenut myös tyttären kirjan. Ja lehtijutut ja haastattelut, niin, toimittajathan eivät koskaan vääristele asioita sensaatiohakuisesti...

Vierailija
104/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:53"]

Fakta? Tiedätkö, että Anna Wahlgren voisi haastaa sinut oikeuteen kunnianloukkauksesta, sillä perusteella että täällä ihan vain faktana kerrot hänellä olevan narsistinen persoonallisuushäiriö...

[/quote]

No eipä se ole oikeuteen haastanut niitä lukemattomia ruotsalaisiakaan jotka on monilla eri keskustelupalstoilla ja eri blogeissa sitä narsistiksi kutsuneet. Eikä ole haastanut tytärtään oikeuteen vaikka tyttären kirja hänen mukaansa onkin valetta ja liioittelua.

Että niin.

Vierailija
105/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:38"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:35"]

Annalla oli tapana pitää ns simputuspäiviä lapsillensa. Sellainen oli mm aina lapsen syntymäpäivää edeltävä päivä jolloin kys lapsi joutui tekemään erityisen paljon kotihommia ja sai syödäksensä tuskin mitään. Kirjan kirjoittaja Felicia kertoi omasta simputuspäivästään näin: "pesin keittiön lattian ja kaikki keittiönkaappien ovet, puhdistin lieden ja uunin. Sen jälkeen olikin vuorossa kylpyhuoneen siivous. Sisarukset antoivat erilaisia lisänimeä tuona päivänä simputettavalle kuten orja ja mököttäjä, hekin antoivat tehtäviä tehtäväksi. Simputuspäivänä kaikki sellainen on sallittua, sanoo äiti. Ja illalla en saanut istua samaan päivällispöytään muiden kanssa vaan minun piti olla omassa huoneessani ja ruoka jota sain - tai niin, ruoka ja ruoka, sain nimittäin päivälliseksi keitetyn kalanpään, kylmänä".

[/quote]

Kuulostaapa todella henkisesti tasapainoisen ja normaalin ihmisen touhuilta. Not.

[/quote]

Mutta muistakaa. Emme saa omin päin edes kuvitella että joku olisi henkisesti sairas ja hänen sanomisiaan ei saa kyseenalaistaan. Ainoastaan koulutettu psykologi ym. pystyy ymmärtämään näitä asioita ja kertomaan meille, voimmeko luottaa tällaiseen ihmiseen vai emme. 
[/quote] Kuvitella saat mitä ikinä lystäät, jos sellaista haluat yhden kirjan perusteella tehdä, mutta älä huutele kuvitelmiasi julkisuudessa ellet halua vaikuttaa typerältä.

Vierailija
106/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:50"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:45"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:35"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:28"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:41"]

Se mikä tässä koko jutussa rassaa on se, että Wahlgren ei ole pahoillaan siitä mitä traumoja lapsilleen aiheutti tuolla sekoilullaan vaan siitä, että sekoilut tuli ilmi ja hän menetti tulonsa. 

[/quote]

"Voin vain pahoitella, että epäonnistuin tehtävässäni vanhempana", kirjoitti Wahlgren avoimessa kirjeessään tyttärelleen. Sanoi myös rakastavansa tytärtään. Sanokaa nyt, ettei kumminkaan tarkoittanut sitä, kun on narsisti.

[/quote]

Minäkin voi sanoa rakastavani ketä hyvänsä. Teot ovat eri asia. Rikopa se oma äiti-myyttisi.

[/quote]

En nyt oikein ymmärrä, miksi minun pitäisi päättää, että minulle täysin tuntematon ihminen valehtelee sanoessaan rakastavansa tytärtään. Hänen tekojaan en ole missään vaiheessa kiistänyt. Totuus lienee sillä kuuluisalla harmaalla alueella mustan ja valkean välissä.

[/quote]

Muiden ihmisten käytöksen perusteella voimme päättää ketkä omassa lähipiirissä pääsevät lähellemme. Pedofiili tai raiskaaja pääsee helposti lapsiesi luokse jos et noteeraa ihmisten käytöstä tai piiloviestejä mitenkään.

[/quote]

Miten tämä liittyy mihinkään? No ainakaan Anna Wahlgren ei pääse sun lastesi lähelle, kun sä heti huomaat hänen piiloviestinsä. Melkoinen Sherlock.

[/quote]

Väännetään rautalangasta. Jos tietää minkälainen narsisti on niin ei ehkä päädy esim.parisuhteeseen tällaisen kanssa ja kärsi seurauksista. Se että tässä puhutaan julkisuuden henkilöstä on samantekevää. Ihmisiä hekin on jotain tarkkaillaan samalla tavalla kuin naapuria. Eikä sinunkaan tehtäväsi ole suojella rouva Wahlgrenin mainetta - hän tehkööt sen itse ja ottakoon vastuun. Minusta hänen toimensa on kyseenalaisia ja minulla on oikeus kyseenalaistaa.

[/quote]

Väännän sitten minäkin rautalangasta. Ikävä kyllä kuviteltujen narsistien bongaileminen julkkiksien joukosta ei auta säästymään narsistin uhriksi joutumiselta. Niin epäreilua kuin se onkin, samat ihmiset joutuvat lapsuudestaan saakka narsistien uhreiksi. Jotkut terapeutit menevät jopa niin pitkälle, että väittävät narsismin olevan kaksisuuntainen ihmissuhde: jokaista narsistia kohti on yksi rajatilapersoonallisuus, ja nämä kaksi sitten ruokkivat toisiaan. Ainoa keino katkaista kierre on löytää itsensä ja ottaa jokin muu kun uhrin rooli.

Tämän keskustelu sävy tosiaankin muistuttaa naapureista juoruilua. Totuutta ei tiedä kukaan, mutta kummasti jotkut kimmastuvat pelkästä ajatuksesta, että juorujen kohteena olijassa olisikin jotakin inhimillistä. Kummallista projisointia.

Vierailija
107/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa, että tähänkin ketjuun ilmestyy fanaattinen äitimyytinpuolustaja.

Joillakin ihmisillä myytti pyhistä vanhemmista elää niin voimakkaana, että niillä menee piuhat ihan sekaisin, jos joku traumaattisen lapsuuden kokenut aukaisee suunsa.

Itsekin olen elänyt narsistiäidin kanssa, ja sen takia kaikki tuollainen on hyvin tuttua, myös ihmisten viha minua kohtaan, jos kerron siitä mitä äitini teki meille, koska "äiti on pyhä, ja kyllähän se kuitenkin rakastaa".

Äitini on mm. yrittänyt tappaa lapsensa useita kertoja, käyttänyt seksuaalisesti hyväksi, antanut miesystävien käyttää hyväksi meitä, pahoinpidellyt, nälkiinnyttänyt jne.  

Mutta siltikään mekään emme sisarusteni kanssa saisi kertoa noista asioista, tai hylätä äitiämme jne.

Kyllä ihmisillä, joilla on ollut hirviövanhemmat on oikeus jakaa tarinansa ja hakea vertaistukea, vaikka se ottaakin niin kipeää niille, joiden mielestä vanhemmat ovat pyhiä.

Vierailija
108/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlat, 1981-1984

"Se kaikki tapahtuu Birger Jarlsgatanin yhdeksän huoneen asunnossa asutun kolmen vuoden aikana. Olen 13v kun muutamme sinne. Äiti julkaisee lastenkasvatuskirjan 1983 ja me matkaamme eri lehdistötilaisuuksiin ja Barnjournalen kuvaa meitä. Haastattelupyyntöjä sataa ja suuri kysymys kuuluu onko äiti tosiaankin sitä mieltä, että päiväkodit pitäisi lopettaa?

Juhlia, juhlia, lähes joka ilta asunnon läpi virtaa erilaisia ihmisiä. Toimittajia, luokkatovereita, lankomiehiä, entisiä miehiä ja entisiä rakastettuja. Uusia tuttavuuksia solmitaan ja illan päätteeksi mennään Cafe Operaan tai Alexandras-yökerhoon. Äiti on ulkona melkein aina.

Meillä on edelleen jääkaapin ovessa tehtävälista josta näkyy kuka tekee mitä. Raivaa keittiö aamulla, siivoa kylpyhuone, laita ruokaa, tiskaa. Pikkusisarusten hoitamista ei ole listassa, sitä ei tarvitse erikseen mainita. Kolemtoistavuotiaana saan olla ulkona kello seitsemään illalla ja minulla pitää olla mukana kaksi pienempää sisarusta.

Viina virtaa. Stellan (isäpuoli nro5) hakkaa toisinaan hajalle sekä äidin että huonekaluja, äiti vastaa antamalla hänelle turpaan sekä nyrkein että oluttuopein. Huoneistossa juhlii miehiä ja naisia, tuttuja ja tuntemattomia. Neljä äidin ystävää ovat kuitenkin vakituisia vieraita, he ovat kaikki naimattomia. Siksi yhdistelmät vaihtuvat, kun he yöpyvät meillä. Toisinaan samasta makuuhuoneesta tulevat Mats ja Lena, toisinaan taas Mats ja Eva. Tai sitten ulos tulee Lena Björnin kanssa joka on edellisenä yönä jaksanut sängyn Evan kanssa.

Meidän silmämme näkevät kaiken, meidän korvamme kuulevat kaiken. Meolemme kuusi lasta jotka asuvat äidin, Stellani, ja kahden alivuokralaisen kanssa. Ernst on pysyvä sellainen, kun taas toisen huoneen asukas vaihtuu.

Iltaisin katsomme videonauhurilla elokuvia ja yritämme koventaa televison ääntä jotta se kuuluisi yli yleisen hälinän, kiljunnan, Stellanin ja äidin huoneesta kuuluvan naintivoihkeen sekä Elviksen jota Stellan soittaa lujaa stereoilla.

Ja sitten ovat kaikki ne miehet, he yrittävät meitä teinityttöjä. Yksi heistä on juoppo mies jonka äiti n pestannut kuvittamaan yhden kirjoistaan. Hän istuu sohvalla vieressäni, kun katson televisiota. Mies tunkee kätensä ssovan ja pikkuhousujeni väliin ja työntää sitten sormensa sisääni ja minä jäykistyn paikalleni, kuten tavallista.

Ernst runkkaa toisinaan nähtemme, kun siskoni ja minä sipusettelemme hänen edessään korkokengissä. Kuten hän on pyytänyt meitä tekemään, kengät saadaan äidiltä lainaan. Toinen alivuokralainen, varhaisessa keski-iäsäs oleva Timo haluaa usein suudella minua kun soitan pianoa. Stellan yrittää myös tunkea kieltä suuhuni tavanomaisen aamusuukon aikana, äiti ei uskoa sitä kun kerron hänelle siitä.

Vuoden kuluttua minusta on lopulta tullut äänetön".

ap

Vierailija
109/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka valittavat narsisti sanasta niin olisivat taatusti saaneet riidan aikaiseksi myös siitä jos Annaa "vain" kutsuttaisiin itsekkääksi. Koska monet laiminlyödyt lapset yrittävät pitää ihailemiensa ihmisten kiiltokuvaa yllä enkä minä loppujen lopuksi ole nähnyt mitään muuta kuin raivokasta puolustusta näiltä, jotka eivät näe Annaa muuna kuin itse täydellisyytenä. Kukaan heistä ei edes ole kyseenalaistanut asiaa. Kukaan ei ihan oikeasti vahingoitu jos joku julkisuuden henkilö saa "väärän" diagnoosin jossain ulkomaailaisella keskustelupalstalla, jossa pyörii vain pieni porukka. Asioista puhuminen on parempaa kuin vaikeneminen. Antakoon paremman esimerkin narsistista jos pystyvät.

Vierailija
110/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:47"]

[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:34"] [quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:29"] [quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 21:20"] [quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 20:47"] Uskomattoman tyypillinen esimerkki narsistiäidistä tuo tyyppi. [/quote] Nuo sen jutut on kyllä ihan tyypillistä narskudramatiikkaa: "Se oli murhayritys. Ihminen voi kuolla murtuneen sydämen takia. Nyt on kulunut runsas vuosi. Olen maannut vertavuotavana julkisuuden torilla, keihäs äidinsydämessä". (Kommentti siitä kun tytär vuosi aiemmin kerrtoi kirjastaan keskusteluohjelmassa). "Olen itkenyt kuin joki kun sain tämän vihan keihään sydämeeni, äidinsydämeen, kaikista herkimpää, mutta kerron kaiken." (Ote lehdistötiedotteesta Wahlgren kirjan julkaisun kynnyksellä. Siis sen kirjan jossa hän kritisoi tyttärensä kirjaa). "En enää anna lisää haastatteluja. Minua saa pitää kuolleena ja haudattuna." (Wahlgren haastattelussa juuri ennen kirjansa julkaisua). "En tiedä. Olen valvonut joka päivä viimeisen vuoden ja ollut ihmeissäni, että olen selviytynyt tästä". (Wahlgrenin vastaus kysymykseen josko hän haluaisi sovinnon tyttärensä kanssa).   [/quote] Se että on onnistunut kiipeämään paikalleen ja oikein kirjoittanut tunnetun kasvatusoppaan kertoo myös siitä narsistin "viehettävyydestä" ja miten kukaan ei ole kyennyt näkemään asiaa ja jotkut vieläkin epäilevät puhuuko tytär totta vai ei. [/quote] Narsismi siellä, narsismi täällä. Narsismi on monille ihmisille vakioselitys kaikkeen. Tosielämässä narsisteja ei vaani joka nurkan takana, vaikka sellaisen kuvitteleminen muotia onkin. [/quote] Minä olen tuo jolle kommentoit ja minun äitini on narsisti ja olen joutunut käymään terapiassa asian takia. Siksi asia koskettaa minua läheltä. [/quote] Onko äidilläsi virallinen diagnoosi asiasta?

[/quote]

Onko psykologeilla ainoastaan virallinen oikeus käyttää aivojaan tai lukea kirjoja? T. ei se jolta kysyit
[/quote] Ei toki, mutta vain psykiatreilla on oikeus tehdä diagnooseja ihmisten mielenterveydestä.

Vierailija
111/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:27"]

Se mikä tässä koko jutussa rassaa on se, että Wahlgren ei ole pahoillaan siitä mitä traumoja lapsilleen aiheutti tuolla sekoilullaan vaan siitä, että sekoilut tuli ilmi ja hän menetti tulonsa. 

[/quote]

Jos tuolla Felicialla olisi leikannut ei hän olisi kirjaa kirjoittanut, menee nyt perintö sivu suun monessakin mielessä. mammalta lähti tulot ja kirja on ihan oikeasti peruste tehdä perinnöttömäksi. 

[/quote]

Ei raha tai materia mene totuuden eikä henkisen hyvinvoinnin edelle.
[/quote] Niin, Felicia ei varmaan ole hyötynyt taloudellisesti yhtään kirjastaan, se kun on vain totuuden ja eheytymisen nimissä kirjoitettu...

Vierailija
112/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:07"]

Huvittavaa, että tähänkin ketjuun ilmestyy fanaattinen äitimyytinpuolustaja.

Joillakin ihmisillä myytti pyhistä vanhemmista elää niin voimakkaana, että niillä menee piuhat ihan sekaisin, jos joku traumaattisen lapsuuden kokenut aukaisee suunsa.

Itsekin olen elänyt narsistiäidin kanssa, ja sen takia kaikki tuollainen on hyvin tuttua, myös ihmisten viha minua kohtaan, jos kerron siitä mitä äitini teki meille, koska "äiti on pyhä, ja kyllähän se kuitenkin rakastaa".

Äitini on mm. yrittänyt tappaa lapsensa useita kertoja, käyttänyt seksuaalisesti hyväksi, antanut miesystävien käyttää hyväksi meitä, pahoinpidellyt, nälkiinnyttänyt jne.  

Mutta siltikään mekään emme sisarusteni kanssa saisi kertoa noista asioista, tai hylätä äitiämme jne.

Kyllä ihmisillä, joilla on ollut hirviövanhemmat on oikeus jakaa tarinansa ja hakea vertaistukea, vaikka se ottaakin niin kipeää niille, joiden mielestä vanhemmat ovat pyhiä.

[/quote]

en ole ollut puolustamassa ketään, mutta olen nähnyt ihan omassa perheessäni sen, kuinka sairas siskoni on kertonut kaikille ihan mielikuvituksellisia juttuja perhe-elämästämme. Äitini puolesta surettaa, kun siskoni tippa silmässä selittää ummet ja lammet ja ihmiset sensaationälkäisinä haluavat uskoa kaiken.

Asioilla on yleensä kaksi puolta.

Vierailija
113/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:03"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:53"]

Fakta? Tiedätkö, että Anna Wahlgren voisi haastaa sinut oikeuteen kunnianloukkauksesta, sillä perusteella että täällä ihan vain faktana kerrot hänellä olevan narsistinen persoonallisuushäiriö...

[/quote]

No eipä se ole oikeuteen haastanut niitä lukemattomia ruotsalaisiakaan jotka on monilla eri keskustelupalstoilla ja eri blogeissa sitä narsistiksi kutsuneet. Eikä ole haastanut tytärtään oikeuteen vaikka tyttären kirja hänen mukaansa onkin valetta ja liioittelua.

Että niin.

[/quote]

Case closed. Jos Anna haastaa av-mamman oikeuteen, se on narsistin teko. Ja jos ei haasta, se on merkki että mamma on taas kerran oikeassa.

Vierailija
114/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:25"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 11:35"]

Annalla oli tapana pitää ns simputuspäiviä lapsillensa. Sellainen oli mm aina lapsen syntymäpäivää edeltävä päivä jolloin kys lapsi joutui tekemään erityisen paljon kotihommia ja sai syödäksensä tuskin mitään. Kirjan kirjoittaja Felicia kertoi omasta simputuspäivästään näin: "pesin keittiön lattian ja kaikki keittiönkaappien ovet, puhdistin lieden ja uunin. Sen jälkeen olikin vuorossa kylpyhuoneen siivous. Sisarukset antoivat erilaisia lisänimeä tuona päivänä simputettavalle kuten orja ja mököttäjä, hekin antoivat tehtäviä tehtäväksi. Simputuspäivänä kaikki sellainen on sallittua, sanoo äiti. Ja illalla en saanut istua samaan päivällispöytään muiden kanssa vaan minun piti olla omassa huoneessani ja ruoka jota sain - tai niin, ruoka ja ruoka, sain nimittäin päivälliseksi keitetyn kalanpään, kylmänä".

Sitten toisessa kappaleessa vuodelta 1978 äiti paljastaa ettei Felicialla, Charlotella ja Jackilla on eri isä kuin kuolleella veljellä Simonilla. Äiti istuu hymyillen ja tupakkaansa imien ja paljastaa "isänne on sukua teille, isänne on setänne, isänne veli".

ap

[/quote]

En ole Feldtin kirjaa lukenut, mutta sen verran tarinaa tunnen, ettei kuolleen veljen nimi ollut Simon vaan Aron.

[/quote]

Kirjasta:

Verho, 1975

"Arkku tulee tuossa, pieni ja valkoinen. Seisomme lentokentällä ja katselemme, kun sitä puretaan koneesta. Kun se on paikoillaan tavaravaunussa saamme mennä lähemmäksi katsomaan. Lukemaan sen päällä olevat arabialaiset kirjainmerkit. Yusuf on kirjoittanut tuohon. Äiti kääntää ja lukee mitä siinä sanotaan. Lääkäri on myös kirjoittanut terveisensä, poika on arkun sisällä. Pikkuveljeni. Saammeko nähdä hänet?

Äiti vastaa, että saamme nähdä hänet kirkon pienessä kappelissa, juuri ennen hautaamista. Silloin saamme jättää hänelle hyvästit, me kaikki hänen sisaruksensa. Hei sitten, pikkuSimon".

ap

[/quote] Nimi on muutettu Felician kirjassa Simoniksi.

Vierailija
115/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:34"]

Minäkin muistan kirjasta sen että vauvan kynnet pitäisi leikata pureskelemalla :D. Lisäksi siinä oli niitä nukutusohjeita, joku sellainen että vauva tuuditellaan uneen takapuolelle taputtamalla. Sille tekniikalle oli joku ihmeellinen termikin ja siinä oli tosi tarkat ohjeet miten se tehdään. Ei toiminut meillä.

[/quote]

ennen käskettiin kynnet lyhentää pureskelemalla. On hellävaraisempi, kuin sakset. Joten tämä neuvo on ihan pätevä.

Vierailija
116/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:03"][quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:53"]

[/quote]

Että niin.
[/quote] Että mitä niin? Sanoin vain että voisi haastaa.

Vierailija
117/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:06"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:50"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:45"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:35"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 13:28"]

[/quote]

"Voin vain pahoitella, että epäonnistuin tehtävässäni vanhempana", kirjoitti Wahlgren avoimessa kirjeessään tyttärelleen. Sanoi myös rakastavansa tytärtään. Sanokaa nyt, ettei kumminkaan tarkoittanut sitä, kun on narsisti.

[/quote]

Minäkin voi sanoa rakastavani ketä hyvänsä. Teot ovat eri asia. Rikopa se oma äiti-myyttisi.

[/quote]

En nyt oikein ymmärrä, miksi minun pitäisi päättää, että minulle täysin tuntematon ihminen valehtelee sanoessaan rakastavansa tytärtään. Hänen tekojaan en ole missään vaiheessa kiistänyt. Totuus lienee sillä kuuluisalla harmaalla alueella mustan ja valkean välissä.

[/quote]

Muiden ihmisten käytöksen perusteella voimme päättää ketkä omassa lähipiirissä pääsevät lähellemme. Pedofiili tai raiskaaja pääsee helposti lapsiesi luokse jos et noteeraa ihmisten käytöstä tai piiloviestejä mitenkään.

[/quote]

Miten tämä liittyy mihinkään? No ainakaan Anna Wahlgren ei pääse sun lastesi lähelle, kun sä heti huomaat hänen piiloviestinsä. Melkoinen Sherlock.

[/quote]

Väännetään rautalangasta. Jos tietää minkälainen narsisti on niin ei ehkä päädy esim.parisuhteeseen tällaisen kanssa ja kärsi seurauksista. Se että tässä puhutaan julkisuuden henkilöstä on samantekevää. Ihmisiä hekin on jotain tarkkaillaan samalla tavalla kuin naapuria. Eikä sinunkaan tehtäväsi ole suojella rouva Wahlgrenin mainetta - hän tehkööt sen itse ja ottakoon vastuun. Minusta hänen toimensa on kyseenalaisia ja minulla on oikeus kyseenalaistaa.

[/quote]

Väännän sitten minäkin rautalangasta. Ikävä kyllä kuviteltujen narsistien bongaileminen julkkiksien joukosta ei auta säästymään narsistin uhriksi joutumiselta. Niin epäreilua kuin se onkin, samat ihmiset joutuvat lapsuudestaan saakka narsistien uhreiksi. Jotkut terapeutit menevät jopa niin pitkälle, että väittävät narsismin olevan kaksisuuntainen ihmissuhde: jokaista narsistia kohti on yksi rajatilapersoonallisuus, ja nämä kaksi sitten ruokkivat toisiaan. Ainoa keino katkaista kierre on löytää itsensä ja ottaa jokin muu kun uhrin rooli.

Tämän keskustelu sävy tosiaankin muistuttaa naapureista juoruilua. Totuutta ei tiedä kukaan, mutta kummasti jotkut kimmastuvat pelkästä ajatuksesta, että juorujen kohteena olijassa olisikin jotakin inhimillistä. Kummallista projisointia.

[/quote]

Loppuu jo sanat. Narsisti suhteessa on usein myös käänteisnarsisti ja yllä pitää narsistia. Kyllä. Mutta olet halpamainen ajatellessa että ainoat ihmiskokemukset josta saamme oppia on oma äiti-lapsi suhde. Jos ei katso asioita ulkopuolisesta näkökulmasta, sitä miten toiset toimivat eri tilanteissa, niin ei koskaan näe itseäänkään. Vai miten sinä luulet että nämä narsistin uhrit lopulta tajuavat roolinsa. Joku kertoo sen heille? Ei, vaan juuri tällaisten pohdintojen kautta että hei, tuossa on jotain tuttua ja minullekin tapahtui noin.

Vierailija
118/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:12"]

Niin, Felicia ei varmaan ole hyötynyt taloudellisesti yhtään kirjastaan, se kun on vain totuuden ja eheytymisen nimissä kirjoitettu...

[/quote]

Se taloudellisen edun tavoittelu ei ole ollut päällimmäinen asia: http://www.dn.se/kultur-noje/felicia-feldt-bryter-monologen/

Vierailija
119/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:07"]Huvittavaa, että tähänkin ketjuun ilmestyy fanaattinen äitimyytinpuolustaja.

[/quote] Kukas on väittänyt tässä ketjussa ettette saa hylätä äitiänne? Tässä on keskusteltu Anna Wahlgrenista, EI teidän äidistänne.

Vierailija
120/275 |
02.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="02.01.2015 klo 15:07"]Huvittavaa, että tähänkin ketjuun ilmestyy fanaattinen äitimyytinpuolustaja. Joillakin ihmisillä myytti pyhistä vanhemmista elää niin voimakkaana, että niillä menee piuhat ihan sekaisin, jos joku traumaattisen lapsuuden kokenut aukaisee suunsa. Itsekin olen elänyt narsistiäidin kanssa, ja sen takia kaikki tuollainen on hyvin tuttua, myös ihmisten viha minua kohtaan, jos kerron siitä mitä äitini teki meille, koska "äiti on pyhä, ja kyllähän se kuitenkin rakastaa". Äitini on mm. yrittänyt tappaa lapsensa useita kertoja, käyttänyt seksuaalisesti hyväksi, antanut miesystävien käyttää hyväksi meitä, pahoinpidellyt, nälkiinnyttänyt jne.   Mutta siltikään mekään emme sisarusteni kanssa saisi kertoa noista asioista, tai hylätä äitiämme jne. Kyllä ihmisillä, joilla on ollut hirviövanhemmat on oikeus jakaa tarinansa ja hakea vertaistukea, vaikka se ottaakin niin kipeää niille, joiden mielestä vanhemmat ovat pyhiä. [/quote] Kukas on väittänyt tässä ketjussa ettette saa hylätä äitiänne? Tässä on keskusteltu Anna Wahlgrenista, EI teidän äidistänne.

[/quote]

Tämä keskustelu on ihmisestä, joka väitti osaavansa kasvattaa lapsia, mutta lopulta laiminlöikin ainakin osaa näistä. Tuo henkilö vain sattuu olemaan Anna Wahlgren.