Asiakas suuttui kun en osannut ruotsia :(
Olin eilen ainoana aamuvuorossa ja liikkeeseen tuli ruotsinkielisten asiakkaiden ryhmä. Eräs heistä alkoi puhumaan minulle ruotsiksi ja yritti ilmeisesti kysyä jotain. En ymmärtänyt sanaakaan, enkä puhu ruotsia, joten yritin selittää ystävällisesti englanniksi, etten puhu ruotsia ja puhuisivatko he kenties englantia.
Asiakas hermotsui silminnähden, mutta jatkoi ruotsin puhumista. Lopulta sitten suuttuivat ihan selvästi ja lähtivät turhautuneena jatkamaan matkaansa.
Olen töissä huoltoasemalla, joten luultavasti kyselivät ajo-ohjeita jonnekin tms. Tuli jotenkin paha mieli. :/
Kommentit (129)
Rauhottukkaa mammat, foorumilla ei tarvi kirjottaa kieliopillisesti oikein. Tää ei oo mikään virallinen kirjotus, mikä julkastas vakavastiotettavassa mediassa.
"Paino sanalla PIlKUNNUSSIJA"
:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 08:58"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 08:41"]
Se on kuule niiden asiakkaiden ongelma etteivät osaa kieliä.
Me asumme SUOMESSA ja meillä on SUOMEN KIELI!!!
[/quote]
No riippuu vähän missä on töissä, englanti on aika hyvä hallita esim. hotellin respassa. Siellä on hankala sanoa asiakkaalle, me asumme SUOMESSA ja meillä on SUOMEN KIELI!!!
[/quote]
Englantiahan ap tarjosi vaihtoehdoksi. Kyllä suomi-enkku yhdistelmän pitää riittää paitsi ehkäjossain Lappeenrannassa tms. venäjä olisi ihan hyvä bonus
[/quote]
Mäkään en ole ikinä ruotsia töissä tarvinnut Jyväskylässä, mutta venäjästä olis kyllä joissain tilanteissa hyötyä, toki venäjäksikin perus kiitokset ja ole hyvät onnistuu ja suurin osa heistäkin englantia puhuu, mutta sitten kun on kaksi ihmistä, jotka eivät kumpikaan natiivisti englantia puhu ja siihen se venäläinen aksentti päälle niin kyllä oon välillä ollut ihan solmussa niiden venäläisten kanssa :D
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 09:41"]
No jos ei koulun jälkeen osaa edes paria sanaa ruotsia niin kertoo kyllä paljon AP:n kyvyistä. Ei ihme että huoltamolla onkin töissä kun äly ei riitä muihin hommiin.
[/quote]
eli ruotsinkieliset pitää lukea vammaisiksi jos eivät pysty puhumaan muita kieliä kuin ruotsia eikö tämmöiselle henkilölle ajokortinkin myöntäminen ole melkoinen riski? Tuo työntekijä osasi yhden kielen enemmän kun asiakas :) Lisäksi huoltamolla työskentely on vaativampaa kuin missään valtion virastossa koskaan
[/quote]
Asiakas on asiakas vaikka puhuisi indokiinaa. Jos ei pysty palvelemaan asikkaitaan niin on huono asiakaspalvelija. Jos ei osaa Ruotsia peruskoulun jälkeen edes avustavasti niin ei ole kuin tyhmä.
Ja vai että huloltamotyö on vaativaa. Paskan marjat. Tuossa nyt tarvii kuin vähän painella kassan nappuloita ja irvistellä asiakkaille.
[/quote]
No ei ne asiakkaat nyt mitään jumalia ole :D Minä kyllä palveluntarjoajana ihan itse päätän keitä palvelen ja kannan siitä sitten seuraukset. En ole huono asiakaspalvelija, jos en halua vaikkapa ruotsiksi palvella ketään. Minua ei heidän rahansa kiinnosta, joten miksi ihmeessä tuhlaisin aikaani heidän palvelemiseen? Se aika on nimittäin pois muiden asiakkaiden palvelemisesta.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 08:31"]
Olin eilen ainoana aamuvuorossa ja liikkeeseen tuli ruotsinkielisten asiakkaiden ryhmä. Eräs heistä alkoi puhumaan minulle ruotsiksi ja yritti ilmeisesti kysyä jotain. En ymmärtänyt sanaakaan, enkä puhu ruotsia, joten yritin selittää ystävällisesti englanniksi, etten puhu ruotsia ja puhuisivatko he kenties englantia.
Asiakas hermotsui silminnähden, mutta jatkoi ruotsin puhumista. Lopulta sitten suuttuivat ihan selvästi ja lähtivät turhautuneena jatkamaan matkaansa.
Olen töissä huoltoasemalla, joten luultavasti kyselivät ajo-ohjeita jonnekin tms. Tuli jotenkin paha mieli. :/
[/quote]
Varmasti puhuivat englantia joten turhaan kiukuttelivat.
Älä välitä. Asiakkaalle se on noloa ja häpeällistä. Kukaan järkevä ja fiksu ihminen ei käyttäydy asiakaspalvelijaa kohtaan tuolla tavalla.
Olet valehdellut pomollesi osaavasi ruotsia? Nykyään kun asiakaspalvelutyössä vaatimuksena on suomen, ruotsin ja englanninkielen taito. Eli ihan itseäsi voit syyttää.
Suomenruotsalaiset toimii usein juuri noin, vaikka osaavat täydellistä suomea. Älä välitä. On jo aika meidän päästä irti kolonialismin viime ikeistä.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 08:33"]
Olet valehdellut pomollesi osaavasi ruotsia? Nykyään kun asiakaspalvelutyössä vaatimuksena on suomen, ruotsin ja englanninkielen taito. Eli ihan itseäsi voit syyttää.
[/quote]
Sinä et ainakaan suomea osaa.
Tässä just nähään tää hyysääminen. Suomalaisten PITÄÄ puhua ruotsia mutta suomenruotsalaisten ei tarvitse suomea jos eivät halua.
Minä en puhu ruotsia ja ihan hyvin olen asiakaspalvelutyössä pärjännyt.
Kohta saadaan taas iltapäivälehdistä lukea, miten ruotsinkielisiä jälleen syrjitään.
Käytöksestä päätellen olivat todennäköisesti suomalaisia. Ruotsalaiset eivät tekisi noin, vaan käyttäytyvät fiksusti. Eihän kukaan oleta, että ruotsalaisella huoltoasemalla osattaisiin suomea.
Missä kaupungissa tämä tapahtui? Ymmärrän jos Vaasa, Raasepori jne. missä asikaspalvelijan pitää osata ruotsia.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 08:41"]
Missä kaupungissa tämä tapahtui? Ymmärrän jos Vaasa, Raasepori jne. missä asikaspalvelijan pitää osata ruotsia.
[/quote]
Lahdessa.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 08:36"]
Tässä just nähään tää hyysääminen. Suomalaisten PITÄÄ puhua ruotsia mutta suomenruotsalaisten ei tarvitse suomea jos eivät halua. Minä en puhu ruotsia ja ihan hyvin olen asiakaspalvelutyössä pärjännyt.
[/quote]
Missä kohtaa AP mainitsi SUOMENruotsalaiset? No, selkeästi et tosiaan puhu ruotsia ihan periaatteesta ja suomea et ymmärrä ihan tyhmyyttäsi.
Mulle kävi muutaman kerran noin kun olin töissä Porvoossa ABC:llä. Yks mies jäi hyvin mieleeni kun ensiksi huusi kymmenen minuuttia Ruotsiksi ja lopulta alentui sitten puhumaan Suomea.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 08:41"]
[/quote]
No riippuu vähän missä on töissä, englanti on aika hyvä hallita esim. hotellin respassa. Siellä on hankala sanoa asiakkaalle, me asumme SUOMESSA ja meillä on SUOMEN KIELI!!!
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 08:31"]
[/quote]Ruotsalasella huono kielitaito kun ei osannut suomea. Pakkoruotsi poistuu seuraavalla hallituskaudella:)