Kumpi on oikeassa minä vai seinänaapurini. Teen blenderillä joka aamun itselleni aamupalaa klo 7.00 ja 2 naapuriani valittaa siitä jatkuvast...
Mielestäni äänet kuuluvat normaaliin elämään, varsinkin aamupalan laittaminen, mutta naapureiden mielestä minun tulisi elää äänettä asunnossani ja varoa häiritsemästä heitä.
Kommentit (2119)
Tee illalla ja laita jääkaappiin. Vaikka hiljaisuus päättyy meidän talossa 7.00, niin teen sörsselt vasta 10 jälkeen aamulla jos tarvitsee. Laitan smoothien illalla eväspulloon valmiiksi aamua varten.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttäisi olla teidän kaikkien housuissa. Onneksi on omakotitalo.
Pitäisin hyvin kiusallisena, jos olisit meidän kaikkien housuissa, palstapervo.
Meidän talossa ei kuulu mitään muita ääniä kuin yläkerran herran keskelle pönttöön lorottaminen. Ei haittaisi, jos lorottaisi klo 5 tai klo 7 tai klo 2 yöllä, mutta kun se tapahtuu esim. klo 16.30 silloin kun olemme ruokailemassa ja ruokahaluni kärsii siitä!
Ajattelin ehdottaa taloyhtiön kokouksessa, että pissaaminen pönttöön olisi kielletty ruokailujen ajan eli klo 15.30-19 välisenä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa oleminenhan tässä onkin se oleellinen juttu.🤦🏻 Et sitten voi tehdä aamupalaasi valmiiksi illalla. Iso asiahan se olisikin ajatella hieman edes muita. Sen sijaan jatkat toimintaasi, koska minä-minä ja setvit vielä asiaa nettipalstalla.
Illalla valmiiksi tehty smoothie on pahaa, ja minusta on kohtuutonta itsekkyyttä vaatia naapuria juomaan pahaa aamupalaa vain siksi että minusta hän ei saa käyttää normaaliin aamuaikaan keittiökoneitaan.
Mutta kohtuutonta itsekkyyttä ei ole vaatia naapureita heräämään viikonloppuisinkin jo kello seitsemän?
No ei ole, tiedätkö miksi? Koska jokainen elää omaa elämäänsä, ei sen naapurin. Viikonloppuisin on täysin normaalia herätä klo 7, lapsiperheissä jo selvästi aiemminkin.
Minäminäminäminäminäminä.
Itse heräsin tänään vasta 9.30. Saanko tämän rikkeeni nyt jotenkin anteeksi, oi te suuri heräämisoraakkeli?
Nukuit 9:30 asti ja silti olet vielä noin kännissä? Kuka rikkeestä puhui? Ihan on normaali aika herätä 7 edelleen.
Kun argumentit loppuvat, on ad hominemin aika.
No kyllä se nyt oli tämä 9:30 herännyt, jolla ei ollut ensimmäistäkään argumenttia. Heräämisoraakkeli 😀 Jos toinen sanoo, että moni herää klo 7, on se hänen mielestään merkki siitä, että häntä tässä nyt sätitään, kun hän nukkuu pidempään. Huh huh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan karaokevehkeet ja alan pitämään bileitä viikonloppuaamuisin klo 7. Aikuinen nainen mä oooooon…
Koska mä voin eikä naapureita tarvitse ottaa huomioon. Klo 7 on jo ihmisten aika herätä!
Taitaa tulla aika yksinäisiä bileitä noista…
Niin, jos kerran klo 7 on ihan sairaan aikainen ajankohta, niin tuskin tuo kirjoittaja itse tai hänen kaverinsa (onkohan niitä?) ovat tuohon aikaan hereillä, ainakaan vapaaehtoisesti. 😅
Mikä syy on häiriintyvän valittajan muuttaa pahvikerrostaloon?
Kaverini on tällainen valittaja. Haluaa asua keskustan tuntumassa, ja sitten koko ajan valittaa. Oli käynyt nyt uusimmalle naapurille sanomassa muuttopäivän iltana että tässä talossa ei sitten kolistella eikä meluta, kun täällä asuu muitakin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa oleminenhan tässä onkin se oleellinen juttu.🤦🏻 Et sitten voi tehdä aamupalaasi valmiiksi illalla. Iso asiahan se olisikin ajatella hieman edes muita. Sen sijaan jatkat toimintaasi, koska minä-minä ja setvit vielä asiaa nettipalstalla.
Illalla valmiiksi tehty smoothie on pahaa, ja minusta on kohtuutonta itsekkyyttä vaatia naapuria juomaan pahaa aamupalaa vain siksi että minusta hän ei saa käyttää normaaliin aamuaikaan keittiökoneitaan.
Mutta kohtuutonta itsekkyyttä ei ole vaatia naapureita heräämään viikonloppuisinkin jo kello seitsemän?
No ei ole, tiedätkö miksi? Koska jokainen elää omaa elämäänsä, ei sen naapurin. Viikonloppuisin on täysin normaalia herätä klo 7, lapsiperheissä jo selvästi aiemminkin.
Minäminäminäminäminäminä.
Itse heräsin tänään vasta 9.30. Saanko tämän rikkeeni nyt jotenkin anteeksi, oi te suuri heräämisoraakkeli?
Nukuit 9:30 asti ja silti olet vielä noin kännissä? Kuka rikkeestä puhui? Ihan on normaali aika herätä 7 edelleen.
Ihanaa, ad hominem on vielä täällä! Luulin sinun jo kuolleen sukupuuttoon.
Minä osaan käyttää sanaa groteski.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Tee illalla ja laita jääkaappiin. Vaikka hiljaisuus päättyy meidän talossa 7.00, niin teen sörsselt vasta 10 jälkeen aamulla jos tarvitsee. Laitan smoothien illalla eväspulloon valmiiksi aamua varten.
Kuten moneen kertaan sanottu, illalla tehty smoothie on aamulla pahaa ja vetistä. En ala juomaan pahaa smoothieta tyhmien naapureiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä syy on häiriintyvän valittajan muuttaa pahvikerrostaloon?
Kaverini on tällainen valittaja. Haluaa asua keskustan tuntumassa, ja sitten koko ajan valittaa. Oli käynyt nyt uusimmalle naapurille sanomassa muuttopäivän iltana että tässä talossa ei sitten kolistella eikä meluta, kun täällä asuu muitakin kuin sinä.
Ikävää, ettei ns. kaverillasi ole mukavampaa kaveria.
Vierailija kirjoitti:
Se ei yhäkään pysy hyvänä yön yli.
Hiljaisuus on 22-7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppuisin ei todellakaan ole normaalia herätä noin aikaisin. Elämä pyörii muutenkin aamuvirkkujen mukaan niin edes viikonloppuna voisi antaa muille mahdollisuuden nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on käsittämätöntä, että pitää olla ap:n kaltainen "mutku mä haluun" tyyppinen ihminen. Onko oikeasti noin vähän empatiaa ja ymmärrystä kanssaihmisiä kohtaan? Tee se smoothie valmiiksi illalla, jos sellainen on pakko aamulla saada. Etkö ap pysty yhtään näkemään asiaa toisten näkökulmasta? Ei ole kivaa säpsähtää hereille blenderin meluun joka aamu. Miltä itsestäsi tuntuisi, jos itse haluaisit nukkua ja naapuri päräyttäisi kiviporan käyntiin vain siksi että niin saa tehdä koska hiljaisuus loppui?
Ihmiset on tänä päivänä ihan sikoja, vaikka jotain saa periaatteessa tehdä niin onko se fiksua, sitä voisi vähän miettiä ja ottaa toisia huomioon! Missä oikeasti on ihmisten käytöstavat? Eikö kaikilla olisi kivampi olla, jos otettaisiin toisemme huomioon ja käyttäydyttäisiin kauniisti, harkiten ja fiksusti?
Niin, missä ihmisten kyky ottaa muut huomioon ja käytöstavat, kun kuvittelevat voivansa määräillä mitä naapuri saa tehdä aamupalaksi ja mihin aikaan
Kyllä se vaan on niin, että on yhteisesti sovitut pelisäännöt kerrostalossa (hiljaisuus) ja niitä pitää noudattaa. Normaaliälyinen ja empatiaan kykeneväinen ihminen haluaa toimia oikein ja haluaa mahdollistaa toisille kotirauhan. Minä minä öykkärit taas vaativat vaan omia oikeuksiaan välittämättä muista. Juuri teitä varten nämä säännöt on laadittu, koska oma järki ei sano mitään, eikä ole mitään käytöstapoja.
Ne säännöt eivät kiellä blenderiä, suihkua tai pesukonetta. Kyllä suurin ongelma nykyään on kaltaisesi itsekkäät nillittäjät, jotka haluavat rajata muiden elämää itse keksimien sääntöjen vuoksi.
Kuka sinua rajaa? kunhan pyydetään ettet pitäisi kauheaa meteliä ja tekstit valintoja jolla sitä melua voisi pienentää. Pikkujuttuja, kuten siirtää sen blenderin paikkaa ja pyörittää sitä pienemmällä teholla.
Ei kai siinä, sä voit siirtää sänkysi tai hankkia äänieristetyn kopin tai vaikka mennä hotelliin viikonlopuiksi. Ai et vai? Kummallista
Tiedät, että kahta naapuriasi joku asia häiritsee, jonka sinä voisit ratkaista ihan pienellä vaivalla. Kuten vaikka sillä, että pyöritä blenderiä 4, etkä 7:lla ja laitat vaikka sen alle patalapun ja tiskipöydän sijaan laitat sen koneen pöydälle. Mutta ei, periaatteesta et, koska periaatteessa voit olla tekemättä.
Ja sitten ihmettelet miksi sinua pidetään itsekkäänä ja ehdotat ratkaisuksi eristettyä koppia toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mikseivät ihmiset voi ottaa toisia huomioon, asumisessaankin ja sen tuottamissa äänissä. Itse en aiheuta kerrostaloasunnossani mitään suuria ääniä ennen klo 9 tai klo 21 jälkeen enkä lainkaan sunnuntaisin tai muina päivinä. Enkä siinä välissäkään huudata musiikkia täysillä tms. Hiljaisuus on nautinto, jonka voi myös lahjoittaa naapureille kaikkien yhteiseksi viihtyvyydeksi. Jos se edellyttää jostain varhaisaamusmoothien valmistuksesta pidättäytymistä, niin ei se ole suuri uhraus.
Juuri tämä. Kerrostalossa on kohteliasta ottaa muutkin huomioon eikä ajatella vain sitä omaa napaa. En ymmärrä mikä pakko on tahallaan aiheuttaa häiritsevää melua aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Ja kyllä, blenderi on häiritsevää melua.
Melua, joka kestää ehkä 50 sekuntia.
Onko nykyihmiset näin herkkiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä onkaan ap:n kirjoituksen pohjimmainen tarkoitus? Etsitkö tukea täältä naapureitasi häiritsevälle toiminnallesi?
-Toiseksi, miksi etsit kysymystä siihen, kuka on oikeassa ja kuka väärässä; silläkö edesautat kaikkien asumisviihtyisyyttä talossasi? Olisikos kuitenkin hedelmällisempää etsiä toimintatapoja, joilla naapurisi eivät ilmiselvästi häiriintyisi ja itse saisit kuitenkin aamupalasi halutulla tavalla. Esimerkiksi, mikä pakko on käyttää sellaisia hedelmiä, jotka eivät kestä yön yli blendattuna?
Sanoisin, etä hiukan nyt toista tulokulmaa pohdintaan...
Ei ole toista tulokulmaa. Ap saa tehdä just sellaisen aamiaisen kuin haluaa ja sillä selvä. Naapurit voivat muuttaa pois, jos kerrostaloelämä ei heille sovi.
Minä saan ja minä teen ja muut joustavat ympärilläni. Minun näkökulmani ja minun elämäni ja minun aamuni ja aamupalani.
No toivottavasti naapuriin muuttaa joku toinen samanlainen. Ihanaa kun kaksi minää kohtaa. Kunnon naapuriidoista on aina ihana lukea.
Minä minä ihmiset luulee voivansa määritellä mitä ääniä naapurista saa kuulua.
Nyt on kyllä jo aika vakava oikeuksien polku käynnissä, kun aletaan yhdessä sanelemaan mitä ja milloin toisen tulee syödä aamupalaksi 😬
Kunnon keskitysleirimeininkiä.
Vierailija kirjoitti:
Osa meistä käy töissä, mikä hieman rajoittaa noita aikoja, milloin voi olla kotona kokkailemassa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan karaokevehkeet ja alan pitämään bileitä viikonloppuaamuisin klo 7. Aikuinen nainen mä oooooon…
Koska mä voin eikä naapureita tarvitse ottaa huomioon. Klo 7 on jo ihmisten aika herätä!
Söpöä uhittelua. Siinä missä tuollaiset blenderikeissit ovat rajatapauksia, nuo suunnittelemasi karaokebileet ovat jo sellainen että josko niistä useampi naapuri valittaa, joku soittaa poliisit paikalle, ja päätät niitä silti jatkaa niin tuostahan voi napsahtaa varoitus heti kerrasta.
Liikuttava ketju sikälikin, koska suurin osa keskusteluun osallistujista varmaankin asuu vuokralla. Siinä missä osakkaan kohdalla prosessi vaikea, pitkä ja vaatii todella vahvat juridiset perusteet, vuokralaisista pääsee eroon yleensä kyllä aika nopeasti tarvittaessa.
Kyllä musiikki saa naapuriin kuulua hiljaisuuden sallimissa rajoissa.
Saa ja ei saa. Jos erotan laulun sanat tai musiikkia soitetaan häiritsevän kovaa, menen sanomaan asiasta. Jokin vaimea taustaääni ei toki häiritse, mutta rajansa kaikella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on käsittämätöntä, että pitää olla ap:n kaltainen "mutku mä haluun" tyyppinen ihminen. Onko oikeasti noin vähän empatiaa ja ymmärrystä kanssaihmisiä kohtaan? Tee se smoothie valmiiksi illalla, jos sellainen on pakko aamulla saada. Etkö ap pysty yhtään näkemään asiaa toisten näkökulmasta? Ei ole kivaa säpsähtää hereille blenderin meluun joka aamu. Miltä itsestäsi tuntuisi, jos itse haluaisit nukkua ja naapuri päräyttäisi kiviporan käyntiin vain siksi että niin saa tehdä koska hiljaisuus loppui?
Ihmiset on tänä päivänä ihan sikoja, vaikka jotain saa periaatteessa tehdä niin onko se fiksua, sitä voisi vähän miettiä ja ottaa toisia huomioon! Missä oikeasti on ihmisten käytöstavat? Eikö kaikilla olisi kivampi olla, jos otettaisiin toisemme huomioon ja käyttäydyttäisiin kauniisti, harkiten ja fiksusti?
Niin, missä ihmisten kyky ottaa muut huomioon ja käytöstavat, kun kuvittelevat voivansa määräillä mitä naapuri saa tehdä aamupalaksi ja mihin aikaan
Kyllä se vaan on niin, että on yhteisesti sovitut pelisäännöt kerrostalossa (hiljaisuus) ja niitä pitää noudattaa. Normaaliälyinen ja empatiaan kykeneväinen ihminen haluaa toimia oikein ja haluaa mahdollistaa toisille kotirauhan. Minä minä öykkärit taas vaativat vaan omia oikeuksiaan välittämättä muista. Juuri teitä varten nämä säännöt on laadittu, koska oma järki ei sano mitään, eikä ole mitään käytöstapoja.
Ne säännöt eivät kiellä blenderiä, suihkua tai pesukonetta. Kyllä suurin ongelma nykyään on kaltaisesi itsekkäät nillittäjät, jotka haluavat rajata muiden elämää itse keksimien sääntöjen vuoksi.
Kuka sinua rajaa? kunhan pyydetään ettet pitäisi kauheaa meteliä ja tekstit valintoja jolla sitä melua voisi pienentää. Pikkujuttuja, kuten siirtää sen blenderin paikkaa ja pyörittää sitä pienemmällä teholla.
Ei kai siinä, sä voit siirtää sänkysi tai hankkia äänieristetyn kopin tai vaikka mennä hotelliin viikonlopuiksi. Ai et vai? Kummallista
Tiedät, että kahta naapuriasi joku asia häiritsee, jonka sinä voisit ratkaista ihan pienellä vaivalla. Kuten vaikka sillä, että pyöritä blenderiä 4, etkä 7:lla ja laitat vaikka sen alle patalapun ja tiskipöydän sijaan laitat sen koneen pöydälle. Mutta ei, periaatteesta et, koska periaatteessa voit olla tekemättä.
Ja sitten ihmettelet miksi sinua pidetään itsekkäänä ja ehdotat ratkaisuksi eristettyä koppia toiselle.
Niin tai naapurit voisi jatkaa unia sen minuutin melun jälkeen ja lopettaa vinkumisen.
Minä keitän kahvit joka aamu klo 7, ja kyllä tuosta koneesta ääntä kyllä lähtee, mutta en jätä kahvia väliin naapureiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mikseivät ihmiset voi ottaa toisia huomioon, asumisessaankin ja sen tuottamissa äänissä. Itse en aiheuta kerrostaloasunnossani mitään suuria ääniä ennen klo 9 tai klo 21 jälkeen enkä lainkaan sunnuntaisin tai muina päivinä. Enkä siinä välissäkään huudata musiikkia täysillä tms. Hiljaisuus on nautinto, jonka voi myös lahjoittaa naapureille kaikkien yhteiseksi viihtyvyydeksi. Jos se edellyttää jostain varhaisaamusmoothien valmistuksesta pidättäytymistä, niin ei se ole suuri uhraus.
Juuri tämä. Kerrostalossa on kohteliasta ottaa muutkin huomioon eikä ajatella vain sitä omaa napaa. En ymmärrä mikä pakko on tahallaan aiheuttaa häiritsevää melua aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Ja kyllä, blenderi on häiritsevää melua.
Melua, joka kestää ehkä 50 sekuntia.
Onko nykyihmiset näin herkkiä?
Oletko sinä niitä, jotka torkuttavat herätyskelloa tunnin?