Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakas suuttui kun en osannut ruotsia :(

Vierailija
26.12.2014 |

Olin eilen ainoana aamuvuorossa ja liikkeeseen tuli ruotsinkielisten asiakkaiden ryhmä. Eräs heistä alkoi puhumaan minulle ruotsiksi ja yritti ilmeisesti kysyä jotain. En ymmärtänyt sanaakaan, enkä puhu ruotsia, joten yritin selittää ystävällisesti englanniksi, etten puhu ruotsia ja puhuisivatko he kenties englantia.

Asiakas hermotsui silminnähden, mutta jatkoi ruotsin puhumista. Lopulta sitten suuttuivat ihan selvästi ja lähtivät turhautuneena jatkamaan matkaansa.

Olen töissä huoltoasemalla, joten luultavasti kyselivät ajo-ohjeita jonnekin tms. Tuli jotenkin paha mieli. :/

Kommentit (129)

Vierailija
81/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 08:42"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 08:41"]

Missä kaupungissa tämä tapahtui? Ymmärrän jos Vaasa, Raasepori jne. missä asikaspalvelijan pitää osata ruotsia.

[/quote]

Lahdessa.

[/quote]

Kyllä Lahdessa asiakaspalvelijan tulee jo osata ruotsia, joten ihan omaa hölmöyttäsi tämä nyt oli. Eri asia jos olisi ollut kyse Kajaanista tai Oulusta.

Vierailija
82/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Ja selvennys työnantaja tiesi etten osannut Ruotsia )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on olivatko suomenruotsalaisia vai ruotsalaisia, molemmille opetetaan yhtälailla englantia ja tasan tarkkaan osaavat sitä puhua yhtä hyvin kuin suomalaisetkin.

Vierailija
84/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuule niiden asiakkaiden  ongelma etteivät osaa kieliä. 

Me asumme SUOMESSA ja meillä on SUOMEN KIELI!!!

[/quote]

Tsiisus, mikä juntti. 

Vierailija
85/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä Lahdessa viisi vuotta sitten eikä kukaan vaatinut Ruotsin osaamista. Olin asiakaspalvelija kaupassa.

Vierailija
86/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsalaisille pitää puhua suomea, jotta hekin oppivat.

Vierailija
87/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 08:48"]

Mitä väliä sillä on olivatko suomenruotsalaisia vai ruotsalaisia, molemmille opetetaan yhtälailla englantia ja tasan tarkkaan osaavat sitä puhua yhtä hyvin kuin suomalaisetkin.

[/quote]

Mutta vain toisten ymmärrättömyydestä saa AV-mammoilta pataan.

Vierailija
88/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama kuin suomalaiset Virossa

Vierailija
89/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 08:42"]

Missä kaupungissa tämä tapahtui? Ymmärrän jos Vaasa, Raasepori jne. missä asikaspalvelijan pitää osata ruotsia.

[/quote]

Lahdessa.

[/quote]

Kyllä Lahdessa asiakaspalvelijan tulee jo osata ruotsia, joten ihan omaa hölmöyttäsi tämä nyt oli. Eri asia jos olisi ollut kyse Kajaanista tai Oulusta.
[/quote]
Öö...miksi täytyy osata? Virkamiehillä ja julkisen sektorin työntekijöillä on se ruotsivelvoite, mutta ihan tiedoksi että ei huoltsikan kassa mikään virkamies ole

Vierailija
90/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 08:41"]

Se on kuule niiden asiakkaiden  ongelma etteivät osaa kieliä. 

Me asumme SUOMESSA ja meillä on SUOMEN KIELI!!!

[/quote]

No riippuu vähän missä on töissä, englanti on aika hyvä hallita esim. hotellin respassa. Siellä on hankala sanoa asiakkaalle, me asumme SUOMESSA ja meillä on SUOMEN KIELI!!!
[/quote]
Englantiahan ap tarjosi vaihtoehdoksi. Kyllä suomi-enkku yhdistelmän pitää riittää paitsi ehkäjossain Lappeenrannassa tms. venäjä olisi ihan hyvä bonus

Vierailija
91/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi Lahti ei ole kaksikielinen kaupunki, kaikki kyltit (kadunnimet ym.) ovat siellä ainoastaan suomeksi.

Vierailija
92/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 08:58"]

Englantiahan ap tarjosi vaihtoehdoksi. Kyllä suomi-enkku yhdistelmän pitää riittää paitsi ehkäjossain Lappeenrannassa tms. venäjä olisi ihan hyvä bonus

[/quote]

Mä en kommentoinnut ap:n tapausta, vaan tuota kommenttia jossa annetaan ymmärtää---> me asumme SUOMESSA ja meillä on SUOMEN KIELI!!!

Vierailija
93/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse suomenruotsalainen ja kerran kun olin vielä kenkäkaupassa töissä tuli sinne kaksi hienoa rouvaa joilta kysyin ystävällisesti voisinko auttaa jotenkin, rupesivat sitten vaan puhumaan keskenään ruotsia ja katsoivat minua nokan vartta pitkin, noh kysyin uudestaan ruotsiksi jolloin toinen naisista jostain syystä tyrmistyi ja käveli ulos kaupasta :D
Asenteessa voi olla vikaa oli sitten minkä kielinen tahansa, en lähtisi yleistämään koska vaikka oisitkin puhunut ruotsia olisivat he voineet olla yhtä törppöjä kun valitettavasti löytyy näitä ihmisiä jotka eivät arvosta asiakaspalvelijoita pätkän vertaa..

Vierailija
94/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut sinun syysi, joten älä välitä ap! Ota yhtenä aasiakas -kokemuksena ja nareskele työkavereiden kanssa :) Ei sulla mitään velvollisuutta ole palvella ruotisksi yhtään ketään ja englantia tarjositkin vaihtoehdoksi - ei kelvannut, joten asiakkaan ongelma.

Vierailija
95/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahdessa ruotsinkielisten osuus on 0,3 % asukasmäärästä, joten ei todellakaan tarvitse kaupan myyjien (tai huoltoaseman myyjien) osata ruotsia. Virkamiehille se on pakollinen, mutta tässä ei nyt ollutkaan kyse mistään virkamiehistä. Vertailun vuoksi esimerkiksi Vaasassa ruotsinkielisten osuus on 22,7 %.

Vierailija
96/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
97/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 08:33"]

Olet valehdellut pomollesi osaavasi ruotsia? Nykyään kun asiakaspalvelutyössä vaatimuksena on suomen, ruotsin ja englanninkielen taito. Eli ihan itseäsi voit syyttää.

[/quote]

Kerrotko meille, missä yksityisen puolen asiakaspalvelutehtävissä ruotsin kieltä vaaditaan, siis muualla kuin kaksikielisissä kunnissa?

Minulta ei ainakaan ole koskaan kysytty ruotsinkielen taitoa, ei tosin juuri muitakaan kieliä, vaikka siis toki englantia osaankin. Olen siis useissa eri asiakaspalvelutehtävissä ollut täällä umpisuomalaisessa sisäsuomessa. Voisi olla jossain perushämäläisessä kunnassa huotoaseman työntekijät kortilla, jos heiltä ruvettaisiin ruotsin kieltä vaatimaan.

Vierailija
98/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Två

Vierailija
99/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö suruille vastata aina että puhun periaattesta vain suomea suruille! Tupla raivarit

Vierailija
100/129 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 08:33"]Olet valehdellut pomollesi osaavasi ruotsia? Nykyään kun asiakaspalvelutyössä vaatimuksena on suomen, ruotsin ja englanninkielen taito. Eli ihan itseäsi voit syyttää.
[/quote]
Täh? Mikä ihmeen vaatimus? Kun hain nykyistä asiakaspalvelutyötäni kesällä, kielivaatimuksina oli englanti ja venäjä, muut kielitaito katsottiin eduksi ja ihan siis Helsingissä (huom. ruotsinkielisten osuus suuri!) olen töissä. Sanonko pomolle että nyt sulle tuli kyllä iso moka...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän