Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako lukioon mennä pelkkien luonnontieteiden perässä?

Vierailija
26.12.2014 |

Olen siis ysillä ja yhteishaku on pelottavan pian. 

Tykkään eniten luonnontieteistä sekä matikasta ja niitä kiinnostaisi lukea siellä, MUTTA pelkään että en jaksa sitä kaikkea muuta mitä lukiossa tulee. 

Olisiko parempi mennä esim. amikseen rakennusalalle ja jatkaa siitä insinööriksi, vai onko lukio miten raskas? Koska jos joku juttu ei motivoi mua niin mä yleensä suoriudun tosi tosi kehnosti. Pelkään että kirjoitan heikot paperit. Olisko parempi mennä amikseen ja pitää luonnontieteetkin siellä sivulla harrastuksena ja preppinä kolmannen asteen pääsykokeisiin? Vai onko lukio parempi valinta heikkojen paperien uhallakin? Kaksoistutkinto? :/ 

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin aikoinaan lukioon pelkkien kielten perässä. Kyllä ne muutkin aineet jaksoi paahtaa läpi.

Vierailija
42/55 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:34"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:33"]Kaksoistutkinto! Luet vain niitä aineita jotka kirjoitat eli poimit sieltä matikan, fysiikan ja kemian ja sitten tietty vähän joudut pakollista äikkää ja enkkua :( [/quote] Kaksoistutkinto ei taida olla pitkällä matikalla mahdollinen vai oonko väärässä?

[/quote]

Kyllä on, tai riippuu koulusta. Eri kouluilla eri tarjonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat diplomi-insinööriksi (tai pidemmälle) yliopistosta niin sitten lukioon ehdottomasti. Jos puolestaan insinööriksi AMK:sta niin lukio ja ammattiopisto ovat kutakuinkin yhtä hyviä.

terv. DI, joka tekee väitöskirjaa

Vierailija
44/55 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioon ehdottomasti. Luonnontieteissä ja pitkässä matikassa on niin paljon kursseja (yhteensä 31 + mahdolliset kertauskurssit ja lukiokohtaiset soveltavat) , että paljon muuta ei tarvitse sitten opiskellakaan (paitsi tietenkin pakolliset) :D Kirjoituksissakaan ei tarvitse matikan ja noiden luonnontieteiden lisäksi sitten kirjoittaa kuin äikkä ja A-kieli tai toinen kotimainen.

Vierailija
45/55 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio antaa selvästi paremman pohjan matematiikkaan ja fysiikkaan kuin ammattikoulu. Suosittelen ehdottomasti lukiota, jos aiot insinööriksi. Ja jos tarkoituksenasi on jatkaa opintoja teknillisessä yliopistossa, niin tarvitset myös hyvää englannin kielen taitoa, sillä suuri osa oppimateriaalista on englanniksi. Siihenkin lukio antaa paljon paremmat eväät.

Olisiko sinulla mahdollisuus valita matematiikkalukio? Siellä voisit jättää muutaman (muistaakseni 8) pakollista kurssia muista aineista pois ja ottaa tilalle ylimääräisiä matematiikan ja luonnontieteiden kursseja?

Toinen DI

Vierailija
46/55 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattilukio on lähes aina paras vaihtoehto. paskoilla tai oikeastaan edes keskinkertaisilla lukion papereilla et tee mitään.

ammattilukioista riippuen saattaa olla kurssivalikoima hieman rajatumpi tai sitten ei. teillä varmaan käy niitä esittelijöitä eri kouluista?

Vierailija
47/55 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olet varma että haluat insinööriksi niin ota amis. Jos et niin ota lukio.

Vierailija
48/55 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lukioon ja valitse kaikki luonnontieteet, pakolliset nyt on paskaa mutta kyllä ne sietää :) 

Lukiossa luonnontieteissä mennään paljon syvemmälle, se on tosi mielenkiintoista. Itsekin mietin samoja kysymyksiä, ja nyt olen lukion toisella, tässäkin jaksossa kaksi kurssia matikkaa, yksi fysiikkaa ja yksi kemiaa <3 kannattaa oikeasti. Mä en edes välttämättä ole hakeutumassa luonnontiede- tai tekniikan alalle mutta nää kurssit on niin mielenkiintoisia ja yleissivistäviä että suosittelen jo vaikka sitten sen takia :) 

Vierailija
49/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioon ehdottomasti :)

t: nais-DI

Vierailija
50/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikkalukio olisi paras. Amiksessa ei juuri luonnontieteitä ole ja taso on matalampi kuin lukiossa. Kiinnostuksenkohteesi menevät siellä hukkaan.

Vierailija
51/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tekisin kaksoistutkinnon jos ja kun haluat insinööriksi. 

Amiksesta saat tuntumaa käytännön hommiin, kun taas lukiossa opit elintärkeän matikan ja fysiikan + nehän sua kiinnosti. 

Vältyt lisäksi paljolta humanistipuolen opiskelulta.

Vierailija
52/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksoistutkinnossa käydään vain minimimäärä lukion aineita, eli hyödyllisempää on melkein opiskella lukion kursseja itsekseen esim. etälukiossa, jos amikseen välttämättä haluaa.

Vierailija
53/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 13:02"]

Amiksesta saat tuntumaa käytännön hommiin, kun taas lukiossa opit elintärkeän matikan ja fysiikan + nehän sua kiinnosti. 

[/quote]

Ja miksi humanistipuolen opiskelulta pitäisi välttyä? 

APllekin tekee varmasti ihan hyvää oppia hieman omasta kulttuuristaan, historiasta ja taiteesta.

Minä ainakaan en arvosta ihmisiä jotka eivät tiedä niistä mitään / halveksivat niitä kaikessa luonnontiede-hehkutuksessaan.

Vierailija
54/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
55/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 13:07"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 13:02"]

[/quote]

Ja miksi humanistipuolen opiskelulta pitäisi välttyä? 

APllekin tekee varmasti ihan hyvää oppia hieman omasta kulttuuristaan, historiasta ja taiteesta.

Minä ainakaan en arvosta ihmisiä jotka eivät tiedä niistä mitään / halveksivat niitä kaikessa luonnontiede-hehkutuksessaan.

[/quote]

Minustakin on hyvä hankkia laaja yleissivistys lukiosta, vaikkei kaikki aineet niitä omia lempiaineita olekaan. Monet muutkin aineet kehittävät ajattelu- ja ongelmanratkaisukykyä kuin vain matemaattiset aineet. Aivojen on hyvä saada monipuolista harjoitusta ja elämän inhimillisen puolen opiskelu on myös aina rikastuttavaa, vaikkei työnään suuntautuisi humanistiselle puolelle.

t: nais-DI

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän