Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihava potilas vastaanotolla, väsymystä, lääkäri kirjaa ”obeesi”

Vierailija
21.10.2021 |

Onko teidän mielestä ok että lääkäri kirjoittaa ”obeesin” kun potilaa tuli lääkärille väsymyksen takia?

Lihava potilas vastaanotolla, väsymystä, lääkäri kirjaa ”obeesi”

Vaihtoehdot

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai on ok. Obeesi on todennäköinen syy väsymykseen.

Sä olisit huono lääkäri, kun teet noin yksioikoisia päätelmiä.

Näitä lääkäreitä on. Minua käski lääkäri laihduttaa, lopettaa tupakanpoltto ja alkoholin käyttö. 

Ongelma oli se, että bmi oli19, olen abso ja en polta. 

Kun nämä selvisi lääkärille, hän hämmentyi ja ei osannut sanoa mitään muuta syytä kipuihin, kun en edes lihava ollut

Semmosen lääkärikäynnin sepitit sitten tänään. Lääkäri hämmentyi eikä osannut sanoa mitään.

Vierailija
102/112 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä lääkäreitä on. Minua käski lääkäri laihduttaa, lopettaa tupakanpoltto ja alkoholin käyttö. 

Kun nämä selvisi lääkärille, hän hämmentyi ja ei osannut sanoa mitään muuta syytä kipuihin, kun en edes lihava ollut

Semmosen lääkärikäynnin sepitit sitten tänään. Lääkäri hämmentyi eikä osannut sanoa mitään.

Jäivät siihen sitten hiljaisina tuijottamaan toisiaan, lääkäri ja abso. Kolmen vartin jälkeen abso varovasti tiedusteli että saako jo lähteä. Lääkäri vastasi että ei ei! Älä jätä minua, abso! Ongelma on se että BMI on oli 19 enkä osaa sanoa mitään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäivät siihen sitten hiljaisina tuijottamaan toisiaan, lääkäri ja abso. Kolmen vartin jälkeen abso varova

Abso on myös diagnoosi joka tulee kirjata potilaskertomukseen. Asiallinen abso joka puhuu kokonaisia lauseita. Valitettavasti läski.

Vierailija
104/112 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapsuudessa narttu joka oli lhasa abso. Aika kiukkuinen oli ja sitten tuli vanhaksi ja sokeaksi ja alkoi pissat valumaan kontrolloimattomasti. Sitten oli pakko viedä abso piikille. Sen pituinen se.

Vierailija
105/112 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskit nyt loukkaantuu kaikesta. Kun päässä on vikaa niin se heijastuu sijaistoimintona syömiseen.

Vierailija
106/112 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauran siinä kohtaa, kun lääkäri kirjoittaa mun papereihin "obeesi" tai "kohdun omaava". 

Vierailija
107/112 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

obesiteetti on olennaisen tärkeä asia. 

KUmpi tahansa voi vaikuttaa toiseen,  ja lisäksi sekä väsymys että obesiteetti liittyvät läheisesti monen eri umpieritysrauhasen tai hormonin toimintaan. Kun lääkäri haastettelee sinua puhelimessa tai määrää sinulle kokeita, voi tieto siitä että potilas on obeesi olla suureksi avuksi, tietää että missä järjestyksessä kokeita aletaan ottamaan. 

En ole itsekään hoikka, kun paino menee x kilon yli rupeaa jalat muistuttelamaan kihdisttä ja tuntuu että pitää käydä usein vessassa. Labrassa sitten näkyy että sokerit hätyyttelee kuutosta ja munuaisarvotkin vihjaavat kihtiin. Kun jalat taas kantaa, kannattaa tosissaan yrittää liikkua. 

Vierailija
108/112 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän toki, että trollaus on joidenkin tapa yrittää saada jotain hupia ankeaan arkeensa. Asiallista keskustelua löytyy, mutta tuo joka väliin tunkeva ihmiskunnan henkinen rappio välillä tökkii: sitä on niin paljon ja se on niin täynnä aggressiota.

Toivottavasti nämä oman elämänsä nerot sanasepot uskaltautuvat hakemaan apua ahdistukseensa (silläkin uhalla, mitä kirjauksessa saattaa lukea) tai lähtekää ulos, nähkää ihmisiä oikeasti. Obeeseja ja muita. Aikuistukaa.

Ei tarvitse toivottaa herttaisia toivotuksia takaisin: hukkaan menevät, sillä minä ainakin teen niin: valitsen todellisuuden, missä ihmiset haluavat hyvää toisilleen.

Vierailija
109/112 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ok, että lääkäri kirjoittaa ylös terveyteesi liittyviä faktoja? Siis mitä? Obeesi on lääketieteellinen termi lihavuudelle joka on tosiasiallinen diagnoosi ja jolle löytyy tautiluokituskoodikin. Lihavuuden sateenvarjon alle mahtuu monenlaista oirekuvaa joille lihavuus altistaa ja joita se suoranaisesti jopa aiheuttaa.

Väsymys ja uupumus linkittyvät vahvasti lihavuuteen, vaikka eivät välttämättä ole pelkästään siitä johtuvaa. Yhteys on kuitenkin sen verran yleinen, että se on huomioitavan arvoinen.

Jos tupakoitsija käy jatkuvasti lääkärissä valittamassa yskäänsä, niin mitä veikkaat kirjaako lääkäri ylös, että potilas tupakoi. Linkki on vahva ja yleinen, vaikka yskä voi myös johtua esimerkiksi muista ympäristöllisistä tekijöistä kuten homeelle altistumisesta ym.

Ymmärrän, että termi ja sen ylös kirjaaminen voi tuntua epämukavalta. Se on kuitenkin oleellinen tieto koskien sinun terveyttäsi. Oman kokemukseni perusteella voin sanoa, että ei me terveydenhuollossa noita huvikseen kirjoitella, vaan ihan syystä.

Toivon kuitenkin, että saat asiallista apua ongelmaasi. Päivät lyhenee ja kaamos lähenee. Suosittelen lämpimästi D-vitamiinin käyttöä. 

Vierailija
110/112 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verikokeet. Kunhan on ensin tutkittu esim. ferritiinit sun muut asiaan mahdolliset liittyvät väsyneen olotilan aiheuttajat, kuten myöskin masennuksenkin mahdollisuus, eikä mitään vakavampaa löydy, voi alkaa etsiä syytä ylipainosta, mutta ei se mikään automaattinen syy väsymykseen ole.

Sama juttu aina; vaikka valitat hammassärkyä, niin obeesilla ei voi olla tarvetta hammashoidolle, ei ei, läskille pitää vaan joka kerran kertoa, että kuule olet väärässä paikassa, olet läski.

Jokainen ylipainoinen ystäväni on kertonut saman asian. Ja on omakin kokemukseni lihavilta ajoilta.

Että tällainen läskiviha-aloitus tänään. "Vainotkaa" välillä vaikka narkkeja, ne tekee rikoksia ja ovat väkivaltaisiakin.

Tietenkin narkomaanien teksteihin lääkäri kirjoittaa että käyttää huumeita. Myös alkon  ja tupakan käyttö kirjataan, ovat tärkeita asioita ylipainon / sairaanloisen ylipainon ohella. Ylipaino on tärkeä tieto monissa sairauksissa ja esim lääkemääräyksissä. Pyllerö saattaa tarvita isomman annoksen kuin normipainoinen, alipainoinen tai pienemmän määrän lääkettä. 

Vierailija
111/112 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pakko laittaa tähän tämä juttu, vaikka viestiketju on vanha. Menin lääkärille työkyky arvioon tules-vaivojen vuoksi. Lääkäri kirjoitti omakantaan. PUHUU PITKIÄ LAUSEITA. En kyllä ymmärrä miten se liittyy nivelvaivoihin.Lääkäri oli kuitenkin oikeassa. Niin teen.

Ennen muinoin kirjauksissani luki "asiallinen". Nykyään se on vaihtunut tuohon "obeesiin", joka kerrotaan joka kirjauksen ensimmäisenä asiana, eli ilmeisesti kaikkein tärkein asia.

Minullakin on mainintoja "puhuu pitkiä lauseita". Tämä kai on tärkeä lisätieto: että obeesilta ei happi loppunut eikä tullut sydänkohtausta vielä kolmannenkaan sanan jälkeen.

"Asiallinen"-maininnat ovat tosiaan loppuneet "obeesin" tultua tilalle, eli ilmeisesti en enää ole asiallinen, kun olen obeesi. Minua kyllä loukkaa ja suututtaa tuo "obeesin" kirjaaminen joka hemmetin kirjaukseen ja heti

ensimmäiseksi, v

Obeesius on tärkeä tieto myös leikkauksiin. Voi varautua että leikkaus on paljon vaativampi toimenpide kuin normipainoiselta, joskus ei edes onnistu. Ja tällöin myös lääkkeen ( kipu- puudutus- nukutus) annostus on vaikeampaa . 

Vierailija
112/112 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joudut vuodeosastolle petipotilaaksi, on sinun hoitosi yhtä tuskaa hoitajille. Siirrot on raskaita, samoin läskirenkaat aiheuttavat hiertymiä ja hikoilua kaikissa nivusissa ja poimujen alla. Siis haavanhoitoa tiedossa.Et luultavasti yletä itse hoitamaan jalkojasi jos vatsasi  on edessä. Niihin poimujen alle tulee herkkää kaikenlaisia haavoja joita et tietenkään pysty hoitamaan.

Kuntoutuminen on aikaa vievää ja vaativampaa kuin normipainoisen. Kuvittele vaikka halvaantunutta obeesia ja halvaantunutta normipainoista, kumpi pääsee helpommin ylös vuoteesta yksin tai yhden hoitajan avulla ? Lihava voi tarvita jopa kolme hoitajaa .. eli sellaisia  ei jaksa kovinkaan usein autella sängyn reunalle istumaan ,   kun hoitajilla ei riitä aika eikä voimat.

Semmonen on ylipainoisen tulevaisuus , joillakin jo hienan yli nelikymppisenä. Normipainoisilla ei ole noita ongelmia . 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme