Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on oikeassa minä vai seinänaapurini. Teen blenderillä joka aamun itselleni aamupalaa klo 7.00 ja 2 naapuriani valittaa siitä jatkuvast...

Vierailija
23.10.2021 |

Mielestäni äänet kuuluvat normaaliin elämään, varsinkin aamupalan laittaminen, mutta naapureiden mielestä minun tulisi elää äänettä asunnossani ja varoa häiritsemästä heitä.

Kommentit (2119)

Vierailija
381/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ap on kpää. Ihan hyvin sen smoothien voisi sekoittaa jo illalla, laittaa jääkaappiin, ja juoda valmiina silloin aamuseitsemältä. Ääni on todella kova, ja useampi on jo valittanut siitä, joten mikset voi olla huomaavainen? Klo 7 on todella aikaisin.

Olen eri, mutta yön yli lillunut smoothie on ällöttävää.

Ei sitä pöydälle ole tarkoitus jättää vaan suljetussa astiassa jääkaappiin.

SE EI SÄILY.

Banaani tummuu, chian siemenet limaistuu, kaura imee nesteen itseensä.

Vierailija
382/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blenderi on kyllä pirun keksintö. Ääni on todellakin kuin porakoneesta, naapurini blenderissä ainakin. Minulla kävi tuuri, naapuri löysi uuden kumppanin, joka haluaa nukkua aamulla. Nyt ne laittaa sitä sosetta illalla, ei häiritse minunkaan uniani. Onnea vaan ap valitsemallasi tiellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, mikseivät ihmiset voi ottaa toisia huomioon, asumisessaankin ja sen tuottamissa äänissä. Itse en aiheuta kerrostaloasunnossani mitään suuria ääniä ennen klo 9 tai klo 21 jälkeen enkä lainkaan sunnuntaisin tai muina päivinä. Enkä siinä välissäkään huudata musiikkia täysillä tms. Hiljaisuus on nautinto, jonka voi myös lahjoittaa naapureille kaikkien yhteiseksi viihtyvyydeksi. Jos se edellyttää jostain varhaisaamusmoothien valmistuksesta pidättäytymistä, niin ei se ole suuri uhraus.

Mitäs kun se valittava naapuri itse kävelee päivät pitkät puukengät jalassa kotonaan? Kun se pesee pyykkiä klo 23, ja linkousääni kuuluu vielä 24 jälkeen? Mitä kun se valittajanaapuri itse puhuu makuhuoneen patterin vieressä huutamalla maratonpuhelua just silloin kun siun pitäis mennä nukkumaan? 

Sitten kun sä tulet ravintelista yöllä, ja lämmität mikrossa pikkueineen ja painut pehkuihin vessakäynnin jälkeen, niin seuraavana aamuna on valitukset tulilla.

No tämmöisestä voi ja kannattaa puhua naapurin kanssa. Minulla on jo ikää sen verran, että uskallan tarvittaessa ottaa tällaiset puheeksi ja olen oppinut, että sopuisa lähestymistapa toimii parhaiten. Ihmiset eivät aina tajua, miten äänet voivat kantautua naapuriin.

Sulta meni pointti ohi, selvennän:

Asut talossa, jossa edellä mainitut seikat naapurin toimesta eivät häiritse sinua. Naapuri kuitenkin valittaa sinun paljon pienemmistä äänistä häiritsevinä.

Sanot että pienellä vaivalla voi naapurin eloa parantaa. Ymmärrän tämän, mutta entäs tällaisessa tilanteessa jossa naapuri itse aiheuttaa periaatteessa paljon häiritsevämpiä ääniä, mutta juuri sinä nyt vain et satu häiriintymään niistä?

Sinäkö taivut miljoonalle mutkalle samalla kun naapurista kuuluu paljon isommat äänet, ja toteutat hänen kaikki vaatimukset niin että hän lopulta itse elää kuten tahtoo, mutta sinulta tämä oikeus on viety, eli  lopulta naapuri määrää elämäsi, ja joka välissä joudut miettimään omassa kodissasi että mitähän naapuri tästä tuumaa?

Vai pitääkö alkaa valittamaan naapurista vaikka hänen elonsa ei häiritsekään, ihan vain periaatteen vuoksi, kun "se toinen valitti ensin!!"? Kuulostaa tosi lapselliselta pelailulta, ja mitä odotetaan lopputulokseksi? Sitä että samalla kun naapuri määrää milloin sinä saat käydä kusella, niin sinäpäs saat määrätä mitä kenkiä naapuri pitää jalassaan?

Vierailija
384/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/melu

Sisämelu

Sisämelua säädellään asumisterveysasetuksella (545/2015), jota sovelletaan terveydensuojelulain nojalla tehtävään asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisten olosuhteiden valvontaan.

Asuinhuoneistoissa, palvelutaloissa, vanhainkodeissa, lasten päivähoitopaikoissa ja vastaavissa tiloissa:

Päiväajan keskiäänitaso LAeq 07–22 ei saa ylittää 35 dB:ä sisällä asuinhuoneissa ja oleskelutiloissa (toimenpideraja)

Yöajan keskiäänitaso LAeq 22–07 ei saa ylittää on 30 dB:ä sisällä asuinhuoneissa ja oleskelutiloissa (toimenpideraja)

Lisäksi on annettu erikseen toimenpiderajat taajuuskaistoittain pienitaajuiselle sisämelulle nukkumiseen tarkoitetuissa tiloissa

Melutaso mitataan ikkunat, ulko-ovet ja tuuletusluukut kiinni.

Joten turha kuvitella, että päiväsaikaan, hiljaisuuden ulkopuolellakaan, voi elää kuin pellossa naapureista piittaamatta.

Vierailija
385/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeassa oleminenhan tässä onkin se oleellinen juttu.🤦🏻 Et sitten voi tehdä aamupalaasi valmiiksi illalla. Iso asiahan se olisikin ajatella hieman edes muita. Sen sijaan jatkat toimintaasi, koska minä-minä ja setvit vielä asiaa nettipalstalla.

Illalla valmiiksi tehty smoothie on pahaa, ja minusta on kohtuutonta itsekkyyttä vaatia naapuria juomaan pahaa aamupalaa vain siksi että minusta hän ei saa käyttää normaaliin aamuaikaan keittiökoneitaan.

Mutta kohtuutonta itsekkyyttä ei ole vaatia naapureita heräämään viikonloppuisinkin jo kello seitsemän? 

No ei ole, tiedätkö miksi? Koska jokainen elää omaa elämäänsä, ei sen naapurin. Viikonloppuisin on täysin normaalia herätä klo 7, lapsiperheissä jo selvästi aiemminkin.

Minäminäminäminäminäminä. 

Itse heräsin tänään vasta 9.30. Saanko tämän rikkeeni nyt jotenkin anteeksi, oi te suuri heräämisoraakkeli?

Nukuit 9:30 asti ja silti olet vielä noin kännissä? Kuka rikkeestä puhui? Ihan on normaali aika herätä 7 edelleen.

Kun argumentit loppuvat, on ad hominemin aika. 

Ihanaa, ad hominem on vielä täällä! Luulin sinun jo kuolleen sukupuuttoon.

Minä osaan käyttää sanaa groteski.

ohis

Jes, hieno sana! Minä käyttelen palstan innoittamana sanoja ”toimesta” ja ”argumentointi”.

Mun lemppari on NARRATIIVI. Nykyään kaikkien huulilla <3

Vierailija
386/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ap on kpää. Ihan hyvin sen smoothien voisi sekoittaa jo illalla, laittaa jääkaappiin, ja juoda valmiina silloin aamuseitsemältä. Ääni on todella kova, ja useampi on jo valittanut siitä, joten mikset voi olla huomaavainen? Klo 7 on todella aikaisin.

No siellähän se nimenomaan lilluu. Kuka on jostain pöydästä mitään puhunut?

Vierailija
387/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä palaa voi blenderissä tehdä? Tee illalla aamuksi valmista.

No kyllä ne kyrpänaapurit valittaisivat siitä iltaisesta blenderinkäytöstäKIN, kun kerran aamuisestakin tulee valitusta. Mikään kun ei ole koskaan hyvä.

Vierailija
388/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä nämä ystävälliset naapurit voisivat järjestää keräyksen, jotta aapeelle saatais joululahjaksi äänetön blenderi?

Vierailija
389/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, mikseivät ihmiset voi ottaa toisia huomioon, asumisessaankin ja sen tuottamissa äänissä. Itse en aiheuta kerrostaloasunnossani mitään suuria ääniä ennen klo 9 tai klo 21 jälkeen enkä lainkaan sunnuntaisin tai muina päivinä. Enkä siinä välissäkään huudata musiikkia täysillä tms. Hiljaisuus on nautinto, jonka voi myös lahjoittaa naapureille kaikkien yhteiseksi viihtyvyydeksi. Jos se edellyttää jostain varhaisaamusmoothien valmistuksesta pidättäytymistä, niin ei se ole suuri uhraus.

Juuri tämä. Kerrostalossa on kohteliasta ottaa muutkin huomioon eikä ajatella vain sitä omaa napaa. En ymmärrä mikä pakko on tahallaan aiheuttaa häiritsevää melua aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Ja kyllä, blenderi on häiritsevää melua.

Melua, joka kestää ehkä 50 sekuntia.

Onko nykyihmiset näin herkkiä?

Oletko sinä niitä, jotka torkuttavat herätyskelloa tunnin?

En ole, ei liity asiaan mitenkään.

Normaali ihminen kyllä osaa nukahtaa uudelleeen, jos herää hetkeksi ääneen.

Eri asia joku lehtipuhallin tai kirkon kellon, jotka itseäni häiritsee, kun koitan nukkua pitkään.

Ai jos tulee ykskaks naapurista kantautuvien äänien herättämäksi, onkin epänormaali ja itsessä vika, jos ei osaa enää nukahtaa? En minä ainakaan saa välttämättä nukutuksi enää, jos tulen herätetyksi jotain tuntia ennen tavoiteltua heräämisaikaa. Sitten olen koko päivän väsynyt, jonkun välinpitämättömän törpön takia.

Sun nukkuminen on sinun ongelma, ei naapurin.

Yhäkin kerrostalossa hiljaisuus loppuu klo 7 ja sinä voit pitää korvatulppia tai muuttaa pois, jos se ei sinun elämääsi sovi.

Olisipa kyllä hauska tälläinen aloite taloyhtiön kokouksessa. "Minun mielestäni jokaisen, joka ei kestä häiritsevää meteliä kerrostalossa, kannattaa joko alkaa käyttämään korvatulppia tai muuttaa pois."

Vierailija
390/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SE EI SÄILY.

kaura imee itseensä nestettä? 😁 meinaatko, että se on blendauksen jälkeen kuivaa se kaura. Siemenet voit heittää valmiin smoothien sekaan myöhemminkin, kuten myös kauran. Hedelmien tummumista voi estää c-vitamiinipitoisilla hedelmillä. Smoothieta voi tehdä muustakin kuin banaanista ja sekaan voi lisätä esim mustikoita, jolloin aamulla et muutenkaan tietäisi mille se banaani näyttää…

Vierailija
391/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä. Kerrostalossa on kohteliasta ottaa muutkin huomioon eikä ajatella vain sitä omaa napaa. En ymmärrä mikä pakko on tahallaan aiheuttaa häiritsevää melua aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Ja kyllä, blenderi on häiritsevää melua.

Eri asia joku lehtipuhallin tai kirkon kellon, jotka itseäni häiritsee, kun koitan nukkua pitkään.

Ai jos tulee ykskaks naapurista kantautuvien äänien herättämäksi, onkin epänormaali ja itsessä vika, jos ei osaa enää nukahtaa? En minä ainakaan saa välttämättä nukutuksi enää, jos tulen herätetyksi jotain tuntia ennen tavoiteltua heräämisaikaa. Sitten olen koko päivän väsynyt, jonkun välinpitämättömän törpön takia.

Yhäkin kerrostalossa hiljaisuus loppuu klo 7 ja sinä voit pitää korvatulppia tai muuttaa pois, jos se ei sinun elämääsi sovi.

Taitaa olla niin päin, että möykkääjän pitäisi muuttaa. Mutta käytännössä menee kuten koulukiusaamisessakin. Uhri joutuu vaihtamaan koulua, kun syyllisiä paijataan.

Vierailija
392/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti kaikki kerrostalot, luhtitalot ja rivarit eivät ole yhtä päteviä äänieristyksissä keskenään. Jos normaaliin asumiseen kuuluvat äänet häiritsevät, niin silloin kannattaa katsoa sellaisia vaihtoehtoja, joissa äänieristys on parempi. Tähänkin kysymykseen saa varmasti vastauksia, kun ottaa selvää asiasta.  Sitten tämä toinen juttu. Kyllähän jokainen järkevästi ajatteleva ihminen voi miettiä, milloin pyykkää, milloin käyttää blenderiä tms, vaikka hiljaisuus on mennyt ohi. Se on naapureiden huomioon ottamista ja kunnioittamista.  Siitäkin huolimatta normaalit elämsieen liittyvät äänet kuuluvat asiaan. Jollakin voi olla se remontti tai joku tekee yötöitä ja haluaa suihkuun kotiin tultuaan. Lopuksi. Ei naapureita varten tarvitse hupatossut jalassa kulkea hiipien paikasta toiseen ja olla hiljaa, kuin kirjastossa.

Vierailija
393/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä palaa voi blenderissä tehdä? Tee illalla aamuksi valmista.

No kyllä ne kyrpänaapurit valittaisivat siitä iltaisesta blenderinkäytöstäKIN, kun kerran aamuisestakin tulee valitusta. Mikään kun ei ole koskaan hyvä.

Blenderi kuuluu kerrostaloon yhtä vähän kuin suomenpystykorva. Kerrostaloasuja ostaa smoothiensa valmiina.

Vierailija
394/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/melu

Sisämelu

Sisämelua säädellään asumisterveysasetuksella (545/2015), jota sovelletaan terveydensuojelulain nojalla tehtävään asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisten olosuhteiden valvontaan.

Asuinhuoneistoissa, palvelutaloissa, vanhainkodeissa, lasten päivähoitopaikoissa ja vastaavissa tiloissa:

Päiväajan keskiäänitaso LAeq 07–22 ei saa ylittää 35 dB:ä sisällä asuinhuoneissa ja oleskelutiloissa (toimenpideraja)

Yöajan keskiäänitaso LAeq 22–07 ei saa ylittää on 30 dB:ä sisällä asuinhuoneissa ja oleskelutiloissa (toimenpideraja)

Lisäksi on annettu erikseen toimenpiderajat taajuuskaistoittain pienitaajuiselle sisämelulle nukkumiseen tarkoitetuissa tiloissa

Melutaso mitataan ikkunat, ulko-ovet ja tuuletusluukut kiinni.

Joten turha kuvitella, että päiväsaikaan, hiljaisuuden ulkopuolellakaan, voi elää kuin pellossa naapureista piittaamatta.

Tämä on siis se naapurista mitattu ääni. Äänekkäimmänkään blenderin melutaso ei naapurissa ylitä tuota rajaa sitten mitenkään päin.

Vierailija
395/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisipa kyllä hauska tälläinen aloite taloyhtiön kokouksessa. "Minun mielestäni jokaisen, joka ei kestä häiritsevää meteliä kerrostalossa, kannattaa joko alkaa käyttämään korvatulppia tai muuttaa pois."

Joko SINÄ hyväksyt tilanteen tai SINÄ teet jotain, jotta tilanne paranee, esimerkiksi muutat pois tai ostat korvatulpat.

Blendaaja klo 7 menee sääntöjen mukaan.

Sääntöjä noudetaan, ei huonounisen naapurin vinkuminen ole tärkeämpää.

Vierailija
396/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SE EI SÄILY.

kaura imee itseensä nestettä? 😁 meinaatko, että se on blendauksen jälkeen kuivaa se kaura. Siemenet voit heittää valmiin smoothien sekaan myöhemminkin, kuten myös kauran. Hedelmien tummumista voi estää c-vitamiinipitoisilla hedelmillä. Smoothieta voi tehdä muustakin kuin banaanista ja sekaan voi lisätä esim mustikoita, jolloin aamulla et muutenkaan tietäisi mille se banaani näyttää…

Millä estää tummuminen, jos on sitrushedelmäallergia? Miten kauraleseet saa sekoitettua tasaisesti smoothieen ilman blenderiä? Miksi elämä pitää suunnitella naapureiden mukaan? Mitä jos naapurit on hereillä klo 7 ja teen turhan takia elämästäni hankalaa!?

Vierailija
397/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se oikeasti tosi ärsyttävä ääni, olen sen itse nyt tämän syksyn aikana huomannut. Mun yläkerran naapuri on kesäloman jälkeen ruvennut tekemään aamupalaksi smoothien ja herään siihen joka arki aamu klo 06.30. Heidän asuntonsa on pohjaltaan muuten identtinen omani kanssa paitsi avokeittiön sijaan on heillä on suljettu keittiö, joka siis sijaitsee läpitalon asunnossa vastapäisellä puolella makuuhuoneita. Kertoo melkoisesti metelin laadusta, jos kuuluu toiseen kerrokseen ja toiselle puolelle taloa.

Koska elävät muuten suht rauhallisesti, en ole aikonut sanoa mitään. Jos olen jäämässä etätöihin, nukahdan tuon jälkeen yleensä uudestaan. Aluksi ärsytti tosi paljon, mutta nyt oon jo vissiin tottunut. Jos AP:lle on 2 naapuri aiheesta valittanut, niin silloin olisi syytä vaihtaa toimintatapaa, vaikka se sinällään onkin ihan sallittua. 

Vierailija
398/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asui tällainen työnvieroksuja ekohippimamma naapurissa, joka aamuisin laittoi aina blenderin huutamaan ja kolisemaan klo.7.

Ylimielisesti halveksui muita jotka kävi töissä, kiva yövuoron jälkeen herätä tähän just nukahdettua tai iltavuoroon mennessä kun olis saanut nukkua. Se ääni oli ihan karmea, koko kämppä resonoi ja kuulosti kun joku jyrsisi tietä seinän läpi alakertaan.

Muutimme pois.

Vierailija
399/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla niin päin, että möykkääjän pitäisi muuttaa. Mutta käytännössä menee kuten koulukiusaamisessakin. Uhri joutuu vaihtamaan koulua, kun syyllisiä paijataan.

Uhri 😂😂😂

Uhri on hyvä ja ostaa korvatulpat.

Smoothien tekijä menee sääntöjen mukaan, koska hiljaisuus loppuu klo 7.

Mitä kiusaamista siinä?

Uhrihan se valituksillaan kiusaa, vaikka naapuri noudattaa sääntöjä.

Vierailija
400/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan karaokevehkeet ja alan pitämään bileitä viikonloppuaamuisin klo 7. Aikuinen nainen mä oooooon…

Koska mä voin eikä naapureita tarvitse ottaa huomioon. Klo 7 on jo ihmisten aika herätä!

Söpöä uhittelua. Siinä missä tuollaiset blenderikeissit ovat rajatapauksia, nuo suunnittelemasi karaokebileet ovat jo sellainen että josko niistä useampi naapuri valittaa, joku soittaa poliisit paikalle, ja päätät niitä silti jatkaa niin tuostahan voi napsahtaa varoitus heti kerrasta.

Liikuttava ketju sikälikin, koska suurin osa keskusteluun osallistujista varmaankin asuu vuokralla. Siinä missä osakkaan kohdalla prosessi vaikea, pitkä ja vaatii todella vahvat juridiset perusteet, vuokralaisista pääsee eroon  yleensä kyllä aika nopeasti tarvittaessa. 

Kyllä musiikki saa naapuriin kuulua hiljaisuuden sallimissa rajoissa.

Saa ja ei saa. Jos erotan laulun sanat tai musiikkia soitetaan häiritsevän kovaa, menen sanomaan asiasta. Jokin vaimea taustaääni ei toki häiritse, mutta rajansa kaikella.

Normaalina aikana, siis hiljaisuuden ulkopuolella, on sallittu db raja 70db melulle. Se on yllättävän paljon. Blenderin käyttö aamulla, myös ennen 7:00 on normaalia elämisen ääntä, kuten vessan vetäminen ja suihkussa käynti. Smoothin tekeminen illalla ei onnistu, neste nousee yöllä pintaan ja joutuu sekoittamaan sen uudestaan kuitenkin. Normaalin työssä käyvän ihmisen meininkiä.

Blenderistä keskimäärin lähtee 88dB:n ääni ja 85 dB on diskon meluraja. Näitä voi verrata toisiinsa häiritseekö jotain minuutin blendaus vai ei.

https://www.lowdecibel.com/worlds-quietest-blenders-w-decibel-ratings/

Meinaatko, että se kantaa naapuriin yhtä isoilla desibeleillä? Epäilen, vaikka olis mimmoinen korttitalo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi