ILTAVIRKUT – Miten sopeudutte tähän yhteiskuntaan?
TÄMÄ KESKUSTELU ON VERTAISTUKEA ILTAVIRKUILLE. Eli jos et kuulu iltavirkkuihin, olet esimerkiksi juuri tulossa kirjoittamaan "Aikainen lintu madon nappaa! Jokainen voi muuttua rehelliseksi ja reippaaksi aamuvirkuksi halutessaan"!!1 niin elä tee sitä, mene mieluummin vaikka nukkumaan.
Jakakaa iltavirkut, yökyöpelit ja aamuntorkut kokemuksenne! Mikä on vaikeinta, kun elämme aamuvirkkujen rytmin mukaan tehdyssä yhteiskunnassa? Oletko onnistunut löytämään alan, jossa iltavirkkuus on ok, ehkä jopa vahvuus? Oletko luova ja älykäs ihminen, jonka parhaat ideat tulevat öisin? Onko hyviä vinkkejä? Kiintoisia tarinoita?
Kommentit (408)
En käy töissä tai koulussa, helpotti kummasti. Nyt mulla on tasanen unirytmi jostain 2-4 stä noin kahteentoista :)
Aamuherätykset ovat olleet tuskaa. Minulla työaika on joko 7 30-15.30 tai klo 8-16 Ma-Pe. Sekä yksi lyhennetty päivä kerran viikossa.
Korona-aikana etätyö on vähän helpottanut, kun oon saanut venyttää heräämistä ja tämä pieni muutos näkyy siinä, että olen paljon virkeämpi.
Oon yökkönä töissä. 7 yötä töitä, 7 vapaata, joskus ilta tai kaks, jotta tunnit tasoittuvat. Toimii omalla kohdalla. Ei tulisi mitään, jos pitäisi mennä vanhan mallin mukaan illasta aamuun. Se oli jotain ihan kamalaa. Iltavuorosta pääsi 21.30 ja aamuvuoro alkoi viimeistään klo 7.00.
Teen jo kymmenettä vuotta yötyötä mikä on ollut pelastus. Kokeiltu on päivävuoroa mutta ei vaan ole mun juttu, lukemattomia kertoja nukkunut pommiin. Ja nykyään onneksi muutamat ruokakaupat on avoinna 24/7 joten pystyy hoitamaan asioitakin yöllä. :)
itse loppuunpaloin ja sairastuin uupumukseen osittain juuri tämän iltavirkku-taipumukseni takia. Jouduin sairaslomalle ja eräässä psykiatri-tapaamisessa lääkäri painotti minulle, kuinka tärkeää on pitää oikea päivärytmi, eli aikaisin hereille ja aikaisin nukkumaan.
Kävin myös kerran viikossa sellaisessa terapiaryhmässä tai vertaistukiryhmässä tyyliin: "virtaa elämään". Siellä oli yllätyksekseni monia iltavirkkuja, siis lähes kaikki ja heille KAIKILLE, oli lääkäri painottanut, että se "oikea päivärytmi" on tärkeää säilyttää.
Eli yhteiskunta oikein vahtii tuota "oikeaa päivärytmiä"! Vaikka se "oikea päivärytmi" aiheuttaa iltavirkulle sydämentykytyksiä, pahoinvointia ja päänsärkyä ja elämä menee sumussa.
Mutta kun se "väärä päivärytmi" on tutkimusten mukaan, yhteydessä syrjäytymiseen, fyysiseen ja psyykkiseen sairastumiseen, masentumiseen, loppuunpalamiseen, stressiin, alkoholisoitumiseen ja rappioon aivan kuten jäätelön syönnin kasvu aiheuttaa hukkumiskuolemia...
Vierailija kirjoitti:
En käy töissä tai koulussa, helpotti kummasti. Nyt mulla on tasanen unirytmi jostain 2-4 stä noin kahteentoista :)
Tuo on yksi vaihtoehto. Itse olen tällä hetkellä onnellisessa asemassa, että voin nukkua klo 2 - klo 10 pääsääntöisesti. Jos joutuisin vielä joskus vaihtamaan rytmiin, jossa joutuisi heräämään aina esim. klo 7, niin ei onnistuisi. Sitten olisin mieluummin työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kaikki saatanan iltavirkut
puhelin pois
some pois
kaikki näyttöön tuijottaminen pois
mene nukkumaan, laita silmät kiinni
herää aamulla, normaaliin aikaan
mene töihintoista joka päivä
alkaa kummasti "iltavirkkuilu" loppumaan
Teen näin joka saatananyö! Eli joogaan, juon rauhoittavaa yrttiteetä ja kömmin sänkyyn tylsähkön kirjan kanssa.
Jos en lue vaan makaan silmät kiinni, niin ajatus alkaa lentämään ja mielikuvitus puhkeaa kukkaan ja olen pään sisällä pirteä kuin peipponen.
Tylsähkön kirjan lukeminen auttaa minua olemaan pohtimatta. Siten nukahdan hyvin. Ikävä kyllä, herään vajaan tunnin päästä entistä pirteämpänä.
Olen kokeillut itsesuggestiota, hypnoosia, melatoniinia... kaikki aivan turhaa.
Olen kuullut kaikki v*ttuilut aiheesta jo lapsesta lähtien tyyliin: "puhdas omatunto on paras päänalunen, laiska vain kääntää kylkeä, kun muut ahertaa".
Mulla on sama. Tilanne on vaan se, että aivoissa on jokin kemiallinen tai sähköinen häiriö, joten ei pääse siihen syvän unden vaiheeseen. Kun jäät siihen kevyen uneen vaiheeseen, heräät tai heräilet useamman kerran vaikka miten yrität väkisin nukkua.
Eli tuolle ei vain voi mitään. Ainoa mikä mulla toimii on mennä nukkumaan vasta sitten kun on todella väsynyt olo ja nukkua niin kauan että herää reippaana. Aikataulusta ei siksi ole takeita. Se on mikä on.
Vaikka tähän ei aamuvirkkujen kommentteja kaivattu, niin silti vastaan. Taidan elää ihan eri yhteiskunnassa kuin te iltavirkut. Syitä
- virastoista ei juuri mikään enää nykyään aukea ennen aamuyhdeksää
- erikoisliikkeet aukeavat pääsääntöisesti kymmeneltä, jotkut jopa vasta klo 11, joissa työskentelee yrittäjä yksin
- jo haluaisin mennä jonkin bändin konserttiin johonkin ravintolaan, aloitusaika on jotain 23, joten menemättä jää
Ettekö te vain huomaa, että yhteiskunta aukeaa silloin kun te heräilette? Vai tarkoittaako se sitä, että kaikki pitäisi aueta puolilta päivin? Huomioittehan, että silloin vasta niitä pimeitä iltoja onkin, jos työstä/koulusta pääsee vasta myöhään illalla?
Olen siivoustyössä (koulujen siivousta) ja työt alkaa tyypillisesti klo 10, jopa klo 12. Tykkään.
Nuorena tein monta vuotta 6-14 työaikaa. Enää en viitsisi, no ehkä jos duunimatka olisi kivenheitto. Nyt saa rauhassa kukkua yötä myöten. Samoin jos uneton yö osuu kohdalle niin ei ole niin tahmaista nousta sängystä aikaisin, koska usein sen muutaman tunnin unta saa just aamun tunteina.
Siivousalan hyvä puoli on just joustavissa työajoissa ja siinä, että unettomuus menettelee näiden töiden lomassa.
Täällä yksi iltavirkku, yökukkuja juuri menossa höyhensaarille.
Eli korona-ajan etätyöt on ollut mulle pelastus!
Ensimmäistä kertaa työuralla, on tuntunut "normaalille" ja pirteälle. Olen saanut niin paljon enemmän aikaan työni puolesta!
Pomo on suhtautunut äärimmäisen nuivasti etätyöhön, mutta nyt hän sanoi, että saan kaikin mokomin jatkaa etäilyä jatkossakin, kun olen nykyään tehnyt kahden! ihmisen edestä töitä. Lisäksi olen ideoinut toimivia ratkaisuja eräiden projektien ongelmiin!
Eli nyt kun VIIMEIN saan elää oman nukkumarytmini mukaan, olen tuotteliaampi ja luovempi.
Olen saanut kuulla kyllästymiseen asti lääkäreiltä sitä samaa jargonia, että se vuorokausirytmi aamulla ylös kuudelta ja illalla sänkyyn kymmeneltä, pitää säilyttää, muuten tapahtuu jotain kauheaa.
Tottakai! Kun menet duuniin valvotun yön jälkeen, voi väsyneelle tapahtua onnettomuuksia. Valvottu yö vastaa muistaakseni promillen humalatilaa. Univaje ei ole hyväksi sydämelle ja immuniteetille. Sairastut helpommin esim. syöpään.
Sitä ei tietenkään oteta huomioon, että et voi muuttaa luontaista unirytmiäsi. Ollaan vain katsottu tilastoja että näin moni "uniongelmainen", joka ei ymmärrä "säännöllisen", "oikeaoppisen" unirytmin merkitystä, sairastuu tai alkoholisoituu.
Ei oteta huomioon, että ihminen ei voi mitään unirytmilleen.
Luolamiesaikoina yökukkujilla oli suuri merkitys. He olivat tyyppejä, jotka valvoivat heimon turvallisuutta yöaikaan petoja vastaan. Heille kehittyi aamuvirkkuja terävämmät vaistot, koska he eivät kyenneet näkemään kovin hyvin pimeydessä ja suurin osa linnuista oli päiväaktiivisia, joten pedoista varoittavia linnunääniä ei kuulunut. He kehittivät superhyvän intuition ja vaistot. Nykyäänkin yökukkujat ovat luovempia ja intuitiivisempia kuin päiväeläjät. Ihmiskunnan selviytyminen on ollut heistä ja heidän vaistoistaan kiinni.
Unilääkkeiden tuottama "kemiallinen uni" ei ole sama asia, kuin luonnollinen uni. Monet sortuvat alkoholismiin, kun unilääkkeitä ei lääkäri enää suostu määräämään, niin putelli punkkua saa toimia korvikkeena ja aamulla krapulassa, silmäpussien kanssa töihin.
Iltavirkut kärsivät koska ovat epäsynkronissa auringonvalon rytmin kanssa.
Kaikki pystyvät muuttamaan rytmiään, koska muuten paljon reissaavat eri aikavyöhykkeillä toimivat henkilöt eivät nukkuisi.
Ihminen sopeutuu jos on pakko.
En sopeudu mitenkään. Onneksi hoitoalalla saa tehdä yövuoroja. Kauniita unia kaikille
yön raataneille😴
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pystyvät muuttamaan rytmiään, koska muuten paljon reissaavat eri aikavyöhykkeillä toimivat henkilöt eivät nukkuisi.
Mulle on usein vitsinomaisesti heitetty, että ongelmani johtuvat siitä, että elän "väärällä aikavyöhykkeellä". En tiedä, helpottaisiko elämääni, jos muuttaisin "omalle aikavyöhykkeelle".
Tuo sinun epäsynkronissa auringonvalon kanssa- teoria kuivuu siihen, että iltavirkkuus ei muutu kaamosaikaan, eikä valoisina kesäöinä.
Reissattuani eri aikavyöhykkeillä, se muuttuu hetkellisesti, mutta pian taas synkronoituu iltavirkkuuteen.
Iltavirkun elämä on kuin jatkuva, pitkä jet lag, alkaen ihan sieltä päiväkodista.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ole ihan varma mitä tarkoitat, mutta iltavirkut kärsivät koska heidän luontainen auringonvaloon synkronissa oleva rytminsä ei sovi aamuvirkkujen(=yhteiskunnan) rytmiin. Ihan samalla lailla aamuvirkut kärsisivät jos joutuisivat valvomaan aina kolmeen asti yöllä.
Itse olin iltavirkku lapsesta saakka ja vasta nyt vanhemmalla iällä olen muuttunut aamuvirkummaksi ja oikein ihmetyttää miten elämä on nykyään niin helppoa. Uskomatonta että jotku saavat elää näin helppoa elämää koko ikänsä. Uskomatonta.
Olen 13v tullut sairaalaan töihin noin 7-7.30, eli joudun heräämään (viereisestä kaupungista) noin 5.30-5.45 ja joka helvetin aamu tuskaa. Mun isä aikoinaan sanoi että kyllä siihen tottuu, noi ei kyllä totu!!! Menen nukkumaan joskus 23 korvilla, ja mieluummin siis kello 3, mutta minkäs teet.
Iltaisin just silloin kun pitäisi mennä nukkumaan rupean väsäämään kaikkea kun silloin just olisi hyvä aika esim imuroida (muu perhe tykkää) tai askarrella jne jne. Ja aina viivytän nukkumaan menoa.
Onneksi nukahdan äkkiä, mutta heräilen kolmen aikaan ja juuri tuolloin 5.30 pintaan olisi uni syvintä.
Vapaalla nukun noin kello 10-12.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ole ihan varma mitä tarkoitat, mutta iltavirkut kärsivät koska heidän luontainen auringonvaloon synkronissa oleva rytminsä ei sovi aamuvirkkujen(=yhteiskunnan) rytmiin. Ihan samalla lailla aamuvirkut kärsisivät jos joutuisivat valvomaan aina kolmeen asti yöllä.
Itse olin iltavirkku lapsesta saakka ja vasta nyt vanhemmalla iällä olen muuttunut aamuvirkummaksi ja oikein ihmetyttää miten elämä on nykyään niin helppoa. Uskomatonta että jotku saavat elää näin helppoa elämää koko ikänsä. Uskomatonta.
Tuo on mielenkiintoinen ilmiö. Vanhemmalla iällä ihminen alkaa heräilemään aikaisemmin.
Eli jo tunteja aikaisemmin kuin muu yhteiskunta.
Olen kuullut tähän selityksenä mm. vanhempien ihmisten korkeamman D-vitamiinin tarpeen.
Mutta on ihan todistettu ilmiö, että mitä vanhemmaksi tulet, sen aikaisemmin alat heräilemään. Eli vanhoilla päivillä, me kaikki olemme aamuvirkkuja.
Yli 20 vuotta tässä on työelämässä oltu, joten hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Teen jo kymmenettä vuotta yötyötä mikä on ollut pelastus. Kokeiltu on päivävuoroa mutta ei vaan ole mun juttu, lukemattomia kertoja nukkunut pommiin. Ja nykyään onneksi muutamat ruokakaupat on avoinna 24/7 joten pystyy hoitamaan asioitakin yöllä. :)
En tajua.. Jos teet yötyötä, niin eihän asioita silloin tarvitse hoitaa, vaan ennen töitä, iltapäivällä kun heräät.
Vierailija kirjoitti:
itse loppuunpaloin ja sairastuin uupumukseen osittain juuri tämän iltavirkku-taipumukseni takia. Jouduin sairaslomalle ja eräässä psykiatri-tapaamisessa lääkäri painotti minulle, kuinka tärkeää on pitää oikea päivärytmi, eli aikaisin hereille ja aikaisin nukkumaan.
Kävin myös kerran viikossa sellaisessa terapiaryhmässä tai vertaistukiryhmässä tyyliin: "virtaa elämään". Siellä oli yllätyksekseni monia iltavirkkuja, siis lähes kaikki ja heille KAIKILLE, oli lääkäri painottanut, että se "oikea päivärytmi" on tärkeää säilyttää.
Eli yhteiskunta oikein vahtii tuota "oikeaa päivärytmiä"! Vaikka se "oikea päivärytmi" aiheuttaa iltavirkulle sydämentykytyksiä, pahoinvointia ja päänsärkyä ja elämä menee sumussa.
Mutta kun se "väärä päivärytmi" on tutkimusten mukaan, yhteydessä syrjäytymiseen, fyysiseen ja psyykkiseen sairastumiseen, masentumiseen, loppuunpalamiseen, stressiin, alkoholisoitumiseen ja rappioon aivan kuten jäätelön syönnin kasvu aiheuttaa hukkumiskuolemia...
Saattaa toki olla, että sinun mielenterveysongelmiasi hoidettiin varsin väärällä tavalla, mutta pieni puolustuspuheenvuoro. Jos lääkärin vastaanotolle hakeutuu työtön, masentunut mt-potilas, joka sanoo saavansa unta vasta kolmen neljän aikoihin ja nukkuu sitten iltapäivään, niin ei välttämättä ole ensimmäinen ajatus hoidossa, että "sehän on nyt vain luonnollinen rytmisi, täytyy vain löytää työ, joka tuohon sopii"
Teen näin joka saatananyö! Eli joogaan, juon rauhoittavaa yrttiteetä ja kömmin sänkyyn tylsähkön kirjan kanssa.
Jos en lue vaan makaan silmät kiinni, niin ajatus alkaa lentämään ja mielikuvitus puhkeaa kukkaan ja olen pään sisällä pirteä kuin peipponen.
Tylsähkön kirjan lukeminen auttaa minua olemaan pohtimatta. Siten nukahdan hyvin. Ikävä kyllä, herään vajaan tunnin päästä entistä pirteämpänä.
Olen kokeillut itsesuggestiota, hypnoosia, melatoniinia... kaikki aivan turhaa.
Olen kuullut kaikki v*ttuilut aiheesta jo lapsesta lähtien tyyliin: "puhdas omatunto on paras päänalunen, laiska vain kääntää kylkeä, kun muut ahertaa".