Mikä on eka uutinen minkä muistat?
Täällä on toi keskustelu "Mikä on ollut maailmanlaajuisesti suurin uutinen teidän elinaikananne?", niin siitä tuli mieleen että mikä kenelläkin on eka uutinen minkä muistaa? Täällähän on tosi eri-ikäistä porukkaa.
Itse oon syntynyt -64 ja eka minkä varmasti muistan on se eka kuussakäynti -69, mummun ja papan kanssa telkkarista katsottiin.
Kommentit (90)
Olen syntynyt -68, ja muistan charlie chaplinin ja john lennonin kuolemat. Paljon muistan myös Kekkosesta, mutta en osaa sanoa, miltä ajalta.
Asiaan vaikuttaa myös se, ettei meillä ollut telkkaria, kun olin lapsi.
En yksittäistä. Ehkä kuulennot ja vietnamin sota. Sitten Biafran nälkä.
Kyllästytti, kin siitä Vietnamista koko ajan.
Kuningatar Elisabetin kruunajaiset. Olin 7-vuotias. Näin sen elokuvana, siksi kai jäi mieleeni niin hyvin. Elokuviin pääsi harvoin, televisiota ei vielä ollut. Erityisesti jäivät mieleeni ihana hääpuku, hevosvaunut ja pienet kuninkaalliset lapset, Anne ja Charles, vilkkuttamassa palatsin parvekkeella. Vuosi oli 1952.
Vierailija kirjoitti:
Kuningatar Elisabetin kruunajaiset. Olin 7-vuotias. Näin sen elokuvana, siksi kai jäi mieleeni niin hyvin. Elokuviin pääsi harvoin, televisiota ei vielä ollut. Erityisesti jäivät mieleeni ihana hääpuku, hevosvaunut ja pienet kuninkaalliset lapset, Anne ja Charles, vilkkuttamassa palatsin parvekkeella. Vuosi oli 1952.
Anteeksi. Elisabet peri kruunun vuonna 1952 isänsä kuoltua. Mutta kruunajaiset vietettiin vuonna 1953.
sama
Vierailija kirjoitti:
Olen 1956 syntynyt ja muistan, kun radiosta tuli uutinen JFK:n salamurhasta Dallasissa 1963.
Samaa ikäluokkaa, muistan myös puheet telttailijoiden kuolemasta. Purukumipakkauksissa oli filmitähtikortteja, Elvis oli ihana.
Ensimmäinen "uutinen" jonka muistan on myös minulla se kun katseltiin televisiouutisista avaruusrakettien nousua ja rakeista kuvaa avaruudesta (tai kuusta?).
Mahdoton sanoa miltä vuodelta muistot ovat kun kuulentoja tehtiin vuosina 1969-1972
Muistan myös hämmästelleeni Peyton Place sarjaa joka oli minusta puuduttavan tylsä enkä tajunnut miksi kaikki muu pysähtyi ja lasten piti olla hiljaa kun tämä tuli televisiosta.
Sitäkin on esitetty 1970-luvun taitteessa mutta en löytänyt tarkkoja vuosia
Tsernobylin uutisointia muistan itse seuranneeni, 7 v.
Suomen liittyminen EU:hun, muistan että samaa sanaa toistettiin telkkarissa. Olin silloin 4 tai 5.
Tsernobyl. Muistan kuinka mietittiin tuleeko maidosta ja lihasta radioaktiivista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli pitkä aika, kun ei ollut televisiota. Lapsuudesta muistan ohjelman, jonka nimi oli Näkymätön mies ja kun televisio hajosi, vitsailimme pitkään että katsomme Näkymätöntä miestä. Jostain syystä sitä rikkinäistä televisiota ei heti raijattu pois.
Ennenvanhaan oli telkkarit suhteessa aika kalliita, oli sellainen vähän "luxushankinta" jota piti vähän miettiä ja ehkä säästääkin sitä varten.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen syntynyt vuonna 1964. Muistan Andien lento-onnettomuuden. Lehtiä ei ollut paljon luettavana, mutta minä luinkin ne kymmeniä kertoja. Edelleen kiehtoo.
.
Siis se rugbyjoukkue? Faijalta sain heti tuoreeltaan tuosta kertovan kirjan, oli vaikuttava tarina. (ap)
Ensimmäinen minkä muistan on taannoin julkisuuteen noussut kohu, että Afrikan tähti on rasistinen peli.
60-luvulla luin kylässä käydessäni jostain lehdestä, että joku tyttö oli jäänyt hiekkavyöryn alle ja kuollut. Tämä tapahtunut jossain päin Suomea. Muistan, miten pahalta asia tuntui vielä pitkän aikaa lukemani jälkeen. Olin silloin alle 10-vuotias.
Käytiin mummon kanssa naapurissa katsomassa TV:stä Kennedyn hautajaiset. Olin silloin 5 vuotta. Seuraavana vuonna meille ostettiin oma TV.
Olen 66 syntynyt. TV-uutisissa oli aina musta Kyproksen kartta.
Vierailija kirjoitti:
Kun Kekkonen jätti tehtävänsä ja Koivisto tuli valtaan.
vm 1975
Sama. Ikäkin sama :-)
Tai sitten Kekkosen hautajaiset, kumpi lie ennemmin.
Charlesin ja Dianan häät, olin 6v. ja muistan kun katsottiin telkkarista. Muistan jopa millainen sää sinä päivänä oli, jotankin jäi tosi elävä muisto mieleen.
Tsernobyl. Olin 6-vuotias.