Kumpi on oikeassa minä vai seinänaapurini. Teen blenderillä joka aamun itselleni aamupalaa klo 7.00 ja 2 naapuriani valittaa siitä jatkuvast...
Mielestäni äänet kuuluvat normaaliin elämään, varsinkin aamupalan laittaminen, mutta naapureiden mielestä minun tulisi elää äänettä asunnossani ja varoa häiritsemästä heitä.
Kommentit (2119)
Hiustenkuivaajan käytön kerrostalossa voisi myös kieltää. Aamuin ja illoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapuri X haluaa syödä vapaasti aamupalansa omassa kodissaan. Naapuri 2 haluaa nukkua vapaasti pitkään omassa kodissaan. Molempien halu estää toisen toivetta toteutumasta. Kumman toive on oikeutetumpi tai tärkeämpi? Tästä tässä on kysymys, kummalla on suurempi oikeus saada asua vapaasti omassa kodissaan, huomioimatta naapurinsa toivetta?
Se on oikeutetumpaa, mistä ei aiheudu helvetillistä melua naapurikämppään.
Entä jos naapuri 2 metelöi klo 21.59 iltaisin?
Ei mitään. Klo 22:00 aletaan ottaa aikaa mahdollisesta häiriköinnistä ja tehdään ilmoitus isännöisijälle. Kannattaa ehkä kirjata muutama tällainen häiriöilta, kerta ei vielä riitä varoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapuri X haluaa syödä vapaasti aamupalansa omassa kodissaan. Naapuri 2 haluaa nukkua vapaasti pitkään omassa kodissaan. Molempien halu estää toisen toivetta toteutumasta. Kumman toive on oikeutetumpi tai tärkeämpi? Tästä tässä on kysymys, kummalla on suurempi oikeus saada asua vapaasti omassa kodissaan, huomioimatta naapurinsa toivetta?
Nukkuminen on tärkeää terveydellisesti. Samoin syöminen, mutta aterian voi valmistaa myös tavoilla, joista ei aiheudu melua. Nukkumisesta ei aiheudu melua, blenderin käytöstä kyllä. Minun vaakani kallistuu siihen, että uni on jotain aamusmoothieta tärkeämpi ja oikeutetumpi asia.
Aikanaan kun asuin yhdessä pahviseinäisessä kerrostalossa niin seinän takana asuva isäntä kuulosti nukkuessaan tyhjäkäyntiä käyvältä sytytysvaivaiselta pannuharrikalta. Ei puhettakaan että olisi pystynyt ilman korvatulppia nukahtamaan jos hän oli jo unten maille ehtinyt ja korvatulipsta huolimatta tuntui että se jyrinä kiiri rakenteita pitkin luihin ja ytimiin.
Tavallaan siihen kyllä ajan kanssa tottui ja kiintyikin ja kun muutin pois niin oli aluksi suorastaan vaikea nukahtaa kun oli niin hiljaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaako olla ainoa asia, josta ap:lle on taloyhtiössä valitettu?
Taitaa olla kyseessä järkähtämätön minäminä-tyyppi, jos ei naapureiden mielipiteitä voi huomioon ottaa. Jokainen normaalikäytöksinen ottaisi.Valittajat taitaa olla minäminä-tyyppejä, kun kaikkien pitäisi elää heidän rytminsä mukaan. Jokainen normaalikäytöksinen ymmärtää, ettei koko naapurusto elä oman rytmin mukaan.
Itsekin teen kaksivuorotyötä, mutta en vaadi täydellistä hiljaisuutta aamulla, vaikka haluan silloin vielä nukkua. En voi määräillä naapurien vuorokausi rytmiä, enkä valittaa äänistä hiljaisuuden loputtua.
Jos naapuri surautteli joka aamu. lenderillään, kun yrität nukkua, muuttuisi ääni kellossasi. Nyt olet ilmeisesti saanut nauttia naapureista, jotka ei metelöi.
Joka aamu kuulen kuinka naapuri lähtee ulkoiluttamaan koiraansa. Mutta en voi sitä naapuriltani kieltää.
Ja mikä tämön pointti oli? Naapurit ei saisi poistua asunnostaan… Jo on vähä-älysin kommentti! Miten se asunnosta poistumine on verrattavissa, että kaivaisin joka aamu porakoneen kerro 7 ja poraisin yhden ruuvin seinään?
Nimenomaan. Kerrostalossa pitää pitää sietää välttämättömiä asumisen ääniä, mutta jokin aamuvarhainen blenderöinti joka aamu ei ole välttämätöntä eikä sellaista melua tarvitse kenenkään sietää.
En ainakaan itse tekisi blenderillä aamupalaa, jos joku valittaisi siitä. Ei se nyt niin välttämätön asia ole, eikä ainakaan ole välttämätöntä tehdä sitä juuri tiettyyn kellonaikaan.
Vierailija kirjoitti:
On ihan eri, että päivällä käyttää blenderiä, kuin että herättää pari naapuria siihen aikaisin aamulla. Päivisin on muutenkin paljon elämisen ääniä, liikenteen melua jne. Blenderin infernaalinen melu, johon herää hiljaiseen aikaan, saa aikaa sydärin. Päivällä se taas häviää monen muun äänen sekaan ja useimmat ovat pois kotoa joka tapauksessa töissä.
Täytyykin muistaa valittaa naapurille sen herätyskellosta. Siinä on myös infernaalinen pirinä, johon herään joka aamu sydänkohtauksen lähes saaneena. Useaan kertaan koska naapuri torkuttaa. Ei kuulemma herää hiljaisempaan ääneen. Sinänsä uskon että voi sellaiset unenlahjat olla, koska ei mun miehenikään herää makkarissa huutavaan palohälyttimeen (onneksi hänellä on vapaat työajat koska muuten olisi samanlainen häirikkö kuin tuo naapuri). Täytyy valittaa, kyllä mun uneni on tärkeämpää kuin hänen heräämisensä.
No ,kun ei saa ennen klo 7.00 häiritä naapuria,, niin sit kannattaa kokeilla klo 21,55.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et tee sitä sun sörsseliä illalla valmiiksi? Kaikille helpompaa ja kivempaa: sulla jääkaappikylmä sötkötys valmiina nautittavaksi ja kenenkään ei tarvitse herätä kukonlaulun aikaan johonkin pärinään ja rämistelyyn. Nou problem nou more.
En tee sitä illalla valmiiksi koska monet hedelmät menevät piloille. Omenakin tummuu mustaksi jos sitä pitää kuorittuna yön yli.
Ap
Elä puhu paskaa homohuora.
Asutko Suomessa? Koska Suomessa ei tehdä smoothieta kello 7 aamulla. Eikö esim. puuro käy?
Vähän kuulostaa siltä, että tahalteen teet jotain mahdollisimman kovaäänistä heti kun hiljaisuus päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaako olla ainoa asia, josta ap:lle on taloyhtiössä valitettu?
Taitaa olla kyseessä järkähtämätön minäminä-tyyppi, jos ei naapureiden mielipiteitä voi huomioon ottaa. Jokainen normaalikäytöksinen ottaisi.Valittajat taitaa olla minäminä-tyyppejä, kun kaikkien pitäisi elää heidän rytminsä mukaan. Jokainen normaalikäytöksinen ymmärtää, ettei koko naapurusto elä oman rytmin mukaan.
Itsekin teen kaksivuorotyötä, mutta en vaadi täydellistä hiljaisuutta aamulla, vaikka haluan silloin vielä nukkua. En voi määräillä naapurien vuorokausi rytmiä, enkä valittaa äänistä hiljaisuuden loputtua.
Jos naapuri surautteli joka aamu. lenderillään, kun yrität nukkua, muuttuisi ääni kellossasi. Nyt olet ilmeisesti saanut nauttia naapureista, jotka ei metelöi.
Joka aamu kuulen kuinka naapuri lähtee ulkoiluttamaan koiraansa. Mutta en voi sitä naapuriltani kieltää.
Ja mikä tämön pointti oli? Naapurit ei saisi poistua asunnostaan… Jo on vähä-älysin kommentti! Miten se asunnosta poistumine on verrattavissa, että kaivaisin joka aamu porakoneen kerro 7 ja poraisin yhden ruuvin seinään?
Nimenomaan. Kerrostalossa pitää pitää sietää välttämättömiä asumisen ääniä, mutta jokin aamuvarhainen blenderöinti joka aamu ei ole välttämätöntä eikä sellaista melua tarvitse kenenkään sietää.
Välttämättömästä puhuminen on omaa harhailuasi. Tosiasiassa pitää sietää normaaleja elämisen ääniä, olivatpa ne välttämättömiä tai ei. Aamupalan tekeminen vaikka sitten blenderiä on normaalia elämää, ruuvin poraaminen seinään joka aamu klo7 ei. Ymmärrätkö eron?
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan itse tekisi blenderillä aamupalaa, jos joku valittaisi siitä. Ei se nyt niin välttämätön asia ole, eikä ainakaan ole välttämätöntä tehdä sitä juuri tiettyyn kellonaikaan.
Mulle smoothie on välttämätön, koska en yksinkertaisesti pysty syömään aamuisin, mutta juomaan pystyn. Sitten pitäisi kahvin voimalla jaksaa fyysistä työtä lounastaukoon saakka. Onneksi asun oktalossa, ja mies nyt vaan joutuu kestämään sen 30 sekunnin metelin aamuisin. Eipä ole valittanut, kun tietää tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on oikeutetumpaa, mistä ei aiheudu helvetillistä melua naapurikämppään.
"Helvetillistä melua"... Smoothien tekeminen ei ole verrannollinen mihinkään remonttimeluun (joka sekin alkaa seiskalta), jotain suhteellisuudentajua nyt.
Aloittajan pitäisi toki miettiä ihan itse onko vika äänieristeissä, blenderissä (hiljaisempiakin malleja on), sen sijainnissa vai ihmisissä. Palstan kautta ei kukaan voi tietää totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nukut autuaasti, kun viritetyllä mopolla, tai muutamalla kuten tapana, ajellaan sun makuuhuoneen ikkunan alapuolella, kestät kyllä aivan varmasti minuutin blenderiäkin. Huom kellonaika...
Luultavasti teille ne mopot kuuluu pahemmin kuin meillä, tie ei mene ihan ikkunan alta vaan kauempaa. Oishan se myöskin perseestä ja olisin raivon partaalla.
Oletan ja uskoisin mielelläni, että olet sivistynyt ja seuraat aikaasi, joten ihmettelen, miten et ole tietoinen siitä, kuinka yleinen ongelma tämä on kaupungista riippumatta. Asut ilmeisesti harvinaisella katvealueella.
Asun Helsingissä.
Olen siellä syntynyt ja asunut, nykyään Turussa. Helsingissä on eri asuinmuotoja, joten varmaankin löytyy myös häiriköiviä mopopoikia. Sun asuinalue on kai sitten mopoton, onneksi olkoon.
Täällä on itseasiassa mopojen rassauspaikka hyvin lähellä, mutta kenties hyvä tuuri, kun eivät nyt jostain syystä ajele aamuöisin tai sitten se ei kuulu meille, koska tie ei mene tosiaan meidän ikkunamme alla vaan hieman kauempana. Ei ole tarkoitus vähätellä mopo-ongelmaa ja uskon kyllä että se on perseestä. Jos aamuöisin heräilisin jatkuvasti mopoihin ikkunan alla niin olisin kiukkuinen kuin ampiainen.
Vuosien riesa, mutta nyt on tuosta helvetistä päästy. Ja kärsittiin joka stanan yö, en ymmärrä miten pystyivät koulua käymään parin tunnin yöunilla. Tuskin kaikki sentään kotonaan makoilivat oppivelvollisuutensa suoritettuaan. Olen niin paljon kärsinyt/kokenut, että ehkäpä sen takia ei häiritse mikään puolen minsan blenderi aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan eri, että päivällä käyttää blenderiä, kuin että herättää pari naapuria siihen aikaisin aamulla. Päivisin on muutenkin paljon elämisen ääniä, liikenteen melua jne. Blenderin infernaalinen melu, johon herää hiljaiseen aikaan, saa aikaa sydärin. Päivällä se taas häviää monen muun äänen sekaan ja useimmat ovat pois kotoa joka tapauksessa töissä.
Täytyykin muistaa valittaa naapurille sen herätyskellosta. Siinä on myös infernaalinen pirinä, johon herään joka aamu sydänkohtauksen lähes saaneena. Useaan kertaan koska naapuri torkuttaa. Ei kuulemma herää hiljaisempaan ääneen. Sinänsä uskon että voi sellaiset unenlahjat olla, koska ei mun miehenikään herää makkarissa huutavaan palohälyttimeen (onneksi hänellä on vapaat työajat koska muuten olisi samanlainen häirikkö kuin tuo naapuri). Täytyy valittaa, kyllä mun uneni on tärkeämpää kuin hänen heräämisensä.
Mä olin kyllä aikanaan jokaisesta päivystysviikosta naapureiden puolesta pahoillani, kun itse olen tuollaista palohälyttimeenkin heräämätöntä tyyppiä jos ehdin kunnolla nukahtaa ja silloin oli pakko herätä, joskus kymmenenkin kertaa yössä, kun häly tulee. Joten se häly tuli "aika" kovaa, varmasti kuului naapuriin. Mutta minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä valitin kerran naapurihuoneiston nuorelleparille juuri siitä, että heillä taisi soida useampikin kovaääninen herätys, johon heräsin, ja sitä kesti aina jotain puoli tuntia. Ensimmäisellä kerroilla luulin, että talossa palaa, ja menin käytävään kuuntelemaan. Lopulta, kun asia toistui, ymmärsin, mistä ääni kantautui ja mistä oli kysymys. Taisin joutua sanomaan asiasta toisenkin kerran, mutta kyllä he sitten uskoivat ja oppivat ilmeisesti aloittamaan valveillaolonsa vähemmillä hälyäänillä.
Jos haluaa nukkua hiljaisuuden ulkopuolella, niin ihan oikeasti ne korvatulpat ovat ratkaisu. Niitä löytyy montaa eri kokoa ja materiaalia. Tottumiskysymys myös. Silloin ei normaalit elämän äänet häiritse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle smoothie on välttämätön, koska en yksinkertaisesti pysty syömään aamuisin, mutta juomaan pystyn. Sitten pitäisi kahvin voimalla jaksaa fyysistä työtä lounastaukoon saakka. Onneksi asun oktalossa, ja mies nyt vaan joutuu kestämään sen 30 sekunnin metelin aamuisin. Eipä ole valittanut, kun tietää tilanteen.
Useasti on todettu, että smoothien voi valmistaa etukäteen tai ostaa valmiina. Ei ole pakko hifistellä joka aamu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klo seitsemän on normaali-ihmisen heräämisaika, poikkeuksena vuorotyötä tekevät. Ihme jos max.muutaman minuutin kestävä blendaus noin paljon häiritsee.
Mä teen vuorotyötä ja silti olen aina klo 7 hereillä. :D Eli jäljelle jää työttömien/eläkeläisten yöunet.
Minä olen iltavirkku, opiskelija ja työn tekijä. Teen yleensä 12 tunnin päiviä, kun ensin opiskelen ja sitten teen vielä töitä (koneellani). Päiväni painottuvat iltaan. Herään hieman ennen 9 aamulla, jos on mahdollista olla etänä.
En todellakaan oleta, että maailma pyörii minun elämäni mukaan, joten en esimerkiksi iltaisin ala blenderöimään, vaan elän hissun kissun kunnioittaen naapureita. Ei myöskään haittaa naapurien normaalit aamuvalmistelut ja kolistelut. Blenderin suhteen olisi erittäin oleellista, kauanko sitä surruutellaan, tapahtuuko joka aamu ja mihin kellonlyömään. Satunnainen kovakaan ääni ei haittaa, joka-aamuinen sydänkohtaus alkaa kiristää hermoja.
Iltavirkkujen ja iltatyöläisten oletetaan automaattisesti ottavan muut kaikessa huomioon. Aamuihmiset olettavat muiden elävän heidän mukaansa. Pitävät itseään parempina ja ahkerampina.
Jep. Täälläkin pidetään työttömänä ihmistä, joka ei ole kello 7 jokainen arkiaamu hereillä. ;D Todellisuudessa iltavirkut ovat ahkeruuden lisäksi jatkuvasti huomaavaisempia muita kohtaan. :)
Mulla on yleensä aamun eka palaveri vasta kahdeksalta tai yhdeksältä, joten kello seitsemältä olen vielä umpisten unessa.
Ei se ollut mikään oletus vaan totuus. Vain hipsterit surruuttavat smoothieita blenderillä aamuvarhaisella. Muut ymmärtävät juoda kahvia ja syödä voileipää.