Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako lukioon mennä pelkkien luonnontieteiden perässä?

Vierailija
26.12.2014 |

Olen siis ysillä ja yhteishaku on pelottavan pian. 

Tykkään eniten luonnontieteistä sekä matikasta ja niitä kiinnostaisi lukea siellä, MUTTA pelkään että en jaksa sitä kaikkea muuta mitä lukiossa tulee. 

Olisiko parempi mennä esim. amikseen rakennusalalle ja jatkaa siitä insinööriksi, vai onko lukio miten raskas? Koska jos joku juttu ei motivoi mua niin mä yleensä suoriudun tosi tosi kehnosti. Pelkään että kirjoitan heikot paperit. Olisko parempi mennä amikseen ja pitää luonnontieteetkin siellä sivulla harrastuksena ja preppinä kolmannen asteen pääsykokeisiin? Vai onko lukio parempi valinta heikkojen paperien uhallakin? Kaksoistutkinto? :/ 

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 09:27"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 22:45"]

Ehdottomasti lukioon! Matemaattisesti lahjakas vain turhautuu amiksessa.. Itse kävin lukiossa hyvin vain kirjoittamani aineet eli p.matikka, kemia, fysiikka, biologia, äidinkieli ja englanti. Muut pakolliset meni sitten vasemmalla kädellä, ei niillä numeroilla oikeasti ole väliä kun vain niitä kirjoitusten arvosanoja katsotaan lukion jälkeen! Ja noista luonnontieteistä saat kursseja jo 15+5+5+9 eli yht 34 joka on jo puolet lukiosta. Tv. Lääkisopiskelija

[/quote]

Olenko nyt ihan väärässä mutta minusta AMKt katsoo lukion päättötodistusta eikä vain YO-todistusta, ainakin jotkut niistä? Tosin insinööriksi taitaa vielä olla pääsykokeet erikseen. Riippuu alasta ja koulusta.

[/quote]

Kyllä, AMKt katsoo tietyille aloille myös lukion päättötodistusta.

Vierailija
22/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:11"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 09:27"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 22:45"]

Ehdottomasti lukioon! Matemaattisesti lahjakas vain turhautuu amiksessa.. Itse kävin lukiossa hyvin vain kirjoittamani aineet eli p.matikka, kemia, fysiikka, biologia, äidinkieli ja englanti. Muut pakolliset meni sitten vasemmalla kädellä, ei niillä numeroilla oikeasti ole väliä kun vain niitä kirjoitusten arvosanoja katsotaan lukion jälkeen! Ja noista luonnontieteistä saat kursseja jo 15+5+5+9 eli yht 34 joka on jo puolet lukiosta. Tv. Lääkisopiskelija

[/quote]

Olenko nyt ihan väärässä mutta minusta AMKt katsoo lukion päättötodistusta eikä vain YO-todistusta, ainakin jotkut niistä? Tosin insinööriksi taitaa vielä olla pääsykokeet erikseen. Riippuu alasta ja koulusta.

[/quote]

Kyllä, AMKt katsoo tietyille aloille myös lukion päättötodistusta.

[/quote]

Mutta jos AP kirjoittaa L:n tai edes M:n paperit luonnontieteistä hän pääsee kyllä insinööriksi vaikka päättötodistus olisi heikompikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulun matikan kurssit eivät mene yläasteen oppimäärää pitemmälle. Oikeasti ihan palikkajuttuja luetaan. Eli jis haluat oikeasti oppia luonnontieteitä, niin lukioon.

Vierailija
24/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:23"]

Olen siis ysillä ja yhteishaku on pelottavan pian. 

Tykkään eniten luonnontieteistä sekä matikasta ja niitä kiinnostaisi lukea siellä, MUTTA pelkään että en jaksa sitä kaikkea muuta mitä lukiossa tulee. 

Olisiko parempi mennä esim. amikseen rakennusalalle ja jatkaa siitä insinööriksi, vai onko lukio miten raskas? Koska jos joku juttu ei motivoi mua niin mä yleensä suoriudun tosi tosi kehnosti. Pelkään että kirjoitan heikot paperit. Olisko parempi mennä amikseen ja pitää luonnontieteetkin siellä sivulla harrastuksena ja preppinä kolmannen asteen pääsykokeisiin? Vai onko lukio parempi valinta heikkojen paperien uhallakin? Kaksoistutkinto? :/ 

[/quote]

Lukioonhan nimenomaan kannattaa mennä jokun aineyhdistelmän perässä ja ottaa sitten muista aineista vain pakolliset kurssit. Tämä tietysti sillä oletuksella, että tähtää johonkin, mihin ko aineista on hyötyä. Kaikista huonoin tapa käydä lukio on ottaa kursseja ja aineita sieltä täältä.

Vierailija
25/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 13:07"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 13:02"]

Minä tekisin kaksoistutkinnon jos ja kun haluat insinööriksi. 

Amiksesta saat tuntumaa käytännön hommiin, kun taas lukiossa opit elintärkeän matikan ja fysiikan + nehän sua kiinnosti. 

Vältyt lisäksi paljolta humanistipuolen opiskelulta.

[/quote]

Ja miksi humanistipuolen opiskelulta pitäisi välttyä? 

APllekin tekee varmasti ihan hyvää oppia hieman omasta kulttuuristaan, historiasta ja taiteesta.

Minä ainakaan en arvosta ihmisiä jotka eivät tiedä niistä mitään / halveksivat niitä kaikessa luonnontiede-hehkutuksessaan.

[/quote]

Noh, se nyt vaan ei tuntunut kiinnostavan APta kun kerran miettii amistakin siltä välttyäkseen.

Vierailija
26/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnontieteistä kiinnostuneet saavat helposti kasaan lukion oppimäärän, kun syventävät ja soveltavat kurssit saa helposti täyteen kemialla, fysiikalla, biologialla ja pitkällä matematiikalla. Paljon haasteellisempaa tapauksia tässä mielessä ovat ne opiskelijat, jotka tulevat lukioon vain siksi, että eivät muuta keksineet. Mikään ei erityisemmin kiinnosta: ei haluta lukea matemaattisia aineita, ei ylimääräisiä kieliä, ei humanistis-yhteiskunnallisia aineita. Siinä sitten keräillään täytekursseja sieltä täältä ja selvitetään lukio rimaa hipoen...

Vierailija
27/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:33"]tietty vähän joudut pakollista äikkää ja enkkua :(

[/quote]

Tuolla asenteella (=äikkä ja enkku on ikävää, nyyh) tuleekin just sitten sellaisia insinöörejä, joita maailma ei enempää kaipaa.

Vierailija
28/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hyvin kirjoittaa reaaliaineista vain luonnontieteitä. Ne huonot historian numerot ei haittaa päästötodistuksessa mitään. Ruotsi ja englanti on toki rämmittävä läpi mutta niitä on myös amiksessa..

Vierailija
29/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin varhain omet vetämässä itsellesi rajoja siitä, mikä on sinun juttusi ja mikä ei. Suosittelen kovasti lukiota. Perspektiivi laajenee ja yleissivistys kasvaa. Pidä mieli avoimena myös muille aineille - kaikki liittyy kaikkeen.

Vierailija
30/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö kotiseudultasi luonmontieteitä painottavaa lukiota? Esim. Turun Suomalaisen Yhteiskoulun tarjonnasta löytyynontiedelinja. Pakollisia muita kursseja on itse asiassa yllättävän vähän, ja painotetussa lukiossa luonnontieteiden tarjonta on laajaa.

Uskon, että sinun kyvyilläsi amis olisi totaalisen väärä valinta.

Vierailija
31/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
32/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 14:34"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:33"]tietty vähän joudut pakollista äikkää ja enkkua :(

[/quote]

Tuolla asenteella (=äikkä ja enkku on ikävää, nyyh) tuleekin just sitten sellaisia insinöörejä, joita maailma ei enempää kaipaa.

[/quote]

Enkku nyt on tärkeää joka alalla. Äikkä, se riippuu

Vierailija
33/55 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, jos olisin sä niin varmaan menisin sinne matikkalukioon. :/ 

Vierailija
34/55 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ehkä menisin amikseen jos olet insinööriks haluamassa, koska sieltä pääsee suht hyvin ja ei tarvi sitten sitä kaikkea järkyttävää pänttäystä :/

Vierailija
35/55 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioon. Ei insinööriksi tai di:ksi tarvii osata muuta kun matikkaa ja fysiikkaa.

Vierailija
36/55 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksoistutkinto! Luet vain niitä aineita jotka kirjoitat eli poimit sieltä matikan, fysiikan ja kemian ja sitten tietty vähän joudut pakollista äikkää ja enkkua :(

Vierailija
37/55 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioon ehdottomasti. Nuorena on hyvä hankkia yleissivistys ja perustiedot vähän kaikesta, sitä ei amiksessa saa. Saat myös lisäaikaa miettiä tulevaisuutta. Lukio ei ole vaikea suorittaa kunnialla kun tekee töitä vähän sen eteen, ellei ole jotain oppimisvaikeutta.

Vierailija
38/55 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 21:33"]Kaksoistutkinto! Luet vain niitä aineita jotka kirjoitat eli poimit sieltä matikan, fysiikan ja kemian ja sitten tietty vähän joudut pakollista äikkää ja enkkua :(
[/quote]
Kaksoistutkinto ei taida olla pitkällä matikalla mahdollinen vai oonko väärässä?

Vierailija
39/55 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että pärjäät lukiossa ihan mukavasti. Olen itse lukion ope, ja matemaattisesti lahjakkaat menestyvät keskimäärin vallan mainiosti lukiossakin. Lukiossa voi itse sitten painottaa enemmän niitä oppiaineita, jotka kiinnostavat ja joista saa pisteitä pääsykokeissa. Toki kaikkia aineita pitää opiskella, mutta kaikkeen ei tarvitse suhtautua mitenkään intohimoisesti, saadakseen kelvollisia numeroita. 

Hae rohkeasti lukioon, ja kun pääset sisään, käy heti juttelemassa opon kanssa siitä, mihin aineisiin kannattaa keskittyä ja mitä voisi ottaa vähän kevyemmin.

Vierailija
40/55 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa ja kaksoistutkinnossa on uolensa. Lukiossa voi tehdä valintoja, ei ole pakko kaikkea mahdollista lukea. Kannattaa ottaa selvää todellisesta tarjonnasta mahdollisissa opppilaitoksissa. Se vaihtelee. Vaihtoht voisi olla myös menä amikseen ja opiskella luonnontieteitä iltalukiossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan