Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihava potilas vastaanotolla, väsymystä, lääkäri kirjaa ”obeesi”

Vierailija
21.10.2021 |

Onko teidän mielestä ok että lääkäri kirjoittaa ”obeesin” kun potilaa tuli lääkärille väsymyksen takia?

Lihava potilas vastaanotolla, väsymystä, lääkäri kirjaa ”obeesi”

Vaihtoehdot

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehopositiivista ei saa haukkua läskiksi?

mitä kehonegatiiviset muuten painaa, antihiukkasia?

Vierailija
22/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit kirjaavat myös "hoikka", "hyväkuntoinen", "asiallinen", "siisti". Ei yksi kuvaava adjektiivi ole diagnoosi. 

Väsymys johtuu hoikkuudesta ja asiallisuudesta xD

Eihän johdu? Minä olen mennyt lääkäriin valittamaan unettomuutta, lääkäri kirjasi, että potilas on siisti ja asiallinen. Ei se tarkoita että unettomuuteni johtuisi siisteydestä ja asiallisuudesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai on ok. Obeesi on todennäköinen syy väsymykseen.

Ja jättäisit itse tutkimatta, jos olisit lääkäri? Huh huh. 

Miten olisi "nukutko hyvin, onko stressiä, masennusta, terveellinen ravinto" jne???

Viimeinen kysymys on tässä tapauksessa turha.

Vierailija
24/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä lisäämään kirjaus väsymyksestä ja viittaa potilaskertomuksessa oleviin asioihin. Tai jos kirjauksessa ei puhuta väsymyksestä sanallakaan, vaan pelkästään ylipainoon liittyvistä asioista, varaa uusi aika ja ota nauhoitus, ellet sitä jo tehnyt.

Vierailija
25/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi "nukutko hyvin, onko stressiä, masennusta, terveellinen ravinto" jne???

Kyllä multa kysyttiin myö nuo ja oli kirjattu vastaukset. Näiden lisäksi oli kirjattu myös obeesi, koska olen selkeästi ylipainoinen.

Vierailija
26/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kehopositiivista ei saa haukkua läskiksi?

mitä kehonegatiiviset muuten painaa, antihiukkasia?

Oijoi, on sulla vaikeeta, yrittikö joku estää sua haukkumasta läskiksi? Ota ensin edes selvää mitä kehopositiivisuus tarkoittaa. Voi jopa hillitä sun "haukkumishalujasikin".

Vierailija
27/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, millä pätevyydellä väität, että ylipainoinen, joka mättää vain pelkkää pskahiilaria eikä mistään terveellisestä ole tietoakaan, on samassa jamassa, kuin erittäin terveellisesti syövä ylipainoinen? Katsos kun sillä tosi terveellisellä ruuallakin voi lihoa. Onko sellainen tiedossa?

Eli "obeesi" on tässä erittäin merkittävä seikka, mutta ei se pääasia. Ensin selvitetään nuo muut asiat. Miksi ne pitäisi vain normaalipainoiselta selvittää? Aika riskillä mennään, jos lähetetään obeesi, jolla huomattava väsymys, tutkimatta kotiin saatesanoin "laihduta".

Vierailija
28/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ap läskistä. Niin opit, että mitä siihen eåikriisiin tulee kirjata.

Vierailija
29/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on vuosien ajan kirjattu joka käyntikerta "obeesi ", eikä haittaa yhtään. Hyvä että kirjasivat. Se mikä sapettaa että ei kertaakaan ole kirjattu käynteihin "potilas kokee että ei saa painoa pudotettua millään keinolla!". Tämä olisi ollut totuus ja ehkä jo 10v sitten joku lääkäri olisi tähän tarttunut ja laittanut verikokeisiin missä kilpirauhasen vajaatoiminta olisi todettu. Nyt meni 10v hukkaan ja tämä potilas on nyt työkyvytön, koska kukaan ei tähän tarttunut eikä hoitanut. Kiitos vain lääkärit! Näin sitä vastuuta pakoillaan, kun ei kirjata potilaan sanomisia, vain lääkärin näkemyksiä.

Vierailija
30/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kävin lääkärillä nukahtamisvaikeuksien takia, luin lääkärin kirjauksesta, että olen "realiteeteissa".

No mutta sehän oli positiivinen havainto! :-)

Vierailija
31/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, millä pätevyydellä väität, että ylipainoinen, joka mättää vain pelkkää pskahiilaria eikä mistään terveellisestä ole tietoakaan, on samassa jamassa, kuin erittäin terveellisesti syövä ylipainoinen? Katsos kun sillä tosi terveellisellä ruuallakin voi lihoa. Onko sellainen tiedossa?

Eli "obeesi" on tässä erittäin merkittävä seikka, mutta ei se pääasia. Ensin selvitetään nuo muut asiat. Miksi ne pitäisi vain normaalipainoiselta selvittää? Aika riskillä mennään, jos lähetetään obeesi, jolla huomattava väsymys, tutkimatta kotiin saatesanoin "laihduta".

No näinhän lääkärit on toimineet jo kymmeniä vuosia! Jos on lihava ei kannata edes tutkia miksi on lihava, oma syyhän se on, tietysti, lääkärien mielestä. 

Vierailija
32/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läski mikä läski.

Obeesin ohella diagnoosin nimi olisi voinut olla pyknikko eli hän on luonnostaan pyöreä ja kerää helpommin rasvakudosta kuin muut vartalotyypit.

Vierailija
33/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus on syy väsymykseen. Ei kannata hakemalla hakea muita syitä, ennen kuin asiakas on sen ilmeisimmän hoitanut kuntoon.

Vierailija
34/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mullakin on maha ja oon hyvin energinen. ei väsytä yhtään. nukun myös öisin hyvin. mulla onkin kaljamaha eikä läskimaha.

😂

Kaikesta sitä voi suomalainen kokea ylemmyyttä.

Vierailija
35/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhti ja isoluinen tyttö? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läski mikä läski.

Obeesin ohella diagnoosin nimi olisi voinut olla pyknikko eli hän on luonnostaan pyöreä ja kerää helpommin rasvakudosta kuin muut vartalotyypit.

Eikö tuossakin tapauksessa pitäisi lähteä etsimään ylipainon syytä ensin ruokavaliosta ja elintavoista, jotta voi sulkea ne pois?

Vierailija
36/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep.

Suomalaisen merkittävin ylipainon syy onkin liika salaatin syönti.

Vierailija
37/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhti ja isoluinen tyttö? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läski mikä läski.

Tällaista taikauskoa ei ole enää viiteenkymmenene vuoteen missän viljeltykään. Nämä leptosomit, atleetit, endomorfit ja ektomorfit ja niin edelleen ovat huuhaata, eli fysiognomiaa ja vaarallisen lähellä frenologiaa, joka on viimeisen päälle typerää puoskarointia.

Ei kannata tuudittautua siihen, että nämä kaksi suklaalevyä ja kolme pizzaa joka päivä eivät muuten lihottaisi, mutta kun minä satun olemaan pyknikko, niin lihon luonnostani eikä se ole minun syy.

Vierailija
38/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kävin lääkärillä nukahtamisvaikeuksien takia, luin lääkärin kirjauksesta, että olen "realiteeteissa".

Mulla on useampaan otteeseen lukenut, että asiallisesti orientoitunut.

Mitäh?!?

Vierailija
39/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei oikeastaan haittaa se, että joku perus terveysaseman lääkäri laittaa omakantaan siitä, mutta mulla on eräs autoimmuunisairaus ja sen lisäksi vaikea masennus diagnoosina, niin omalääkäri oli koennut velvollisuudekseen laittaa omakantaan ”huomattavasti lihonut”, mikä ei tehnyt mun oloa ollenkaan paremmaksi, kun on itsetuhosia ajatuksia ollut jatkuvasti ja lisäksi itsetunto nollissa. Kerran onnistuin laihduttamaan useamman kilon ja tämä sama lääkäri koki velvollisuudekseen sanoa mulle ”hyvä kun laihdutit kun oot niin paljon kauniimpikin nyt”. Korostan, että olin tuolloin 19v. Mielelläni vaihtaisin lääkäriä, mutta minkäs tälle voi, kun eipä tähän kyseiseen sairauteen perehtyviä lääkäreitä varmaan paljoa ole. Lihavuudesta on ok sanoa, silloin kun se oikeasti liittyy terveydentilaan, mutta musta ulkonäön kommentointi on todella mautonta.

Vierailija
40/112 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan aikuisten oikeasti yksi vakavimmista lihavuuden aiheuttamista terveysongelmista on se, että lääkärit automaattisesti laittavat kaikki vaivat lihavuuden syyksi ja jättävät asiat tutkimatta.

Muuan ulkomailla asuva tuttuni ei meinannut saada apua krooniseen korvatulehdukseen, kun lääkärit vain käskivät laihduttamaan. Vasta kolmas lääkäri suostui tutkimaan, mistä oikein oli kyse ja määräsi lääkityksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi