Mikä on eka uutinen minkä muistat?
Täällä on toi keskustelu "Mikä on ollut maailmanlaajuisesti suurin uutinen teidän elinaikananne?", niin siitä tuli mieleen että mikä kenelläkin on eka uutinen minkä muistaa? Täällähän on tosi eri-ikäistä porukkaa.
Itse oon syntynyt -64 ja eka minkä varmasti muistan on se eka kuussakäynti -69, mummun ja papan kanssa telkkarista katsottiin.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Menkää jo mammat vanhainkotiin :DDD
Niihin ei noin vaan muuten pääse...
Ruandan kansanmurha 1994, kuvat mädäntyneistä ruumiista kummittelivat pitkään pienen pojan mielessä,silloin uutisissa näytettiin enempi mitä oli tarpeen M35.
Muistan enemmän musiikkia ja radion lastenohjelmia. 70-luvulla uutiset olivat melko kuivia, Kepua ja tupoa. Oli Kekkosta ja Salt-sopimusta. Ärsytti, kun ei ymmärtänyt mistä puhuttiin. Mieleen jäi sana "persoona", mitä en ollut koskaan kuullut.
Lamasta ja YYA:sta puhuttiin, ulkomailta kuuli Saksan terroristeista ja Kamputsean nälänhädästä. Olin huolestunut.
Veijo Pasasen (Pelle Hermanni) kuolema.
Vm. 84
Kun olin lapsi, kuuntelimme aamuisin radiosta uutisia aamupalaa syödessä. Muistan, kun uutisissa kerrottiin paavin kuolleen oltuaan paavina vain tosi lyhyen aikaa ja äitini hämmästeli tapahtunutta. Minusta uutinen tuntui pelottavalta - ihan jo sekin, että mikä tämä mystinen "paavi" oli. Googlasin nyt, että tämä on tapahtunut syyskuun lopussa v. 1978, kun paavi Johannes Paavali I oli kuollut vain 34 päivän pontifikaatin jälkeen. Olen vm. -73.
Vierailija kirjoitti:
Olin viisi vuotias kun Sammy Babitzin menehtyi auto-onnettomuudessa ja muistan elävästi kun siitä uutisoitiin.
Mummo oli silloin Keski-Suomen Keskussairaalassa ja hän sanoi, että Sammy on tuotu kuolleena sinne.
Mieleen tuli Lasse Virenin kaatuminen ja voitto v. -72 olympialaisissa, mutta olin muutaman kuukauden ikäinen silloin…😂
No ehkä kyse oli Virenin voitosta v. -76 olympialaisissa sitten, isäni oli aina kova penkkiurheilija kotonamme.
Vierailija kirjoitti:
Menkää jo mammat vanhainkotiin :DDD
Jos hyvin käy niin sinäkin saatat elää vanhaksi. Toivotko silloin, että joku ilkeilee itsellesi?
Estonian uppoaminen. Olin sen jälkeen kauhuissani, kun jouduin perheen mukana lomilla risteilylle/mihinkään veneeseen.
'87
Vierailija kirjoitti:
Estonian uppoaminen. Olin sen jälkeen kauhuissani, kun jouduin perheen mukana lomilla risteilylle/mihinkään veneeseen.
'87
Siskoni kuoli Estonian onnettomuudessa.
Persianlahden sota ja Saddam Hussein ja kaikki siihen liittyvä. Olin ala-asteella silloin. Pelkäsin kolmatta maailmansotaa, ydiniskuja ja luulin, että tulee maailmanloppu.
Varmaankin vuoden -94 presidentinvaalit Suomessa. Olin tuolloin 6-vuotias ja jollain tasolla jo kiinnostunut kotimaan politiikasta. Muistan myös, kun Neuvostoliiton hajoamisesta puhuttiin paljon 90-luvun alussa, mutta ei minulla varsinaisesti sitä tapahtumaa koskeneista uutisista ole mitään muistikuvia.
Olen syntynyt -79. Ensimmäiset uutiset jotka muistan on jotain Kekkosesta ja Jammu Siltavuori. Muistan edelleen ne kuvat tytöistä, tynnyreistä ja sen mustavalkean kuvan Jammun naamasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt -79. Ensimmäiset uutiset jotka muistan on jotain Kekkosesta ja Jammu Siltavuori. Muistan edelleen ne kuvat tytöistä, tynnyreistä ja sen mustavalkean kuvan Jammun naamasta.
Mulla ihan sama ja samaa vuosilukua olen kuin sinä. Muistan niitä kuviakin. Siis Jammua tarkoitan. Kekkosta en muista. Yhä edelleen kiinnostaa rikosasiat, ei politiikka.
Lama 1991, olin silloin 7 v. Muistan sen äänensävyn, kun radiossa tai tv:ssä todettiin, että Suomessa on nyt lama ja siitä varmaan tuli uutinen useampaankin otteeseen. Siitä äänestä ymmärsin, että jotain kauheaa on tapahtunut.
Dianan kuolema. Muistan isoäidilleni ihmetelleeni kuka hän on ja isoäitini olleen hämmästynyt, kun en tuntenut.
-89.
Vierailija kirjoitti:
Olen 1956 syntynyt ja muistan, kun radiosta tuli uutinen JFK:n salamurhasta Dallasissa 1963.
Sama juttu, olen sinua 2 vuotta vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin viisi vuotias kun Sammy Babitzin menehtyi auto-onnettomuudessa ja muistan elävästi kun siitä uutisoitiin.
Mummo oli silloin Keski-Suomen Keskussairaalassa ja hän sanoi, että Sammy on tuotu kuolleena sinne.
Sammyn kuolemasta on nyt (lauantaina 29. huhtikuuta) 50 vuotta.
Minun ensimmäinen muistoni on samalta vuodelta. Katson mustavalkoisesta pikku Siemensistämme jonkinlaista tilaisuutta Tukholmasta. Äitimuori lausuu: "Ruotsin kuningas on kuollut, ja hän makaa tuossa arkussa". Kyseessä oli siis Kustaa VI Aadolf, nykyisen kunkun isoisä, kuollut 15. syyskuuta 1973. Olin tuolloin kolmen vuoden ja kahdeksan kuukauden ikäinen
Ensimmäinen Kuuhun laskeutuminen -69. Muistan epäselvän telkkarikuvan ja sen ihmetyksen vanhempien kesken. Olin tuolloin 2v.
Kun Ukrainassa posshti se chernobillu joskus 80 luvun lopussa. Olen 83 syntynyt.