Miksi minun ei anneta rauhassa olla kotiäiti/-rouva?
Elämme mieheni palkalla, ja pärjäämme, vaikkei mies tienaakaan hirmuisia summia. Tämä on meidän perheelle kaikin puolin paras tapa elää ja olla, monelta eri kantilta. Olen tämän myös muille sanonut, kun on kyselty "miten menee" ja "kauanko aion olla vielä kotona".
Kysymykset ovat vähän outoja, mutta eniten hämmästyttää töiden tuputus. Vinkkaillaan eri työpaikoista, lähetetään linkkejä te-toimiston työpaikkoihin, ehdotetaan perustamaan yritys tai ryhtymään vaikka edes kevytyrittäjäksi.
Miksi? En ole kenellekään sanonut etsiväni, haluavani enkä tarvitsevani töitä.
Onko naisen kotiinjääminen nykyään jo näin erikoista, että pääsääntöisesti ajatellaan sen olevan vastentahtoista?
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä suorituskeskeisessä yhteiskunnassa kotiäitiys on epänormaalia.
Kaikkien naisten pitäisi uran ohella hoitaa kolmea lasta.
Sano ihmisille, että olet tyytyväinen elämääsi juuri noin.Vissiinkin noin.
Olen kyllä sanonut, etten etsi töitä ja nautin elämästäni näin, se mykistää töiden tuputtajan hetkeksi. Mutta vain hetkeksi.
Ap
Hienoa, että olet kotona. Sehän on parasta, mitä naisella voi olla. Naisten työssä käynti on johtanut siihen, että nainen useinmiten tekee työn lisäksi myös kotityöt.
Taidan sitten olla mies, koska minusta parasta on taloudellinen riippumattomuus (töissä käynti). Enkä todellakaan hoida kotitöitä yksin. Mies olisi nopeasti ex jos noin kävisi.
Ei miehen jättäminen ole ratkaisu, koska sen jälkeen tekisit itse varmasti kaikki kotityöt.
Joo, omat sotkuni. Kuka sanoo, että alkaisin lähivanhemmaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä suorituskeskeisessä yhteiskunnassa kotiäitiys on epänormaalia.
Kaikkien naisten pitäisi uran ohella hoitaa kolmea lasta.
Sano ihmisille, että olet tyytyväinen elämääsi juuri noin.Vissiinkin noin.
Olen kyllä sanonut, etten etsi töitä ja nautin elämästäni näin, se mykistää töiden tuputtajan hetkeksi. Mutta vain hetkeksi.
Ap
Hienoa, että olet kotona. Sehän on parasta, mitä naisella voi olla. Naisten työssä käynti on johtanut siihen, että nainen useinmiten tekee työn lisäksi myös kotityöt.
Taidan sitten olla mies, koska minusta parasta on taloudellinen riippumattomuus (töissä käynti). Enkä todellakaan hoida kotitöitä yksin. Mies olisi nopeasti ex jos noin kävisi.
Ei miehen jättäminen ole ratkaisu, koska sen jälkeen tekisit itse varmasti kaikki kotityöt.
Joo, omat sotkuni. Kuka sanoo, että alkaisin lähivanhemmaksi?
Itse puhuit vain kotitöiden jakamisesta. Silloin määrä lienee sivuseikka, jos tärkeintä on niiden jakaminen.
Vierailija kirjoitti:
No jos et ole yhteiskunnan elätti niin mikäpäs siinä. Itse arvostan taloudellista itsenäisyyttä (palkka, eläke) niin paljon etten halua elää miehen kukkarolla. Onhan eläkeasiat ym kunnossa jos mies kuolee/jättää? Ettet sitten ole yhteiskunnan kukkarolla jos jotain sattuu.
Tylsistyisin kotona, työ antaa kivasti haastetta, sosiaalisia ympyröitä ja kehittää monenlaisia taitoja. Kotirouvasta tulee mieleen kiltti, hieman yksinkertainen tossukka jonka lempipuuhia ovat pyykkien ripustaminen narulle ja miehen paitojen silittäminen. Nih. Mutta valintojahan jokaisen elämä on, onnea ja menestystä valitsemallesi tielle.
Ajattelen samoin kuin sinä. Taloudellinen itsenäisyys on minulle todella tärkeää. Se, että minulla on rahaa, josta en ole tilivelvollinen kenellekään. Voin matkustella, voin harrastaa, voin ostella mitä haluan (tietysti niissä rajoissa, mihin minulla on varaa).
Ja toinen on tuo sisältö elämään. Inhoan kotitöitä, en ole tippaakaan kiinnostunut sisustamisesta tai remppaamisesta. Käsitöitä teen, mutta en niitä tekemällä kovin pitkään saisi aikaani kulumaan. Jos saisin jostain niin suuren yllätysperinnön, ettei minun koskaan enää tarvitsisi tehdä töitä, niin alkaisin toteuttaa yritysideoitani.
Minun onneni on puoliso, joka tykkää enemmän tehdä kotitöitä ja siivooja, joka hoitaa oman osuuteni niistä. Lapsi on ollut aikuinen jo pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Minä suosittelisin sellaista mallia, että kun jälkikasvua tulee niin nainen voisi jäädä niin tahtoessaan hoitamaan lasta/lapsia uskon, että se on lapsillekin se paras vaihtoehto. Nainen saisi tästä palkkaa, josta kertyisi sitä eläkettäkin. Miehet kävisivät töissä. Avautuisi muuten paljon työpaikkoja ja jakautuisi paremmin raha perheille. Ja äidit oppisivat tuntemaan paremmin jälkikasvunsa, luonteensa, tarpeensa ja koti olisi se turvapaikka kun tietäisi, että joku on aina vastassa kun tulee koulusta. Sinkut ja lapsettomat ja ne keille koti äitiys ei käy voisivat olla ihan normaalisti työelämässä.
Saako naiset palkkaa eläkeikään asti vaikka lapset ovat jo muuttaneet pois kotoa kymmenmiä vuosia aikaisemmin? Minulle kävisi tuo hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minä suosittelisin sellaista mallia, että kun jälkikasvua tulee niin nainen voisi jäädä niin tahtoessaan hoitamaan lasta/lapsia uskon, että se on lapsillekin se paras vaihtoehto. Nainen saisi tästä palkkaa, josta kertyisi sitä eläkettäkin. Miehet kävisivät töissä. Avautuisi muuten paljon työpaikkoja ja jakautuisi paremmin raha perheille. Ja äidit oppisivat tuntemaan paremmin jälkikasvunsa, luonteensa, tarpeensa ja koti olisi se turvapaikka kun tietäisi, että joku on aina vastassa kun tulee koulusta. Sinkut ja lapsettomat ja ne keille koti äitiys ei käy voisivat olla ihan normaalisti työelämässä.
Ja ne palkkarahat ottaisit mistä? Verotusta kiristämällä?
Tuohan on nykyisin mahdollista, kun palkan sijaan se lasten isä, puoliso, maksaa sen "palkan" + vapaaehtoisen eläkevakuutuksen. Ei ole meidän veronmaksajien tehtävä maksaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan tarvitse käydä töissä, jos pärjää ilman yhteiskunnan tukia.
Huolehdithan kuitenkin itsellesi yksityisen eläkevakuutuksen vanhuuden turvaksi.
Vakuutukset ovat kalliita. Minin suunnitelmani on työskennellä työpajallani tosi vanhaksi, tehdä oman jaksamisen mukaan. Tarvittaessa myyn omaisuutta ja elän sillä. Työeläkkeeni on todella matala, jään luultavasti takuueläkkeelle. Tämä on oma valintani. Olen arvostanut sitä, että saan elämäni parhaina vuosina tehdä mitä haluan.
Niissä tapauksissa joissa naisen kotona oleminen hyödyttää miehen uraa ja asemaa niin on ihan kohtuullista, että mies maksaa vaimolleen eläkevakuutuksen.
Entäs ne tapaukset, joissa mies on vain maksumies, eikä hyödy mitenkään?
Tarkoitat siis lapsettomia pariskuntia. Jos perheessä on alle kymmenvuotiaita lapsia, niin kotona oleva vanhempi hyödyttää sitä työssäkäyvää paljon.
Ei miehetkään makaa kotona tekemättä mitään. SInä heikennät kaikkien naisten asemaa makaamalla spermarättin, sinun kaltaisten akkojen takia meitä kaikkia pidetään laiskoina, kyvyttöminä mammalomalaisina. Kaikilla on oikeus esittää kritiikkiä sinua kohtaan, se on sananvapautta. Heikennät yhteiskunnan taloutta tekemällä tuottamatonta työtä, kun miehesi jättää sinut saadakseen nuorempaa reikään niin mitäs sitten teet? Aivan, te kotiakat olette turhan usein taloudellinen taakka kaikille.
Miksi te kotikanat ette ikinä valita miehille? Hehän teitä pitävät turhakkeina kun makaatte kotona. Tiesitkö ettei tyttöjä haluta MIESTEN JOHTAMISSA suvuissa, koska vaihdatte nimenne ettekä tuo suvulle mitään resursseja? Hopi hopi kritisoimaan miehiä, kanaseni.
Nämä kotiakat on niitä jotka on aina raivona kritisoimassa joogahousuihin pukeutuvia naisia ja seksiä harrastavia naisia. Sitten ette kestä vastakritiikkiä vaikka se todella harvoin on mitenkään alatyylistä tai aggressiivista.
Vierailija kirjoitti:
Joo, eihän sillä isällä niin väliä. Ei kai hänen tarvitse lapsiaan sen paremmin tuntea.
Se on ok olla kotona jos pärjäätte ukkos palkalla. Jos haet tukia ym pärjäämiseen niin ei ole ok. Yhteiskunnan ei ole tarkoitus teitä elättää.
Opiskelin, tein töitä, saatiin lapset ja kasvatin lapsiamme kotona kymmenisen vuotta. Nyt muutama vuosi työelämässä ja eläkeikään vielä pitkä aika.
Hyvä elämä koostuu erilaisista ajanjaksoista. Olen onnekas, että yhden niistä sain viettää kotiäitinä lapsillemme, vaikka se niin kamalasti useita ulkopuolisia harmittikin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saat sisältöä elämääsi ap? Ihan mielenkiinnosta.
Minäkään en pystyisi vain olemaan ilman mitään päämäärää.
Mä keksin kyllä heti miljoona mielenkiintoisempaa päämäärää kuin 90+% palkkatöistä on.
Ei ap, mutta kolmen lapsen töissä käyvä mamma. Mieleinen taiteellinen alakin vielä, keksisin silti paljonkin tekemistä toimeentulevana työttömänä.
Anna vaan ap ihmettelijöiden ihmetellä. Kunhan eivät ala lähettelemään puolestasi hakemuksia työpaikkoihin...
Hoida eläkeasiat kuntoon niin, ettet sitten eläkeiässä ole vinkumassa takuueläkkeellä rahapulasta ja vaatimassa asumiseen ym. tukea, ilmaista sairaanhoitoa jne.
Katsos kun tämä Suomen systeemi perustuu siihen, että kukin vuorollaan maksaa toistemme hyvinvointia. Jos et työelämässä ole, niin et missään vaiheessa myöskään osallistu näihin talkoisiin. Silloin nyppii maksaa sun kuluja.
Maksakaa tuloistanne myös sinulle vaikka vapaaehtoista eläkettä, niin asia kunnossa. Siinäpä olet - vaikka ison riskin otat. Näitä pentulauman kanssa hylätyksi tulleita, kouluttamattomana työelämään pyrkiviä 45-50v naisia riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ei miehetkään makaa kotona tekemättä mitään. SInä heikennät kaikkien naisten asemaa makaamalla spermarättin, sinun kaltaisten akkojen takia meitä kaikkia pidetään laiskoina, kyvyttöminä mammalomalaisina. Kaikilla on oikeus esittää kritiikkiä sinua kohtaan, se on sananvapautta. Heikennät yhteiskunnan taloutta tekemällä tuottamatonta työtä, kun miehesi jättää sinut saadakseen nuorempaa reikään niin mitäs sitten teet? Aivan, te kotiakat olette turhan usein taloudellinen taakka kaikille.
Miksi te kotikanat ette ikinä valita miehille? Hehän teitä pitävät turhakkeina kun makaatte kotona. Tiesitkö ettei tyttöjä haluta MIESTEN JOHTAMISSA suvuissa, koska vaihdatte nimenne ettekä tuo suvulle mitään resursseja? Hopi hopi kritisoimaan miehiä, kanaseni.
Nämä kotiakat on niitä jotka on aina raivona kritisoimassa joogahousuihin pukeutuvia naisia ja seksiä harrastavia naisia. Sitten ette kestä vastakritiikkiä vaikka se todella harvoin on mitenkään alatyylistä tai aggressiivista.
Kyllä ne on nimenomaan miehiä, jotka vain makaa kotona. Jos nainen on palkkatyön ulkopuolella, hän lähes aina hoitaa kotityöt ja lapset. Työtön mies jättää usein kotityöt ja lapset työssäkäyvän vaimonsa hoidettaviksi. Sitten tulee ero, joka miehen mukaan johtuu siitä, että nainen on rahanahne.
Vierailija kirjoitti:
Se olis paras malli, että kenenkään ei tarviis käydä töissä jos ei itse halua. Päivät voisi käyttää mihin harrastuksiin itse haluaa, nähdä kavereita ja sukulaisia jne. Ja siis saisivat tietty palkkaa ja eläkettä kertyisi tästä.
Vierailija kirjoitti:
Hoida eläkeasiat kuntoon niin, ettet sitten eläkeiässä ole vinkumassa takuueläkkeellä rahapulasta ja vaatimassa asumiseen ym. tukea, ilmaista sairaanhoitoa jne.
Katsos kun tämä Suomen systeemi perustuu siihen, että kukin vuorollaan maksaa toistemme hyvinvointia. Jos et työelämässä ole, niin et missään vaiheessa myöskään osallistu näihin talkoisiin. Silloin nyppii maksaa sun kuluja.
Maksakaa tuloistanne myös sinulle vaikka vapaaehtoista eläkettä, niin asia kunnossa. Siinäpä olet - vaikka ison riskin otat. Näitä pentulauman kanssa hylätyksi tulleita, kouluttamattomana työelämään pyrkiviä 45-50v naisia riittää.
Tai mieti jos… jos mies oikeasti rakastaa naista ja he elävät elämänsä onnellisena loppuun saakka? Mies on saanut koko elämänsä tehdä sitä mitä rakastaa ja samoin nainen, lapset on kasvatettu tasapainoisiksi ja kaikki ovat onnellisia. Sehän olisi SINULLE IHAN KAMALAA. Kun kierit kateudessa eikä heille käynytkään huonosti??
Nyt täytyy arvostella eläkeläisiä, jotka on hoitaneet lapsia kotona eli makoilleet sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai mieti jos… jos mies oikeasti rakastaa naista ja he elävät elämänsä onnellisena loppuun saakka? Mies on saanut koko elämänsä tehdä sitä mitä rakastaa ja samoin nainen, lapset on kasvatettu tasapainoisiksi ja kaikki ovat onnellisia. Sehän olisi SINULLE IHAN KAMALAA. Kun kierit kateudessa eikä heille käynytkään huonosti??
Tilastojen perusteella ero on todennäköisempi skenaario.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ne palkkarahat ottaisit mistä? Verotusta kiristämällä?
Tuohan on nykyisin mahdollista, kun palkan sijaan se lasten isä, puoliso, maksaa sen "palkan" + vapaaehtoisen eläkevakuutuksen. Ei ole meidän veronmaksajien tehtävä maksaa niitä.
Päiväkoditkaan eivät ilmaisia ole ja tarhan tädeillekin maksetaan julkisista varoista palkkaa, joten luonnollisesti päiväkoteja olisi vähemmän ja sillä samalla rahalla maksettaisiin palkka äideille eikä tarhantädeille. Ja päiväkotien korjaus ja rakennuttaminenkaan ei ole ilmaista, joten tässäkin säästettäisiin:)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään normaali perhe on sellainen, että molemmat vanhemmat käy töissä, mutta nainen hoitaa silti ne lapset myös. Jos nainen "pelkästään" hoitaa lapset, hänet nähdään laiskana ja saamattomana.
Näin on.
Minä olin suurperheen äitinä kotona. Kaikki ihmettelivät ja säälivät. Minusta oli kiva olla kotona lasten kanssa parikymmentä vuotta.
Lapset ovat jo aikuisia ja ihmiset näkevät nyt työni tuloksen ja kas kummaa olenkin noussut heidän silmissään arvoon arvaamattomaan.