Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on oikeassa minä vai seinänaapurini. Teen blenderillä joka aamun itselleni aamupalaa klo 7.00 ja 2 naapuriani valittaa siitä jatkuvast...

Vierailija
23.10.2021 |

Mielestäni äänet kuuluvat normaaliin elämään, varsinkin aamupalan laittaminen, mutta naapureiden mielestä minun tulisi elää äänettä asunnossani ja varoa häiritsemästä heitä.

Kommentit (2119)

Vierailija
301/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekään en voi koskaan juoda smoothieta aamupalaksi naapureiden takia. Lähden töihin 04.30 eli ennen sitä pitäisi syödä aamupala. Illalla en voi tehdä, koska smoothie ei maistu aamulla enää hyvältä ja nesteet on noussut pintaan ym ällöttävää.

Joten se siitä terveellisestä aamupalan nauttimisesta.

Ihan kuule saat tehdä 4 aamulla smoothien. Hiljaisuus ei koske tavallista elämää.

https://yle.fi/uutiset/3-10595183

Kello 4 yöllä ei ole terveellinen ruoka-aika. Ei smoothien, ei leipien, puuron, eikä muunkaan.

Miten nuo kauppojen smoothiet pysyvät hyvinä?

No miksi muut saa syödä aamupalan ennen töihin lähtöä, mutta minä en? En tiedä mihin suojakaasuihin kaupan smoothiet on tehty tai mitä niissä on käytetty, mutta oma marjasmoothieni näyttää kuolemalta jo parin tunnin jälkeen. Nesteet nousee pintaan, maku ei ole enää jäisen raikas, jne.

No kai minä sitten tästä eteen päin lähden töihin tyhjällä vatsalla, koska vauva-palstalla sanottiin niin.

Lopeta iniseminen. Mietipä hetki vaikka oikeasti nälkää näkeviä ihmisiä, valittaisivatko he tällaisesta asiasta? Ruokaa on pilvinpimeinntarjolla eikä tarvitse nähdä nälkää. Terveellisen aamupalankin voi valmistaa herättämättä naapureita jos viitsii nähdä vähän vaikaa. Laitat vaikka tuorepuuron yöksi valmistumaan tai juot lasin tuoremehua johon lisäät kuituja. Juot sitten vaapapäivinä aamulla sen smoothiesi tai töistä tullessa. Voi näitä nykyihmisten ongelmia.

En pidä tuorepuurosta enkä voi allergian takia juoda tuoremehua. Voi näitä nykyihmisiä, jotka haluavat sanella tuntemattomien ihmisten elämän aamupaloista lähtien.

Vierailija
302/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan karaokevehkeet ja alan pitämään bileitä viikonloppuaamuisin klo 7. Aikuinen nainen mä oooooon…

Koska mä voin eikä naapureita tarvitse ottaa huomioon. Klo 7 on jo ihmisten aika herätä!

Taitaa tulla aika yksinäisiä bileitä noista…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeassa oleminenhan tässä onkin se oleellinen juttu.🤦🏻 Et sitten voi tehdä aamupalaasi valmiiksi illalla. Iso asiahan se olisikin ajatella hieman edes muita. Sen sijaan jatkat toimintaasi, koska minä-minä ja setvit vielä asiaa nettipalstalla.

Illalla valmiiksi tehty smoothie on pahaa, ja minusta on kohtuutonta itsekkyyttä vaatia naapuria juomaan pahaa aamupalaa vain siksi että minusta hän ei saa käyttää normaaliin aamuaikaan keittiökoneitaan.

Mutta kohtuutonta itsekkyyttä ei ole vaatia naapureita heräämään viikonloppuisinkin jo kello seitsemän? 

No ei ole, tiedätkö miksi? Koska jokainen elää omaa elämäänsä, ei sen naapurin. Viikonloppuisin on täysin normaalia herätä klo 7, lapsiperheissä jo selvästi aiemminkin.

Minäminäminäminäminäminä. 

Itse heräsin tänään vasta 9.30. Saanko tämän rikkeeni nyt jotenkin anteeksi, oi te suuri heräämisoraakkeli?

Luulen, että nämä ”kello 7 on täysin normaali aika herätä”- ihmiset on omaan elämäänsä katkeroituneita. Onhan se kurjaa, että itse tuli väännettyä kasa ADHD- mukuloita ja lapseton naapuri saa nukkua niin pitkään, kuin huvittaa. Minä lojun vieläkin sängyssä ja kello on yli 11.

Vierailija
304/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeassa oleminenhan tässä onkin se oleellinen juttu.🤦🏻 Et sitten voi tehdä aamupalaasi valmiiksi illalla. Iso asiahan se olisikin ajatella hieman edes muita. Sen sijaan jatkat toimintaasi, koska minä-minä ja setvit vielä asiaa nettipalstalla.

Illalla valmiiksi tehty smoothie on pahaa, ja minusta on kohtuutonta itsekkyyttä vaatia naapuria juomaan pahaa aamupalaa vain siksi että minusta hän ei saa käyttää normaaliin aamuaikaan keittiökoneitaan.

Mutta kohtuutonta itsekkyyttä ei ole vaatia naapureita heräämään viikonloppuisinkin jo kello seitsemän? 

No ei ole, tiedätkö miksi? Koska jokainen elää omaa elämäänsä, ei sen naapurin. Viikonloppuisin on täysin normaalia herätä klo 7, lapsiperheissä jo selvästi aiemminkin.

Itse heräsin tänään vasta 9.30. Saanko tämän rikkeeni nyt jotenkin anteeksi, oi te suuri heräämisoraakkeli?

Nukuit 9:30 asti ja silti olet vielä noin kännissä? Kuka rikkeestä puhui? Ihan on normaali aika herätä 7 edelleen.

Vierailija
305/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites, te jotka ette ymmärrä miten jotain voi häiritä hetätys joka aamu klo 7 naapurin blenderinkäyttöön. Olette varmaan samoja ihmisiä, jotka kuitenkin valittaisivat esim. parveketupakoinnista?

En valittaisi edes parveketupakoinnista, kun kerran olisin parveketupakoinnin sallivaan taloon muuttanut. Tupakoinnista valittavat ovat ihan niitä samoja omaan elämäänsä kyllästyneitä ”Mulla on oikeus pitää ikkunoita auki” valittajia kuin blenderistä valittajatkin.

En muuten valittaisi parveketupakoinnista, mutta asunnon ilmanvaihto on koneellinen ja sisäilma otetaan parvekkeelta, jolloin huomaa omassa asunnossaan, milloin löhiparvekkeella on poltettu tupakkaa. Jos tuomlaite poistaisi ne hiukkaset ja hajun, niin sama mitä mitä parvekkeellaan tekee. Kunhan ei myöskään nakkaa tumppeja kadulle.

Miten röökikurkkujen on vaikea ymmärtää, että talossa asuu muitakin ja on asioita, joille ei voi mitäön tehdä, kun yks savuttaa?

Mitä os jättäisin koiranpaskaa parvekkeelle aina kun poistun kotoa, ja röökäävä naapuri tulisi valittaa paskanhajusta mikä tulee koneellisen ilmastoinnin kautta hönen asuntoonsa?

Vierailija
306/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen klo 7 ollut toisessa kaupungissa töissä jo parin tunnin ajan. Onko oikeasti näin paljon ihmisiä ketkä nukkuvat arkena vielä klo 7 jälkeen?? Työttömiä kaikki?

Herään itse 06.30 (työt alkaa 07.30) arkisin. Mutta viikonloppuisin nukun mielelläni pitempään.

Mieheni tekee vuorotyötä ja nukkuu aamuisin klo 07 vielä.

Se, että sinä käyt toisessa kaupungissa töissä ja työt aloittanut klo 05.00 ei tarkoita, että muilla olisi klo 05.00 alkava makkaramassam tekeminen edessä.

Makkaramassaa :D No miksi kaikkien pitäisi elää sinun miehesi työaikojen mukaisesti? Teen minäkin vuorotyötä. En silti valita naapureille, vaikka tekisivätkin ruokaa ihan mihin kellonaikaan tahansa vuorokaudesta. Siinähän tekevät ja syövät.

Ei moni muu kuin klo 05 alkava työvuoro ole kuin elintarviketeollisuudessa tai hoitoalalla.

”No miksi kaikkien pitäisi elää sinun miehesi työaikojen mukaisesti?”

Oletko sä joku teini? Miksiköhän ylipäänsä on järjestyssäännöt ja niissä yleisesti hiljaisuusajat määritelty?

Sori, en ole kummallakaan alalla. Katsoisit joskus maailmaa kuplasi ulkopuolelle. Aamupalaa saa valmistaa ennen töihin lähtöään jopa kerrostalossa, häiriintyi siitä miehesi kuinka paljon tahansa.

Jos en saa syödä aamupalaa silloin kun olen töihin lähdössä, voin myös alkaa järjestämään bileitä tai aloittaa remontoimaan klo 8.00 alkaen viikonloppuisin. Joka ikinen viikonloppu. :)

Vierailija
307/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että nämä ”kello 7 on täysin normaali aika herätä”- ihmiset on omaan elämäänsä katkeroituneita. Onhan se kurjaa, että itse tuli väännettyä kasa ADHD- mukuloita ja lapseton naapuri saa nukkua niin pitkään, kuin huvittaa. Minä lojun vieläkin sängyssä ja kello on yli 11.

No luule mitä luulet. Kyllä lapsiperheessäkin saa nukkua, jos haluaa, mutta ei se ole sen normaalimpaa kuin se 7 herääminenkään. On täysin normaalia herätä aikaisin, ei sillä ole mitään tekemistä muiden ihmisten kanssa. Höhlä.

Vierailija
308/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kaikki huomasi että sinä ja sinun napasi, ei syytä huoleen.

Saat sinä herätä ihan silloin kun sinulle sopii. Muut elävät omaa elämäänsä oman rytminsä mukaan, toki lakeja ja järjestyssääntöjä noudattaen.

- eri

Vierailija
309/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mikseivät ihmiset voi ottaa toisia huomioon, asumisessaankin ja sen tuottamissa äänissä. Itse en aiheuta kerrostaloasunnossani mitään suuria ääniä ennen klo 9 tai klo 21 jälkeen enkä lainkaan sunnuntaisin tai muina päivinä. Enkä siinä välissäkään huudata musiikkia täysillä tms. Hiljaisuus on nautinto, jonka voi myös lahjoittaa naapureille kaikkien yhteiseksi viihtyvyydeksi. Jos se edellyttää jostain varhaisaamusmoothien valmistuksesta pidättäytymistä, niin ei se ole suuri uhraus.

Vierailija
310/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukuit 9:30 asti ja silti olet vielä noin kännissä? Kuka rikkeestä puhui? Ihan on normaali aika herätä 7 edelleen.

Jollekin normaali aika herätä voi olla klo 04.30. Ei se silti tarkoita sitä, etteikö kyseessä ole aikainen aamu. Klo 7, etenkin viikonloppuisin, on todella aikainen aamu.

Vierailija
311/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne, joiden mielestä blenderin käyttö ei ole ongelma, eivät selkeästi asu pahvitalossa. Kun jopa naapurin PUHE kuuluu omaan asuntoon, niin blenderin käyttö on silkkaa kidutusta. Aikaisin aamulla ja myöhään illalla pitäisi osata miettiä myös muita kuin omaa napaansa, kerrostalossa kun asuu muitakin. Muiden huomioon ottaminen kuuluu hyviin käytöstapoihin, mutta valitettavasti niitä nykyisin harvemmille on opetettu.

Joo, mutta se mikä on aikaisin aamulla ja myöhään illalla vaihtelee ihmisestä toiseen. Siksi on määritelty hiljaisuusaika, jonka aikana pitää välttää metelöintiä, mutta hiljaisuusajan päätyttyä esim. blenderistä syntyvä kova ääni pitää vaan sietää. En ole ap, mutta minulle klo 7 ei ole aikaisin aamulla, klo 5 on. Klo 7 olen jo matkalla töihin tai vähintään aamupalalla, työt alkavat klo 8. Myöhään illalla tarkoittaa minulle klo 21 jälkeen, jollekin toiselle klo 23 tai 24. Jollekin aikainen aamu voi tarkoittaa mitä tahansa esim. aamukolmesta klo 10 saakka, jos tavallisesti heräilee puolenpäivän aikaan.

Itse taas teen pelkkää yövuoroa, ja minusta klo 7 on ihan hyvä aika blenderöisä, sillä olen kotona vasta 7.30. Nukun klo 8- 15, ja sillä välillä naapurit elävät elämäänsä joka ei minua häiritse, koska itsepä olen työni ja asuinpaikkani valinnut.

Vierailija
312/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites, te jotka ette ymmärrä miten jotain voi häiritä hetätys joka aamu klo 7 naapurin blenderinkäyttöön. Olette varmaan samoja ihmisiä, jotka kuitenkin valittaisivat esim. parveketupakoinnista?

En valittaisi edes parveketupakoinnista, kun kerran olisin parveketupakoinnin sallivaan taloon muuttanut. Tupakoinnista valittavat ovat ihan niitä samoja omaan elämäänsä kyllästyneitä ”Mulla on oikeus pitää ikkunoita auki” valittajia kuin blenderistä valittajatkin.

En muuten valittaisi parveketupakoinnista, mutta asunnon ilmanvaihto on koneellinen ja sisäilma otetaan parvekkeelta, jolloin huomaa omassa asunnossaan, milloin löhiparvekkeella on poltettu tupakkaa. Jos tuomlaite poistaisi ne hiukkaset ja hajun, niin sama mitä mitä parvekkeellaan tekee. Kunhan ei myöskään nakkaa tumppeja kadulle.

Miten röökikurkkujen on vaikea ymmärtää, että talossa asuu muitakin ja on asioita, joille ei voi mitäön tehdä, kun yks savuttaa?

Mitä os jättäisin koiranpaskaa parvekkeelle aina kun poistun kotoa, ja röökäävä naapuri tulisi valittaa paskanhajusta mikä tulee koneellisen ilmastoinnin kautta hönen asuntoonsa?

Oletko kuitenkin sitä mieltä, että on täysin normaalia herättää naapurit klo 7 aamuisin?

Vierailija
313/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin sä valitat taloyhtiölle, tietenkin. Jos kyseessä ei ole savuton talo ja siinä on tuollainen rakenteellinen virhe, se virhe korjataan eikä valiteta sille asukkaalle, joka ei tee mitään kiellettyä. Yksinkertaista.

Vierailija
314/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan karaokevehkeet ja alan pitämään bileitä viikonloppuaamuisin klo 7. Aikuinen nainen mä oooooon…

Koska mä voin eikä naapureita tarvitse ottaa huomioon. Klo 7 on jo ihmisten aika herätä!

Söpöä uhittelua. Siinä missä tuollaiset blenderikeissit ovat rajatapauksia, nuo suunnittelemasi karaokebileet ovat jo sellainen että josko niistä useampi naapuri valittaa, joku soittaa poliisit paikalle, ja päätät niitä silti jatkaa niin tuostahan voi napsahtaa varoitus heti kerrasta.

Liikuttava ketju sikälikin, koska suurin osa keskusteluun osallistujista varmaankin asuu vuokralla. Siinä missä osakkaan kohdalla prosessi vaikea, pitkä ja vaatii todella vahvat juridiset perusteet, vuokralaisista pääsee eroon  yleensä kyllä aika nopeasti tarvittaessa. 

Vierailija
315/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et tee sitä sun sörsseliä illalla valmiiksi? Kaikille helpompaa ja kivempaa: sulla jääkaappikylmä sötkötys valmiina nautittavaksi ja kenenkään ei tarvitse herätä kukonlaulun aikaan johonkin pärinään ja rämistelyyn. Nou problem nou more.

En tee sitä illalla valmiiksi koska monet hedelmät menevät piloille. Omenakin tummuu mustaksi jos sitä pitää kuorittuna yön yli.

Ap

Tummuminen ei ole pilaantumista. Pistät jääkaappiin yöksi.

Näissä jutuissa pointti on se, että teit mielestäsi oikein tai et, sinä häiritset useaa naapuria, ja se on häätöperuste/asunnon haltuunottoperuste.

Joten mieti, haluatko elää sovussa ja asua kotonasi vai olla inhottu häirikkö, joka lentää pihalle blenderinsä kanssa.

En todellakaan usko, että blenderin käyttö eskaloituisi häätöön. Vaikka sitä käyttäisi keskellä yötä.

Kyllähän tuo enemmänkin vaikuttaa taloyhtiön ongelmalta kun on noin huonosti äänieristetty talo sillä.

Turha alkaa yksittäistä osakasta normaaleista elämisen äänistä syyttelemään kenenkään.

Vierailija
316/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, mikseivät ihmiset voi ottaa toisia huomioon, asumisessaankin ja sen tuottamissa äänissä. Itse en aiheuta kerrostaloasunnossani mitään suuria ääniä ennen klo 9 tai klo 21 jälkeen enkä lainkaan sunnuntaisin tai muina päivinä. Enkä siinä välissäkään huudata musiikkia täysillä tms. Hiljaisuus on nautinto, jonka voi myös lahjoittaa naapureille kaikkien yhteiseksi viihtyvyydeksi. Jos se edellyttää jostain varhaisaamusmoothien valmistuksesta pidättäytymistä, niin ei se ole suuri uhraus.

Tarkoitin "tai muina pyhä- ja juhlapäivinä". En siis ajoita esim. mitään remonttia jouluun tai pääsiäiseen tms.

Vierailija
317/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä voi tehdä valmiiksi illalla (ei pysy hyvänä), haloo ihmiset ja teidän "neuvot".

Kerropa, miksi minun smoothiet on vielä seuraavana päivänä hyviä? Teen kerralla 2-3 tötsää.

Hienoa sulle, mun ei ole.

Yleensä sen takia, koska niissä on banaania, chian sieminiä ja kaurahiutaleita.

Banaani tummuu, chia limaistuu ja kaura imee nestettä. Smoothie onkin jonkun sortin tuorepuuro, jossa tummia banaaniklimppejä ja chialimaa.

Ei kiitos.

Ootko sä osaamaton? Moni tekee smoothien muuten valmiiksi, mutta lisää tuorepuuroaineet jälkeenpäin.

Smoothie ja tuorepuuro on kaksi eri asiaa, vaikka miten ne haluaisi yhdistää samaan astiaan.

Banaani tummuu? Pelkkää banaaniako sä sinne laitat? c-vitamiinipitoiset hedelmät ja marjat estää tummumisen. Jos sä laitat ylipäänsä esim mustikkaa sekaan, et näe enää miltä se banaani näyttää siinä smoothiessa hetken päästä.

Taitaa olla vähän yksinkertaisia ihmisiä ne, jotka ei osaa kestävää smoothieta tehdä. Vinkki: estä tummuminen vaikka sitruunalla.

Vierailija
318/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen useaan kertaan tässä ok-taloasumiseni varrella miettinyt tosissani että muuttaisin takaisin kerrostaloon. Kiitos tästä ketjusta, ja sen hyvistä muistutuksista miksi minun kannattaa sietää ok-taloasumisen epämukavuuksia!!

Nyt on jo vuosien jälkeen niin tottunut siihen että voin käydä saunassa keskellä yötä, pestä pyykkiä ja porata/rempata mihin vuorokauden aikaan tahansa, sekä järjestää niin äänekkäitä ja pitkiä pippaloita kuin ikinä sielu sietää, että sitä jo pääsee unohtumaan ne syyt miksi aikoinaan tuli tähän muutettua.

Vierailija
319/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söpöä uhittelua. Siinä missä tuollaiset blenderikeissit ovat rajatapauksia, nuo suunnittelemasi karaokebileet ovat jo sellainen että josko niistä useampi naapuri valittaa, joku soittaa poliisit paikalle, ja päätät niitä silti jatkaa niin tuostahan voi napsahtaa varoitus heti kerrasta.

Liikuttava ketju sikälikin, koska suurin osa keskusteluun osallistujista varmaankin asuu vuokralla. Siinä missä osakkaan kohdalla prosessi vaikea, pitkä ja vaatii todella vahvat juridiset perusteet, vuokralaisista pääsee eroon  yleensä kyllä aika nopeasti tarvittaessa. 

Kyllä musiikki saa naapuriin kuulua hiljaisuuden sallimissa rajoissa.

Vierailija
320/2119 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä. Kerrostalossa on kohteliasta ottaa muutkin huomioon eikä ajatella vain sitä omaa napaa. En ymmärrä mikä pakko on tahallaan aiheuttaa häiritsevää melua aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Ja kyllä, blenderi on häiritsevää melua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi