Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakas suuttui kun en osannut ruotsia :(

Vierailija
26.12.2014 |

Olin eilen ainoana aamuvuorossa ja liikkeeseen tuli ruotsinkielisten asiakkaiden ryhmä. Eräs heistä alkoi puhumaan minulle ruotsiksi ja yritti ilmeisesti kysyä jotain. En ymmärtänyt sanaakaan, enkä puhu ruotsia, joten yritin selittää ystävällisesti englanniksi, etten puhu ruotsia ja puhuisivatko he kenties englantia.

Asiakas hermotsui silminnähden, mutta jatkoi ruotsin puhumista. Lopulta sitten suuttuivat ihan selvästi ja lähtivät turhautuneena jatkamaan matkaansa.

Olen töissä huoltoasemalla, joten luultavasti kyselivät ajo-ohjeita jonnekin tms. Tuli jotenkin paha mieli. :/

Kommentit (129)

Vierailija
121/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 08:41"]

Se on kuule niiden asiakkaiden  ongelma etteivät osaa kieliä. 

Me asumme SUOMESSA ja meillä on SUOMEN KIELI!!!

[/quote]

Se on sun pomon ongelma jos et osaa kieliä ja palvella asiakkaita. Mitäs siinä sun CV:ssä oiken lukikaan kielitaidosta?

Vierailija
122/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suomenruotsalaisena ja asiakaspalvelijana työskennelleenä voin sanoa että itse työnantajana kyllä vaatisin suomen, ruotsin ja englanninkielentaidon työntekijälläni. Suomi kun edelleen on kaksikielinen maa ja ruotsinkielisten kuuluisi kyllä saada palvelua omalla äidinkielellä. Tosin alueelliset erot ymmärrän tottakai. Mutta kun joku taivasteli täällä sitä että joku oli tullut Porvoossa vaatimaan palvelua ruotsinkielellä niin sehän nyt pitäisi olla itsestäänselvyys, Porvoolaiset kun on tyyliin 75% ruotsinkielisiä. Ja siihen että kun jotkut ruotsinkieliset puhuu ruotsia vaikka suomenkieltä osaisikin, niin useimmiten johtunee siitä että se ruotsinkieli on heille se vahvempi ja suomenkielen puhuminen aiheuttaa heille epämukavan tilanteen jos eivät sitä omasta mielestään tarpeeksi hyvin osaa. Itse kun työskentelin kassalla niin ai että ne kaikki ruotsinkielisetrouvat (ja miksipäs ei herratkin) olivat revetä ilosta kun kerrankin sai palvelua sillä omalla äidinkielellään. Se oli mukavaa kun pystyi olemaan toiselle piristykseksi. Toista ovat venäläiset jotka tulevat tänne ja vaativat venäjänkielellä palvelua, ainoa tapaus jossa sen ymmärrän on se, jos kyseinen henkilö ei kertakaikkiaan ole oppinut englantia. Mut ongelmiahan siinä syntyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 09:59"]

Näitä tapauksia varten kannattaa pitää kassalla isokokoista sanakirjaa. Kun ruotsinkielinen asiakas tulee ja alkaa pälättää ruotsiksi, hänelle sanotaan vain "vänta, vänta". Sitten otetaan sanakirja käteen ja yritetään saada asiakas etsimään sieltä ne tarvittavat sanat, että asia tulee ymmärretyksi;-)

Sanakirjaan alkulehdyköille on hyvä kirjoittaa myös "ursäkta, men jag kan tyvärr inte tala svenska". Asiakas voi tehdä päätelmiä asiansa sujuvuudesta ruotsiksi, kun aspa tavailee tätä lausetta sanakirjasta.  

[/quote]

juurinkin näin. Samalla voi ottaa sen venäjänkin sanakirjankin mukaan. Tai vaikka tabletin josta saa ihan puhumallakin käännösapuja. Tuon lauseen että en osaa jotain kieltä voi opetella vaikka usemmalla kielellä. Huippuasiakaspalvelija tekisi näin mutta tunarit toljottaa eikä edes keksi miten itseään voi kehittää.

Vierailija
124/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 10:05"]

Itse suomenruotsalaisena ja asiakaspalvelijana työskennelleenä voin sanoa että itse työnantajana kyllä vaatisin suomen, ruotsin ja englanninkielentaidon työntekijälläni. Suomi kun edelleen on kaksikielinen maa ja ruotsinkielisten kuuluisi kyllä saada palvelua omalla äidinkielellä. Tosin alueelliset erot ymmärrän tottakai. Mutta kun joku taivasteli täällä sitä että joku oli tullut Porvoossa vaatimaan palvelua ruotsinkielellä niin sehän nyt pitäisi olla itsestäänselvyys, Porvoolaiset kun on tyyliin 75% ruotsinkielisiä. Ja siihen että kun jotkut ruotsinkieliset puhuu ruotsia vaikka suomenkieltä osaisikin, niin useimmiten johtunee siitä että se ruotsinkieli on heille se vahvempi ja suomenkielen puhuminen aiheuttaa heille epämukavan tilanteen jos eivät sitä omasta mielestään tarpeeksi hyvin osaa. Itse kun työskentelin kassalla niin ai että ne kaikki ruotsinkielisetrouvat (ja miksipäs ei herratkin) olivat revetä ilosta kun kerrankin sai palvelua sillä omalla äidinkielellään. Se oli mukavaa kun pystyi olemaan toiselle piristykseksi. Toista ovat venäläiset jotka tulevat tänne ja vaativat venäjänkielellä palvelua, ainoa tapaus jossa sen ymmärrän on se, jos kyseinen henkilö ei kertakaikkiaan ole oppinut englantia. Mut ongelmiahan siinä syntyy.

[/quote]

Mä taas olen ollut aspana Helsingissä ja täällä suomenruotsalaiset vaihtaa suomeen heti, jos on selvää, että aspa ei osaa ruotsia. Poikkeuksena hullut, satunnaiset ruotsalaiset tai lapset, joiden kotikielenä ruotsi on vahvempi. Noita ruotsia puhuvia asiakkaita siis tulee niin harvoin, ettei mitään aspa-kielitaitoa kykene ylläpitämään. Toisekseen hankaluus on myös se, että siinä mikään kouluruotsi ei auta, sanasto on käytännöllistä, mitä ei tule kouluruotsissa ikinä vastaan. Voi sanoa myös, että ruotsin kielen taidon ylläpito on melkoinen haaste, kun ruotsia ei pääse puhumaan juuri koskaan.

Vierailija
125/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 08:41"]

[/quote]

MUISTA ITSE AINA PUHUA ULKOMAILLA SITTEN SITÄ KYSEISEN MAAN KIELTÄ!!!

Vierailija
126/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ruotsin ylläpito on helppoa, koska telkkarista tulee koko ajan ruotsia. Joku harvinaisempi kieli olisi vaikeampi pitää yllä.

Yleensä kyse on asenteesta: jo teininö on päättänyt olla oppimatta YHTÄÄN ruotsia.

Vierailija
127/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 10:00"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 09:54"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 09:52"]

Oletko ap maahanmuuttaja? Vai miksi et oppinut koulussa ruotsia edes auttavasti? Monta vuotta olet kuitenkin ruotsin tunneilla istunut!

[/quote]eIKÖ SITÄ VOI UNOHTAA VAIKKA OLIS OPPINUT?

[/quote]

sitä voi mennä kielikurssille jos on unohtanut kielen tai ei osaa. Kertioisi jotain AP halusta toimia HYVÄNÄ asiakaspalvelijana.  

[/quote]Usassa on sitten kovin huonoja asiakaspalvelijoita kun kaikki puhuu enklantia  vaan

Vierailija
128/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa puhutaan suomea sillä sipuli jos kaikki ei ruotsinkieltä puhu, niin voivoi sitten voi ne suomenruotsin enkelit laulaa asiansa englanniksi. Huoh! Vaaditaan aina mutta itse ei tarvitse nähdä minkään eteen vaivaa..

Vierailija
129/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 08:41"]

[/quote]

No riippuu vähän missä on töissä, englanti on aika hyvä hallita esim. hotellin respassa. Siellä on hankala sanoa asiakkaalle, me asumme SUOMESSA ja meillä on SUOMEN KIELI!!!

Hiljaa vitun pelle. Eikö sun kalloon mahdu että Suomi on kaksikielinen maa
[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän