Miksi hvetissä ennemmin sijoittaisin rahani kuin maksaisin asuntolainan mahdollisimman nopeasti pois?
Kuka takaa, että sijoitukset varmuudella tuottaa? Nehän ovat muutoinkin suhdanneherkkiä. Entä jos jää esim työttömäksi ja ei löydäkään sitten heti uusia töitä? Kyllä siinä vaiheessa ketuttaisi, jos olisi aiempina vuosina ollut mahdollisuus maksaa asunto velattomaksi ja sitten joutuisi olemaan työttömänä asuntovelallisena. Se asuntolaina nyt on varma asia, että se sinua seuraa, oli tilanne taloudessa mikä hyvänsä.
Kommentit (220)
Kyllä itse mieluummin laitan ylimääräisen normaalille säästötilille ja sijoituksiin kuin lainanlyhennyksiin. Sitten jos työttömyys iskee, teen lainanlyhennykset säästötililtä ja lopulta sijoituksista jos niin huonosti käy etten löydä uutta työtä. Eipähän tarvitse miettiä, millä elän työttömänä. Jos laittaisin kaikki ylimääräiset rahat lainanlyhennyksiin, ei minulla olisi yhtään ylimääräistä muihin perusasioihin työttömyyden sattuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottakaa vaan ku korot tulevat nousemaan monta prosenttia kun ei ole kiire maksaa asuntolainaa pois. Sitä enemmän velkaa teillä on sitä kalliimmaksi tulee ku korot nousee.
Ei tule. Pääsen milloin tahansa lainastani eroon alle viikon jos haluan.
Miten? Onko sulla niin hyvät puskurit vai myisitkö sijoituksesi?
Vierailija kirjoitti:
Maksoin oman lainani pois, nyt nettoa tilille joka kuukaudessa 3000e. Sillä on kiva käydä hotelleissa, rafloissa jne huoletta ja ostaa uusia autoja, huonekaluja mitä vain.
Nuo sijoittajat laittaa rahaa sillä perusteella, että kun ovat eturauhasvaivaisia kuuskymppisiä voivat sitten käyttää säästönsä sairaskuluihin ja vanhainkotimaksuihin.
Mielenkiintoinen näkökulma. Minulle sijoittaminen ja paisuva osakesalkku tuo mielenrauhaa ja tyytyväisyyttä joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottakaa vaan ku korot tulevat nousemaan monta prosenttia kun ei ole kiire maksaa asuntolainaa pois. Sitä enemmän velkaa teillä on sitä kalliimmaksi tulee ku korot nousee.
Hyvät sinulle jos sinulla on tuo tilanne. Monella ei kun luulevat että korot on ikuisesti nollassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa toimitaan noin ja hyvin menee. Siellä ollaan paljon varakkaampia kuin Suomessa.
Nyt stop sinä lopetat tuon jauhamisen. Ruotsissa maksetaan lainat takaisin ihan samanlailla kuin Suomessa. Laina-aika keskimäärin on 20-35 vuotta. Omaa rahaa täytyy olla 15-20% kaikissa asunnon ostoaikeissa eli myös siinä ensiasunnossa. Älä jaksa levittää väärää tietoa tai tietoa, joka oli oikein silloin 20 vuotta sitten. Lainan maksu ja korot perustuvat prosentti-muotoon vuodessa, mutta laina-ajat eivät ole älyttömän pitkiä ja maksat jokaisen lainatun sentin takaisin.
Se on kyllä totta, että ruotsalaiset osaavat sijoittamisen ja talousasiat paremmin kuin suomalaiset. Täällä on normaalia sijoittaa varallisuuttaan ja yksi eläkemuoto on sijoitus.
Ai.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ionmittler/ruotsissa-asuntolainoja-ei-…
Yksi indikaattori varakkuudelle on se, että Ruotsissa myydään asukaslukuun nähden enemmän Porscheja kuin missään muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten? Onko sulla niin hyvät puskurit vai myisitkö sijoituksesi?
Jos sijoitusten tuotot alittaa lainan kulut niin totta kai myisin sijoitukseni. Sijoitusteni arvo on reilusti enemmän kuin velkojen määrä. Sijoitan kuukausittain saman verran kuin menee lainan maksuihin kuukaudessa. Tämä on oma "korkosuojaukseni". Jos korot lähtevät nousuun, ensin pienennän kuukausittain sijoitettavaa summaa. Näin kassavirtani on vakio kuukaudesta toiseen. Jos taas sijoitettava summa painuu nollaan niin voin myydä sijoitukseni ja maksaa lainan pois.
halvin korkosuojaus tulee kun lasket paljonko maksat kuukaudessa lainastasi jos korot ovat 8%. Tästä summasta vähennät nykyisen lainanhoitokulun ja sijoitat loput. Näin sinun kuukausittaiset menosi vastaa 8% lainakoron menoja, osa menee vain omaksi omaisuudeksesi tuottamaan sinulle. 10 vuodessa saat merkittävän sijoitusomaisuuden jos korot eivät nouse. Jos taas nousee, voit vastaavasti pienentää sijoituksiin menevää summaa oman kassavirtasi pysyessä ennallaan. Jos saat palkankorotuksia tms, laitat puolet tästä lisää sijoituksiin ja toisen puolen voit käyttää elintasoinflaatioon...
Täälläkin moni hokee, että ei se ole kuin antaa mennä vaan. Oma tilanteeni on, että olen yli nelikymppinen ja teen työtä, joka on Suomessa harvinaista. Varmaan edes samasta kaupungista ei löydy vastaavaa tuotantoa. Kuukausipalkka on varsin paska, viime tilissä taisi jäädä käteen jotain 1650 euroa nettona. Asuntolainaa on jotain 32 000 euroa.
Minun vain on hyvin vaikea nähdä, että miksi tässä tilanteessa vetäisin asuntolainan maksamisen minimiin ja rupeaisiin sijoittamaan. Mitä teen, jos olen olen työtön esim kuuden vuoden päästä? Ikää sitten lähes 50 vuotta ja joku esim 15 000 euron asuntolaina ahdistaisi hemmetisti. Lisäksi olisi varaa sijoittaa kuussa niin vähän, ettei muutamassa vuodessa mitään saisi aikaan. Silti on tyyppejä, jotka vain hokevat minulle, että sijoita, sijoita, sijoita... Pitävät suunnilleen typeränä idioottina, kun kyseenalaistan asian.
AP
Minä olen sijoittanut toimeentulotuesta satasen kuussa jo 10 vuoden ajan. Nyt minulle on kertynyt merkittävä omaisuus. Ollut tosi helppoa ja kaikki tähän pystyy.
Itselleni sijoittamisessa on enemmänkin kyse vain rahan laittamisesta säästöön, mahdollinen tuotto on vain lisäplussaa. Jos jään työttömäksi tai tulee jokin isompi rahanmeno, voin ottaa niitä rahoja käyttöön. Jos laitan kaikki rahat asuntolainan lyhentämiseen ja jään työttömäksi ennenkuin asuntolaina on kokonaan maksettu, niin joudun maksamaan asumismenot ilman mitään puskurirahaa ja ainoa keino saada ne aiemmat rahat käyttöön on myydä asunto. Toki tuokin on vaihtoehto, ei siinä mitään, mutta itselleni tuo enemmän turvallisuuden tunnetta tieto siitä, että minulla on helposti saatavilla lisärahaa, jos kuukausittainen rahantulo muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sijoittanut toimeentulotuesta satasen kuussa jo 10 vuoden ajan. Nyt minulle on kertynyt merkittävä omaisuus. Ollut tosi helppoa ja kaikki tähän pystyy.
En usko että kaikki tuohon pystyy. Sulla pitää olla tilit tyhjinä ennen ku saat toimeentulotukea. Sijoistus on varallisuutta.
Jotta sijoittamista voi tehdä tinkimättä radikaalisti muusta elämästä, niin töistä saatavan kuukausittaisen bruttotulon on oltava vähintään 3000 euroa. Mieluusti selvästi enemmänkin. Ei sijoittaminen todellakaan ole jokaisen palkansaajan ulottuvissa, vaikka sen autuutta usein täälläkin hoetaan.
Asuntolainan korko itselläni tällä hetkellä 0 %, varovaisenkin rahaston korkotuotto, kulujen jälkeen 4,4 %. Itse säästän indeksirahastoihin, joissa viimeisen vuoden tuotto tällä hetkellä 25 %. Mielummin sijoitan. Aina pitää asua jossain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa toimitaan noin ja hyvin menee. Siellä ollaan paljon varakkaampia kuin Suomessa.
Nyt stop sinä lopetat tuon jauhamisen. Ruotsissa maksetaan lainat takaisin ihan samanlailla kuin Suomessa. Laina-aika keskimäärin on 20-35 vuotta. Omaa rahaa täytyy olla 15-20% kaikissa asunnon ostoaikeissa eli myös siinä ensiasunnossa. Älä jaksa levittää väärää tietoa tai tietoa, joka oli oikein silloin 20 vuotta sitten. Lainan maksu ja korot perustuvat prosentti-muotoon vuodessa, mutta laina-ajat eivät ole älyttömän pitkiä ja maksat jokaisen lainatun sentin takaisin.
Se on kyllä totta, että ruotsalaiset osaavat sijoittamisen ja talousasiat paremmin kuin suomalaiset. Täällä on normaalia sijoittaa varallisuuttaan ja yksi eläkemuoto on sijoitus.
Ai.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ionmittler/ruotsissa-asuntolainoja-ei-…
Yksi indikaattori varakkuudelle on se, että Ruotsissa myydään asukaslukuun nähden enemmän Porscheja kuin missään muualla.
Hur mycket måste du amortera?
Din amortering beräknas utifrån hur mycket du lånar i förhållande till vad bostaden är värd och din inkomst.
Bolån över 70 procent av bostadens värde ska amorteras med minst 2 procent av det totala lånebeloppet per år.
Bolån över 50 procent upp till 70 procent av bostadens värde ska amorteras med minst 1 procent av det totala lånebeloppet per år.
Om du lånar mer än 4,5 gånger din årsinkomst före skatt ska du även amortera 1 procent av det totala lånebeloppet per år. Är ni flera som ansöker om bolån så är det er sammanlagda årsinkomst före skatt som gäller.
Om ditt bolån är 50 procent eller under av bostadens värde och du lånar mindre än 4,5 gånger din årsinkomst före skatt, är det inget krav på amortering.
Längre ner på denna sidan har vi samlat några räkneexempel på hur amorteringen skulle kunna se ut.
Lähde: swedbank.se
Ei tainnut lainaamasi henkilökään tietää, kuinka Ruotsissa asuntolainan maksut menevät. Tekstistä saa vaikutelman, et henkilö asuu Ruotsissa ja oikeasti olisi perillä. Kaivoin ruotsalaisen pankin sivuila lainan takaisinmaksun peruskuviot... Olette molemmat osittain oikeassa, mutta alle 50% asuntolainan määrästä ja jos lainamäärä on alle 4,5 kertaa bruttovuositulot niin lainaa ei tarvitse maksaa takaisin. Muutoin maksetaan prosentteina lainaa takaisin. Systeemi on haastavampi kuin Suomessa. Vähimmäislainanmaksuaika on 10 vuotta. Pisimmästä ajasta ei ainakaan Swedbank maininnut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin moni hokee, että ei se ole kuin antaa mennä vaan. Oma tilanteeni on, että olen yli nelikymppinen ja teen työtä, joka on Suomessa harvinaista. Varmaan edes samasta kaupungista ei löydy vastaavaa tuotantoa. Kuukausipalkka on varsin paska, viime tilissä taisi jäädä käteen jotain 1650 euroa nettona. Asuntolainaa on jotain 32 000 euroa.
Minun vain on hyvin vaikea nähdä, että miksi tässä tilanteessa vetäisin asuntolainan maksamisen minimiin ja rupeaisiin sijoittamaan. Mitä teen, jos olen olen työtön esim kuuden vuoden päästä? Ikää sitten lähes 50 vuotta ja joku esim 15 000 euron asuntolaina ahdistaisi hemmetisti. Lisäksi olisi varaa sijoittaa kuussa niin vähän, ettei muutamassa vuodessa mitään saisi aikaan. Silti on tyyppejä, jotka vain hokevat minulle, että sijoita, sijoita, sijoita... Pitävät suunnilleen typeränä idioottina, kun kyseenalaistan asian.
AP
Mäkin oon harvinaisella alalla, nettopalkka 2200e,asuntolainaa 15 000 ja opintolainaa 5000e. Lainoja lyhennän 200e/kk. Noin 600e jää irtonaista rahaa kuussa, siitä 200e indeksirahastoihin, 200e osakeostoja varten jemmaan ja loput säästötilille puskuriksi. Ja oon siis tosi varovainen sijoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Jotta sijoittamista voi tehdä tinkimättä radikaalisti muusta elämästä, niin töistä saatavan kuukausittaisen bruttotulon on oltava vähintään 3000 euroa. Mieluusti selvästi enemmänkin. Ei sijoittaminen todellakaan ole jokaisen palkansaajan ulottuvissa, vaikka sen autuutta usein täälläkin hoetaan.
Mä en kyllä tingi, vaikka brutto alle 3000e ja netto 2200e. Mulla vaan ei kulu rahaa mitenkään paljon, tosi paljon kyllä ihmettelen aina muiden samatuloisten kulutusta ja valitusta rahan puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Mäkin oon harvinaisella alalla, nettopalkka 2200e,asuntolainaa 15 000 ja opintolainaa 5000e. Lainoja lyhennän 200e/kk. Noin 600e jää irtonaista rahaa kuussa, siitä 200e indeksirahastoihin, 200e osakeostoja varten jemmaan ja loput säästötilille puskuriksi. Ja oon siis tosi varovainen sijoittaja.
Totesit, että sinulla jää irtonaista rahaa 600€/kk, jotka sijoitat. Tulosi ovatkin kuukaudessa juuri tuon noin 600 euroa enemmän kuin minulla. Minulla ei olisi moiseen realismia. Silti minulle tietyt tyypit aina hokee vaan, että sijoita ja sijoita. Itse tienaavat jotain 3500-6000 euroa kuukaudessa bruttona, niin helppo heidän on hokea. Jää sijoitusten jälkeenkin enemmän rahaa käyttöön kuin minulla jää ilman sijoituksia.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että kaikki tuohon pystyy. Sulla pitää olla tilit tyhjinä ennen ku saat toimeentulotukea. Sijoistus on varallisuutta.
Noin se menee, jos varallisuutta on silloin, kun alkaa saada toimeentulotukea. Meillä kyllä ei rokotettu niitä, jotka minimitoimeentulolla pystyivät itse säästämään. - entinen etuuskäsittelijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Totesit, että sinulla jää irtonaista rahaa 600€/kk, jotka sijoitat. Tulosi ovatkin kuukaudessa juuri tuon noin 600 euroa enemmän kuin minulla. Minulla ei olisi moiseen realismia. Silti minulle tietyt tyypit aina hokee vaan, että sijoita ja sijoita. Itse tienaavat jotain 3500-6000 euroa kuukaudessa bruttona, niin helppo heidän on hokea. Jää sijoitusten jälkeenkin enemmän rahaa käyttöön kuin minulla jää ilman sijoituksia.
AP
On mullakin ollut tulot joskus pienemmät kuin sulla. Aloitin sijoittamisen opiskelijana 15e/kk meni indeksirahastoon.