Kumpi on oikeassa minä vai seinänaapurini. Teen blenderillä joka aamun itselleni aamupalaa klo 7.00 ja 2 naapuriani valittaa siitä jatkuvast...
Mielestäni äänet kuuluvat normaaliin elämään, varsinkin aamupalan laittaminen, mutta naapureiden mielestä minun tulisi elää äänettä asunnossani ja varoa häiritsemästä heitä.
Kommentit (2119)
Vierailija kirjoitti:
Meidän talossa ei kuulu mitään muita ääniä kuin yläkerran herran keskelle pönttöön lorottaminen. Ei haittaisi, jos lorottaisi klo 5 tai klo 7 tai klo 2 yöllä, mutta kun se tapahtuu esim. klo 16.30 silloin kun olemme ruokailemassa ja ruokahaluni kärsii siitä!
Ajattelin ehdottaa taloyhtiön kokouksessa, että pissaaminen pönttöön olisi kielletty ruokailujen ajan eli klo 15.30-19 välisenä aikana.
Tirskistä, olitpa eri hassu, tirskistä. Hihihi. Hihi.
Meluisat lorottelijat pitäisi viedä saunan taakse. KETÄÄN ei kiinnosta tietää, milloin kyseiset ääliöt käyvät vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mikseivät ihmiset voi ottaa toisia huomioon, asumisessaankin ja sen tuottamissa äänissä. Itse en aiheuta kerrostaloasunnossani mitään suuria ääniä ennen klo 9 tai klo 21 jälkeen enkä lainkaan sunnuntaisin tai muina päivinä. Enkä siinä välissäkään huudata musiikkia täysillä tms. Hiljaisuus on nautinto, jonka voi myös lahjoittaa naapureille kaikkien yhteiseksi viihtyvyydeksi. Jos se edellyttää jostain varhaisaamusmoothien valmistuksesta pidättäytymistä, niin ei se ole suuri uhraus.
Juuri tämä. Kerrostalossa on kohteliasta ottaa muutkin huomioon eikä ajatella vain sitä omaa napaa. En ymmärrä mikä pakko on tahallaan aiheuttaa häiritsevää melua aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Ja kyllä, blenderi on häiritsevää melua.
Melua, joka kestää ehkä 50 sekuntia.
Onko nykyihmiset näin herkkiä?
Olisiko kiva nukkua ja herätä naapurin ehdoilla?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mikseivät ihmiset voi ottaa toisia huomioon, asumisessaankin ja sen tuottamissa äänissä. Itse en aiheuta kerrostaloasunnossani mitään suuria ääniä ennen klo 9 tai klo 21 jälkeen enkä lainkaan sunnuntaisin tai muina päivinä. Enkä siinä välissäkään huudata musiikkia täysillä tms. Hiljaisuus on nautinto, jonka voi myös lahjoittaa naapureille kaikkien yhteiseksi viihtyvyydeksi. Jos se edellyttää jostain varhaisaamusmoothien valmistuksesta pidättäytymistä, niin ei se ole suuri uhraus.
Mitäs kun se valittava naapuri itse kävelee päivät pitkät puukengät jalassa kotonaan? Kun se pesee pyykkiä klo 23, ja linkousääni kuuluu vielä 24 jälkeen? Mitä kun se valittajanaapuri itse puhuu makuhuoneen patterin vieressä huutamalla maratonpuhelua just silloin kun siun pitäis mennä nukkumaan?
Sitten kun sä tulet ravintelista yöllä, ja lämmität mikrossa pikkueineen ja painut pehkuihin vessakäynnin jälkeen, niin seuraavana aamuna on valitukset tulilla.
Eihän klo 7 ole edes aikaisin vaan ihan normi aika jo herätä ja tehdä aamiaista.
Sinä olet oikeassa. Voit tehdä aamiaista hiljaisuusajan jälkeen ja turha on valittaa. Tosin jos haluat pysyä väleissä, niin se keittiöpyyhe siellä alla voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä keitän kahvit joka aamu klo 7, ja kyllä tuosta koneesta ääntä kyllä lähtee, mutta en jätä kahvia väliin naapureiden takia.
Tavallinen kahvinkeitin, jossa tehdään suodatinkahvia ei ole erityisen äänekäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seinänaapurit ovat oikeassa. Vastoin monen luuloa, myöskään hiljaisuuden ulkopuolella ei ole vapaa touhuamaan mitä vaan, ja vaikka se oman elämän normaaliin kuuluisi.
Häiritsevä määritellään mm. metelin määrällä ja toistuvuudella. Tämä toistuu joka aamu klo seitsemän, ja asiasta on jo kaksi naapuria valittanut ja silti se jatkuu. Lähinnä ihmettelen, ettei postiluukusta ole vielä tipahtanut taloyhtiön huomautusta.
"Smoothien teko kielletty taloyhtiössä."
Haha.
Ei. "Varoitus häiritsevästä metelöinnistä".
Järjestyssäännöillä ei ole lainvoimaa, ne ovat vain kätevä rautalanka avuksi tyhmimmille.
Toistuva häiriön tuottaminen naapureille on häätöperuste ihan riippumatta ajankohdasta tai siitä, onko tehty pirtelöä vai huvikseen huudatettu stereoita.
Höpöhöpö. Ei se todellakaan niin mene, että kaikki mistä minäminä prinsessa keksii häiriintyä on laillinen häätöperuste. Normaaleja elämisen ääniä saa kuulua ja keittiökoneen käyttö kuuluu niihin.
Kuule kyllä se niin menee. Taloyhtiössä ei remonttiakaan aloiteta ennen aamukahdeksaa ja siitä ilmoitetaan etukäteen. Sinä aiheutat enemmän meteliä varoittamatta ja liian aikaisin.
No eihän se varoittamatta ole, jos toistuu joka päivä samaan aikaan. 😅
Joo. Kyllä aapeen kannattaa joka aamu ehdottomasti käydä soittelemassa naapureiden ovikelloja ja ilmoittaa, että kohta alkaa taas se 30 sekunnin jumalaton mekkala 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä. Kerrostalossa on kohteliasta ottaa muutkin huomioon eikä ajatella vain sitä omaa napaa. En ymmärrä mikä pakko on tahallaan aiheuttaa häiritsevää melua aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Ja kyllä, blenderi on häiritsevää melua.
Oletko sinä niitä, jotka torkuttavat herätyskelloa tunnin?
En ole, ei liity asiaan mitenkään.
Normaali ihminen kyllä osaa nukahtaa uudelleeen, jos herää hetkeksi ääneen.
Eri asia joku lehtipuhallin tai kirkon kellon, jotka itseäni häiritsee, kun koitan nukkua pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa oleminenhan tässä onkin se oleellinen juttu.🤦🏻 Et sitten voi tehdä aamupalaasi valmiiksi illalla. Iso asiahan se olisikin ajatella hieman edes muita. Sen sijaan jatkat toimintaasi, koska minä-minä ja setvit vielä asiaa nettipalstalla.
Illalla valmiiksi tehty smoothie on pahaa, ja minusta on kohtuutonta itsekkyyttä vaatia naapuria juomaan pahaa aamupalaa vain siksi että minusta hän ei saa käyttää normaaliin aamuaikaan keittiökoneitaan.
Mutta kohtuutonta itsekkyyttä ei ole vaatia naapureita heräämään viikonloppuisinkin jo kello seitsemän?
No ei ole, tiedätkö miksi? Koska jokainen elää omaa elämäänsä, ei sen naapurin. Viikonloppuisin on täysin normaalia herätä klo 7, lapsiperheissä jo selvästi aiemminkin.
Viikonloppuisin ei todellakaan ole normaalia herätä noin aikaisin. Elämä pyörii muutenkin aamuvirkkujen mukaan niin edes viikonloppuna voisi antaa muille mahdollisuuden nukkua.
Tuskinpa se käy herättämässä niitä naapureitaan. Ihan saavat kaikki nukkua niin pitkään kuin huvittaa, mutta se, joka herää viikonloppunakin aikaisin, saa aamiaisensa syödä. Naapurilla ei ole mitään oikeutta sanoa muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on käsittämätöntä, että pitää olla ap:n kaltainen "mutku mä haluun" tyyppinen ihminen. Onko oikeasti noin vähän empatiaa ja ymmärrystä kanssaihmisiä kohtaan? Tee se smoothie valmiiksi illalla, jos sellainen on pakko aamulla saada. Etkö ap pysty yhtään näkemään asiaa toisten näkökulmasta? Ei ole kivaa säpsähtää hereille blenderin meluun joka aamu. Miltä itsestäsi tuntuisi, jos itse haluaisit nukkua ja naapuri päräyttäisi kiviporan käyntiin vain siksi että niin saa tehdä koska hiljaisuus loppui?
Ihmiset on tänä päivänä ihan sikoja, vaikka jotain saa periaatteessa tehdä niin onko se fiksua, sitä voisi vähän miettiä ja ottaa toisia huomioon! Missä oikeasti on ihmisten käytöstavat? Eikö kaikilla olisi kivampi olla, jos otettaisiin toisemme huomioon ja käyttäydyttäisiin kauniisti, harkiten ja fiksusti?
Niin, missä ihmisten kyky ottaa muut huomioon ja käytöstavat, kun kuvittelevat voivansa määräillä mitä naapuri saa tehdä aamupalaksi ja mihin aikaan
Kyllä se vaan on niin, että on yhteisesti sovitut pelisäännöt kerrostalossa (hiljaisuus) ja niitä pitää noudattaa. Normaaliälyinen ja empatiaan kykeneväinen ihminen haluaa toimia oikein ja haluaa mahdollistaa toisille kotirauhan. Minä minä öykkärit taas vaativat vaan omia oikeuksiaan välittämättä muista. Juuri teitä varten nämä säännöt on laadittu, koska oma järki ei sano mitään, eikä ole mitään käytöstapoja.
Ne säännöt eivät kiellä blenderiä, suihkua tai pesukonetta. Kyllä suurin ongelma nykyään on kaltaisesi itsekkäät nillittäjät, jotka haluavat rajata muiden elämää itse keksimien sääntöjen vuoksi.
Kuka sinua rajaa? kunhan pyydetään ettet pitäisi kauheaa meteliä ja tekstit valintoja jolla sitä melua voisi pienentää. Pikkujuttuja, kuten siirtää sen blenderin paikkaa ja pyörittää sitä pienemmällä teholla.
Ei kai siinä, sä voit siirtää sänkysi tai hankkia äänieristetyn kopin tai vaikka mennä hotelliin viikonlopuiksi. Ai et vai? Kummallista
Tiedät, että kahta naapuriasi joku asia häiritsee, jonka sinä voisit ratkaista ihan pienellä vaivalla. Kuten vaikka sillä, että pyöritä blenderiä 4, etkä 7:lla ja laitat vaikka sen alle patalapun ja tiskipöydän sijaan laitat sen koneen pöydälle. Mutta ei, periaatteesta et, koska periaatteessa voit olla tekemättä.
Ja sitten ihmettelet miksi sinua pidetään itsekkäänä ja ehdotat ratkaisuksi eristettyä koppia toiselle.Niin tai naapurit voisi jatkaa unia sen minuutin melun jälkeen ja lopettaa vinkumisen.
Melkein ihan toivon, että sinä tulet vielä jossain kohtaa elämässäsi kärsimään nukkumisvaikeuksista. Tule sitten kertomaan tähän ketjuun, onko mielestäsi kyseessä yhä vain vinkuminen.
Terveisin itse syväuninen, mutta kykenevä huomioimaan myös muunlaiset nukkujat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs kun se valittava naapuri itse kävelee päivät pitkät puukengät jalassa kotonaan? Kun se pesee pyykkiä klo 23, ja linkousääni kuuluu vielä 24 jälkeen? Mitä kun se valittajanaapuri itse puhuu makuhuoneen patterin vieressä huutamalla maratonpuhelua just silloin kun siun pitäis mennä nukkumaan?
Sitten kun sä tulet ravintelista yöllä, ja lämmität mikrossa pikkueineen ja painut pehkuihin vessakäynnin jälkeen, niin seuraavana aamuna on valitukset tulilla.
No tämmöisestä voi ja kannattaa puhua naapurin kanssa. Minulla on jo ikää sen verran, että uskallan tarvittaessa ottaa tällaiset puheeksi ja olen oppinut, että sopuisa lähestymistapa toimii parhaiten. Ihmiset eivät aina tajua, miten äänet voivat kantautua naapuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kiva nukkua ja herätä naapurin ehdoilla?
Ei muuta kuin asunto myytiin ja omakotitalokaupoille, jos haluaa nukkua hiljaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä palaa voi blenderissä tehdä? Tee illalla aamuksi valmista.
Olen samaa mieltä. Sen annoksen voisi tehdä valmiiksi illalla klo 20 ja laittaa yöksi jääkaappiin. Samalla siitä aamusta tulee itselle vähemmän kiireinen. Jos minulla on aamulla aikainen lähtö, niin mittaan tavallisesti kahvijauhot ja veden valmiiksi kahvinsuodattimeen edellisenä iltana, jolloin voin laittaa sen heti päälle herätttyäni ja käytyäni suihkussa.
Paljon säästät tuossa kahvin laitossa aikaa? Toisekseen kahville ei ole hyvä olla ilman kanssa tekemisissä, että todennäköisesti juot huonompaa kahvia mitä keittäisit pussista suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla sellainen ihminen kuten Ap edes olemassa? Miten sinut on oikein kasvatettu? Arvaanko oikein, että sinulla ei ole sisaruksia? Et ole koskaan joutunut joustamaan muiden ihmisten vuoksi vapaaehtoisesti? Etkö osaa yhtään ajatella asiaa muiden ihmisten kannalta?
Täytyy siis tosiaan vääntää tämä rautalangasta. Mieti hetki, että kärsit hieman unettomuudesta ja siksi joudut menemään nukkumaan hyvissä ajoin, että saat edes joskus unta. Sitten vihdoin nukahdettuasi olet nukkunut juuri sen viisi tuntia ja olet parhaassa unen vaiheessa kun naapurista kuuluu poran kaltainen ääni mikä kestää juuri sen aikaa, että olet täysin hereillä. Vaikka tekisit mitä, et saa enää unta vaan joudut pärjäämään raskaan fyysisen työpäivän viiden tunnin unilla. Hieman ärsyttää, mutta pärjäät. Kunnes sama toistuu seuraavana yönä. Ja seuraavana. Olet jo aivan loppu viikon surkeiden unien jälkeen ja keräät rohkeuden, että ihan ääneen pyydät naapuria lopettamaan aamumetelöinnin. Mutta ei, naapurisi ei muutakaan mitään. Ei edes yhtenä yönä voi nukkua viittä tuntia pidempään. Jos saisit edes kuusi tuntia nukuttua niin pystyisit jotenkin toimimaan, mutta ei, viikot vierivät ja naapuri vähät välittää. Keräät taas rohkeutta sanoaksesi asiasta ja lopulta jo hieman kärkkäämmin valitat asiasta. Mutta ei, naapuri ei muuta toimintaansa.
Oletko Ap tosiaan ajatellut asiaa naapurin kannalta? Uskallatko tosiaan odottaa, että naapuri pimahtaa lopulllisesti ja tekee jotain harkitsematonta?
Olen kärsinyt kroonisesta unettomuudesta lapsuudesta asti.
Kertaakaan ei ole tullut mieleen mennä käskemään naapureita olemaan hiljaa sen takia, että haluan yrittää nukkua univelkoja pois vielä hiljaisuuden päättymisen jälkeenkin.
Naurettavaa egoistista tuubaa.
Ihmisillä on oikeus normaaliin elämisen ääniin, vaikka jollakin toisella voikin olla univaikeuksia.
Omat neuvoni: korvatulpat, unihypnoosi, uni/nukahtamislääkkeet, melatoniini, hyvä yöhygienia, kirjan lukeminen kunnes alkaa väsyttää uudestaan, jooga/venyttely, rauhallisen musiikin tai luontoäänien kuuntelu, väsyttävää liikuntaa hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa, kevyt iltapala
Sen sijaan unettomuuden hoitoon ei kuulu naapureiden kontrollointi hiljaisuuden päätyttyä.
Ihanaa, kun täällä käytetään sanaa ”tehdä aamiaista” poraamisen ääntä muistuttavan blenderin käytöstä klo 7 aamulla.
Itselleni tulee aamiaisen teosta mieleen vaikkapa kurkkujen leikkaaminen leivän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä niitä, jotka torkuttavat herätyskelloa tunnin?
En ole, ei liity asiaan mitenkään.
Normaali ihminen kyllä osaa nukahtaa uudelleeen, jos herää hetkeksi ääneen.
Eri asia joku lehtipuhallin tai kirkon kellon, jotka itseäni häiritsee, kun koitan nukkua pitkään.
Normaali ihminen herää kello seitsemän, ja normaali ihminen kyllä nukahtaa vielä kertaalleen jo herättyään. Oliko vielä muita nukkumissääntöjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa oleminenhan tässä onkin se oleellinen juttu.🤦🏻 Et sitten voi tehdä aamupalaasi valmiiksi illalla. Iso asiahan se olisikin ajatella hieman edes muita. Sen sijaan jatkat toimintaasi, koska minä-minä ja setvit vielä asiaa nettipalstalla.
Illalla valmiiksi tehty smoothie on pahaa, ja minusta on kohtuutonta itsekkyyttä vaatia naapuria juomaan pahaa aamupalaa vain siksi että minusta hän ei saa käyttää normaaliin aamuaikaan keittiökoneitaan.
Mutta kohtuutonta itsekkyyttä ei ole vaatia naapureita heräämään viikonloppuisinkin jo kello seitsemän?
No ei ole, tiedätkö miksi? Koska jokainen elää omaa elämäänsä, ei sen naapurin. Viikonloppuisin on täysin normaalia herätä klo 7, lapsiperheissä jo selvästi aiemminkin.
Minäminäminäminäminäminä.
Itse heräsin tänään vasta 9.30. Saanko tämän rikkeeni nyt jotenkin anteeksi, oi te suuri heräämisoraakkeli?
Nukuit 9:30 asti ja silti olet vielä noin kännissä? Kuka rikkeestä puhui? Ihan on normaali aika herätä 7 edelleen.
Kun argumentit loppuvat, on ad hominemin aika.
Ihanaa, ad hominem on vielä täällä! Luulin sinun jo kuolleen sukupuuttoon.
Minä osaan käyttää sanaa groteski.
ohis
Jes, hieno sana! Minä käyttelen palstan innoittamana sanoja ”toimesta” ja ”argumentointi”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä syy on häiriintyvän valittajan muuttaa pahvikerrostaloon?
Kaverini on tällainen valittaja. Haluaa asua keskustan tuntumassa, ja sitten koko ajan valittaa. Oli käynyt nyt uusimmalle naapurille sanomassa muuttopäivän iltana että tässä talossa ei sitten kolistella eikä meluta, kun täällä asuu muitakin kuin sinä.
Ikävää, ettei ns. kaverillasi ole mukavampaa kaveria.
Hyvä kaveri on siis sellainen joka valehtelee, ja ajaa kaveriaan vielä isompaan liriin. ok.
No ei hele****. Jos taloyhtiön säännöissä hiljaisuus esim. klo 23-07,silloin saat ihan rauhassa blendata vaikka tunnin klo 7.eteenpäin. Kuuluu elämisen ääniin! valivali naapurit siellä.
Uusissa taloissa ei tätä ongelmaa ei kuulu äänet.
Olen samaa mieltä. Sen annoksen voisi tehdä valmiiksi illalla klo 20 ja laittaa yöksi jääkaappiin. Samalla siitä aamusta tulee itselle vähemmän kiireinen. Jos minulla on aamulla aikainen lähtö, niin mittaan tavallisesti kahvijauhot ja veden valmiiksi kahvinsuodattimeen edellisenä iltana, jolloin voin laittaa sen heti päälle herätttyäni ja käytyäni suihkussa.