Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on eka uutinen minkä muistat?

Vierailija
20.10.2021 |

Täällä on toi keskustelu "Mikä on ollut maailmanlaajuisesti suurin uutinen teidän elinaikananne?", niin siitä tuli mieleen että mikä kenelläkin on eka uutinen minkä muistaa? Täällähän on tosi eri-ikäistä porukkaa.
Itse oon syntynyt -64 ja eka minkä varmasti muistan on se eka kuussakäynti -69, mummun ja papan kanssa telkkarista katsottiin.

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palmen murha ja Tsernobylin onnettomuus

Vierailija
42/90 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60-luvulla luin kylässä käydessäni jostain lehdestä, että joku tyttö oli jäänyt hiekkavyöryn alle ja kuollut. Tämä tapahtunut jossain päin Suomea. Muistan, miten pahalta asia tuntui vielä pitkän aikaa lukemani jälkeen. Olin silloin alle 10-vuotias.

Olinkohan tämä tyttö edellisessä elämässäni, kun 80-luvulla 3-4-vuotiaana näin toistuvaa painajaisunta, jossa kuolin hiekkavyöryn alle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lööpit Jammu sedästä. Istuin rattaissa ja oltiin äitini kanssa menossa mummolleni. Pyörähdettiin lähi Siwassa ja ihmettelin kun äitini meni ihan hiljaseksi nähtyään iltapäivälehdet. Kassatätin kanssa jutteli jotain tapahtuneesta ja molemmat oli naamat valkosena.

Vierailija
44/90 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kyllä tule mieleen. En muista elävästi mitään uutista lapsuduesta tai nuoruudesta. Tsernobil oli iso juttu mutta en muista yhtään uutista siihen liittyen.

Vierailija
45/90 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolumbus löysi intian. Taisin olla silloin 40-kymmentävuotias.

Vierailija
46/90 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tikkulaiha, lommoposkinen, alaston poika istumassa likaisella patjalla kädet polvien ympärillä. Kuva sanomalehdessä joskus alkuvuodesta(?) 1990, kun Romanian lastenkotien olot alkoi tulla lännen tietoisuuteen.

Olen syntynyt -82.

Vierailija
47/90 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viisi vuotias kun Sammy Babitzin menehtyi auto-onnettomuudessa ja muistan elävästi kun siitä uutisoitiin.

Vierailija
48/90 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1987 ja muistan, kun isä totesi televisiota katsoessaan, että Neuvostoliitto on nyt hajonnut.

Vierailija
49/90 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan asioita, joista on varmasti uutisoitu suunnilleen 80-luvun alusta eteenpäin. Enimmäinen asia, jonka muistan nimenomaan uutisena on Kekkosen kuolema 1986. Syntynyt 1975.

Vierailija
50/90 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estonia

-83

Vierailija
51/90 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen "uutinen" jonka muistan on myös minulla se kun katseltiin televisiouutisista avaruusrakettien nousua ja rakeista kuvaa avaruudesta (tai kuusta?).

Mahdoton sanoa miltä vuodelta muistot ovat kun kuulentoja tehtiin vuosina 1969-1972

Muistan myös hämmästelleeni Peyton Place sarjaa joka oli minusta puuduttavan tylsä enkä tajunnut miksi kaikki muu pysähtyi ja lasten piti olla hiljaa kun tämä tuli televisiosta.

Sitäkin on esitetty 1970-luvun taitteessa mutta en löytänyt tarkkoja vuosia

Jostain jäänyt mieleen, että viimeinen Peyton Place esitettiin Suomen telkussa tammikuussa 1974. Taidat olla samaa ikäluokkaa kuin minä, 1966?

Ensimmäinen uutinen jonka varmasti muistan on mustavalkotelkusta katsotut Islannin Heimayenin tulivuoren purkaus, joka hautasi suuren osan saaresta laavaan ja tuhkaan. Nyt kun katsoo tarkan päivämäärän, se tapahtui 23. 1. 1973. Olin siis silloin 6-vuotias.

Vierailija
52/90 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella 68-69 infulensavirus Hongkongilainen sai mummini lähes hyteeriseksi, tv:sta ja radiosta siitä kuultiin. Koulusta päästiin aikasemmen kotiin kun JFK ammuttiin. Kuuden päivän sota (Israel vastaan Egypti, Jordan, Syyria) 1976 sai mummin pelkäämään kolmatta maailmasotaa. Olihan ne aikoja ja ihanaa lapsuutta. Vm. 56

Vierailija
53/90 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuuden päivän sota 1967. sama

Vierailija
54/90 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dianan kuolemasta kuulin radiosta. Ainut minkä muistan.

-87 n

Vierailija
55/90 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun karannut käärme joka kurkisti vessanpöntöstä.

Vierailija
56/90 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nikolai Potkorni ja Alekseikka Siigin.

Vierailija
57/90 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urho Kekkosen valinta presidentiksi vuonna 1956. Isä piti tukkimiehenkirjanpitoa radion ääressä ja molemmat vanhempani jännittivät vaalitulosta. Tunnelma vangitsi myös lapsen, joka ei politiikasta muuten vielä mitään ymmärtänyt. Muistan vanhempieni iloinneen vaalituloksesta.

Vierailija
58/90 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kuusivuotias kun luin lähikaupan uutislööpistä Tampereella tapahtuneesta teinitytön r*kauksesta vuonna 1993. En ymmärtänyt silloin, mitä asia edes tarkoitti mutta muistan pelänneeni.

Televisiosta muistan katselleeni suurin piirtein samanikäisenä uutisia ja tuli juttua jostain konfliktista ja siinä näkyi miten mies ammuttiin kuoliaaksi. Tästä seurasi iso haloo, kun tuollainen ei tietenkään sovellu kuuden uutisiin. Jos joku muistaa, mihin tuo liittyi tai löytää vanhan lehtijutun niin saa kertoa.

Vierailija
59/90 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilpo Larhan panttivankitilanne. Kokolailla ainut uutinen, mitä muistan ajalta kun olin alle 10. Osui niin lähelle, että jätti pystyvän muistijäljen. 

Vierailija
60/90 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää jo mammat vanhainkotiin :DDD

Ei ne ota mua sinne vielä. Muuten menisin :D:D

N37