Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi konkreettisen avun saaminen kotiin lapsiperheessä on niin vaikeaa?

asperger-lapsen äiti
21.10.2021 |

Olen joutunut nyt paljon miettimään tätä itse, kun minulla on nepsylapsi jonka vammat ja rajoitteet ei näy päällepäin. Lapsi on normaaliälykäs mutta poikkeavan aivotoiminnan takia hänellä on vaihteleva toimintakyky. Eli välillä selviää arjen toiminnoista paremmin ja välillä ei, jotkut arjen asiat on sellaisia että hän osaa ja toiset sellaisia ettei osaa ollenkaan vaikka sen ikäisen pitäisi jo osata. Lapsi on nyt 10v eikä esim selviydy itsenäisesti kouluun, kykene taksimatkoihin, eikä voi olla yksin kotona. Koulupäivät aamukerhoineen ovat lapselle tosi kuormittavia, vaikka on pienluokalla. Hänen psyykkinen vointinsa siis ihan romahtaa jos häntä kuormitetaan liikaa. Siksi joudun mm. itse kuljettamaan häntä kouluun ja olemaan poissa omista töistä jotta voin hoitaa lastani.

Meitä tukisi parhaiten se että saisimme edes välillä lastenhoitoapua kotiin, siis edes muutaman tunnin viikossa hakisi lapsen koulusta ja toisi kotiin ja odottaisi että minä pääsen töistä kotiin. Ja että saisin lapsesta esim. omaishoidontuen, joka on n. 400e/kk. Sen turvin pystyisin lyhentämään työpäivää ja hoitamaan lastani, mutta pysyisin kuitenkin itse työelämässä ja se tukisi myös omaa hyvinvointia ja jaksamista. Olen yh.

Mutta meille ei näitä tukimuotoja olla myönnetty. Jos haluan lastenhoitoa kotiin, minun pitää palkata se itse. Ja se on oman pienen palkan kanssa plus-miinus nolla hommaa.

Vihastuttaa vielä tämän jälkeen lukea uutisia ja tilastoja siitä kuinka paljon nepsylapsia otetaan lopulta huostaan kun tilanteet kriisiytyy esim. teini-iässä. Ja siihen sitten on kyllä varaa???! Sijaisperhe maksaa yli 20 000e/ vuosi. Laitoshoito maksaa yli 90 000e/ vuosi. Se minun omaishoidontuki ja esim. viisi tuntia lastenhoitoapua kotiin maksaisi 7500e/vuosi. Mitä tai ketä tässä maassa pitäisi oikeen ravistella, että näihin asioihin tulisi muutos???

https://www.sos-lapsikyla.fi/blog/2021/04/22/kuka-auttaisi-nepsy-lasta/

Kommentit (126)

Vierailija
1/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on kotona hoidettavissa, jos vanhemmat sen hoitavat. Ei voida lähteä siihen, että yhteiskunta hoitaisi jonkun lapsia näiden kotona ilmaiseksi vakituisesti. Se on aivan loputon suo.

Vierailija
2/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha. Palveluja on vähän. Erilaisia palveluja erilaisiin tarpeisiin on vähän. Tai, jos niitä on, ei niitä saa asiakkaille tarjota, koska ne ovat liian kalliita. Mikään ei ole turhauttavampaa kuin nähdä mikä perhettä auttaisi, mutta ei tätä apua voi perheelle tarjota.

-sossu-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskee koko yhteiskuntaa. Itse olisin tarvinnut lääkekuurin mutta tarjottiin jotain kristalliterapiaa tmp

Ollessani asunnoton minulle tuputettiin aa:ta vaikka olisin tarvinnut lääkekuurin että olisin voinut hoitaa asiani itse.

ja jos protestoin auttajilleni sain aggressiivisen vastauksen.

ketään ei v*u kiinnosta, se on se ongelma

Vierailija
4/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä viallinen systeemi. Sitäpaitsi kun on lapsista kyse, niin ei pitäisi ajatella vain niitä laitospäivien kustannuksia vaan lapsen parasta. Yhteiskunnan tuella lapsi olisi varmasti onnellisin kotona. <3

Olen pahoillani tilanteestasi. En osaa edes neuvoa. Oma lapseni on vasta vauva.

Vierailija
5/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysistä apua ei saa , kaikki pitäisi tapahtua digitaalisesti . Ennen oli kodinhoitajat jotka auttoivat perheiden ongelmatilanteissa . Inhimillisyys on vanhentunutta .

Vierailija
6/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskee koko yhteiskuntaa. Itse olisin tarvinnut lääkekuurin mutta tarjottiin jotain kristalliterapiaa tmp

Ollessani asunnoton minulle tuputettiin aa:ta vaikka olisin tarvinnut lääkekuurin että olisin voinut hoitaa asiani itse.

ja jos protestoin auttajilleni sain aggressiivisen vastauksen.

ketään ei v*u kiinnosta, se on se ongelma

Kuulostaa siltä, että tämä yhteiskunnan "apu" saa sen autettavan aika nopeasti epätoivoiseksi ja epäluottavaiseksi yhteiskuntaa kohtaan. Inhottavaa tuollainen, että ei kuunnella ihmistä vaan kuvitellaan tietävän paremmin toisen tilanne, kuin tämä itse!

Vierailija
7/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on kotona hoidettavissa, jos vanhemmat sen hoitavat. Ei voida lähteä siihen, että yhteiskunta hoitaisi jonkun lapsia näiden kotona ilmaiseksi vakituisesti. Se on aivan loputon suo.

Mutta siihen voidaan lähteä että multa menee työt, jään kotiin yhteiskunnan varojen voimin ja pahimmassa tapauksessa vielä itse uuvun ja masennun ja tarvitsen sen takia kaikenlaisia terveyspalveluja? Ja siihen että lopulta minunlaiselta se lapsi vieläpä huostaanotetaan tms? Tai annan lapseni huostaan, koska olen itse niin uupunut?

Vierailija
8/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha. Palveluja on vähän. Erilaisia palveluja erilaisiin tarpeisiin on vähän. Tai, jos niitä on, ei niitä saa asiakkaille tarjota, koska ne ovat liian kalliita. Mikään ei ole turhauttavampaa kuin nähdä mikä perhettä auttaisi, mutta ei tätä apua voi perheelle tarjota.

-sossu-

Totta, mutta sitä rahaa pistetään moninkertaisesti sitten sinne toiseen päähän. Näissä tapauksissa huostaanottoihin ja sijoituksiin. Terveydenhuollossa ei satsata perusterveydenhuoltoon vaan raha menee sitten sinne erikoissairaanhoitoon.

Vierailija
9/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kotiin sai avuksi kodinhoitajan. Meillekin tuli sellainen kun äiti meni suonikohjuleikkaukseen. Kävi monta viikkoa, kokkasi ja siivosi. Ja me lapset jo kouluikäisiä. Sisko ja veli teinejä.

Minulta murtui onnettomuudessa selkä kun omat lapset oli 3 ja 5. Me ei saatu minkäännäköistä apua edes pariksi päiväksi.

Vierailija
10/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lasu? Kyllä sitten apua tulee

Vierailija
11/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska Suomessa on yksin pärjäämisen kulttuuri. Monessa muussa maassa isovanhemmat ja muu suku ovat apuna lastenkasvatuksessa ja monessa muussa asiassa. Suomessa tämä ei toimi, jokaisen odotetaan pärjäävän omillaan. 

Ei ole ollut aina. Vielä 80-luvulla nimenomaan kunnaltakin sai apua. Jopa terveydebhoitajan sai kotiin.

Vierailija
12/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee lasu? Kyllä sitten apua tulee

No ei tule. Tulee kaksi tätiä keskellä päivää tarkkailemaan. Eli menee elämä vain hankalammaksi.

Vierailija
13/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuvuin vauvan kanssa, koska hänen terveydentilan vuoksi oli noustava pari kertaa yössä lämmittämään hänelle korvikemaitoja, hän heräsi muutenkin tunnin välein joka yö ja nukkui päiväunet vartin pätkissä. Tukiverkkoja auttamassa ei ollut. Puhuin uupumuksesta ja väsymyksestä monta kertaa neuvolassa ja pyysin apua. Ainoa apu mitä ikinä tarjottiin oli aika psykologille juttelemaan siitä jos väsymys ahdistaa. Kysyin miten sen avulla saan enemmän mahdollisuuksia nukkua. Vastassa oli täysi hiljaisuus.

Vierailija
14/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selasin lastensuojelulain läpi. Joku voisi tehdä aloitteen, että jos ennalta ehkäisevää tai avohuollon tukea ei saa, voi asian viedä oikeuteen siinä missä sijoitusten ja huostaanoton purkamista voi vaatia oikeudessa.

"Lastensuojelun järjestäminen ja kehittäminen

Kunnan on huolehdittava siitä, että ehkäisevä lastensuojelu sekä lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu järjestetään sisällöltään ja laajuudeltaan sellaiseksi kuin kunnassa esiintyvä tarve edellyttää. Lapsi- ja perhekohtaista lastensuojelua on järjestettävä tarvittavassa laajuudessa niinä vuorokauden aikoina, joina sitä tarvitaan.

Lastensuojelun on oltava laadultaan sellaista, että se takaa lastensuojelun tarpeessa oleville lapsille ja nuorille sekä heidän perheilleen heidän tarvitsemansa avun ja tuen."

Edeltävä kohta lastensuojelulaissa tuntuu unohtuneen kunnilta tehokkaasti. Siinä olisikin jollekin vaikka väitöskirjan aihe, kuinka huonosti perheiden tukitarpeet ja kuntien kiinnostus noudattaa lakia kohtaa. Tai vaikka IS:n toimittaja voisi aloitella jutun tekemistä, millaista tukea nepsylasten vanhemmat tarvitsisivat ja mitä saisivat, jos mitään edes tarjotaan.

Vierailija
15/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vuosia sitten sama. Ei voinut jättää yksin kotiin. Onneksi pomo oli suopea ja antoi minun hoitaa työt miten haluan ja sain suhailla autolla pitkin päivää ees taas, töihin, kotiin, kouluun, töihin, kouluun, kotiin, töihin... Joskus otin lapsen töihin mukaan. Sain neuvoteltua itselleni arkivapaita, mutta sitten oli viikonloput töitä.

Päiväni alkoivan 5.30 ja kotiin pääsin lopulta 19.30. kun olin saanut tehtyä noin 8 tuntia töitä tuolla aikavälillä. Siinä ohessa tuli pyöritettyä muukin arki kuten kotityöt, kauppaostokset, lasten harrastukset, terapiat...

Meinasi mennä ja osittain menikin oma mielenterveys. Kun kaikkensa yritti, mutta haukkuja vain sai. Onneksi työnantaja oli ihan super reilu. En olisi kestänyt jos hänkin olisi ollut ikävä ihminen.

Vierailija
16/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteesi tuntuu tosi hankalalta. Kelan, vammaispalveluiden ym. yhteiskunnan tukien kriteereissä tuen tarvitsijan toimintakykyä verrataan terveisiin samanikäisiin. Tuntuu epäreilulta, että lapsesi ei tukea saa vaikka vaatii enemmän hoitoa kuin samanikäiset.

Olen itse 12v autistin äiti ja omaishoitaja. Neuvoisin tekemään omaishoitohakemuksen uudelleen, ja kirjaamaan siihen konkreettisin esimerkein tilanteita missä lapsesi toimii eri tavoin kuin terve samanikäinen. Ja minkälaista apua missäkin kohtaa tarvitsee. Mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja tarkasti, jatka tekstiä eri paperille. Päättäjä ei ole tavannut lastasi eikä tunne ympäristöä.

Tämä neuvo tulee omasta kokemuksesta. Tiedän että äidin sydämeen sattuu kun oman lapsen heikkoudet joutuu konkreettisesti nostamaan esille ja vertaamaan terveisiin. Tsemppiä ja toivottavasti saat apua tilanteeseen!

Vierailija
17/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lapsen isä on?

Vierailija
18/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska Suomessa on yksin pärjäämisen kulttuuri. Monessa muussa maassa isovanhemmat ja muu suku ovat apuna lastenkasvatuksessa ja monessa muussa asiassa. Suomessa tämä ei toimi, jokaisen odotetaan pärjäävän omillaan. 

Minulla on ollut asiakkaita, joiden siskot jä äidit ovat lentäneet lapsiperheen tueksi kriisin aikana toiselta mantereeltakin viikoiksi auttamaan. Suomalainen ei auta omiaan edes samassa kaupungissa, vaan kysellään kunnan palkkaamaan apua. On minusta aika vääristynyttä arvomaailmaa. T: sossu

Olet väärässä. Suomalaiset isoäidit auttavat lapsiaan ja lastenlapsiaan TODELLA PALJON.

Minkähän takia tässä ketjussa vaaditaan sukulaisia paapomaan itsekkäitä lapsiperheitä? Niissä ketjuissa joissa puhutaan omien vanhempien hoidosta, ollaan yksimielisesti sitä mieltä, että asia ei kuulu omaisille mitenkään, vaan sanotaan kunnan ja valtion olevan ainoita vastuullisia.

Vierailija
19/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalihuoltolain mukainen kotiapu? Onko evätty teiltä? Muistathan, että jokainen päätös on valituskelpoinen, eli kannattaa kielteisistä päätöksistä aina valittaa jos on eri mieltä. Entä tukiperhe, oletteko jonossa?

Vierailija
20/126 |
21.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalihuoltolain mukainen kotiapu? Onko evätty teiltä? Muistathan, että jokainen päätös on valituskelpoinen, eli kannattaa kielteisistä päätöksistä aina valittaa jos on eri mieltä. Entä tukiperhe, oletteko jonossa?

Tukiperhe ei taida auttaa aloittajaa, koska apua tarvitaan joka arkipäviä pari tuntia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän