Jaetaan ideoita jämäruuista - näihin voit ujuttaa tähteitä ja vähentäå samalla ruokahävikkiä
Jos aterialta ei jää kokonaista annosta myöhemmin syötäväksi, tähteitä voi silti usein hyödyntää muiden ruokien osana. Tässä meikäläiseltä vinkkejä, pankaa ihmeessä omanne jakoon.
1) texmex-jämät voi hyödyntää vaikka jauhelihakastikkeessa tai kuten minä tänään makaronilaatikossa. Tähteeksi jäänyt jauheliha-papu-tortillatäyte meni paistetun jauhelihan jatkeeksi, samoin salsakastikkeen jämä. Cheddar-juuston panin munamaitoon ja laatikon pinnalle.
Loput - ranskankerman ja juustodipin pistän huomenna parsakaali-perunasoseeseen antamaan täyteläisyyttä.
2) muusin tähteet rieskaan, keitettyjen perunoiden loput pyttipannuun tai espanjalaiseen perunamunakkaaseen. Jämäriisit paistetuksi riisiksi tai keittoon lisäämään ruokaisuutta (menee esimerkiksi hyvin tomaattikeitossa tai kanakeitossa tai kaalikeitossa).
3) spagetin ja pastan loput ovat vähän haasteellisempia, mutta niitä voi hyödyntää salaateissa, esimerkiksi tonnikalapastasalaatissa.
4) erilaiset lihanloput, kuten grillikanan jämät voi perata rasiaan ja panna nuudelikeittoon sattumiksi.
Kommentit (148)
Tuttavan ruuat ovat pelkkää kierrätystä, eikä niitä enää kiinnosta syödä, kun raaka-aineita ei pysty enää tunnistamaan ja kaikki maistuu hieman hapantuneelle :( tämäkin on taitolaji.
Vierailija kirjoitti:
Happamaksi menneestä porkkanaraasteesta saat herkullisia porkkanapihvejä tai pikantin sosekeiton!
Eilisen päivän kasvislisäke? Tomaattinen & samettinen kasvissosekeitto!
Vanhaa keitettyä riisiä? Hemapa ja tonnikala taikovat moskasta herkullisen tonnikalasalaatin!
Keitetyt nahistuneet perunat muuttuvat maittavaksi pyttipannuksi, pilkot vain vanhat jauhelihapihvit sekaan!
-henkilöstöravintolaketjussa työskennellyt
Ylijäämäriisi, tonnikala, purjo, vihreät herneet, tilli (ja suolakurkku) ja kasassa on Puolustusvoimain versio tonnikalasalaatista. :)
No just ton takia nää ketjut kannattaa! Kun jollekin joku asia on niin itsestäänselvä, ettei tule edes maininneeksi sitä (tuo aquafaba), niin joku ei ole siitä edes kuullut.
Minä olen kuullut, ja olen yrittänyt tehdä kikherneliemimarenkeja. En onnistu siinä. Mutta sitä voisi käyttää muuhunkin, kananmunan tilalla, leipomisessa ainakin?
Kikherneitä tulee käytettyä etenkin hummukseen. Hummukseen muuten upotan kypsennettyjä kasviksia, usein uunijuureksia tai keitettyä parsakaalia. Lempparini on punajuurihummus. Kesäaikaan teen usein pestoa porkkanannaateista, salaatinjämistä, suolaheinästä, krassinlehdistä, punajuuren lehdistä tai mangoldista - oikeastaan kaikesta vihreästä, joka on syömäkelpoista.
Tänään mulla oli erittäin kiire koko päivän, ja työt jatkuivat virka-ajan jälkeen tuohon puoli yhdeksään illalla. Lapset siis saivat jääkaapin aarteita, tortillapitsaa, spagettia, pepperonia ja juustoa, tortillaa omavalintaisilla täytteillä, spagettia ja jämälihapullat. Kurkku oli valmiiksi jo pilkottu jääkaappiin, mandariinit oli helppo kuoria (=kasvisosuus). Tortillalätyt jäi viikonlopusta, spagettia keitin eilen juustomunakkaan lisäkkeeksi, lihapullat oli viikonlopulta. Ei todellakaan mitään gurmeeta eikä todellakaan mitään, mistä olisin ylpeä - mutta lapset saivat ruuan.
Itse söin sunnuntaista kaalilaatikkoa, ja mies syö siitä loput varmaan tullessaan töistä puolen yön aikaan. Kiva olla etätöissä, kun ei meinaa edes koiraa ehtiä viedä lenkille.... Siksi teen kerralla reippaasti ruokaa, ihan tarkoituksella, että jäisi tähteitä.
Ruotsalainen suosikkijälkiruoka jämäriisipuurosta:
Ris à la Malta:
Kylmää riisipuuroa johon varovasti kääntelemällä sekaan sekoitetaan kermavaahtoa, johon on sekoitettu tomusokeria (tai tavallista) ja vaniljasokeria. Tarjoillaan appelsiinikuutioiden ja hakattujen manteleiden kera.
Tää on muuten yleisin ruokamyrkytysten lähde ruotsalaisissa ravintoloissa. Keitetty riisi säilyy jopa kalaakin huonommin ja kun tää oikeesti saatetaan usein tehdä jämäpuurosta buffetpyötään, niin...
Mutta hyvää on.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalainen suosikkijälkiruoka jämäriisipuurosta:
Ris à la Malta:
Kylmää riisipuuroa johon varovasti kääntelemällä sekaan sekoitetaan kermavaahtoa, johon on sekoitettu tomusokeria (tai tavallista) ja vaniljasokeria. Tarjoillaan appelsiinikuutioiden ja hakattujen manteleiden kera.
Tää on muuten yleisin ruokamyrkytysten lähde ruotsalaisissa ravintoloissa. Keitetty riisi säilyy jopa kalaakin huonommin ja kun tää oikeesti saatetaan usein tehdä jämäpuurosta buffetpyötään, niin...
Mutta hyvää on.
Totta, riisi ei tykkää seisottamisesta lämpimässä... 😂
Olen lapsesta asti tehnyt appelsiiniriisiä about noin, enpä tiennyt, että kyse on ruotsalaisesta jälkkäristä.
Ap
About pari kolme kertaa kuussa otan kaikki jämät & ainekset pöydälle esille. Kaupasta en hae mitään vaan pitää niistä jämäruuista ja aineksista, mitä sattuu olemaan, kehittää jotakin. Aina olen jonkinlaisen aterian saanut aikaiseksi ja tulee käytettyä jotain kaapissa istunutta quinoaa tai pastapussin loput yms.
Vierailija kirjoitti:
No just ton takia nää ketjut kannattaa! Kun jollekin joku asia on niin itsestäänselvä, ettei tule edes maininneeksi sitä (tuo aquafaba), niin joku ei ole siitä edes kuullut.
Minä olen kuullut, ja olen yrittänyt tehdä kikherneliemimarenkeja. En onnistu siinä. Mutta sitä voisi käyttää muuhunkin, kananmunan tilalla, leipomisessa ainakin?
Kikherneitä tulee käytettyä etenkin hummukseen. Hummukseen muuten upotan kypsennettyjä kasviksia, usein uunijuureksia tai keitettyä parsakaalia. Lempparini on punajuurihummus. Kesäaikaan teen usein pestoa porkkanannaateista, salaatinjämistä, suolaheinästä, krassinlehdistä, punajuuren lehdistä tai mangoldista - oikeastaan kaikesta vihreästä, joka on syömäkelpoista.
Tänään mulla oli erittäin kiire koko päivän, ja työt jatkuivat virka-ajan jälkeen tuohon puoli yhdeksään illalla. Lapset siis saivat jääkaapin aarteita, tortillapitsaa, spagettia, pepperonia ja juustoa, tortillaa omavalintaisilla täytteillä, spagettia ja jämälihapullat. Kurkku oli valmiiksi jo pilkottu jääkaappiin, mandariinit oli helppo kuoria (=kasvisosuus). Tortillalätyt jäi viikonlopusta, spagettia keitin eilen juustomunakkaan lisäkkeeksi, lihapullat oli viikonlopulta. Ei todellakaan mitään gurmeeta eikä todellakaan mitään, mistä olisin ylpeä - mutta lapset saivat ruuan.
Itse söin sunnuntaista kaalilaatikkoa, ja mies syö siitä loput varmaan tullessaan töistä puolen yön aikaan. Kiva olla etätöissä, kun ei meinaa edes koiraa ehtiä viedä lenkille.... Siksi teen kerralla reippaasti ruokaa, ihan tarkoituksella, että jäisi tähteitä.
Hummus on kyllä tolkuttoman hyvää, meilläkin eri versioina koko perheen suosikki.
Meillä on vuosia käytetty salaatin ja pinaatin ja rucolan korvikkeina nokkosta, poimulehteä ja pieniä voikukanlehtiä. Mökin nurtsilta löytyy. Jos muuten jotakuta kiinnostaa horta ja haluaa vaikka laajentaa alaa yrttikosmetiikkaan, niin suosittelen aivan erinomaista yrttitarha.fi -sivustoa. Siellä on yrttihaku ja reseptejä ruokiin ja kosmetiikkaan.
Toki rinnalla on hyvä konsultoida kunnon kasviopasta, koska kuten sienissä, myös muissa villikasveissa on joukossa myös myrkyllisiä.
Ap
Jämäsafkat on upea tuote, mutta ei niistä oikein voi vinkkejä tai reseptejä jakaa kun Jämäsafkan idea on, että rakennetaan niistä mitä jäi ja mitä kaapeista löytyy. Itselläni ainakin joka kerta uniikki tuotos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hummus on kyllä tolkuttoman hyvää, meilläkin eri versioina koko perheen suosikki.
Meillä on vuosia käytetty salaatin ja pinaatin ja rucolan korvikkeina nokkosta, poimulehteä ja pieniä voikukanlehtiä. Mökin nurtsilta löytyy. Jos muuten jotakuta kiinnostaa horta ja haluaa vaikka laajentaa alaa yrttikosmetiikkaan, niin suosittelen aivan erinomaista yrttitarha.fi -sivustoa. Siellä on yrttihaku ja reseptejä ruokiin ja kosmetiikkaan.
Toki rinnalla on hyvä konsultoida kunnon kasviopasta, koska kuten sienissä, myös muissa villikasveissa on joukossa myös myrkyllisiä.
Ap
Oijoi, kiitos vinkistä, en ole tällaiseen sivustoon törmännyt, vaikka jo mummo opetti kasveista ja olen niitä keräillytkin vaikka millaisiin tarkoituksiin, syötäväksi, hiushuuhteeksi, lääkkeeksi ja mm. kirvojen poistoon viljelyksiltä ja lannoitteeksi...
Lasagneen uppoaa hyvin. Esim. vihannesten jämät kesäkurpitsat, tomaatit ja paprikat voi laittaa tomaattikastikkeseen ja juustopalan raastaa maitokastikkeeseen ja lasagnen pinnalle.
Kakku on kätevä jälkkäri. Viimeisen pehmeän päärynän voi pilkkoa ja maustaa pullon pohjalle jääneessä sekamehussa. Viimeinen kananmuna ja kerman/kermaviilin jämät kaapista taikinaan, samoin päärynäkuutiot. Hyvä, pehmeä kahvikakku.
Vierailija kirjoitti:
Sosekeiton jämät voi panna usein sämpylöihin,ainakin porkkasosekeiton ja bataattisosekeiton. Antavat mehevyyttä ja makua. Vähennä hiukan nesteen määrää.
Sosekeiton jämät toimivat myös lihapullataikinassa. Ja myös lihakeiton. Parhaita lihapullia koskaan (perheen palaute) tuli, kun laitoin kermaisen savuporokeiton jämät lihapulliin.
Jos mulla on vanhaksi meneviä hedelmiä, pilkon ne pakasterasiaan ja laitan pakkaseen. Sitten viikonloppuna kun haluan nauttia aamupalaa pitkän kasvan mukaan teen jäisistä hedelmistä blenderissä smoothien.
Tämä toimii kaikilla hedelmillä mutta ei banaanilla.
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Jos mulla on vanhaksi meneviä hedelmiä, pilkon ne pakasterasiaan ja laitan pakkaseen. Sitten viikonloppuna kun haluan nauttia aamupalaa pitkän kasvan mukaan teen jäisistä hedelmistä blenderissä smoothien.
Tämä toimii kaikilla hedelmillä mutta ei banaanilla.
Miksei muka banaanilla? Mä olen pilkkonut niitä ihan mustia banskuja pakkaseen ja sieltä laittanut smoothieen. Ihan hyvin toimii.
Vihannesten jämien ujuttaminen uusiin ruokiin tuntuu olevan kaikkien suosiossa, hyvä niin. Mulla sellainen vakkariruoka jämävihannesten hyödyntämiseen on riisipata, sekoitetaan siis raaka riisi, kasvisliemi, proteiini (meillä usein kana) ja jämäkasvikset yhteen ja kypsennetään uunissa n. tunti. Lisää makua saa lisäämällä ruokakermaa ja juustoraastetta (johon voi myös käyttää jämäjuustot raastamalla).
Meillä ei ole törmätty ongelmaan siitä, että esim spagettia tai kastiketta jäisi yli ja pitäisi keksiä käyttöä, koska sekoitetaan ne yleensä yhteen kattilaan sitten valmistuksen jälkeen. Käytetään gluteenittomia pastatuotteita perheenjäsenen keliakian vuoksi ja ne ei takerru toisiinsa yhtä inhottavasti, kun kastike on jo valmiiksi seassa.
Pienistä määristä ylimääräistä riisiä tehdään usein aamupalaksi sellainen fried rice annos, usein kaverina kananmunaa ja mausteita, joskus heitetään pienimäärä pakastevihanneksia sekaan.
Juustonkannikat oli aiemmin ongelma, vaan ei ole enää.
Ennen menivät nopeasti jääkaapissa käyttökelvottomiksi, ellei käyttänyt muutaman päivän kuluessa. Nykyisin säilön ne pakasteessa, eli laitan pieneen pakastepussiin ja otan käyttöön kun tarvitsen juustoraastetta. Esimerkiksi pizzaan pari kannikkaa, jotka sulatan vesihauteessa n puoli tuntia, raastan ja laitan täytteeksi. Toimii myös minkä tahansa ruokalajin kanssa, jossa juustoraastetta tarvitaan ja se myös lämmitetään/sulatetaan. Ei ole tarvinnut ostaa juustoraastetta tuon oivalluksen jälkeen.
Toinen on leipä. Ennen se joko loppui ennen aikojaan tai sitä jäi ylimääräiseksi, se kuivui tai homehtui jne.
Nykyisin säilytän kaikkea leipää jääkaapissa. Tarvii vain lyhyen lämmityksen paahtimessa ja jokainen pala on kuin tuoretta, vastavalmistettua leipää. Ok, ei aivan, mutta todella lähellä sitä ja moninverroin parempaa kuin vaikkapa vain päivän huoneenlämmössä säilytetty leipä. Jääkaapissa se ei juurikaan kuivu, eikä myöskään homehdu yhtä helposti. Vaalean leivän, saatan myös alkulämmittää mikrossa (10 sekuntia/400W, leipäpalojen kääntö ja uudelleen sama), sen jälkeen paahtimeen ja näin paahdettu leipä on kuin tuoretta paahdettua leipää, vaikka se on voinut olla jääkaapissa jo viikon tai enemmän. Näin ei käytännössä synny leipäjätettä ollenkaan.
Viikonloppuna tulee kokkailtua enemmän ja usein meillä jää ruukkuyrttien jämiä jäljelle ( esim. persilja, basilika, timjami). Laitan kaikki yrttien loput blenderiin ja lisään maun mukaan muut aineet (oliiviöljy, sitruunamehu, valkosipuli, suola, pippuri, pinjan-tai auringonkukansiemenet jne). Tästä tulee 1-2 hengelle pesto esim. ylijäämäpastan kanssa.
Meillä on aina tehty uunileipiä päällä juustoa usein tonnikalaa ja muuta . Ettei jää yli leipää . Vanhat pullan palat lämmitetään paistinpannulla voissa ja maidossa samoin joskus leipää.
Piirakka, pata, vuoka/laatikko, sinne ne uppoaa! Mutta pitää syödä pian pois.
WUUUT?! Nyt tuli ihan uusi ja tuntematon juttu. Oli heti pakko googlettaa tuo aquafaba. Mainio juttu, lasten kavereissa on paljon vegaaneja, joten tuota on pakko kokeilla. Heh, panee kyllä ihmettelemään, kuka sen on joskus ekana keksinyt ja miten, että vatkaanpa kikherneiden purkin liemestä marenkia.
Juu, olet muutenkin niin oikeassa. Jämäjalostukseen hurahtaa! Se kuin ristisanojen tai sudokun ratkomista. Paitsi rutkasti hauskempaa ja palkitsevampaa. Samalla tulee miettineeksi luovalla tavalla ruokaa ja makuja.
Ap