Kumpi on oikeassa minä vai seinänaapurini. Teen blenderillä joka aamun itselleni aamupalaa klo 7.00 ja 2 naapuriani valittaa siitä jatkuvast...
Mielestäni äänet kuuluvat normaaliin elämään, varsinkin aamupalan laittaminen, mutta naapureiden mielestä minun tulisi elää äänettä asunnossani ja varoa häiritsemästä heitä.
Kommentit (2119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä palaa voi blenderissä tehdä? Tee illalla aamuksi valmista.
Olen samaa mieltä. Sen annoksen voisi tehdä valmiiksi illalla klo 20 ja laittaa yöksi jääkaappiin. Samalla siitä aamusta tulee itselle vähemmän kiireinen. Jos minulla on aamulla aikainen lähtö, niin mittaan tavallisesti kahvijauhot ja veden valmiiksi kahvinsuodattimeen edellisenä iltana, jolloin voin laittaa sen heti päälle herätttyäni ja käytyäni suihkussa.
Ei suihkua aamulla! Käy suihkussa illalla valmiiksi ja kuse pulloon. Kahvinkeitin rupisee inhottavasti, siirry jääkahviin. Etkö yhtään mieti naapureitasi? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan karaokevehkeet ja alan pitämään bileitä viikonloppuaamuisin klo 7. Aikuinen nainen mä oooooon…
Koska mä voin eikä naapureita tarvitse ottaa huomioon. Klo 7 on jo ihmisten aika herätä!
Söpöä uhittelua. Siinä missä tuollaiset blenderikeissit ovat rajatapauksia, nuo suunnittelemasi karaokebileet ovat jo sellainen että josko niistä useampi naapuri valittaa, joku soittaa poliisit paikalle, ja päätät niitä silti jatkaa niin tuostahan voi napsahtaa varoitus heti kerrasta.
Liikuttava ketju sikälikin, koska suurin osa keskusteluun osallistujista varmaankin asuu vuokralla. Siinä missä osakkaan kohdalla prosessi vaikea, pitkä ja vaatii todella vahvat juridiset perusteet, vuokralaisista pääsee eroon yleensä kyllä aika nopeasti tarvittaessa.
Kyllä musiikki saa naapuriin kuulua hiljaisuuden sallimissa rajoissa.
Saa ja ei saa. Jos erotan laulun sanat tai musiikkia soitetaan häiritsevän kovaa, menen sanomaan asiasta. Jokin vaimea taustaääni ei toki häiritse, mutta rajansa kaikella.
Normaalina aikana, siis hiljaisuuden ulkopuolella, on sallittu db raja 70db melulle. Se on yllättävän paljon. Blenderin käyttö aamulla, myös ennen 7:00 on normaalia elämisen ääntä, kuten vessan vetäminen ja suihkussa käynti. Smoothin tekeminen illalla ei onnistu, neste nousee yöllä pintaan ja joutuu sekoittamaan sen uudestaan kuitenkin. Normaalin työssä käyvän ihmisen meininkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites, te jotka ette ymmärrä miten jotain voi häiritä hetätys joka aamu klo 7 naapurin blenderinkäyttöön. Olette varmaan samoja ihmisiä, jotka kuitenkin valittaisivat esim. parveketupakoinnista?
En valittaisi edes parveketupakoinnista, kun kerran olisin parveketupakoinnin sallivaan taloon muuttanut. Tupakoinnista valittavat ovat ihan niitä samoja omaan elämäänsä kyllästyneitä ”Mulla on oikeus pitää ikkunoita auki” valittajia kuin blenderistä valittajatkin.
En muuten valittaisi parveketupakoinnista, mutta asunnon ilmanvaihto on koneellinen ja sisäilma otetaan parvekkeelta, jolloin huomaa omassa asunnossaan, milloin löhiparvekkeella on poltettu tupakkaa. Jos tuomlaite poistaisi ne hiukkaset ja hajun, niin sama mitä mitä parvekkeellaan tekee. Kunhan ei myöskään nakkaa tumppeja kadulle.
Miten röökikurkkujen on vaikea ymmärtää, että talossa asuu muitakin ja on asioita, joille ei voi mitäön tehdä, kun yks savuttaa?
Mitä os jättäisin koiranpaskaa parvekkeelle aina kun poistun kotoa, ja röökäävä naapuri tulisi valittaa paskanhajusta mikä tulee koneellisen ilmastoinnin kautta hönen asuntoonsa?
Silloin sä valitat taloyhtiölle, tietenkin. Jos kyseessä ei ole savuton talo ja siinä on tuollainen rakenteellinen virhe, se virhe korjataan eikä valiteta sille asukkaalle, joka ei tee mitään kiellettyä. Yksinkertaista.
Olen sanonut, ei ole 15v tehty asialle mitään ja tuskin tehdään. Kaupungin vuokra-asunto nimittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä palaa voi blenderissä tehdä? Tee illalla aamuksi valmista.
Olen samaa mieltä. Sen annoksen voisi tehdä valmiiksi illalla klo 20 ja laittaa yöksi jääkaappiin. Samalla siitä aamusta tulee itselle vähemmän kiireinen. Jos minulla on aamulla aikainen lähtö, niin mittaan tavallisesti kahvijauhot ja veden valmiiksi kahvinsuodattimeen edellisenä iltana, jolloin voin laittaa sen heti päälle herätttyäni ja käytyäni suihkussa.
Minä en ole. En hyväksy myöskään tapaasi valmistella aikaista lähtöäsi varten, sillä miksi sinun tapasi on ainoa oikea? Ai niin, siksi koska se sopii sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mikseivät ihmiset voi ottaa toisia huomioon, asumisessaankin ja sen tuottamissa äänissä. Itse en aiheuta kerrostaloasunnossani mitään suuria ääniä ennen klo 9 tai klo 21 jälkeen enkä lainkaan sunnuntaisin tai muina päivinä. Enkä siinä välissäkään huudata musiikkia täysillä tms. Hiljaisuus on nautinto, jonka voi myös lahjoittaa naapureille kaikkien yhteiseksi viihtyvyydeksi. Jos se edellyttää jostain varhaisaamusmoothien valmistuksesta pidättäytymistä, niin ei se ole suuri uhraus.
Juuri tämä. Kerrostalossa on kohteliasta ottaa muutkin huomioon eikä ajatella vain sitä omaa napaa. En ymmärrä mikä pakko on tahallaan aiheuttaa häiritsevää melua aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Ja kyllä, blenderi on häiritsevää melua.
Melua, joka kestää ehkä 50 sekuntia.
Onko nykyihmiset näin herkkiä?
Oletko sinä niitä, jotka torkuttavat herätyskelloa tunnin?
En ole, ei liity asiaan mitenkään.
Normaali ihminen kyllä osaa nukahtaa uudelleeen, jos herää hetkeksi ääneen.
Eri asia joku lehtipuhallin tai kirkon kellon, jotka itseäni häiritsee, kun koitan nukkua pitkään.
Ai jos tulee ykskaks naapurista kantautuvien äänien herättämäksi, onkin epänormaali ja itsessä vika, jos ei osaa enää nukahtaa? En minä ainakaan saa välttämättä nukutuksi enää, jos tulen herätetyksi jotain tuntia ennen tavoiteltua heräämisaikaa. Sitten olen koko päivän väsynyt, jonkun välinpitämättömän törpön takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä keitän kahvit joka aamu klo 7, ja kyllä tuosta koneesta ääntä kyllä lähtee, mutta en jätä kahvia väliin naapureiden takia.
Tavallinen kahvinkeitin, jossa tehdään suodatinkahvia ei ole erityisen äänekäs.
Mulla on kapselikone, ja kyllä se on aika äänekäs.
Pöh! Siitä löhde juuri. itään ääntä verrattuna blenderiin. Sitä ääntä ei kuule naapuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mikseivät ihmiset voi ottaa toisia huomioon, asumisessaankin ja sen tuottamissa äänissä. Itse en aiheuta kerrostaloasunnossani mitään suuria ääniä ennen klo 9 tai klo 21 jälkeen enkä lainkaan sunnuntaisin tai muina päivinä. Enkä siinä välissäkään huudata musiikkia täysillä tms. Hiljaisuus on nautinto, jonka voi myös lahjoittaa naapureille kaikkien yhteiseksi viihtyvyydeksi. Jos se edellyttää jostain varhaisaamusmoothien valmistuksesta pidättäytymistä, niin ei se ole suuri uhraus.
Juuri tämä. Kerrostalossa on kohteliasta ottaa muutkin huomioon eikä ajatella vain sitä omaa napaa. En ymmärrä mikä pakko on tahallaan aiheuttaa häiritsevää melua aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Ja kyllä, blenderi on häiritsevää melua.
Olisiko kiva nukkua ja herätä naapurin ehdoilla?
Kannattaisko talolaisten kaikkien varmuuden vuoksi käydä ilmoittamassa uniaikansa ilmoitustaululla? Siitä voisi jokainen naapuri sit lukea "kas, Paavo herää arkisin jo klo 5, häntä ei varmaan haittaa blenderin" ja "Marjatta nousee vasta 07:30, häntä saattaa imurointi haitata".
PS. Mulla on itsellä todella herkkä uni ja uniongelmia muutenkin. Aika usein laitan automaattisesti varuilta illalla tulpat päähän, jotta en heräilisi naapureiden ääniin niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kerran: se v**** blendaus kestää maksimissaan MINUUTIN, sen jälkeen voi JATKAA UNIA.
Ei kai ihmiset oikeasti vaan nuku siihen asti, että kerran heräävät? Varsinkaan jos haluavat nukkua pitkään? 😂
On ihan normaalia herätä vaikka aamuyöllä tai klo 7 ja jatkaa unia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on käsittämätöntä, että pitää olla ap:n kaltainen "mutku mä haluun" tyyppinen ihminen. Onko oikeasti noin vähän empatiaa ja ymmärrystä kanssaihmisiä kohtaan? Tee se smoothie valmiiksi illalla, jos sellainen on pakko aamulla saada. Etkö ap pysty yhtään näkemään asiaa toisten näkökulmasta? Ei ole kivaa säpsähtää hereille blenderin meluun joka aamu. Miltä itsestäsi tuntuisi, jos itse haluaisit nukkua ja naapuri päräyttäisi kiviporan käyntiin vain siksi että niin saa tehdä koska hiljaisuus loppui?
Ihmiset on tänä päivänä ihan sikoja, vaikka jotain saa periaatteessa tehdä niin onko se fiksua, sitä voisi vähän miettiä ja ottaa toisia huomioon! Missä oikeasti on ihmisten käytöstavat? Eikö kaikilla olisi kivampi olla, jos otettaisiin toisemme huomioon ja käyttäydyttäisiin kauniisti, harkiten ja fiksusti?
Niin, missä ihmisten kyky ottaa muut huomioon ja käytöstavat, kun kuvittelevat voivansa määräillä mitä naapuri saa tehdä aamupalaksi ja mihin aikaan
Kyllä se vaan on niin, että on yhteisesti sovitut pelisäännöt kerrostalossa (hiljaisuus) ja niitä pitää noudattaa. Normaaliälyinen ja empatiaan kykeneväinen ihminen haluaa toimia oikein ja haluaa mahdollistaa toisille kotirauhan. Minä minä öykkärit taas vaativat vaan omia oikeuksiaan välittämättä muista. Juuri teitä varten nämä säännöt on laadittu, koska oma järki ei sano mitään, eikä ole mitään käytöstapoja.
Ne säännöt eivät kiellä blenderiä, suihkua tai pesukonetta. Kyllä suurin ongelma nykyään on kaltaisesi itsekkäät nillittäjät, jotka haluavat rajata muiden elämää itse keksimien sääntöjen vuoksi.
Kuka sinua rajaa? kunhan pyydetään ettet pitäisi kauheaa meteliä ja tekstit valintoja jolla sitä melua voisi pienentää. Pikkujuttuja, kuten siirtää sen blenderin paikkaa ja pyörittää sitä pienemmällä teholla.
Ei kai siinä, sä voit siirtää sänkysi tai hankkia äänieristetyn kopin tai vaikka mennä hotelliin viikonlopuiksi. Ai et vai? Kummallista
Tiedät, että kahta naapuriasi joku asia häiritsee, jonka sinä voisit ratkaista ihan pienellä vaivalla. Kuten vaikka sillä, että pyöritä blenderiä 4, etkä 7:lla ja laitat vaikka sen alle patalapun ja tiskipöydän sijaan laitat sen koneen pöydälle. Mutta ei, periaatteesta et, koska periaatteessa voit olla tekemättä.
Ja sitten ihmettelet miksi sinua pidetään itsekkäänä ja ehdotat ratkaisuksi eristettyä koppia toiselle.Niin tai naapurit voisi jatkaa unia sen minuutin melun jälkeen ja lopettaa vinkumisen.
Melkein ihan toivon, että sinä tulet vielä jossain kohtaa elämässäsi kärsimään nukkumisvaikeuksista. Tule sitten kertomaan tähän ketjuun, onko mielestäsi kyseessä yhä vain vinkuminen.
Terveisin itse syväuninen, mutta kykenevä huomioimaan myös muunlaiset nukkujat.
Hah, olen itse elänyt viimeiset 10 vuotta 3-6 tunnin yöunilla yms vuorotyöläisenä. Enkä silti nipota siitä mitä naapurit syövät aamupalaksi. Kovempi ja pidempikestoisempi ääni tulee huoltomiesten ajaessa nurmikkoa taikäyttäessä lehtipuhallinta klo 6.59 alkaen.
Jos en sietäisi ääniä, asuisin maalla. Jos en sietäisi muita ihmisiä, asuisin maalla. Jos haluaisin elää vain omaa mukavuuttani ajatellen, asuisin maalla.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites, te jotka ette ymmärrä miten jotain voi häiritä hetätys joka aamu klo 7 naapurin blenderinkäyttöön. Olette varmaan samoja ihmisiä, jotka kuitenkin valittaisivat esim. parveketupakoinnista?
En valittaisi edes parveketupakoinnista, kun kerran olisin parveketupakoinnin sallivaan taloon muuttanut. Tupakoinnista valittavat ovat ihan niitä samoja omaan elämäänsä kyllästyneitä ”Mulla on oikeus pitää ikkunoita auki” valittajia kuin blenderistä valittajatkin.
En muuten valittaisi parveketupakoinnista, mutta asunnon ilmanvaihto on koneellinen ja sisäilma otetaan parvekkeelta, jolloin huomaa omassa asunnossaan, milloin löhiparvekkeella on poltettu tupakkaa. Jos tuomlaite poistaisi ne hiukkaset ja hajun, niin sama mitä mitä parvekkeellaan tekee. Kunhan ei myöskään nakkaa tumppeja kadulle.
Miten röökikurkkujen on vaikea ymmärtää, että talossa asuu muitakin ja on asioita, joille ei voi mitäön tehdä, kun yks savuttaa?
Mitä os jättäisin koiranpaskaa parvekkeelle aina kun poistun kotoa, ja röökäävä naapuri tulisi valittaa paskanhajusta mikä tulee koneellisen ilmastoinnin kautta hönen asuntoonsa?
Silloin sä valitat taloyhtiölle, tietenkin. Jos kyseessä ei ole savuton talo ja siinä on tuollainen rakenteellinen virhe, se virhe korjataan eikä valiteta sille asukkaalle, joka ei tee mitään kiellettyä. Yksinkertaista.
Olen sanonut, ei ole 15v tehty asialle mitään ja tuskin tehdään. Kaupungin vuokra-asunto nimittäin.
No se on sit vähän voi voi. Joka tapauksessa se tupakoitsija ei tee mitään väärää. Toki taloyhtiötä voi hakea savuttomaksi, mikä sekin on kyllä nykyajan vitsaus, kun on valmiiksi savuttomiakin taloja, joihin muuttaa. Itse en valittaisi tai hakisi taloa savuttomaksi, kun itse olisin asuntoon muuttanut tietäen, että se ei savuton ole.
Vierailija kirjoitti:
Minä keitän kahvit joka aamu klo 7, ja kyllä tuosta koneesta ääntä kyllä lähtee, mutta en jätä kahvia väliin naapureiden takia.
Kyllä sun pitää kuule keittää se aamukahvis jo edellisenä päivänä termariin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan karaokevehkeet ja alan pitämään bileitä viikonloppuaamuisin klo 7. Aikuinen nainen mä oooooon…
Koska mä voin eikä naapureita tarvitse ottaa huomioon. Klo 7 on jo ihmisten aika herätä!
Söpöä uhittelua. Siinä missä tuollaiset blenderikeissit ovat rajatapauksia, nuo suunnittelemasi karaokebileet ovat jo sellainen että josko niistä useampi naapuri valittaa, joku soittaa poliisit paikalle, ja päätät niitä silti jatkaa niin tuostahan voi napsahtaa varoitus heti kerrasta.
Liikuttava ketju sikälikin, koska suurin osa keskusteluun osallistujista varmaankin asuu vuokralla. Siinä missä osakkaan kohdalla prosessi vaikea, pitkä ja vaatii todella vahvat juridiset perusteet, vuokralaisista pääsee eroon yleensä kyllä aika nopeasti tarvittaessa.
Saa ja ei saa. Jos erotan laulun sanat tai musiikkia soitetaan häiritsevän kovaa, menen sanomaan asiasta. Jokin vaimea taustaääni ei toki häiritse, mutta rajansa kaikella.
Normaalina aikana, siis hiljaisuuden ulkopuolella, on sallittu db raja 70db melulle. Se on yllättävän paljon. Blenderin käyttö aamulla, myös ennen 7:00 on normaalia elämisen ääntä, kuten vessan vetäminen ja suihkussa käynti. Smoothin tekeminen illalla ei onnistu, neste nousee yöllä pintaan ja joutuu sekoittamaan sen uudestaan kuitenkin. Normaalin työssä käyvän ihmisen meininkiä.
Höpö höpö! THL:n desibelirajat ovat paljon alhaisempia: https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/melu
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lopettaa ennen kuin ne kaksi keksivät jotain kiusaa sinulle. Esim. seksiääniä aina kun sinulla on vieraita.
Eihän seksiäänissä ole mitään vaivaannuttavaa jos on vieraita! Voi koputtaa seinään ja huutaa että tuntuuko hyvälle 😂 Saatte hyvät naurut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko talolaisten kaikkien varmuuden vuoksi käydä ilmoittamassa uniaikansa ilmoitustaululla? Siitä voisi jokainen naapuri sit lukea "kas, Paavo herää arkisin jo klo 5, häntä ei varmaan haittaa blenderin" ja "Marjatta nousee vasta 07:30, häntä saattaa imurointi haitata".
PS. Mulla on itsellä todella herkkä uni ja uniongelmia muutenkin. Aika usein laitan automaattisesti varuilta illalla tulpat päähän, jotta en heräilisi naapureiden ääniin niin.
Saako siihen listaan myös laittaa vauvan päiväuniajat? :D Vai pelkästään aikuisten ihmisten nukkumisajat?
Mitä tuosta välittää, jos hiljaisuus on jo loppunut. Kerrostalossa on kerrostalon ääniä ja elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sun pitää kuule keittää se aamukahvis jo edellisenä päivänä termariin!
😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ap on kpää. Ihan hyvin sen smoothien voisi sekoittaa jo illalla, laittaa jääkaappiin, ja juoda valmiina silloin aamuseitsemältä. Ääni on todella kova, ja useampi on jo valittanut siitä, joten mikset voi olla huomaavainen? Klo 7 on todella aikaisin.
Olen eri, mutta yön yli lillunut smoothie on ällöttävää.
Ei sitä pöydälle ole tarkoitus jättää vaan suljetussa astiassa jääkaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä niitä, jotka torkuttavat herätyskelloa tunnin?
En ole, ei liity asiaan mitenkään.
Normaali ihminen kyllä osaa nukahtaa uudelleeen, jos herää hetkeksi ääneen.
Eri asia joku lehtipuhallin tai kirkon kellon, jotka itseäni häiritsee, kun koitan nukkua pitkään.
Ai jos tulee ykskaks naapurista kantautuvien äänien herättämäksi, onkin epänormaali ja itsessä vika, jos ei osaa enää nukahtaa? En minä ainakaan saa välttämättä nukutuksi enää, jos tulen herätetyksi jotain tuntia ennen tavoiteltua heräämisaikaa. Sitten olen koko päivän väsynyt, jonkun välinpitämättömän törpön takia.
Sun nukkuminen on sinun ongelma, ei naapurin.
Yhäkin kerrostalossa hiljaisuus loppuu klo 7 ja sinä voit pitää korvatulppia tai muuttaa pois, jos se ei sinun elämääsi sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Blenderistä keskimäärin lähtee 88dB:n ääni ja 85 dB on diskon meluraja. Näitä voi verrata toisiinsa häiritseekö jotain minuutin blendaus vai ei.
https://www.lowdecibel.com/worlds-quietest-blenders-w-decibel-ratings/
Mulla on kapselikone, ja kyllä se on aika äänekäs.