Kumpi on oikeassa minä vai seinänaapurini. Teen blenderillä joka aamun itselleni aamupalaa klo 7.00 ja 2 naapuriani valittaa siitä jatkuvast...
Mielestäni äänet kuuluvat normaaliin elämään, varsinkin aamupalan laittaminen, mutta naapureiden mielestä minun tulisi elää äänettä asunnossani ja varoa häiritsemästä heitä.
Kommentit (2119)
Kyse on säännöllisen meluhaitan aiheuttamisesta.
Ainoastaan tilapäisesti (remontti) tai lasten aiheuttamaa melua on siedettävä, muuta ei.
Sillä ei ole väliä, huudattaako naapuri aamulla stereoita, paiskoo non-stoppina vessanovea tai murskaa marjoja.
Naapurille toiminta kuuluu meluna. Tarpeettomana, aiheettomana, häiritsevänä meluna. Asumisterveydelle on desibelirajat. Ei sillä ole väliä, mistä melu tulee.
Jos kodinkoneet möykkäävät liikaa, pitää hankkia hiljaisemmat tai lisätä eristystä.
On sivistyneisyyttä ottaa huomioon naapuri. Koska voihan olla että naapuri on esim.vuorotyöläinen ja vasta päässyt uneen, kun alkaa kuulua se joka-aamuinen blenderin tärinä. Vaikka se ääni ei kestäisi kuin lyhyen aikaa, mutta jos se on joka-aamuinen niin se voi herättää ja katkaista kokonaan unen ja unirytmin.
Saako kerrostalossa nauraa yöllä, jos katselee hauskoja tiktok-videoita iltavuoron jälkeen ja vahingossa alkaa naurattamaan?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen carnivore ja nuijin tiskipöydällä joka aamu klo 6 aamupalaksi lehtipihvejä niin että keittiö tärisee. Kuka täällä on sanelemaan, mitä kukin syö aamulla?
Kukaan itseään kunnioittava carnivore ei syö lehtipihvejä.
Vierailija kirjoitti:
On sivistyneisyyttä ottaa huomioon naapuri. Koska voihan olla että naapuri on esim.vuorotyöläinen ja vasta päässyt uneen, kun alkaa kuulua se joka-aamuinen blenderin tärinä. Vaikka se ääni ei kestäisi kuin lyhyen aikaa, mutta jos se on joka-aamuinen niin se voi herättää ja katkaista kokonaan unen ja unirytmin.
Mä heräsin kerran klo 15.20 siihen kun naapurilla putosi joku astia lattialle. Meinasin mennä valittamaan, ettei hyviin tapoihin kuulu rikkoa astioita silloin kun naapurit nukkuvat.
ÄÄNI ERISTYS PUUTTUU kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mikseivät ihmiset voi ottaa toisia huomioon, asumisessaankin ja sen tuottamissa äänissä. Itse en aiheuta kerrostaloasunnossani mitään suuria ääniä ennen klo 9 tai klo 21 jälkeen enkä lainkaan sunnuntaisin tai muina päivinä. Enkä siinä välissäkään huudata musiikkia täysillä tms. Hiljaisuus on nautinto, jonka voi myös lahjoittaa naapureille kaikkien yhteiseksi viihtyvyydeksi. Jos se edellyttää jostain varhaisaamusmoothien valmistuksesta pidättäytymistä, niin ei se ole suuri uhraus.
Juuri tämä. Kerrostalossa on kohteliasta ottaa muutkin huomioon eikä ajatella vain sitä omaa napaa. En ymmärrä mikä pakko on tahallaan aiheuttaa häiritsevää melua aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Ja kyllä, blenderi on häiritsevää melua.
Melua, joka kestää ehkä 50 sekuntia.
Onko nykyihmiset näin herkkiä?
Oletko sinä niitä, jotka torkuttavat herätyskelloa tunnin?
En ole, ei liity asiaan mitenkään.
Normaali ihminen kyllä osaa nukahtaa uudelleeen, jos herää hetkeksi ääneen.
Eri asia joku lehtipuhallin tai kirkon kellon, jotka itseäni häiritsee, kun koitan nukkua pitkään.
Ai jos tulee ykskaks naapurista kantautuvien äänien herättämäksi, onkin epänormaali ja itsessä vika, jos ei osaa enää nukahtaa? En minä ainakaan saa välttämättä nukutuksi enää, jos tulen herätetyksi jotain tuntia ennen tavoiteltua heräämisaikaa. Sitten olen koko päivän väsynyt, jonkun välinpitämättömän törpön takia.
Sun nukkuminen on sinun ongelma, ei naapurin.
Yhäkin kerrostalossa hiljaisuus loppuu klo 7 ja sinä voit pitää korvatulppia tai muuttaa pois, jos se ei sinun elämääsi sovi.
Olisipa kyllä hauska tälläinen aloite taloyhtiön kokouksessa. "Minun mielestäni jokaisen, joka ei kestä häiritsevää meteliä kerrostalossa, kannattaa joko alkaa käyttämään korvatulppia tai muuttaa pois."
Joko SINÄ hyväksyt tilanteen tai SINÄ teet jotain, jotta tilanne paranee, esimerkiksi muutat pois tai ostat korvatulpat.
Blendaaja klo 7 menee sääntöjen mukaan.
Sääntöjä noudetaan, ei huonounisen naapurin vinkuminen ole tärkeämpää.
Nimenomaan sääntöjä noudatetaan. Ja tässä tapauksessa jos olisin itse siitä toistuvasta metelistä kärsivä, kävisin ensin naapurin juttusilla. Josko mitään toisten huomioimista ei tapahtuisi, ja blendaus jatkuisi joka aamu klo 7, ottaisin yhteyttä isännöintiin. Jos toinen asukas kysyisi minulta neuvoa vastaavassa tapauksessa, ohjeistaisin kirjaamaan häiriöajat ylös, ja sitten ottamaan yhteyttä isännöintiin. Jos näitä valituksia kertyy useammaltakin naapurilta, niin sittenhän tuota käsitellään jo hallituksessa seuraavaksi. Riittääkö tekemiseksi?
Hallitus kokoontuukin miettimään, että onko apn blenderöinti häirintää. Voi kuule, ei kokoonnu. Miten yksinkertaisia ihmiset oikein on.
Ei hallitus tietenkään kokoonnu yksittäisen metelöinnin takia, yleensä. Yleensä moiset käsitellään seuraavan kokouksen yhteydessä muiden asialistalla olevien asioiden ohessa.
Tarpeeksi vakavan häiriön kyseessä ollessa, jolloin ei voi odottaa seuraavaan varsinaiseen kokoukseen, on kyllä itsekin koettuna ns. hätäkokous tavalla yhdeksältä illalla käsittely, päätös ja toimeksianto jo seuraavaan aamuun.
Aivan, yksikään hallitus ei ota asialistalleen apn klo 7 blenderin käyttöä. Hätäkokous pidetään vain ja ainoastaan silloin, kun on kyseessä hätä. Silloinkaan ei kyllä häätöä saada seuraavalle päivälle, hallitus ei sitä itse saa edes toimeenpantua. Että sanotko nyt esimerkin toimenpiteestä, jossa seuraavana aamuna jotain tehdään.
Josko tarpeeksi moni asukas moisesta valittaisi, se olisi pakko ottaa asialistalle. Joko todetaan normaaliksi asumisääneksi tai häiriötä aiheuttavaksi. Mutta käsiteltävä se on. Ylimääräinen kokous voidaan pitää, josko käsiteltävässä asiassa niin paljon seikkoja, ettei se normaalin kokouksen asialistalle enää mahtuisi. Hätäkokous pidetään vain, kun kyseessä on hätä. Kyllä sen perusteella ehti heti seuraavana aamuna lähtemään niin varotus asukkaalle kuin osakkaalle plus rikosilmoitus.
Taloyhtiön on helpompi toimia, jos usea valittaa, mutta sen on toimittava silloinkin, kun vain yksi valittaa. Voihan olla, että jokin melu kantautuu vain yhteen naapurihuoneistoon. Mutta yhdenvertaisuusperiaate edellyttää, että kaikilla on oltava samanlainen oikeus asumisrauhaan.
Voitteko kertoo miksei seiniä eristetä. Miksi uusissa taloissa pahvia seinissä . Miksi pesukoneen ääni kuuluu naapuriin tai joku tavara putoaa lattialle se kuuluu katon läpi . Entä miksi naapurin puhe kännykkään kuuluu täysin selvästi . Ennen tehtiin parvekkeille betoniseinä väliin . Oli myös paloturvallisia. Miksi kuuluu kun naapuri avaa oven tai miksei toisiin ole edes laitettu toista ovea kuten kuuluu . Ääni ja lämpö menee hukkaan asunnoissa on kylmä. Paloturvallisuus myös puutteellista kun seinä lastulevyä.
Missä uusissa kerrostaloissa on pahvia, tai lastulevyä seinissä?
Et ole tainnut pahemmin uusissa kerrostaloissa käydä. Äänieristys on ottanut viime vuosina valtavia loikkia kohti parempaa. Nämä nykyiset elementtitalot on aivan eri maailmasta, kuin ne 70-luvun lähiökerrostalot.
Voi voi millanen numero on tehty jostain aamu seitsemältä tapahtuvasta blendaamisesta. Olisivat onnellisia, että se on vain blenderi hetken aikaa klo 7, eikä koko yön kestänyt musiikin huudatus ja juopuneen mölinä ym. häiriköinti.
Kai se on sitten pienempi paha, että naapuri valvoo kaiket yöt, huudattaa musaa, häiriköi ympäri vuorokauden, käyttää huumeita alkoholin lisäksi, tehtailee rikoksia, kuten murtautuu naapureiden asuntoihin, autoihin, varastokoppeihin ja putsaa kaiken koruista autonrenkaisiin, että saa huumeensa; pahoinpitelee, heiluu puukon kanssa, herättää suurta pelkoa ja hänen luona ramppaa jatkuvasti alamaailman porukkaa jne. Kai ne naapurit kestäisivät kaiken tuon paremmin kuin aamu seitsemältä tapahtuvan, yhden lyhytkestoisen blenderin käytön. 😂
No jo on meillä kuuluu ihan imurointi elukoiden naukumiset koirien haukut ja siivoojan äänet rapusta. Ei kyllä ehtisi valittaa ihan kaikista huoneistoista kuuluvista äänistä .....
Saako kerrostalossa avata vesihanan yöllä, jos alkaa janottamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hiljaisuus loppuu 7.00 voit sanoa naapureille että lopettavat häiriköinnin.
Vaikka hiljaisuus loppuu ei häiriötä saa aiheuttaa. Häirikkö muuttaa vaan okt.
Oktalossa asuvana voin todeta, että muiden huomioon ottaminen ei ole asumismuodosta kiinni.
Minä en metelöi aamuisin, jos puolisoni on nukkumassa, eikä hän sahaa tai nakuttele nauloja kun minä olen päikkäreillä.
Halu olla piittaamatta muiden unirauhasta kertoo paljon tuon aamujyristelijän persoonallisuudesta.
Toisille se oma puoliso ei ole mikä tahansa naapuri, vaikka sulle selvästi ovatkin sama asia.
Kanssaihmisiä ja lähimmäisiä ne mitkä tahansa naapuritkin ovat, silloin kun seinäkkäin asutaan. Arvostan siinä määrin omaa rauhaani, joten haluan ja osaan suoda sen muillekin riippumatta siitä, mikä suhteeni heihin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa hiljaisuusaika, mutta minusta on aika veemäistä aikaisin aamulla tai ilta/yö aikaan metelöidä. Oli se sitten imuri, musiikki, blenderi... vähän voi ottaa huomioon muitakin.
Pakkoko se on juuri seitsemältä tehdä ne meluisimmat hommat. Moni haluaa nukkua vielä silloin, jos on mahdollisuus. Smoothienkin voi tehdä valmiiksi jääkaappiin päivällä.
Monet tavalliset ihmiset menevät kouluun, opiskelemaan tai töihin kahdeksaksi, mutta eihän se tietysti eläkeläisille ja muille yhteiskunnan loisille tule mieleen. Tottakai jokainen saa valmistaa aamupalan ennen töihin lähtöä.
Ei ihme että tämä yhteiskunta menee alamäkeen kun porukkaa makaa pitkälle päivään.
Jaa? Itselläni on kyllä vain viisipäiväinen työviikko. Ja vieläpä liukuvalla työajalla.
Kun sinulla on tällainen etu, kuvittelet, että kaikilla muillakin on? On paljon töitä jolloin työaika alkaa tasan klo 6.00, 7.00 tai 8.00
Vierailija kirjoitti:
Te, joiden toimista valitetaan - ettekö pysty ajattelemaan sitä valittajan kannalta?
Eivät he yleensä valita vain tylsyyttään tai ilkeyttämään, vaan siksi, että toimintanne oikeasti häiritsee. Unen jatkuva, säännöllinen häiriytyminen on erittäin merkittävä terveyshaitta. Ihminen myös herkistyy tällaiselle melulle, ja keho jännittyyjo etukäteen, kun tietää/aavistaa, että kohta se ryske taas alkaa.
Ajatelkaa, ajattelemattomat, että teidän mitätön aamushow'nne saattaa ajaa naapurin reseptilääkkeiden käyttäjäksi, jonka terveys on luhistunut kroonisesti.
Minä jos tietäisin tämmöisen itsekkään tyypin, keksisin kyllä keinot vaikuttaa hänen aamurutiineihinsa, ellei pelkkä huomautus riitä.
Te jotka valitatte, ettäkö pysty asettumaan naapurienne kannalle. Valittajan kanta ei automaattisesti ole oikea.
Naapurienne terveydelle ei tee hyvää kieltää terveellinen aamupala
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hiljainen sauvasekoitin tuttu väline ap:lle? Lopputulos on ihan sama ja pakastemarjat ja jääpalat voi murskata jo edellisenä iltana valmiiksi pakastimeen.
Ei voi murskata, koska ne eivät ole enää tuoreita kokonaisia vaan valmiiksi murskattuja ja niistähän tulee klönttejä eikä samettisen tasaista ja ja ja… Mitäs vielä, siemeniäkään ja kauraakaan ei voi valmiiksi rouhia, koska haluan ne kokonaisina klo 7 aamulla blenderiin.
Mä haluan - HALUAN .. 😭 *nyyh…
Kerropa, millä sinä murskaat ne jäiset marjat, kaurahiutaleet, siemenet ja pähkinät, ellet blenderillä? Ja muista nyt, että KERROSTALOSSA EI SAA KÄYTTÄÄ BLENDERIÄ, EI YÖRAUHAN AIKAAN EIKÄ SEN ULKOPUOLELLA!
Ratkaistaanko tämä ongelma nyt niin, että hakeudut blenderin ja etukäteen murskattavien ainesten, aggregaatin ja jatkoroikan kanssa jonnekin riittävän kauas asutuksesta hoitamaan nämä äänekkäät murkskaustoimenpiteet?
Ootsä vajaa? Kukaan ei ole sanonut, etteikö blenderiä saisi käyttää, vaan kyseenalaistanut sen käytön klo 07.00 aikaan, kun naapuritkin ovat tulleet siitä sanomaan.
Ootko juonnut jo niin kylmää smoothieta, että aivosit jäätyneet, kun keksit ja muutat näitä juttuja? Ps. lue eka viesti uudelleen, jos aivosi jäässä..
Kuka määrittää sallitut kellonajat, ellei taloyhtiön järjestyssäännöt sitä määritä? Sinäkö? Päivällä voi joku yötyöläinen, vauva, eläkeläinen tai työrön alla nukkumassa, ei voi itsekkäästi siis metelöidä mihin tahansa aikaan.
Ps. Saivasekoittimella ei saa jäisiä marjoja rouhituksi kunnolla, ja siitäkin lähtee kyllä ihan helvetillinen ääni jos yrittää. Kokeile vaikka niin tiedät, (minä olen kokeillut jo).
Lopeta jo pellenä oleminen.
Kaupunki/kunta määrää järjestyssäännöt, taloyhtiö voi lisärajoittaa (esim. parveketupakointi).
Parveketupakointia ei voi taloyhtiö kieltää vaan se alostetaan aina kunnan päätökseksi.
Parveketupakoinnin kielto lähtee aina taloyhtiöstä, joka hakee sille valvovalta viranomaiselta päätöksen.
Nykyään moni uusi talo onkin jo ”savuton” heti ekasta päivästä lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Saa. Saa myös käydä vessassa ja suihkussa jos on tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, joiden toimista valitetaan - ettekö pysty ajattelemaan sitä valittajan kannalta?
Eivät he yleensä valita vain tylsyyttään tai ilkeyttämään, vaan siksi, että toimintanne oikeasti häiritsee. Unen jatkuva, säännöllinen häiriytyminen on erittäin merkittävä terveyshaitta. Ihminen myös herkistyy tällaiselle melulle, ja keho jännittyyjo etukäteen, kun tietää/aavistaa, että kohta se ryske taas alkaa.
Ajatelkaa, ajattelemattomat, että teidän mitätön aamushow'nne saattaa ajaa naapurin reseptilääkkeiden käyttäjäksi, jonka terveys on luhistunut kroonisesti.
Minä jos tietäisin tämmöisen itsekkään tyypin, keksisin kyllä keinot vaikuttaa hänen aamurutiineihinsa, ellei pelkkä huomautus riitä.Te jotka valitatte, ettäkö pysty asettumaan naapurienne kannalle. Valittajan kanta ei automaattisesti ole oikea.
Naapurienne terveydelle ei tee hyvää kieltää terveellinen aamupala
Valittaja kuvittelee aina olevansa oikeassa. Niin kuvitteli alakerran naapurikin kun valitti koirani tassujen rapseen häiritsevän häntä hulluuden partaalle - vaikka tuo koira oli kuollut jo kuukausia sitten…
Vierailija kirjoitti:
Löhteekö siitä 88dB:n ääni? Jos löhtee, niin isännöitsijälle tieto - jotain vikaa putkissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mikseivät ihmiset voi ottaa toisia huomioon, asumisessaankin ja sen tuottamissa äänissä. Itse en aiheuta kerrostaloasunnossani mitään suuria ääniä ennen klo 9 tai klo 21 jälkeen enkä lainkaan sunnuntaisin tai muina päivinä. Enkä siinä välissäkään huudata musiikkia täysillä tms. Hiljaisuus on nautinto, jonka voi myös lahjoittaa naapureille kaikkien yhteiseksi viihtyvyydeksi. Jos se edellyttää jostain varhaisaamusmoothien valmistuksesta pidättäytymistä, niin ei se ole suuri uhraus.
Juuri tämä. Kerrostalossa on kohteliasta ottaa muutkin huomioon eikä ajatella vain sitä omaa napaa. En ymmärrä mikä pakko on tahallaan aiheuttaa häiritsevää melua aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Ja kyllä, blenderi on häiritsevää melua.
Melua, joka kestää ehkä 50 sekuntia.
Onko nykyihmiset näin herkkiä?
Oletko sinä niitä, jotka torkuttavat herätyskelloa tunnin?
En ole, ei liity asiaan mitenkään.
Normaali ihminen kyllä osaa nukahtaa uudelleeen, jos herää hetkeksi ääneen.
Eri asia joku lehtipuhallin tai kirkon kellon, jotka itseäni häiritsee, kun koitan nukkua pitkään.
Ai jos tulee ykskaks naapurista kantautuvien äänien herättämäksi, onkin epänormaali ja itsessä vika, jos ei osaa enää nukahtaa? En minä ainakaan saa välttämättä nukutuksi enää, jos tulen herätetyksi jotain tuntia ennen tavoiteltua heräämisaikaa. Sitten olen koko päivän väsynyt, jonkun välinpitämättömän törpön takia.
Sun nukkuminen on sinun ongelma, ei naapurin.
Yhäkin kerrostalossa hiljaisuus loppuu klo 7 ja sinä voit pitää korvatulppia tai muuttaa pois, jos se ei sinun elämääsi sovi.
Olisipa kyllä hauska tälläinen aloite taloyhtiön kokouksessa. "Minun mielestäni jokaisen, joka ei kestä häiritsevää meteliä kerrostalossa, kannattaa joko alkaa käyttämään korvatulppia tai muuttaa pois."
Joko SINÄ hyväksyt tilanteen tai SINÄ teet jotain, jotta tilanne paranee, esimerkiksi muutat pois tai ostat korvatulpat.
Blendaaja klo 7 menee sääntöjen mukaan.
Sääntöjä noudetaan, ei huonounisen naapurin vinkuminen ole tärkeämpää.
Nimenomaan sääntöjä noudatetaan. Ja tässä tapauksessa jos olisin itse siitä toistuvasta metelistä kärsivä, kävisin ensin naapurin juttusilla. Josko mitään toisten huomioimista ei tapahtuisi, ja blendaus jatkuisi joka aamu klo 7, ottaisin yhteyttä isännöintiin. Jos toinen asukas kysyisi minulta neuvoa vastaavassa tapauksessa, ohjeistaisin kirjaamaan häiriöajat ylös, ja sitten ottamaan yhteyttä isännöintiin. Jos näitä valituksia kertyy useammaltakin naapurilta, niin sittenhän tuota käsitellään jo hallituksessa seuraavaksi. Riittääkö tekemiseksi?
Hallitus kokoontuukin miettimään, että onko apn blenderöinti häirintää. Voi kuule, ei kokoonnu. Miten yksinkertaisia ihmiset oikein on.
Ei hallitus tietenkään kokoonnu yksittäisen metelöinnin takia, yleensä. Yleensä moiset käsitellään seuraavan kokouksen yhteydessä muiden asialistalla olevien asioiden ohessa.
Tarpeeksi vakavan häiriön kyseessä ollessa, jolloin ei voi odottaa seuraavaan varsinaiseen kokoukseen, on kyllä itsekin koettuna ns. hätäkokous tavalla yhdeksältä illalla käsittely, päätös ja toimeksianto jo seuraavaan aamuun.
Aivan, yksikään hallitus ei ota asialistalleen apn klo 7 blenderin käyttöä. Hätäkokous pidetään vain ja ainoastaan silloin, kun on kyseessä hätä. Silloinkaan ei kyllä häätöä saada seuraavalle päivälle, hallitus ei sitä itse saa edes toimeenpantua. Että sanotko nyt esimerkin toimenpiteestä, jossa seuraavana aamuna jotain tehdään.
Josko tarpeeksi moni asukas moisesta valittaisi, se olisi pakko ottaa asialistalle. Joko todetaan normaaliksi asumisääneksi tai häiriötä aiheuttavaksi. Mutta käsiteltävä se on. Ylimääräinen kokous voidaan pitää, josko käsiteltävässä asiassa niin paljon seikkoja, ettei se normaalin kokouksen asialistalle enää mahtuisi. Hätäkokous pidetään vain, kun kyseessä on hätä. Kyllä sen perusteella ehti heti seuraavana aamuna lähtemään niin varotus asukkaalle kuin osakkaalle plus rikosilmoitus.
Taloyhtiön on helpompi toimia, jos usea valittaa, mutta sen on toimittava silloinkin, kun vain yksi valittaa. Voihan olla, että jokin melu kantautuu vain yhteen naapurihuoneistoon. Mutta yhdenvertaisuusperiaate edellyttää, että kaikilla on oltava samanlainen oikeus asumisrauhaan.
Totta. Kävi ajatusvirhe. Asialistalle menee myös jo yksittäisen asukkaan ongelma. Koska yhdenvertaisuusperiaate. Toimenpidelistalle se ei välttämättä vielä mene, samasta syystä. Kerrostalossa kun normaalit elämisen äänet ovat sallittuja ja niitä ammattivalittajiakin löytyy. Toki riippuu asian vakavuudesta tämäkin. Siitä blenderistä tarvittaisiin varmaan useamman asukkaan valitus ja lisäselvityksiä. Joissain rajatapauksessa riittäisi kenties jo yhdenkin asukkaan valitus ja häiriön todentaminen desibelimittauksin.
Sitten taas kuvitteellinen tilanne että toinen naapuri käynyt toisen kimppuun, ei siinä voisi enää neuvoa asukasta katsotaan ensin, josko se käy jonkun muunkin päälle ja kirjaathan päällekäyntiajat.
Vierailija kirjoitti:
Saako kerrostalon pihassa käynnistää auton klo 4 töihin lähtiessä? Joku saattaa herätä siihen, jos asuu alimmissa kerroksissa.
Minun naapuri tekee näin. Kaiken lisäksi auton pakoputkessa on jotain vikaa, koska törisee tosi lujaa. Lisäksi tyhjäkäyttää ennen lähtöä viitisenminuuttia, kesät talvet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa hiljaisuusaika, mutta minusta on aika veemäistä aikaisin aamulla tai ilta/yö aikaan metelöidä. Oli se sitten imuri, musiikki, blenderi... vähän voi ottaa huomioon muitakin.
Pakkoko se on juuri seitsemältä tehdä ne meluisimmat hommat. Moni haluaa nukkua vielä silloin, jos on mahdollisuus. Smoothienkin voi tehdä valmiiksi jääkaappiin päivällä.
Monet tavalliset ihmiset menevät kouluun, opiskelemaan tai töihin kahdeksaksi, mutta eihän se tietysti eläkeläisille ja muille yhteiskunnan loisille tule mieleen. Tottakai jokainen saa valmistaa aamupalan ennen töihin lähtöä.
Ei ihme että tämä yhteiskunta menee alamäkeen kun porukkaa makaa pitkälle päivään.
Jaa? Itselläni on kyllä vain viisipäiväinen työviikko. Ja vieläpä liukuvalla työajalla.
Kun sinulla on tällainen etu, kuvittelet, että kaikilla muillakin on? On paljon töitä jolloin työaika alkaa tasan klo 6.00, 7.00 tai 8.00
Ja silloin se naapuri on tärkeämpi kuin sun aamutoimet. Nih! Sä et saa syldä, käydä suihkussa tai vessassa aamulla. Sä et saa avata ja sulkea ovea, et kävellä rapussa kengät jalassa ja auta armias jos meinaat käyttää hissiä! Sun tulee jäädä työpaikalle jo edellisenä iltana. Kyllä, näin siksi, että naapurillasi on liukuva työaika ja hän haluaa nukkua ysiin. Koska näin se nyt vaan on, hän on tärkeämpi, hän on onnellinen ja hän on oikeassa.
Saako kerrostalon pihassa käynnistää auton klo 4 töihin lähtiessä? Joku saattaa herätä siihen, jos asuu alimmissa kerroksissa.