Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ILTAVIRKUT – Miten sopeudutte tähän yhteiskuntaan?

Vierailija
24.10.2021 |

TÄMÄ KESKUSTELU ON VERTAISTUKEA ILTAVIRKUILLE. Eli jos et kuulu iltavirkkuihin, olet esimerkiksi juuri tulossa kirjoittamaan "Aikainen lintu madon nappaa! Jokainen voi muuttua rehelliseksi ja reippaaksi aamuvirkuksi halutessaan"!!1 niin elä tee sitä, mene mieluummin vaikka nukkumaan.

Jakakaa iltavirkut, yökyöpelit ja aamuntorkut kokemuksenne! Mikä on vaikeinta, kun elämme aamuvirkkujen rytmin mukaan tehdyssä yhteiskunnassa? Oletko onnistunut löytämään alan, jossa iltavirkkuus on ok, ehkä jopa vahvuus? Oletko luova ja älykäs ihminen, jonka parhaat ideat tulevat öisin? Onko hyviä vinkkejä? Kiintoisia tarinoita?

Kommentit (408)

Vierailija
321/408 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

marraskuu on yhtä tuskaa koska aina väsyttää. tammikuusta alkaen myöhään valvominen ei niin haittaa mua. päivän valosta saa niin energiaa jaksamiseen.

Vierailija
322/408 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen parhaillaan lähihoitajaksi. Olisi mahtavaa, jos voisin tulevaisuudessa tehdä pelkkää yövuoroa töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/408 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa on muutama aamuvirkku tullut pätemään, kuinka on niiiin aikaansaava, kun herää jo kuudeksi salille.

Laiskin tuntemani ihminen on aamuvirkku ja juuri tätä sillä kehuvaa sorttia. Kuulemma ehtii niin paljon enemmän kun on jo klo 7 töissä. Hän ei millään tajua, että muiden aktiivinen aika ei lopu klo 19, kuten hänellä eikä kaikki muut ole klo 21 iltatoimilla. Ihmetteli mm. miten ehdin liikkua, kun en käy aamulla liikkumassa ja olen töissä 17-18 asti. Selitin, että juokkuelajini treenit ovat iltaisin ja loppuvat vasta 21:30 tai 22. Aikuisten harrastusurheilu kun ei parhaita salivuoroja saa. Ei käynyt hänelle järkeen.

Mitä erityisen tehokasta voi toimistolla tehdä juuri klo 7? Kun kukaan muu ei ole paikalla? Muutamat kerrat kun olen aikaisin kollegoja yhyttänyt niin juodaan kahvia ja jumpataan eli siirretään aamutoimet palkalliselle ajalle kun muut tekevät ne omalla ajallaan. Onhan tuo toki itsensä säästämisen ja oman ajankäytön kannalta tehokasta, kieltämättä. Ei niinkään sen työn hoitamisen kannalta.

Rakennusala, työaika klo 07-1530.

Mä opiskelin raksainssiksi ja mieluusti olisin työmaalla, mutta toi työaika on aivan hirveä. Ennen opiskeluita ja opiskeluidenkin aikana ihan jäätävän väsynyt viikon päätteksi ja odotin vain milloin määräaikaisuudet loppuu. Jouduin käymään lääkärissäkin kun epäilivät rytmihäiriöitä väsymyksen takia. Nyt ollaan toimistohommissa, Yöllä menin 2:00 aikaan nukkumaan ja tulin 10:15 töihin tänään.

Vierailija
324/408 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa on muutama aamuvirkku tullut pätemään, kuinka on niiiin aikaansaava, kun herää jo kuudeksi salille.

Laiskin tuntemani ihminen on aamuvirkku ja juuri tätä sillä kehuvaa sorttia. Kuulemma ehtii niin paljon enemmän kun on jo klo 7 töissä. Hän ei millään tajua, että muiden aktiivinen aika ei lopu klo 19, kuten hänellä eikä kaikki muut ole klo 21 iltatoimilla. Ihmetteli mm. miten ehdin liikkua, kun en käy aamulla liikkumassa ja olen töissä 17-18 asti. Selitin, että juokkuelajini treenit ovat iltaisin ja loppuvat vasta 21:30 tai 22. Aikuisten harrastusurheilu kun ei parhaita salivuoroja saa. Ei käynyt hänelle järkeen.

Mitä erityisen tehokasta voi toimistolla tehdä juuri klo 7? Kun kukaan muu ei ole paikalla? Muutamat kerrat kun olen aikaisin kollegoja yhyttänyt niin juodaan kahvia ja jumpataan eli siirretään aamutoimet palkalliselle ajalle kun muut tekevät ne omalla ajallaan. Onhan tuo toki itsensä säästämisen ja oman ajankäytön kannalta tehokasta, kieltämättä. Ei niinkään sen työn hoitamisen kannalta.

Rakennusala, työaika klo 07-1530.

No kyllä kyllä, jos sidottu työaika kuten monilla aloilla. Mutta eihän siinä olekaan mitään kummallista jos on paikalla milloin pitääkin. Lähinnä liukumissa tulee tätä "kilpailuasetelmaa", kun voi tulla paikalle joustavasti. Ihan kuin kokonaistyöaika ei olisi kuitenkin ihan sama, tekee millä aikavälillä vain. Eikä erityisen ajoissa oleminen tällöin tuo mitään erityistä etua suhteessa työntekoon.

Vierailija
325/408 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole sopeutunut enkä tiedä sopeudunko koskaan. Nyt 25-vuotiaana lyhyet yöunet tuntuu vuosi vuodelta pahempana, tuntuu kuin olisi oksennustaudissa. Olen varmaan saanut jo peruskoulussa tarpeekseni yöunista joustamisesta.

Mitä tekemistä lyhyillä yöunilla on iltavirkkujen kanssa? 

Vierailija
326/408 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole sopeutunut enkä tiedä sopeudunko koskaan. Nyt 25-vuotiaana lyhyet yöunet tuntuu vuosi vuodelta pahempana, tuntuu kuin olisi oksennustaudissa. Olen varmaan saanut jo peruskoulussa tarpeekseni yöunista joustamisesta.

Mitä tekemistä lyhyillä yöunilla on iltavirkkujen kanssa? 

Useimmissa kouluissa / työpaikoissa joutuu heräämään aikaisin aamulla. Tästä huolimatta iltavirkku ei saa unta tarpeeksi aikaisin illalla, joten hän elää jatkuvassa univajeessa.

Vierailija
327/408 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään, siksi en ole vuosiin enää edes yrittänyt.

Vierailija
328/408 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitukseen; huonosti

Vierailija
329/408 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitukseen; huonosti

Onpa ikävää! Saataispa muutettua tilanne niin, että joustettaisiin niin, ettei kenenkään tarvitsisi sopetutua vaan olisi järkevämmät yhteiset työajat.

Vierailija
330/408 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella huonosti aina ja vuosi vuodelta vaan pahenee.

Jatkuva univelka liian lyhyiden yöunien takia kuormittaa ja päivät on toimistossa sumuisia. Aikaiset aamuherätykset on vaan niin tuskaa. Illasta sitten virkeänä eikä uni tule ikinä aikaisin.

Vierailija
331/408 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tottunut ikinä aamuheräämisiin. Lapsena äiti puki minut kun nukuin sylissään, sillä en vain herännyt kaamoksen aikana. Tämän takia suunnitteilla yrittäjyys ja itse päätetyt aikataulut.

Vierailija
332/408 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen illan ja aamun virkku

Vierailija
333/408 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vahvasti sitä mieltä, että iltavirkuille tämä kostautuu aika pahasti, kun pitää jatkuvasti elää epäluonnollisessa rytmissä. Terveysongelmia, lyhempi elinikä... Ja samalla esim. yhteiskunta ei saa täyttä potentiaalia iltavirkkujen aivoista.

Kostautuu yhteiskunnalle.

Vierailija
334/408 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-17 virka-ajassa on unohdettu myös että voi tarvita palveluja myös illalla ja yöllä, missä on autokorjaamot, pankit ym. jotka ovat auki iltaisin ja öisin?

Vierailija
335/408 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ollut helvettiä herätä 4-5 aikaan aamulla siivoustöihin määräaikaisena/ kesätyöntekijä. Loppusuoralla opinnoissa ja pääse aloittamaan työt klo 9.00 ensivuoden tammikuussa toimistotyössä, ihanaa!

Vierailija
336/408 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti. Kaikkien pahinta mulle teki 3-vuorotyö. Toimistotyössä kertyi jatkuvasti univelkaa. Univelan myötä tuli sairauksia, joten työttömänä yleensä saa edes nukkua tarpeeksi pitkään. Kunpa olisin aiemmin tajunnut unen merkityksen.

Nyt teen hommia kuntouttavassa työtoiminnassa ilmaiseksi, mutta onneksi sentään työ alkaa vasta klo 10. Sopivin aloitusaika mulle olisi klo 11-12.

Parhaimmat ideat tulee yöllä klo 23 jälkeen.

Vierailija
337/408 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8-17 virka-ajassa on unohdettu myös että voi tarvita palveluja myös illalla ja yöllä, missä on autokorjaamot, pankit ym. jotka ovat auki iltaisin ja öisin?

harva tarvitsee henkilökohtaista pankkipalvelua iltaisin ja öisin, koska nykyisin jopa lainaneuvottelut voidaan käydä netissä pankin oman viestipalvelun kautta. Mutta: aikoinaan kun sain suurehkon summan rahaa, niin aika aktiivisesti pankit soittelivat minulle ja pyysivät neuvotteluun: halusivat sijoittaa rahani ja aina ajat olivat illalla + maininta, että tarjotaan myös vähän iltapalaa. Että onhan noita pankkipalveluja ollut iltaisinkin tarjolla ihmisille, vaan ei kaikille. Siinä raha ratkaisee, kehen pankki haluaa panostaa... kertoo hyvin pankkien arvomaailmasta.... autokorjaamoidenkaan ei tarvitse olla auki iltaisin, koska iso osa korjauksista on sellaisia, että pitää tilata varaosia, joten auto kuitenkin seisoisi siellä sitten päiväkaupalla. Meillä kun autosta puhkesi rengas sunnuntaina iltapäivällä, niin autokorjaamosta vain kehottivat jättämään auton tiettyyn paikkaan, sieltä se hinattiin/haettiin korjaamon pihalle. Renkaan vaihdossakin kuitenkin olisi oltu jonossa, joten joka tapauksessa lähdettiin sitten taksilla kotiin ja haettiin auto sitten aikaan pois.  sellaisia pop-in pikakorjaamoja olisi kiva olla, mutta kun ajattelee, että autot sähköistyy, niin ei niilläkään varmaan sitten tulevaisuudessa mitään tekisi.

junista toivon yövuoroja, siis  esim. omien vanhempieni luo matkustaminen junalla vie 5 tuntia, niin on rasittavaa, kun pitää junaa vaihtaa 3-5 kertaan tuolla matkalla. Olisi kätevää, jos voisin mennä vaikka illalla junavaunuun valmiiksi, nukkua junavaunussa ja sitten vaunua vain siirreltäsiin raiteelta toiselle sen sijaan, että itse pitäisi joka helvatan asemalla aloittaa junanvaihtorumba. Ei haittaisi, vaikka matka kestäisi koko yön, koska sitä nukkuisi makuuvaunussa ja/tai katsoisi telkkaria. tai ihan sama vaikka olisi siellä junan perässä joku pikku boksi, jossa saisi maata :D ihan sama kunhan ei tarvtsisi herätä aamulla aikaisin ja unenpöpperössä kompuroida asemalle ja toivoa, että meni oikean junan kyytiin, kun ei jaksanut vielä unisena tarkistaa asiaa.   Eikä haittaisi vaikka se junavaunu kiertäisi koko suomen yön aikana. nojoo, tämä on tällainen yksi utopioistani, ei varmasti tule toteutumaan, koska kustannukset ja muut tylsät asiat.

Vierailija
338/408 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin nukkua kun nukuttaa. 

Aamuvirkkuus puuttuu. Kun saan unen, nukun hyvin.

Vierailija
339/408 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autokorjaamojen osalta on kai ihan sama, mihin vuorokaudenaikaan kärrylle valohoitoa annetaan, ei ne korjaamot missään virka-ajassa ole. Pankkipalvelut ovat nykyään saatavilla kellon ympäri, missä vaan, netitse eli siinäkin nykyaika on mennyttä maailmaa parempi.

Vierailija
340/408 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joululomalla saan nukkua syksyn univelat pois.