Ärsyttääkö seksistiset mainokset?
Kun mainoksissa esiintyy usein sellaisia ihmisiä joiden ajatellaan tuotetta ostavan. Esim vaippamoinoiksissa ja paperipyyhe tms. siivous mainoksissa on usein lähinnä vain naisia.
Joskus kuulin radiossa mainoksen jossa yritettiin saamaan ihmisiä luovuttamaan verta ja siinä naiset jutteli että "voi kun kiva saan vähän taukoa Nico-Petterin vahtimisesta ja ruuanlaitosta" tms. Ihan kuin se olisi nimenomaan naisten hommaa.
Toinen mainos oli joku ehkäisytuote ja nainen ajatteli ääneen että "voi kun pitää muistaa varata aika kampaajalle ja mennä yooga tunnille, niin ei aina voi muistaa ottamaan e-pilleriä". Ajatus oli että voi naisella on niin paljon tekemistä, mutta kaikki ne lueteltut jutut oli jotain ihan hömppää.
Ei ole naisten sorto vielä ohi.
Kommentit (11)
Automessujen autojen vierellä kekkuloivat vähäpukeiset "konsulentit" saavat vereni kiehumaan. Voisko enää kliseemäisesti naista esineellistää??!
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 07:42"]
Automessujen autojen vierellä kekkuloivat vähäpukeiset "konsulentit" saavat vereni kiehumaan. Voisko enää kliseemäisesti naista esineellistää??!
[/quote]
Voi kun saisi sinnekin lihavia, keski-ikäisiä miehiä, nämähän niitä autoja ostavatkin.
Vai pitäisikö siellä olla kaltaisiasi siiderivalaita?
Eniten minua raivostuttaa tyhjästä valittavat "feministi" hihhulit joita häiritsee kaikki mitä kukaan voi ikinä tehdä.
Se on vain mainonnan kohdennusta oletettuun tai tilastoituun kohderyhmään. Näiden naisten 'juttujen' pitää myös olla sellaisia mahdollisimman kevyitä, että on samaistuttavissa useimpiin. Älä ota turhan vakavasti, ärsytä vain itseäsi, muttet saa mitään muuttumaan.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 08:09"]
Eniten minua raivostuttaa tyhjästä valittavat "feministi" hihhulit joita häiritsee kaikki mitä kukaan voi ikinä tehdä.
[/quote]
Ei toki ärsytä. Monikin mainos on todella hyvin tehty ja osaan arvostaa niitä. Mutta sellaista kivikautista "naisten hommaa" ajattelua en sulata.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 08:22"]
Se on vain mainonnan kohdennusta oletettuun tai tilastoituun kohderyhmään. Näiden naisten 'juttujen' pitää myös olla sellaisia mahdollisimman kevyitä, että on samaistuttavissa useimpiin. Älä ota turhan vakavasti, ärsytä vain itseäsi, muttet saa mitään muuttumaan.
[/quote]
No aikakin omalta kohdaltani olen ottanut asiakseni tehdä niitä perinteisesti "miesten juttuja" mm. ammatin ja kotihommien puolesta. Uskon että aikanaan asiat muuttuu.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 08:22"]
[/quote]
Jos on passiivinen asenne ja ajattelee ettei asioita saa kuitenkaan saa muutettua niin tuskin mitään saa aikaiseksi. Ei se silti tarkoita että pitkään jatkunut tapa olisi hyvä tai oikea tai että sitä pitäisi vaan sokeasti jatkaa. Tästä löytyy monia hyviä esimerkkejä puolen vuosisadan takaa.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 08:26"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 08:22"]
[/quote]
No aikakin omalta kohdaltani olen ottanut asiakseni tehdä niitä perinteisesti "miesten juttuja" mm. ammatin ja kotihommien puolesta. Uskon että aikanaan asiat muuttuu.
[/quote] Tosiaan tilastollisesti ei ole kannattavaa kohdentaa mainosta vaikka 15%, valitettavasti. Kyllä musta ois hienoa, jos vaikka vaippamainoksessa olisi vain mies lapsen kanssa (vaikka AVlta se näyttelijä saisikin pedarituomion) tai jossain miehille kohdistettetussa mainoksessa naiset olsivatkin keski-ikäisiä ja sään mukaan puettuja. Karkkimainoksessa olisi pyöreä ihminen joka hounaa kourallisen karkkia eikä venytä yhtä hitaasti hampaissa ennen kun lutkuttaa sitä viisi minuuttia. Sit sanoo jotain tyyliin, "karkki x, ei nyt mikään paratiisin eksoottinen seksuaalinen elämys, mutta aika nam".
Kertaakaan en oo nähnyt vielä äijää pyykinpesumainoksessa, ruokaa ne kyllä osaa jo laittaa. Kerran oon nähnyt yhden imuri kourassa. Ei kai siinä muuten, mutta näillä pönkitetään tyypillisiä roolimalleja. Tiettävästi miehetkin pesevät pyykkiä, kai?
Enemmän mua häiritsee ne oikeasti epärealistiset huorahtavat lortot jotka keikaroivat mainoksista teinien ajatusmaailmaan.