Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalainen juhlii aina väärin?

Vierailija
07.12.2014 |

Itsenäisyyspäivä nyt esimerkiksi. Joka vuosi saa lukea, kuinka suomalaisilla on omituinen tapa juhlia itsenäisyyttä hartaasti katsomalla kaksituntista kättelyä, ja kun ulkomaillakin ihmetellään ja sitäsuntätä. Mitä väliä sillä on, mitä kukaan muu ajattelee, kunhan kansa itse tykkää? Ei osata muka iloita itsenäisyydestä, kun ei juhlita karnevaalitunnelmissa kaduilla. Ja annas olla, sitten kun tavallinen suomalainen tosiaan lähtee turuille ja toreille karkeloimaan, kuten vaikka jääkiekon maailmanmestaruutta juhimaan, niin jumalauta sekin on väärin.

Onko kukaan muu ihmetellyt samaa?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/4 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huvitti iltapäivälehden artikkeli, jossa päiviteltiin suomalaisten kotona pysymistä ja ihasteltiin ulkomaalaisten osaamista. Onhan se olevinaan niin kumma, että suomalaiset eivät keräänny omilleen ja toisten takapihoille grillaamaan joulukuun alun nollakelissä, pidä piknikkejä eivätkä sambaa kaduilla tuhatpäisissä laumoissa. Eikä meillä osata edes lennättää leijoja talojen katoilta käsin, pitää bändikonsertteja lumisateessa ympäri kaupunkeja eikä edes kiipeillä pitkin öljyllä liukastettuja palmunrunkoja palkintoja hakemaan.

Minä olen puuhaillut omiani kuten aina itsenäisyyspäivänä enkä ole taaskaan nähnyt yhtään mekkoa enkä kuullut yhtään juorua. Katsoin kyllä Tuntemattoman televisiosta isovanhempieni muistoa kunnioittaen ja sytytin ikkunalle kynttilät jääkärien turvatalon merkiksi. Minä juhlin hiljaisesti - en sen vuoksi, että ulkomaalaiset pääsisivät ihastelemaan, kuinka samanlaisia täällä ollaan kuin heilläkin, enkä sen vuoksi, että jotakuta suomalaista taas hävettää puolestani olla suomalainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin muka "kansa tykkää"? En minä ainakaan tykkää tuosta kättelyn katsomisesta. En siis katso. Sitä en tiedä ihmetelläänkö ulkomailla eikä kiinnostakaan. Ihan mielelläni osallistuisin itsenäisyyspäivän juhlintaan , mutta kun ei ole mitään juhlintaa, mihin osallistua. Toisaalta se, että joku joukkue sattuu voittamaan jonkin urheilukilpailun ei minusta ole edes millään lailla juhlimisen arvoinen asia.

Oikeastaan voisikin kääntää nuo juhlinnat päinvastoin: itsenäisyys on iloinen asia, jota voisi iloisesti juhlia. Jääkiekkoilijoita sitten voisivat vaikka käydä kättelemässä ne, joiden mielestä jollain maailmanmestaruudella on merkitystä. Vaikka minua ei urheilu kiinnostakaan, ymmärrän kyllä, että sen luokan onnistumisesta voisi onnitella.

Vierailija
4/4 |
07.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 19:51"]

Miten niin muka "kansa tykkää"? En minä ainakaan tykkää tuosta kättelyn katsomisesta. En siis katso. Sitä en tiedä ihmetelläänkö ulkomailla eikä kiinnostakaan. Ihan mielelläni osallistuisin itsenäisyyspäivän juhlintaan , mutta kun ei ole mitään juhlintaa, mihin osallistua. Toisaalta se, että joku joukkue sattuu voittamaan jonkin urheilukilpailun ei minusta ole edes millään lailla juhlimisen arvoinen asia.

Oikeastaan voisikin kääntää nuo juhlinnat päinvastoin: itsenäisyys on iloinen asia, jota voisi iloisesti juhlia. Jääkiekkoilijoita sitten voisivat vaikka käydä kättelemässä ne, joiden mielestä jollain maailmanmestaruudella on merkitystä. Vaikka minua ei urheilu kiinnostakaan, ymmärrän kyllä, että sen luokan onnistumisesta voisi onnitella.

[/quote]

Siten niin kansa tykkää, että lähetys keräsi eilen parhaimmillaan 2,4 miljoonaa katsojaa. Jokainen juhlikoon niin kuin itse haluaa tai olkoon juhlimatta. Pointtini oli se, että teki suomalainen miten tahansa, niin se on aina jotenkin väärin tai junttia, kun ei ulkomaillakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi