Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on oikeassa minä vai seinänaapurini. Teen blenderillä joka aamun itselleni aamupalaa klo 7.00 ja 2 naapuriani valittaa siitä jatkuvast...

Vierailija
23.10.2021 |

Mielestäni äänet kuuluvat normaaliin elämään, varsinkin aamupalan laittaminen, mutta naapureiden mielestä minun tulisi elää äänettä asunnossani ja varoa häiritsemästä heitä.

Kommentit (2119)

Vierailija
1061/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasokkaissa taloyhtiöissä asuu fiksuja ja huomaavaisia naapureita. He eivät tahallaan häiritse naapureitaan vaan puhaltavat yhteen hiileen. Ymmärretään, että rauhallinen talo pitää arvonsa ja asukkaiden vaihtuvuus on pientä. Korkeampaa asumisen laatua kaikille, kun kaikki huomioivat toisiaan.

Pahimpia yhtiöitä ovat juuri nämä rauhattomat ja meluisat talot, joissa asuu paljon minäminäminä-ihmisiä. Ja se näkyy myös asuntojen hinnoissa ja asukasaineksessa. Nämä meluajat häviävät myös itse alhaisemman asumisen laadun muodossa.

Tämä on juuri se asia, jolla lohduttaudun joka kuukausi, kun liksasta lähtee 40 %, eli enemmän kuin suositeltu, asumiskustannuksiin lainanlyhennyksen ja vastikkeen muodossa.

Kun koen sijoittavani myös yleiseen elämänlaatuuni, ja jonka arvoa ei sovi väheksyä. Sijoitus on tähän mennessä ilmeisen onnistunut, koska näin kalliilla neliöillä tuntuu muillakin asukkailla olevan melko matala sietokynnys erinäiseen biletykseen tai muuhun häiriköintiin.

Ja silloin harvoin kun moista tapahtunut, ei tarvi alkaa arpoa missä asunnossa se tapahtui, kun luultavasti jo kaksi asukasta aiheesta juoruaa siitä pihaparlamentissa ja yksi soittanut huoltoon, kolmas kenties poliisit.

Sen myötä satunnaiset häiriöasukkaat päätyneet joskus jopa ihan itse tekemään poismuuttamisratkaisunsa, koska aavistuksen v_ttumainen kyttäystaloyhtiöhän tämä siltä kantilta tosiaan on <3 

Vierailija
1062/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö, en tajua miten tuollainen voi häiritä?! Ei kuitenkaan montaa tuntia kestä toisin kuin meilläkin täällä tänään joku porasi jossain asunnossa monta tuntia! Ja toisekseen kuka nukkuu enää klo7, etenkään arkena? Itse olen ollut jo tunnin töissä tuohon aikaan..

Taas yksi, joka käyttää itseään kaiken muun mittarina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On välttämättömiä elämisen ääniä ja sitten on niitä ääniä, joita pystyy helposti välttämään tai ainakin minimoimaan haitat naapureille.

Jokainen ihminen valitsee itse, haluaako olla ystävällinen vai kuspää.

Minulla ainakin itsellänikin on parempi olla, kun olen sovussa naapurien ja ylipäätään muiden ihmisten kanssa.

Vierailija
1064/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herääkö joku oikeasti muka naapurista kantautuvaan 30 sekunnin blenderinpöräytykseen?

Taitaa olla pikemminkin niin että on herätty jo, vituttaa jo valmiiksi ja naapurin blenderi on vain kirsikkana kakun päällä, kätevä syntipukki.

Vierailija
1065/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö, en tajua miten tuollainen voi häiritä?! Ei kuitenkaan montaa tuntia kestä toisin kuin meilläkin täällä tänään joku porasi jossain asunnossa monta tuntia! Ja toisekseen kuka nukkuu enää klo7, etenkään arkena? Itse olen ollut jo tunnin töissä tuohon aikaan..

Onko tämä vitsi? Iltavirkku herää mielellään vähän ennen töitä, esim klo 8:30.

Vierailija
1066/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä muuten suositaan anglismia "blender" kun sille on olemassa hyvä suomenkielinen vastine eli tehosekoitin? En tarkoita sitä bändiä vaan kodinkonetta.

No mitä siihen takerrut? Helpompi kirjoittaakin. Smoothieiden teko-ohjeissa (myös vieraskielinen yleisesti käytetty sana)  ainakin näkee käytettävän ohjetta "laita blenderiin"...

Pitäisikö tietokoneen sijasta puhua komputerista ja puhelimen sijasta telefonista?

Vierailija
1067/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapuri X haluaa syödä vapaasti aamupalansa omassa kodissaan. Naapuri 2 haluaa nukkua vapaasti pitkään omassa kodissaan. Molempien halu estää toisen toivetta toteutumasta. Kumman toive on oikeutetumpi tai tärkeämpi? Tästä tässä on kysymys, kummalla on suurempi oikeus saada asua vapaasti omassa kodissaan, huomioimatta naapurinsa toivetta?

Naapuri ei pysty syömään muuta ruokaa kuin smoothieta juuri tehtynä? Keksitkö muuta lähestymistapaa?

Naapuri herää vlenderiin ja ei saa enää unta. Miten naapuri voisi nukkua toisin? Vai voisiko se toinen naapuri tehdä edellisiltana ruoat tai syödä ilman. lenderiä samat raaka-aineet?

Ymmärrätkö, että ei hiljaisuuden päättyessä voida rajoittaa normaalia elämää yksilöllisten nukkumisjärjestelyiden takia?

Ymmärrätkö, että jokainen voi miettiä, onko pakko käynnistää blenderi aamuseitsemältä ja voiko joku ehkä herätä sen ääneen?

Totta kai voi miettiä. Sitten voi miettiä onko naapureilla oikeus rajoittaa minun elämääni ja aamupalaani, ja vaikeuttaa sitä kohtuuttomasti vain siksi, etteivät he siedä 30 sekunnin meteliä.

Ongelma ei ole 30s meteli, vaan siitä seuraava herääminen, unien jääminen liian lyhyiksi, jolloin koko päivä menee vituiksi.

Ongelmaan on parikin helppoa ratkaisua jotka eivät rajoita naapurin aamupalavalikoimaa - korvatulpat, kämpän äänieristyksen parantaminen, hiljaisempaan asuntoon muuttaminen. 

Korvatulpat päässä ei voi nukkua. Ne painaa ikävästi korvia, kun pää on vasten tyynyä.

Äänieristyksen parantaminen ja muuttaminen taas kuulostavat helvetin kalliilta ratkaisuilta ongelmaan, johon itse ei ole mitenkään syyllinen.

Vierailija
1068/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ainakaan itse tekisi blenderillä aamupalaa, jos joku valittaisi siitä. Ei se nyt niin välttämätön asia ole, eikä ainakaan ole välttämätöntä tehdä sitä juuri tiettyyn kellonaikaan.

Mulle smoothie on välttämätön, koska en yksinkertaisesti pysty syömään aamuisin, mutta juomaan pystyn. Sitten pitäisi kahvin voimalla jaksaa fyysistä työtä lounastaukoon saakka. Onneksi asun oktalossa, ja mies nyt vaan joutuu kestämään sen 30 sekunnin metelin aamuisin. Eipä ole valittanut, kun tietää tilanteen.

Useasti on todettu, että smoothien voi valmistaa etukäteen tai ostaa valmiina. Ei ole pakko hifistellä joka aamu.

En tiedä susta, mutta mä en ole löytänyt sellaista smoothieta mistä löytyisi jugurttia, jäisiä marjoja, proteiinijauhetta, kuitulisää ym. mitkä katson välttämättömäksi omassa aamupalassani. Kaikenlaisia hedelmäsmoothieita on kaupat pullollaan, mutta ne ei pidä nälkää.

En tiedä sista, mutta aika moni smoothien tekijä on kertonut, miten rouhia siemenet, kaura tai jäädytetyt marjat etukäteen, jotka sheikkaa aamulla. Taidat olla aika uusavuton?

Vierailija
1069/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasokkaissa taloyhtiöissä asuu fiksuja ja huomaavaisia naapureita. He eivät tahallaan häiritse naapureitaan vaan puhaltavat yhteen hiileen. Ymmärretään, että rauhallinen talo pitää arvonsa ja asukkaiden vaihtuvuus on pientä. Korkeampaa asumisen laatua kaikille, kun kaikki huomioivat toisiaan.

Pahimpia yhtiöitä ovat juuri nämä rauhattomat ja meluisat talot, joissa asuu paljon minäminäminä-ihmisiä. Ja se näkyy myös asuntojen hinnoissa ja asukasaineksessa. Nämä meluajat häviävät myös itse alhaisemman asumisen laadun muodossa.

Tämä on juuri se asia, jolla lohduttaudun joka kuukausi, kun liksasta lähtee 40 %, eli enemmän kuin suositeltu, asumiskustannuksiin lainanlyhennyksen ja vastikkeen muodossa.

Kun koen sijoittavani myös yleiseen elämänlaatuuni, ja jonka arvoa ei sovi väheksyä. Sijoitus on tähän mennessä ilmeisen onnistunut, koska näin kalliilla neliöillä tuntuu muillakin asukkailla olevan melko matala sietokynnys erinäiseen biletykseen tai muuhun häiriköintiin.

Ja silloin harvoin kun moista tapahtunut, ei tarvi alkaa arpoa missä asunnossa se tapahtui, kun luultavasti jo kaksi asukasta aiheesta juoruaa siitä pihaparlamentissa ja yksi soittanut huoltoon, kolmas kenties poliisit.

Sen myötä satunnaiset häiriöasukkaat päätyneet joskus jopa ihan itse tekemään poismuuttamisratkaisunsa, koska aavistuksen v_ttumainen kyttäystaloyhtiöhän tämä siltä kantilta tosiaan on <3 

Blenderöinnistä biletykseen ja häiriköintiin. On teillä jutut <3

Vierailija
1070/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapuri X haluaa syödä vapaasti aamupalansa omassa kodissaan. Naapuri 2 haluaa nukkua vapaasti pitkään omassa kodissaan. Molempien halu estää toisen toivetta toteutumasta. Kumman toive on oikeutetumpi tai tärkeämpi? Tästä tässä on kysymys, kummalla on suurempi oikeus saada asua vapaasti omassa kodissaan, huomioimatta naapurinsa toivetta?

Naapuri ei pysty syömään muuta ruokaa kuin smoothieta juuri tehtynä? Keksitkö muuta lähestymistapaa?

Naapuri herää vlenderiin ja ei saa enää unta. Miten naapuri voisi nukkua toisin? Vai voisiko se toinen naapuri tehdä edellisiltana ruoat tai syödä ilman. lenderiä samat raaka-aineet?

Ymmärrätkö, että ei hiljaisuuden päättyessä voida rajoittaa normaalia elämää yksilöllisten nukkumisjärjestelyiden takia?

Ymmärrätkö, että jokainen voi miettiä, onko pakko käynnistää blenderi aamuseitsemältä ja voiko joku ehkä herätä sen ääneen?

Totta kai voi miettiä. Sitten voi miettiä onko naapureilla oikeus rajoittaa minun elämääni ja aamupalaani, ja vaikeuttaa sitä kohtuuttomasti vain siksi, etteivät he siedä 30 sekunnin meteliä.

No jos et piittaa siitä, että joku ehkä herää, niin tee, mitä lystäät. Jos olisit minun naapurini, tulisin kyllä sanomaan asiasta.

No enhän minä piittaa siitä herääkö naapurit, eivät hekään piittaa siitä etten saa nukuttua illalla heidän metelöinniltään. Olen kyllä kauniisti pyytänyt ja selittänyt tilanteen, mutta koska heidän metelöintinsä aiheuttaa hengenvaaran minulle ja sivullisille liikenteessä unenpuutteeni takia (tämänkin olen selittänyt, olen siis nukahdellut rattiin) eikä heitä silti kiinnosta yhtään hiljentää aikaisemmin, niin miksi ihmeessä minä välittäisin heidän nukkumisistaan? Niin kauan kunnes löydän uuden asunnon, minä metelöin silloin kuin minua huvittaa niin paljon kuin huvittaa.

Metelöintiiin voi vastata muutenkin kuin vastametelöinnillä. Oletko yrittänyt viedä asiaa eteenpäin taloyhtiössä? 

Vierailija
1071/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä vitsi? Iltavirkku herää mielellään vähän ennen töitä, esim klo 8:30.

Juu, kyllä minäkin olen iltavirkku, mutta kun aamuisin pitää herätä 4.15 niin minkäs teet?

Vierailija
1072/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on oikeutetumpaa, mistä ei aiheudu helvetillistä melua naapurikämppään.

"Helvetillistä melua"... Smoothien tekeminen ei ole verrannollinen mihinkään remonttimeluun (joka sekin alkaa seiskalta), jotain suhteellisuudentajua nyt.

Aloittajan pitäisi toki miettiä ihan itse onko vika äänieristeissä, blenderissä (hiljaisempiakin malleja on), sen sijainnissa vai ihmisissä. Palstan kautta ei kukaan voi tietää totuutta.

Ei voi verrata remonttimeluun, jota ei välttämättä ole edes joka vuosi ja se kestää sen ajan kuin mitä kestää. Esim muutaman päivän. Ja on välttämätöntä talossa, että välillä rempataan.

Sen sijaan _joka aamu_ helvetilliseen ääneen herääminen, joka olisi ihan hyvin vältettävissä, on todella ikävää ja on huonoa käytöstä naapureita kohtaan. Sen voisi helposti välttää ja olla huomaavainen.

Onko sinulla käsitystä kummastakaan äänestä? Tehosekoitin ei tosiaan kuulosta porakoneelta, joista toinen surisee puoli minuuttia ja toinen laulaa hallelujaa vähintään puoli neljään saakka. esim. muutaman kuukauden. Nuo naapurin smoothiet on ongelma, joista selviää hiljaisella koneella ja korvatulpilla.

Mikä taloyhtiön remontti se sellainen on, jossa porataan betonia monta kuukautta yhteen menoon?

Vierailija
1073/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herääkö joku oikeasti muka naapurista kantautuvaan 30 sekunnin blenderinpöräytykseen?

Taitaa olla pikemminkin niin että on herätty jo, vituttaa jo valmiiksi ja naapurin blenderi on vain kirsikkana kakun päällä, kätevä syntipukki.

Pyydä naapuriasi huudattamaan blenderiä aamulla klo 7. Jos et siihen herää, et varmaan herää edes kellon ääneen?

Vierailija
1074/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ei ole 30s meteli, vaan siitä seuraava herääminen, unien jääminen liian lyhyiksi, jolloin koko päivä menee vituiksi.

Ongelmaan on parikin helppoa ratkaisua jotka eivät rajoita naapurin aamupalavalikoimaa - korvatulpat, kämpän äänieristyksen parantaminen, hiljaisempaan asuntoon muuttaminen. 

Korvatulpat päässä ei voi nukkua. Ne painaa ikävästi korvia, kun pää on vasten tyynyä.

Äänieristyksen parantaminen ja muuttaminen taas kuulostavat helvetin kalliilta ratkaisuilta ongelmaan, johon itse ei ole mitenkään syyllinen.

Kenen syy sinun herkkäunisuutesi on jos ei sinun? Oletko muutenkin erityisherkkä? Kukaan muu ei saisi käyttää mitään hajusteita, huuhteluaineita jne? Näitähän on nähty kyllä. Kyllä muun maailman täytyy sopeutua, kun MINÄ en kestä.

Vierailija
1075/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ainakaan itse tekisi blenderillä aamupalaa, jos joku valittaisi siitä. Ei se nyt niin välttämätön asia ole, eikä ainakaan ole välttämätöntä tehdä sitä juuri tiettyyn kellonaikaan.

Mulle smoothie on välttämätön, koska en yksinkertaisesti pysty syömään aamuisin, mutta juomaan pystyn. Sitten pitäisi kahvin voimalla jaksaa fyysistä työtä lounastaukoon saakka. Onneksi asun oktalossa, ja mies nyt vaan joutuu kestämään sen 30 sekunnin metelin aamuisin. Eipä ole valittanut, kun tietää tilanteen.

Useasti on todettu, että smoothien voi valmistaa etukäteen tai ostaa valmiina. Ei ole pakko hifistellä joka aamu.

En tiedä susta, mutta mä en ole löytänyt sellaista smoothieta mistä löytyisi jugurttia, jäisiä marjoja, proteiinijauhetta, kuitulisää ym. mitkä katson välttämättömäksi omassa aamupalassani. Kaikenlaisia hedelmäsmoothieita on kaupat pullollaan, mutta ne ei pidä nälkää.

Kokeile kaurapuuroa. Siihenkin voi yhdistää kaikenlaista ja on taatusti terveellistä ja täyttävää.

Olen kokeillut. Tuli huono olo. Kun nimenomaan aamupalan pitää olla kevyt, ja se ei saa olla täyttävä, mutta siitä pitää silti saada riittävästi energiaa jotta jaksaa lounastaukoon saakka. Toki ymmärrän että moni ei ymmärrä miten voi olla niin vaikeaa, mutta minkäs teet. Mun vatsani on aina ollut vaikea ja olen aina joutunut elämään sen ehdoilla, ei se itsellekään mukavaa ole.

Vierailija
1076/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on oikeutetumpaa, mistä ei aiheudu helvetillistä melua naapurikämppään.

"Helvetillistä melua"... Smoothien tekeminen ei ole verrannollinen mihinkään remonttimeluun (joka sekin alkaa seiskalta), jotain suhteellisuudentajua nyt.

Aloittajan pitäisi toki miettiä ihan itse onko vika äänieristeissä, blenderissä (hiljaisempiakin malleja on), sen sijainnissa vai ihmisissä. Palstan kautta ei kukaan voi tietää totuutta.

Ei voi verrata remonttimeluun, jota ei välttämättä ole edes joka vuosi ja se kestää sen ajan kuin mitä kestää. Esim muutaman päivän. Ja on välttämätöntä talossa, että välillä rempataan.

Sen sijaan _joka aamu_ helvetilliseen ääneen herääminen, joka olisi ihan hyvin vältettävissä, on todella ikävää ja on huonoa käytöstä naapureita kohtaan. Sen voisi helposti välttää ja olla huomaavainen.

Onko sinulla käsitystä kummastakaan äänestä? Tehosekoitin ei tosiaan kuulosta porakoneelta, joista toinen surisee puoli minuuttia ja toinen laulaa hallelujaa vähintään puoli neljään saakka. esim. muutaman kuukauden. Nuo naapurin smoothiet on ongelma, joista selviää hiljaisella koneella ja korvatulpilla.

Mikä taloyhtiön remontti se sellainen on, jossa porataan betonia monta kuukautta yhteen menoon?

esim putkirempat/saneeraukset julkisivussa…. mutta sillä ei nyt ole asian kanssa mitään tekemistä…

Vierailija
1077/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kymmenvuotias? Meinaan yli kymmenen vuotta sitten harva taisi vielä edes tuntea smoothien käsitteenä. 

Vierailija
1078/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvailemasi tilanne ei ole normaali, jos liian lyhyistä unista huolimatta et pysty nukahtamaan uudelleen. Oletko jutellut lääkärille asiasta?

Vierailija
1079/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile kaurapuuroa. Siihenkin voi yhdistää kaikenlaista ja on taatusti terveellistä ja täyttävää.

Olen kokeillut. Tuli huono olo. Kun nimenomaan aamupalan pitää olla kevyt, ja se ei saa olla täyttävä, mutta siitä pitää silti saada riittävästi energiaa jotta jaksaa lounastaukoon saakka. Toki ymmärrän että moni ei ymmärrä miten voi olla niin vaikeaa, mutta minkäs teet. Mun vatsani on aina ollut vaikea ja olen aina joutunut elämään sen ehdoilla, ei se itsellekään mukavaa ole.

Älä selitä! Jos keitetty kaurapuuro aiheuttaa sulle ongelmia, sä saat niitä myös smoothastusta kaurasta sillooin, jota ei olla keitetty.

Vierailija
1080/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen syy sinun herkkäunisuutesi on jos ei sinun? Oletko muutenkin erityisherkkä? Kukaan muu ei saisi käyttää mitään hajusteita, huuhteluaineita jne? Näitähän on nähty kyllä. Kyllä muun maailman täytyy sopeutua, kun MINÄ en kestä.

Ei mulla ole kusipäisiä naapureita, jotka möykkäisivät aamuvarhain. Osallistuin vain keskusteluun yleisellä tasolla. Ilmeisesti sulla loppui argumentit asian suhteen, kun piti hyökätä keskustelijan henkilöä vastaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi