Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaetaan ideoita jämäruuista - näihin voit ujuttaa tähteitä ja vähentäå samalla ruokahävikkiä

Vierailija
26.10.2021 |

Jos aterialta ei jää kokonaista annosta myöhemmin syötäväksi, tähteitä voi silti usein hyödyntää muiden ruokien osana. Tässä meikäläiseltä vinkkejä, pankaa ihmeessä omanne jakoon.

1) texmex-jämät voi hyödyntää vaikka jauhelihakastikkeessa tai kuten minä tänään makaronilaatikossa. Tähteeksi jäänyt jauheliha-papu-tortillatäyte meni paistetun jauhelihan jatkeeksi, samoin salsakastikkeen jämä. Cheddar-juuston panin munamaitoon ja laatikon pinnalle.
Loput - ranskankerman ja juustodipin pistän huomenna parsakaali-perunasoseeseen antamaan täyteläisyyttä.

2) muusin tähteet rieskaan, keitettyjen perunoiden loput pyttipannuun tai espanjalaiseen perunamunakkaaseen. Jämäriisit paistetuksi riisiksi tai keittoon lisäämään ruokaisuutta (menee esimerkiksi hyvin tomaattikeitossa tai kanakeitossa tai kaalikeitossa).

3) spagetin ja pastan loput ovat vähän haasteellisempia, mutta niitä voi hyödyntää salaateissa, esimerkiksi tonnikalapastasalaatissa.

4) erilaiset lihanloput, kuten grillikanan jämät voi perata rasiaan ja panna nuudelikeittoon sattumiksi.

Kommentit (148)

Vierailija
1/148 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori: siis ranskankerman ja juustodipin panen parsakaali-perunasoseKEITTOON.

Ap

Vierailija
2/148 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat leivänkannikat kandee nostaa kuivumaan, etteivät homehdu pussissa ja jauhaa tehosekottimessa tai yleiskoneella korppujauhoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/148 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pakastin ja annosrasioita hävikin minimoimiseksi. En muista, milloin olisin heittänyt syömäkelpoista ruokaa hukkaan.

Vierailija
4/148 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pastakastike:

Paahda uunipellillä valkosipulia, yrttejä, tomaattia ja vihanneslaatikoiden jämät (porkkanan käntyt, selleri, kukkakaali ym.). Lisää suolaa, sokeria ja mustapippuria.

Paahtamisen jälkeen heitä blenderiin. Lisää happo (esim sitruunaa tai omenaviinietikkaa). Jos liian paksua niin pastan keitinvettä voi lisätä hieman joukkoon. Sekoita keitetyn pastan kanssa.

Koko annoksen päälle voi mozzarellaa tai raastaa juuston känttyä.

Leivän käntyt voi murentaa ja paahtaa valkosipulin kanssa pannulla. Mukavaa rapeutta pasta-annoksen sekaan.

Bella tablelta tämä resepti

Vierailija
5/148 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuuka-Nyysteeni kirjoitti:

Minulla on pakastin ja annosrasioita hävikin minimoimiseksi. En muista, milloin olisin heittänyt syömäkelpoista ruokaa hukkaan.

Juu, minäkin pakastan annoksia, mutta jotain paria desiä riisiä ei kannata pelkiltään oikein pakastaa, siitä ei riitä edes lisukkeeksi sellaisenaan.

Nämä jutut toki täydentävät toisiaan.

Ap

Vierailija
6/148 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pastakastike:

Paahda uunipellillä valkosipulia, yrttejä, tomaattia ja vihanneslaatikoiden jämät (porkkanan käntyt, selleri, kukkakaali ym.). Lisää suolaa, sokeria ja mustapippuria.

Paahtamisen jälkeen heitä blenderiin. Lisää happo (esim sitruunaa tai omenaviinietikkaa). Jos liian paksua niin pastan keitinvettä voi lisätä hieman joukkoon. Sekoita keitetyn pastan kanssa.

Leivän käntyt voi murentaa ja paahtaa valkosipulin kanssa pannulla. Mukavaa rapeutta pasta-annoksen sekaan.

Kiitos, tuota pitää kokeilla.

Ap

Vierailija
7/148 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuuka-Nyysteeni kirjoitti:

Juu, minäkin pakastan annoksia, mutta jotain paria desiä riisiä ei kannata pelkiltään oikein pakastaa, siitä ei riitä edes lisukkeeksi sellaisenaan.

Nämä jutut toki täydentävät toisiaan.

Ap

Ai. Minulla on pakastimessa tarkoituksella 180 gramman pakkauksissa keitettyä riisiä, mitä lämmitän monien ruokien lisukkeeksi.

Vierailija
8/148 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pastakastike:

Kiitos, tuota voisi kokeilla.

Ap

Vierailija
9/148 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

4, kiitos, tuota pitää kokeilla.

Ap

Vierailija
10/148 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosekeiton jämät voi panna usein sämpylöihin,ainakin porkkasosekeiton ja bataattisosekeiton. Antavat mehevyyttä ja makua. Vähennä hiukan nesteen määrää.

Vierailija
11/148 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yäk

Ei noita ruokien huonontamiseksi hyödynnetä. Esimerkiksi tosta makaronilaatikosta, jossa oli salsaa papuja ja cheddaria mukana tuli rutkasti normiversiota parempaa!

Ap

Vierailija
12/148 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Happamaksi menneestä porkkanaraasteesta saat herkullisia porkkanapihvejä tai pikantin sosekeiton!

Eilisen päivän kasvislisäke? Tomaattinen & samettinen kasvissosekeitto!

Vanhaa keitettyä riisiä? Hemapa ja tonnikala taikovat moskasta herkullisen tonnikalasalaatin!

Keitetyt nahistuneet perunat muuttuvat maittavaksi pyttipannuksi, pilkot vain vanhat jauhelihapihvit sekaan!

-henkilöstöravintolaketjussa työskennellyt

Vierailija
13/148 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muuten teen tota samaa, että suikaloin esmes tähteeksi jääneet kyljykset pieneksi ja laitan rasiaan. Mulla on kaksi teiniä, jotka tykkää nuudelikeitoista, mutta niissä ei kauheasti ole ravintoarvoa - jos sekaan ripottelee kypsää lihaa tai vaikka halkaisee keityn munan, se lisää makua ja proteiinia soppaan.

Itse asiassa kiinalaiset esimerkiksi käyttää nuudelikeittoa just tollasessa tarkoituksessa usein, ikään kuin meikäläiset pyttipannua jämien hyödyntämiseen. Kaikissa kulttuureissa on vastaavia jämäruokalajeja. Miehen suku on Puolasta, ja siellä sellainen on bigos.

Vierailija
14/148 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä muuten teen tota samaa, että suikaloin esmes tähteeksi jääneet kyljykset pieneksi ja laitan rasiaan. Mulla on kaksi teiniä, jotka tykkää nuudelikeitoista, mutta niissä ei kauheasti ole ravintoarvoa - jos sekaan ripottelee kypsää lihaa tai vaikka halkaisee keityn munan, se lisää makua ja proteiinia soppaan.

Itse asiassa kiinalaiset esimerkiksi käyttää nuudelikeittoa just tollasessa tarkoituksessa usein, ikään kuin meikäläiset pyttipannua jämien hyödyntämiseen. Kaikissa kulttuureissa on vastaavia jämäruokalajeja. Miehen suku on Puolasta, ja siellä sellainen on bigos.

Niinpä.

Menneinä aikoina ruokaa oli vähän ja kaikki piti hyödyntää. On se sitten espanjalaisittain paellaa tai ranskalaisittain bouillabaissea, suomalaisittain tai ruotsalaisittain pyttipannua.

Ps. Bigos on tosi hyvää, hyvä kun tuli puheeksi, pitääkin tehdä. Täydellinen syyspata!

Ap

Vierailija
15/148 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spagetti on hyvää kastikkeen kanssa, mutta vältän sen keittämistä koska spagetin jatkotyöstäminen on hankalaa. Makaroni tai muu pasta toimii paljon paremmin juuri salaateissa tai paistoksissa. Jossain oli joku ohje spagetin jatkokäsittelyyn, siis joku paistos, ei toiminut.

Samaa kamaahan ne makaronit sun muut on. Plus spagetin oikean määrän keittäminen on aina ollut hankalaa, sitä tulee aina liikaa.

Vierailija
16/148 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spagetin jämistä pasta frittata.

Vierailija
17/148 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Spagetin jämistä pasta frittata.

Kun muistutit, idea on jotakuinkin sama kuin espanjalaisessa perunamunakkaassa tortillassa. Homman juju lienee siinä, miten tuon maustaa ja ettei mene liian kuivaksi.

https://www.jamieoliver.com/recipes/pasta-recipes/gennaro-s-pasta-fritt…

Ap

Vierailija
18/148 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhat leivänkannikat kandee nostaa kuivumaan, etteivät homehdu pussissa ja jauhaa tehosekottimessa tai yleiskoneella korppujauhoksi.

Mä vielä paahdan vanhat leivät ja jätän kuivumaan, siis ruisleivät ja paahtikset. Sitten syön niitä kovia ja rapeita leipiä valkosipulimurskaöljyn kanssa. Mutta mä rakastan valkosipulia. Ja joskus syön sen merisuolavoin kanssa.

Vierailija
19/148 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen avaus, täytyy jäädä seuraamaan.

Vierailija
20/148 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole ruuka, vaan ruoka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi