Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihava potilas vastaanotolla, väsymystä, lääkäri kirjaa ”obeesi”

Vierailija
21.10.2021 |

Onko teidän mielestä ok että lääkäri kirjoittaa ”obeesin” kun potilaa tuli lääkärille väsymyksen takia?

Lihava potilas vastaanotolla, väsymystä, lääkäri kirjaa ”obeesi”

Vaihtoehdot

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos potilas vaikka on huomannut jonkun ylimääräisen pahkan kasvavan jonnekin, niin kyllähän lääkäri sen tutkii, vaikka potilas olisi kuinka obeesi. Tietysti vaikeampi on palpoida, jos on paljon ylipainoa.

Olen itse ollut kovin lihava, mutta laihtunut. Ja en ole tarvinnut juurikaan sen jälkeen yleislääkärillä käydäkään.

En ole koskaan katsonut, mitä minusta on omakantaan kirjoitettu. Mitä sitä turhaan mieltänsä pahoittamaan.

Miehellä oli lääkärille asiaa ja hänestä oli kirjoitettu, että hyväkuntoinen hoikka mies. Alhainen syke.

Vierailija
82/112 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pakko laittaa tähän tämä juttu, vaikka viestiketju on vanha. Menin lääkärille työkyky arvioon tules-vaivojen vuoksi. Lääkäri kirjoitti omakantaan. PUHUU PITKIÄ LAUSEITA. En kyllä ymmärrä miten se liittyy nivelvaivoihin.Lääkäri oli kuitenkin oikeassa. Niin teen.

Ennen muinoin kirjauksissani luki "asiallinen". Nykyään se on vaihtunut tuohon "obeesiin", joka kerrotaan joka kirjauksen ensimmäisenä asiana, eli ilmeisesti kaikkein tärkein asia.

Minullakin on mainintoja "puhuu pitkiä lauseita". Tämä kai on tärkeä lisätieto: että obeesilta ei happi loppunut eikä tullut sydänkohtausta vielä kolmannenkaan sanan jälkeen.

"Asiallinen"-maininnat ovat tosiaan loppuneet "obeesin" tultua tilalle, eli ilmeisesti en enää ole asiallinen, kun olen obeesi. Minua kyllä loukkaa ja suututtaa tuo "obeesin" kirjaaminen joka hemmetin kirjaukseen ja heti ensimmäiseksi, vaikka ymmärrän lihavuuden merkityksen terveydelle. Etenkin, kun siitä ei kuitenkaan ole ollut puhetta käynneillä, eikä apua tarjota.

BMI 33, olen pullukka. Olen myös vankkatekoinen ja lihaksikas, hitusen vähemmän pullukka kuin luku antaa ymmärtää. Kuntoni on hyvä. Näitä ei jostain syystä mainita.

Eniten olen kuitenkin huolissani, mikä näiden kirjausten käyttö tulee olemaan tulevaisuudessa? Pääseekö "obesiteetilla" suoraan kaikkien leikkausjonojen... häntäpäähän? Kokonaan pois listalta? Tai vähintään johonkin korkeimpien hoitomaksujen luokkaan??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pakko laittaa tähän tämä juttu, vaikka viestiketju on vanha. Menin lääkärille työkyky arvioon tules-vaivojen vuoksi. Lääkäri kirjoitti omakantaan. PUHUU PITKIÄ LAUSEITA. En kyllä ymmärrä miten se liittyy nivelvaivoihin.Lääkäri oli kuitenkin oikeassa. Niin teen.

Ennen muinoin kirjauksissani luki "asiallinen". Nykyään se on vaihtunut tuohon "obeesiin", joka kerrotaan joka kirjauksen ensimmäisenä asiana, eli ilmeisesti kaikkein tärkein asia.

Minullakin on mainintoja "puhuu pitkiä lauseita". Tämä kai on tärkeä lisätieto: että obeesilta ei happi loppunut eikä tullut sydänkohtausta vielä kolmannenkaan sanan jälkeen.

"Asiallinen"-maininnat ovat tosiaan loppuneet "obeesin" tultua tilalle, eli ilmeisesti en enää ole asiallinen, kun olen obeesi. Minua kyllä loukkaa ja suututtaa tuo "obeesin" kirjaaminen joka hemmetin kirjaukseen ja heti ensimmäiseksi, v

MIten olet saanut paljon lihaksia ?

Vierailija
84/112 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän se ole ilmeselvä syy väsymykseen 

Vierailija
85/112 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Asiallinen"-maininnat ovat tosiaan loppuneet "obeesin" tultua tilalle, eli ilmeisesti en enää ole asiallinen, kun olen obeesi. Minua kyllä loukkaa ja suututtaa tuo "obeesin" kirjaaminen

Lukumäärä taitaa tosiaan olla ihan tavanomainen.

Vierailija
86/112 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ärsyttää se vanha jäänne, jolloin lääkärit ikään kuin potilaan yli tekivät asioita. Ei se vieläkään ole täysin poistunut.

t. Ei ap

En ymmärrä, miten lääkäri "kävelllyt potilaan yli" kirjoittaessaan potilaan tietoihin selkeän havainnon?  

Vierailija
87/112 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIkös lihava ole sama asia kuin obeesi eli ei siinä mitään ole kirjattu väärin. Sen sijaan ei ole asianmukaista kirjata vaikka että "kyseessä 30-vuotias läski joka tulee valittamaan väsymystä:"

Vierailija
88/112 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosi on uniapnea. Seuraava potilas..

Vierailija
89/112 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka ei olisikaan niin se on yleisluontoinen tieto joka lukee itsellänikin kaikissa kirjauksissa. On ihan sama mitä vaivaa valitan.

Vierailija
90/112 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kävin lääkärillä nukahtamisvaikeuksien takia, luin lääkärin kirjauksesta, että olen "realiteeteissa".

Mulla on useampaan otteeseen lukenut, että asiallisesti orientoitunut.

Mitäh?!?

Lääkäreillä on muutamia fraaseja, joita käytetään sadoille potilaille. Ei kannata ottaa niin henkilökohtaisesti!

Vierailija
91/112 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketieteellisiä huomioita olisivat myös "potilaalla on rasvainen akne-iho", "haiseva hengitys", "iältään keski-ikäinen", "käyttää silmälaseja" jne. Mutta ei niitäkään kirjata, elleivät ne liity suoraan käynnin syyhyn.

Ylipaino liittyy terveydessä laajasti monenlaisiin asioihin - ja yhtä paljon seurauksena kuin syynä - joten monesti se on olennainen huomio, mutta onko aina?

Nykyään kirjauksia ketjutetaan, on kiva lukea tuo "obeesi" monta kertaa samassa ketjussa. Ei ainakaan pääse unohtumaan.

Vierailija
92/112 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Asiallinen"-maininnat ovat tosiaan loppuneet "obeesin" tultua tilalle, eli ilmeisesti en enää ole asiallinen, kun olen obeesi. Minua kyllä loukkaa ja suututtaa tuo "obeesin" kirjaaminen joka hemmetin kirjaukseen ja heti ensimmäiseksi, v

Tottakai itsekurittomat läskikasat joutaa jonojen hännille..

Vierailija
93/112 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai on ok. Obeesi on todennäköinen syy väsymykseen.

Sä olisit huono lääkäri, kun teet noin yksioikoisia päätelmiä.

Näitä lääkäreitä on. Minua käski lääkäri laihduttaa, lopettaa tupakanpoltto ja alkoholin käyttö. 

Ongelma oli se, että bmi oli19, olen abso ja en polta. 

Kun nämä selvisi lääkärille, hän hämmentyi ja ei osannut sanoa mitään muuta syytä kipuihin, kun en edes lihava ollut

Vierailija
94/112 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kirjaan nykyään vain BMI lukeman on potilaalle jotenkin helpompi kestää  vaikka se iso oliskin kun se että tiedoissa lukee obeesi. 

Se on ihan selvä asia. BMI on kiistaton fakta, ei lääkärin tai hoitajan mielipide. Jos on voinut laskea BMI:n, on myös kysynyt pituutta ja painoa. "Obeesi"-kirjaukset sen sijaan tulevat ihan puskista ja ilmaisevat työntekijän käsityksen potilaan ulkonäöstä.

Totta kai on paljon helpompi hyväksyä numeerinen fakta, joka ei tule kirjaukseen yllätyksenä, kuin lukea, että lääkärin tjs. mielestä olet sairaalloisen lihava.

Mutta käyttipä ilmaisuna mitä tahansa, sen käyttämisen täytyy olla perusteltua suhteessa potilaan vaivaan. Korvatulehduksen yhteydessä käsitykset potilaan ulkomuodosta eivät liity asiaan. En tiedä, onko kirjattukaan, mutta joidenkin kokemusten perusteella joskus on.

Sitten tämän "obeesin" määritelmän hankaluus. Vaikuttaa, että toiset ovat onnistuneet saamaan sen kirjauksiinsa jo ollessaan painoindeksin mukaan normaalipainoisia, ja toisilla maininnat loistavat poissaolollaan tai ovat hyvin kepoisesti asiaan suhtautuvia, vaikka BMI olisi yli 40. Tässä siis toteutuu epätasa-arvo ja ainakin joskus ilmaisu tuntuu lähinnä kertovan hoitohenkilön mielipiteen kehon rasvasta.

Vierailija
95/112 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut asiattomampaa, jos ei olisi kirjannut. Jos se on fakta, miksi siitä pitää loukkaantua. Ei obeesi ole mikään haukkumasana. 

Vierailija
96/112 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verikokeet. Kunhan on ensin tutkittu esim. ferritiinit sun muut asiaan mahdolliset liittyvät väsyneen olotilan aiheuttajat, kuten myöskin masennuksenkin mahdollisuus, eikä mitään vakavampaa löydy, voi alkaa etsiä syytä ylipainosta, mutta ei se mikään automaattinen syy väsymykseen ole.

Sama juttu aina; vaikka valitat hammassärkyä, niin obeesilla ei voi olla tarvetta hammashoidolle, ei ei, läskille pitää vaan joka kerran kertoa, että kuule olet väärässä paikassa, olet läski.

Jokainen ylipainoinen ystäväni on kertonut saman asian. Ja on omakin kokemukseni lihavilta ajoilta.

Että tällainen läskiviha-aloitus tänään. "Vainotkaa" välillä vaikka narkkeja, ne tekee rikoksia ja ovat väkivaltaisiakin.

Ei tarvitse tutkia ferritiiniä eikä yhtään mitään muutakaan nähdäkseen että potilas on ylilihava ja se sitten kirjataan potilaskertomukseen. Piste.

Vierailija
97/112 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääketieteellisiä huomioita olisivat myös "potilaalla on rasvainen akne-iho", "haiseva hengitys", "iältään keski-ikäinen", "käyttää silmälaseja" jne. Mutta ei niitäkään kirjata, elleivät ne liity suoraan käynnin syyhyn.

Ylipaino liittyy terveydessä laajasti monenlaisiin asioihin - ja yhtä paljon seurauksena kuin syynä - joten monesti se on olennainen huomio, mutta onko aina?

Nykyään kirjauksia ketjutetaan, on kiva lukea tuo "obeesi" monta kertaa samassa ketjussa. Ei ainakaan pääse unohtumaan.

Se on ihan hyvä laittaa se sinne moneen kertaan jotta i h r a ymmärtää kerralla että tässä on ongelmavyyhden selitys.

Vierailija
98/112 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Asiallinen"-maininnat ovat tosiaan loppuneet "obeesin" tultua tilalle, eli ilmeisesti en enää ole asiallinen, kun olen obeesi. Minua kyllä loukkaa ja suututtaa tuo "obeesin" kirjaaminen

Varsinkin nämä jotka tulevat vastaanotolle oman diagnoosin kanssa ja saavat sitten valituskohtauksen kun eivät saa tilaamaansa hoitoa ja pyytämiään kolmiolääkkeitä. Kaikki on jonkun muun vika ja jos poikkeuksellisesti ei olisi jonkun muun vika niin ylilihavuudesta ei koskaan johdu mikään terveysvaiva. Se ei yksinkertaisesti ole l ä s k i n mielestä mahdolllista. Ylipaino on suoranaisesti terveyttä edistävää.

Vierailija
99/112 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään varmaan lääkäri ei saa lihavuuttakaan katsoa minkäänlaiseksi vaivaksi lynkkauksen pelossa vaan pitää keksiä jotain muita syitä vaivoilla.

Vierailija
100/112 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka ei olisikaan niin se on yleisluontoinen tieto joka lukee itsellänikin kaikissa kirjauksissa. On ihan sama mitä vaivaa valitan.

Juuri niin pitää kirjoittaa potilaskertomukseen. Se ei ole mikään syntymäpäiväkortti tai onnittelupuhe. Niiden merkintöjen takana on ihan selkeät lääketieteelliset tarpeet eikä niiden tehtävänä ole miellyttää av-mammaa. Jos ei kelpaa niin voi hoitaa itse itseään ja kirjoittaa omat merkintänsä. Toinen vaihtoehto: painonhallinta. Siihen loppuu läski-merkinnät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi