Mikä on eka uutinen minkä muistat?
Täällä on toi keskustelu "Mikä on ollut maailmanlaajuisesti suurin uutinen teidän elinaikananne?", niin siitä tuli mieleen että mikä kenelläkin on eka uutinen minkä muistaa? Täällähän on tosi eri-ikäistä porukkaa.
Itse oon syntynyt -64 ja eka minkä varmasti muistan on se eka kuussakäynti -69, mummun ja papan kanssa telkkarista katsottiin.
Kommentit (90)
Olen syntynyt keväällä 1966.
Muistan puheet ja (ehkä televisokuvan) ensimmäisestä kuukävelystä.
Nick Ut otti vuonna -72 kuvan napalmista palovammoja saaneesta Phan Ti Kim Phucista.
Muistan sen oikeasti säikähtäneeni kuvaa ja melkein itkin kun palanut tyttö juoksee kohden katsojaa.
Itselle jäänyt mieleen 1956 yleislakko ja Kekkosen valinta. Elävästi muistan radiosta laskennan: kekkonen, kekkonen, kekkonen, fagerholm, kekkonen....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun Kekkonen jätti tehtävänsä ja Koivisto tuli valtaan.
vm 1975
Tuntui oudolta, kun oli koko ikänsä elänyt Kekkosen aikaa (valittiin eka kerran presidentiksi 1956).
vm 1956
Mä olin pienenä sanonut, että musta tulee Kekkonen, kun oli kysytty mikä minusta tulee isona.
Vierailija kirjoitti:
Olen 1956 syntynyt ja muistan, kun radiosta tuli uutinen JFK:n salamurhasta Dallasissa 1963.
Sama täällä. Olen syntynyt 1955.
Lainaus toisesta ketjusta:
Varhaisin uutismuistoni on Ruotsin kuninkaan Kustaa VI Aadolfin hautajaisista syyskuussa 1973. Töölötin lähetystä pienestä mustavalkoisesta Siemensistämme, ja äiti sanoi: "Ruotsin kuningas on kuollut ja hän makaa tuossa arkussa."
Ikää oli silloin kolme vuotta ja yhdeksän kuuta (itselläni). Ja siitä hetkestä on pian tasan puoli vuosisataa.
Estoniasta muistan jotain. Seuraava iso oli Dianan kuolema. Estonian aikaan olin 4v ja Dianan kuoleman aikaan olin juuri täyttänyt 7v.
Sputnikin lentoa seurailin pihalla enon kanssa pikkunassikkana. Kennedyn ampuminen. Ja joku Sonny Listonin nyrkkeilyottelu, jonka selostuksen kuulin radiosta, olisko ollut Alin kanssa. Noihin aikoihin äiti kauhisteli lehtijuttuja Bostonin sukkahousukuristajasta.
Nää varmaan varhaisimmat uutismuistot, muita aiempia on kolmivuotiaasta asti.
Se kun Kekkonen luopui presidentin tehtävistään. Olin noin 5-vuotias ja oltiin mummolassa. Kai se oli aikuisille niin jännä uutinen, että jäi minunkin mieleen.
Paavin salamurhayritys v. 1981, 1975 olen syntynyt.