Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihava potilas vastaanotolla, väsymystä, lääkäri kirjaa ”obeesi”

Vierailija
21.10.2021 |

Onko teidän mielestä ok että lääkäri kirjoittaa ”obeesin” kun potilaa tuli lääkärille väsymyksen takia?

Lihava potilas vastaanotolla, väsymystä, lääkäri kirjaa ”obeesi”

Vaihtoehdot

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai on ok. Obeesi on todennäköinen syy väsymykseen.

Ja jättäisit itse tutkimatta, jos olisit lääkäri? Huh huh. 

Miten olisi "nukutko hyvin, onko stressiä, masennusta, terveellinen ravinto" jne???

Viimeinen kysymys on tässä tapauksessa turha.

Ai, millä pätevyydellä väität, että ylipainoinen, joka mättää vain pelkkää pskahiilaria eikä mistään terveellisestä ole tietoakaan, on samassa jamassa, kuin erittäin terveellisesti syövä ylipainoinen? Katsos kun sillä tosi terveellisellä ruuallakin voi lihoa. Onko sellainen tiedossa?

Eli "obeesi" on tässä erittäin merkittävä seikka, mutta ei se pääasia. Ensin selvitetään nuo muut asiat. Miksi ne pitäisi vain normaalipainoiselta selvittää? Aika riskillä mennään, jos lähetetään obeesi, jolla huomattava väsymys, tutkimatta kotiin saatesanoin "laihduta".

No näinhän lääkärit on toimineet jo kymmeniä vuosia! Jos on lihava ei kannata edes tutkia miksi on lihava, oma syyhän se on, tietysti, lääkärien mielestä. [/quo

Ja tähän voi vedota jossain palstalla, kun kysyn selvää asiaa? Kun muutkin, ne oikeat lääkärit, niin minäkin. Ei pysty vastaamaan?  Jep jep.

Ois kiva saada tietoon ne tilastot, missä esim. obeesien syöpähoito tai leikkaus on myöhästynyt merkittävästi, kun ei ole otettu vakavasti. On myös potilaan oikeus/velvollisuus vaatia tutkimuksia.

Onneksi voi sentään vaatia korvauksia ja tehdä valituksen, siinäpä oppii ylimys suhtautumaan ihmisiin tasa-arvoisesti.

Vierailija
42/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kävin lääkärillä nukahtamisvaikeuksien takia, luin lääkärin kirjauksesta, että olen "realiteeteissa".

Mulla on useampaan otteeseen lukenut, että asiallisesti orientoitunut.

Mitäh?!?

Olet planeetalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on ärsyttänyt kun lääkäri kutakuinkin aina muistaa kirjoittaa "hoikka nainen".

Käyn lääkärissä kun ahdistaa enkä saa unta ja olen väsynyt. "Vastaanotolle saapuu hoikka nuori nainen". Oon 34 v akka!

Kävin ensiavussa järkyttävän vatsakivun takia enkä pystynyt sen takia edes liikkumaan ja kivun syytä ei ikinä löytynyt. "Hoikka nainen".

Mulla oli noidannuoli, kuljin selkä vinossa. "Hoikka nainen".

Miten se hoikkuus (olen vielä tavallisen normaalipainoinen!!!) liittyy selkäkipuun, vatsakipuun tai unettomuuteen?!?

Unettomuuden ymmärrän jos lääkäri tajuaa yhdistää "hoikkuuden" jotenkin ylikuntoon, mutta ei se edes kysellyt mistään ruokavaliosta tai elintavoista mitään.

Vierailija
44/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kävin lääkärillä nukahtamisvaikeuksien takia, luin lääkärin kirjauksesta, että olen "realiteeteissa".

Mitäh?!?

Olet planeetalla.

In da zone?

😂

Vierailija
45/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan aikuisten oikeasti yksi vakavimmista lihavuuden aiheuttamista terveysongelmista on se, että lääkärit automaattisesti laittavat kaikki vaivat lihavuuden syyksi ja jättävät asiat tutkimatta.

Muuan ulkomailla asuva tuttuni ei meinannut saada apua krooniseen korvatulehdukseen, kun lääkärit vain käskivät laihduttamaan. Vasta kolmas lääkäri suostui tutkimaan, mistä oikein oli kyse ja määräsi lääkityksen.

Olen mies ja kävin naislääkärillä kurkkukivun takia. Hän sanoi, joo tutkitaan, ota housut pois. Sanoin, että kurkku on kipeä. Hän sanoi joo, kyllä kyllä, ota housut pois. Otin housut pois ja hän sitten tunnusteli kiveksiäni ja sanoi, että angiinalta tuntuu, katsotaan vielä kurkkuun. No siellähän se angiina piileksi. Sain tarvittavan lääkityksen.

Huvittava tilanne sinänsä, mutta mitä tapahtuisi jos mieslääkäri tekisi saman naiselle?

Vierailija
46/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei oikeastaan haittaa se, että joku perus terveysaseman lääkäri laittaa omakantaan siitä, mutta mulla on eräs autoimmuunisairaus ja sen lisäksi vaikea masennus diagnoosina, niin omalääkäri oli koennut velvollisuudekseen laittaa omakantaan ”huomattavasti lihonut”, mikä ei tehnyt mun oloa ollenkaan paremmaksi, kun on itsetuhosia ajatuksia ollut jatkuvasti ja lisäksi itsetunto nollissa. Kerran onnistuin laihduttamaan useamman kilon ja tämä sama lääkäri koki velvollisuudekseen sanoa mulle ”hyvä kun laihdutit kun oot niin paljon kauniimpikin nyt”. Korostan, että olin tuolloin 19v. Mielelläni vaihtaisin lääkäriä, mutta minkäs tälle voi, kun eipä tähän kyseiseen sairauteen perehtyviä lääkäreitä varmaan paljoa ole. Lihavuudesta on ok sanoa, silloin kun se oikeasti liittyy terveydentilaan, mutta musta ulkonäön kommentointi on todella mautonta.

Lisään, että kyseinen lääkäri on selkeästi ollut koko elämänsä paljon urheileva ja terveellisesti elänyt ja aivan varmasti pistää ylipainon pelkän laiskuuden, tyhmyyden ja saamattomuuden piikkiin. Ja etten vaan tiedä miten elää oikein. Aina tuollasten kohdalla epäilen, että tajuaako ne laisinkaan miten usein ylipainon takana on psyykkisiä syitä. Jostain kumman syystä se rajuin lihominen tapahtui juuri samaan ajankohtaan, kun tautini laukesi. Ei varmana kyseinen henkilö ole itse joutunut kokea sitä henkistä tuskaa kun teini-ikäisenä sairastuu vakavasti loppuelämäksi. Lisäksi alkoholistivanhemmat, väkivaltainen lapsuus, koulukiusatuksi joutuminen ja ylipäätänsä ylipainoa jo lapsesta asti. Siinä tilanteessa en edes itse jaksanut miettiä muita asioita kun vaan sitä, että miten selviän. Joillekkin selviytymismekanismina toimii alkoholi, toisille ruoka, toisille huumeet ja mitä vielä. Vain ruokariippuvaisia kohtaan tunnetaan niin voimakasta halveksuntaa, että lääkärikään ei pysty mun kohdalla keskittymään muuhun kun mun painoon. Tosi ahdistavaa.

Vierailija
47/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäh?!?

Olet planeetalla.

In da zone?

😂

Joo, asiallisesti orientoitunut.

Vierailija
48/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keho on valtava kokonaisuus, obeesiin liittyy valtavasti terveysriskejä, jotka osaltaan aiheuttanee väsymystä. Ihan selkeä syy-yhteys minun mielestäni

No kyllähän se obeesin ihmisen keho on valtava kokonaisuus.

Vierailija
49/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmmh. Varmasti tuntuu kurjalta.

Jos olet ylipainoinen, niin voit kärsiä mm uniapneasta, joka voi aiheuttaa väsymystä. (Ei ole tosin mahdoton hoikillakaan).

Ihan pelkkä huono ruokavalio voi myös aiheuttaa sumuista ja voimatonta oloa.

Selvittikö se lääkäri nyt sun elintapoja vai laittoi vain läskin leiman ja lähetti kotiin?

Mitä sen olis sun mielestä pitänyt tehdä, minkälaista apua olisit halunnut? Suomessa pitää myös osata pyytää, kertoa ja jopa vaatia hoitoa. Lääkäri ei voi sua auttaa jos et ole yhteistyökykyinen (jolta vähän kuulostat).

Vierailija
50/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt vuoden aikana vähintään kymmenen kertaa lääkärissä ja yhteensä neljällä eri lääkärillä. Jokainen on kirjoittanut sen obeesi jokaisen käynnin ja käyntikerran yhteydessä kirjaukseen. Ei se haittaa. Se kuuluu vaivan lisäksi mainita jotain ihan yleisestikin potilaan tilanteesta.

Vierailija
51/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin neljällä eri lääkärillä olkapään ongelmien takia. Sen takia monella lääkärillä, että sairauslomaa piti hakea lisää ja aina eri lääkäri. Jatkossa varmaan vain yksi lääkäri kun viimein sain ajan työterveyteen. Yksikään ei puhunut sanallakaan ylipainosta eikä siitä kirjattu mitään. Jo ensimmäinen lääkäri laittoi lähetteen röntgeniin ja fysioterapiaan. Olen siis reippaasti ylipainoinen.

Vierailija
52/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei oikeastaan haittaa se, että joku perus terveysaseman lääkäri laittaa omakantaan siitä, mutta mulla on eräs autoimmuunisairaus ja sen lisäksi vaikea masennus diagnoosina, niin omalääkäri oli koennut velvollisuudekseen laittaa omakantaan ”huomattavasti lihonut”, mikä ei tehnyt mun oloa ollenkaan paremmaksi, kun on itsetuhosia ajatuksia ollut jatkuvasti ja lisäksi itsetunto nollissa. Kerran onnistuin laihduttamaan useamman kilon ja tämä sama lääkäri koki velvollisuudekseen sanoa mulle ”hyvä kun laihdutit kun oot niin paljon kauniimpikin nyt”. Korostan, että olin tuolloin 19v. Mielelläni vaihtaisin lääkäriä, mutta minkäs tälle voi, kun eipä tähän kyseiseen sairauteen perehtyviä lääkäreitä varmaan paljoa ole. Lihavuudesta on ok sanoa, silloin kun se oikeasti liittyy terveydentilaan, mutta musta ulkonäön kommentointi on todella mautonta.

Lisään, että kyseinen lääkäri on selkeästi ollut koko elämänsä paljon urheileva ja terveellisesti elänyt ja aivan varmasti pistää ylipainon pelkän laiskuuden, tyhmyyden ja saamattomuuden piikkiin. Ja etten vaan tiedä miten elää oikein. Aina tuollasten kohdalla epäilen, että tajuaako ne laisinkaan miten usein ylipainon takana on psyykkisiä syitä. Jostain kumman syystä se rajuin lihominen tapahtui juuri samaan ajankohtaan, kun tautini laukesi. Ei varmana kyseinen henkilö ole itse joutunut kokea sitä henkistä tuskaa kun teini-ikäisenä sairastuu vakavasti loppuelämäksi. Lisäksi alkoholistivanhemmat, väkivaltainen lapsuus, koulukiusatuksi joutuminen ja ylipäätänsä ylipainoa jo lapsesta asti. Siinä tilanteessa en edes itse jaksanut miettiä muita asioita kun vaan sitä, että miten selviän. Joillekkin selviytymismekanismina toimii alkoholi, toisille ruoka, toisille huumeet ja mitä vielä. Vain ruokariippuvaisia kohtaan tunnetaan niin voimakasta halveksuntaa, että lääkärikään ei pysty mun kohdalla keskittymään muuhun kun mun painoon. Tosi ahdistavaa.

Perus tk-lääkäri ei tosiaan ole mikään terapeutti eikä näe sun mielen sisään. Olen pahoillani huonosta kohtelustasi, mutta tuo ei ole oikea osoite. Sun pitää myös kertoa mitä tapaamisesta haluat ja minkälainen apu sua auttaisi.

Itse kävin ihan psykiatrilla ja psykiatrisella hoitajalla puhumassa ja sain avun bulimiaan ja muihin syömishäiriöihin sitä kautta, olen ikuisesti kiitollinen, että ottivat mut tosissaan vaikka normipainon sisällä olinkin. Mutta olin myös tosi loppu sairauteen, joka hallitsi mun elämää jo ala-asteelta lähtien.

Toivottavasti lähdet hakemaan apua oikeasta paikasta, pyydä päästä ihan psykiatrille tai psykologille. Yleislääkärit ei osaa hoitaa sun mieltä.

Vierailija
53/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perus tk-lääkäri ei tosiaan ole mikään terapeutti eikä näe sun mielen sisään. Olen pahoillani huonosta kohtelustasi, mutta tuo ei ole oikea osoite. Sun pitää myös kertoa mitä tapaamisesta haluat ja minkälainen apu sua auttaisi.

Itse kävin ihan psykiatrilla ja psykiatrisella hoitajalla puhumassa ja sain avun bulimiaan ja muihin syömishäiriöihin sitä kautta, olen ikuisesti kiitollinen, että ottivat mut tosissaan vaikka normipainon sisällä olinkin. Mutta olin myös tosi loppu sairauteen, joka hallitsi mun elämää jo ala-asteelta lähtien.

Toivottavasti lähdet hakemaan apua oikeasta paikasta, pyydä päästä ihan psykiatrille tai psykologille. Yleislääkärit ei osaa hoitaa sun mieltä.

Kiitos sulle ja ihan oikeassa oot. Oon ollut nyt jo pari vuotta hoidossa psykopolilla, mutta sielläkin muhun on suhtauduttu aika nihkeästi. Ehkä huono tuuri vaan. Oon yrittänyt selvitä omin voimin, mutta nyt alkaa jo voimat loppua. En vaan tiiä mitä enää tehdä. Terapiaan ei ole varaa ja pelkkä oikean terapeutin löytäminenkin vie liikaa voimavaroja.

Vierailija
54/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan aikuisten oikeasti yksi vakavimmista lihavuuden aiheuttamista terveysongelmista on se, että lääkärit automaattisesti laittavat kaikki vaivat lihavuuden syyksi ja jättävät asiat tutkimatta.

Muuan ulkomailla asuva tuttuni ei meinannut saada apua krooniseen korvatulehdukseen, kun lääkärit vain käskivät laihduttamaan. Vasta kolmas lääkäri suostui tutkimaan, mistä oikein oli kyse ja määräsi lääkityksen.

Juuri näin! Suomalainen koulutus on laskenut kuin lehmän häntä, ja tarkoitan nimenomaan lääkärikoulutusta. 

Vierailija
55/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos sulle ja ihan oikeassa oot. Oon ollut nyt jo pari vuotta hoidossa psykopolilla, mutta sielläkin muhun on suhtauduttu aika nihkeästi. Ehkä huono tuuri vaan. Oon yrittänyt selvitä omin voimin, mutta nyt alkaa jo voimat loppua. En vaan tiiä mitä enää tehdä. Terapiaan ei ole varaa ja pelkkä oikean terapeutin löytäminenkin vie liikaa voimavaroja.

Viime tapaamisessa avauduin mun itsemurhasuunnitelmista ja psykiatrinen sh sanoi, ettei ole järkevää enää jatkaa sairauslomaa, koska parissa vuodessa ei ole hoito auttanut. Tässä on nyt lisänä siis se stressi, että millä elän, koska nyt kun mua pidetään psykopolin puolesta työkykyisenä, niin Kela painostaa mua TE-toimistoon ja leikkaa välittömästi tukia, jos en saa heti töitä. Tää ei varmana oo oikea palsta edes kirjottaa näin henkilökohtasia asioita, mutta nyt vaan tuntuu, et en enää jaksa kun rahamurheetkin tulee vielä lisänä.

Vierailija
56/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitamiinit ja hivenaineet eivät imeydy tehokkaaksi jos on paljon ylipainoa. Esim d-vitamiinia pitäisi tällöin syödä paljon enemmän kuin normaalisti suositellaan. Tästäkin voi se väsymys johtua.

Vierailija
57/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on tämä ero. Edeltävissä viesteissä lihavat ovat käyneet lääkäreillä kymmeniä kertoja vuodessa. Minä normaalipainoisena olin viimeksi lääkärissä 1999, kun piti sääreen laittaa viisi tikkiä. 

Eivätkä lihavat millään suostu tunnustamaan, että se lihavuus heitä koko ajan sairastuttaa. Vaikka lääkäriressukat joka kerta varovaisesti yrittävät muistuttaa, että terveys kohenisi aivan valtavasti, kun sen läskikuorman aiheuttama rasitus ja jatkuva tulehdustila poistuisi. Mutta ei, lääkäreitä mollataan!

Olet ymmärtänyt ihan väärin :D Lihavat käyvät usein lääkärissä ja sairastuvat moniin sairauksiin jotka vie työkyvyn, sen vuoksi että heitä ei tutkita, koska ovat lihavia. Itselläni lihavuus johtuu vain ja ainoastaan kilpirauhasen vajaatoiminnasta joka jätettiin tutkimatta ja hoitamatta 10v ajan. Nyt on sitten tukku lisäsairauksia sen vuoksi. Painoa putoaa ihan samalla kalorimäärällä koko ajan tasaista tahtia kun sain hormonilääkityksen viimein. Nyt aineenvaihdunta alkaa normalisoitumaan. Joudun juoksemaan hirveässä määrässä tutkimuksia (4 liitännäissairautta jo todettu)  ja kokeita nyt muiden liitännäissaurauksien vuoksi ja yhteiskunnan rahaa palaa kymmeniä tuhansia. Lisäksi olen työkyvytön ollut useamman vuoden, mitähän sekin on yhteiskunnalle tullut maksamaan. Jos minua olisi kuunneltu silloin 10v sitten kun kerroin että painoa tulee koko ajan lisää kun syön samalla tavalla ja liikun paljon, yksi verikoe ja yksi lääkekokeilu olisi torpannut nämä muut sairaudet heti alkuunsa. Mutta valitsivat syyttää minua lihavaksi, juopoksi ja milloin miksikin luulosairaaksi. Kaikenlaisia oireita on hoidettu ja kymmeniä kertoja käyty vastaanotolla, kannettu tuhansien eurojen edestä lääkettä kotiin (ne oireet jäi pois viikon hormonikuurin jälkeen ja lääkkeet sain jättää pois myös). Tämä on täysi katastrofi suomalaisessa perusterveydenhuollossa. Meitä on tuhansia kaltaisiani, ja ihmisiä myös kuolee tähän sairauteen, koska ei hoideta lihavia ihmisiä. Onko tämä täysin tietoinen valittu linja että lihavia ei hoideta enää ollenkaan.

Vierailija
58/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin kirjaus on "virallinen muistiinpano" niistä seikoista, joita hän huomioinut vastaanotolla liittyen käynnin aiheeseen. Ylipaino voi itsessään ja siihen usein liittyvien sairauksien kautta monella eri mekanismilla aiheuttaa väsymystä. Laki velvoittaa kirjaamaan nämä seikat ylös. Kyse ei siis ollut lääkärin kehonegatiivisuudesta.

Yleisesti pidetään asianmukaisena kirjata ylös merkittäviä terveysriskejä myös tilanteissa, jotka eivät suoraan liity siihen asiaan mitä potilas on toimittamassa. Jos on huomattavan ylipainoinen tai tupakoi niin lääkärin tulisi kiinnittää huomiota tämäntyyppisiin terveysriskeihin, vaikka potilas olisi vain uusimassa allergialääkereseptiä.

Lääkärin näkökulmasta hänen ammattitaitonsa menee outoon valoon, jos vaikka vuosia hoitaa "terveyspommia" ilman, että mitenkään reagoi potilaan riskeihin vaikka tämä kävisi esim. vain uusimassa allergialääkkeitä, näyttämässä luomia, hoidattamassa pikkuvammoja tms.

Ei ole mitään tällaista lakia. Olet puhdas valehtelija. Jos lääkäri ei saa sanotuksi vastaanotolla, että olet muuten ylipainoinen, niin eihän sitä myöskään tule silloin kirjata, koska se ei ole olennainen asia. On myös erittäin huonoa asiakaspalvelua, jos lääkäri ei kommunikoi potilaan kanssa. On myös kiellettyä kirjata mitään muuta asiaa kuin sitä mistä ei vastaanotolla puhuta. Tämän kieltää jo laki.

Vierailija
59/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on tämä ero. Edeltävissä viesteissä lihavat ovat käyneet lääkäreillä kymmeniä kertoja vuodessa. Minä normaalipainoisena olin viimeksi lääkärissä 1999, kun piti sääreen laittaa viisi tikkiä. 

Eivätkä lihavat millään suostu tunnustamaan, että se lihavuus heitä koko ajan sairastuttaa. Vaikka lääkäriressukat joka kerta varovaisesti yrittävät muistuttaa, että terveys kohenisi aivan valtavasti, kun sen läskikuorman aiheuttama rasitus ja jatkuva tulehdustila poistuisi. Mutta ei, lääkäreitä mollataan!

Lihavuuden taustalla on aina sairaus ja se on joko psykiatrinen tai kilpirauhasen vajaatoiminta ym. aineenvaihduntasairaus. Tätä lääkärin tulisi hoitaa. Jos kirjataan vain lihava niin silloin lääkärin kellojen pitäisi sen verran soittaa, että selvittäisi samalla lihavuuden syyn ja sittenoikeasti tarjoaisi siihen sitä hoitoa. Jos kirjaa obeesi ilman jatkotoimenpiteitä ja myöhemmin löytyykin esim. kilpirauhasen vajaantoiminta niin lääkärin pitäisi joutua vastuuseen hoitovirheestään.

Vierailija
60/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verikokeet. Kunhan on ensin tutkittu esim. ferritiinit sun muut asiaan mahdolliset liittyvät väsyneen olotilan aiheuttajat, kuten myöskin masennuksenkin mahdollisuus, eikä mitään vakavampaa löydy, voi alkaa etsiä syytä ylipainosta, mutta ei se mikään automaattinen syy väsymykseen ole.

Sama juttu aina; vaikka valitat hammassärkyä, niin obeesilla ei voi olla tarvetta hammashoidolle, ei ei, läskille pitää vaan joka kerran kertoa, että kuule olet väärässä paikassa, olet läski.

Jokainen ylipainoinen ystäväni on kertonut saman asian. Ja on omakin kokemukseni lihavilta ajoilta.

Että tällainen läskiviha-aloitus tänään. "Vainotkaa" välillä vaikka narkkeja, ne tekee rikoksia ja ovat väkivaltaisiakin.

Kyllä hoikkaakin vainotaan jos se myöntää mt-ongelmien takia vastaanotolla käydessään, että on käyttänyt viinaa tai huumeita. Sellaistahan kysytään niitä diagnostiikkaa varten laadituissa papereissa joissa kysytään onko käyttänyt miten paljon alkoholia viime aikoina jne.

Kaikki narkit ja alkoholistit kyllä tietävät, että päihteet ovat todella huono asia mielenterveydelle, mutta kun se masentunut juo masennukseensa niin ei voida sanoa mikä on syy ja seuraus tai muna vai kana.

Riippuvuuksiakin on niin monia lajeja ja itselääkintää huonoin tavoin. Loppujen lopuksi kaikissa riippuvuuksissa on hyvin paljon samaa, onko se jotenkin "parempaa" riippuvuutta ettei riehu kadulla muita uhkaillen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi