Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ylemmyyttä ammatistasi?

Vierailija
20.12.2014 |

Tunnetko ylemmyyttä ammatistasi? Tarkoitan sellaista sisäistä hymyä ja tyytyväisyyttä itseen, kun on kyseinen ammatti?

Kommentit (111)

Vierailija
1/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 01:51"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 01:39"]

Voin muuten kertoa että sht ne vasta onkin ylemmyydentuntoisia meihin lähäreihin verrattuna..

[/quote]

Olen naimisissa sairaanhoitajan kanssa, enkä allekirjoita tuota. Kokeneet sairaanhoitajat tosin suhtautuvat kokemattomiin ja huonoihin lääkäreihin usein näin: http://xaikanokurayami.deviantart.com/art/Daniel-s-Facepalm-122596334

Kirurgeinakin näkee jos jonkinlaista säheltäjää ja joutuu pelkäämään potilaan puolesta.
[/quote]

No niinpä niin. Halveksuntasi toista ammattia kohtaan näkyy siis kuitenkin? Ihan yhtä lailla sairaanhoitajissa näkee ihan uskomatonta tunarointia. Anestesiahoitajat pahimpia. Ja kyllä olen minäkin nähnyt työssäni miten sisar hento valkoiset höykyttävät lähihoitajia. Että näet rikan toisen silmässä jne jne. T toinen lähihoitaja

Vierailija
2/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 01:56"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 01:29"]

Miten ihmeessä jotku voi väittää että sh:t ja lääkärit on tasa-arvosia? Lääkärit opiskelee huomattavasti pidempään ja laajemmin. Enkä nyt todellakaan asetu lääkäreiden puolelle, koska sairaanhoitajathan usein sen raskaamman homman tekee. Lääkärit selvittää sairauden, sh:t hoitaa sairautta. Mutta ammatin puolesta sh:t ja lääkärit ei tosiaankaan oo samalla viivalla.

[/quote]

Todellako ajattelet noin? Aika hauskaa. Ammatissani, jota varten täytyy myös kouluttautua yliopistossa, tehdään tiimityötä monen eri ammattikunnan edustajan kanssa. Tiimityötä nimenomaan. Jos alkaisin paukutella henkseleitäni siitä, ettemme ole tasavertaisia ammatillisesti, minut naurettaisiin pihalle. Naurattaisi kyllä itseänikin alkaa moista väittää. LOL ja toooooosi monta hymiötä :DDD ja huutomerkkejä !!!!! tähän perään. Nythän en ole enää uskottava, vai mitä. 
[/quote]

You lost ME at kökkö keittiöpsykologi kompleksisuuden hokemisessa. Humanisti vai yhteiskuntatieteilijä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 01:56"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 01:29"]

Miten ihmeessä jotku voi väittää että sh:t ja lääkärit on tasa-arvosia? Lääkärit opiskelee huomattavasti pidempään ja laajemmin. Enkä nyt todellakaan asetu lääkäreiden puolelle, koska sairaanhoitajathan usein sen raskaamman homman tekee. Lääkärit selvittää sairauden, sh:t hoitaa sairautta. Mutta ammatin puolesta sh:t ja lääkärit ei tosiaankaan oo samalla viivalla.

[/quote]

Todellako ajattelet noin? Aika hauskaa. Ammatissani, jota varten täytyy myös kouluttautua yliopistossa, tehdään tiimityötä monen eri ammattikunnan edustajan kanssa. Tiimityötä nimenomaan. Jos alkaisin paukutella henkseleitäni siitä, ettemme ole tasavertaisia ammatillisesti, minut naurettaisiin pihalle. Naurattaisi kyllä itseänikin alkaa moista väittää. LOL ja toooooosi monta hymiötä :DDD ja huutomerkkejä !!!!! tähän perään. Nythän en ole enää uskottava, vai mitä. 
[/quote]

Sulla siis kovaa meriittiä ja kokemusta sairaalamaailmasta? Vaiko mutuilua

Vierailija
4/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Trolololol teinipentu suuttui heti :DDD Voi nolo ja LOL

Vierailija
5/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 02:22"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 01:56"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 01:29"]

[/quote]

[/quote]

Trolololol teinipentu suuttui heti :DDD Voi nolo ja LOL
[/quote]

Ei suuri asiantuntija taida olla kartalla? LOL

Vierailija
6/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 01:39"]Voin muuten kertoa että sht ne vasta onkin ylemmyydentuntoisia meihin lähäreihin verrattuna..
[/quote]

Voi kuule.. Olen ammatiltani alunperin lähihoitaja ja siitä kouluttautunut vielä sairaanhoitajaksi. Tehnyt siis molempia töitä. Enemmän olen kuullut sitä jupinaa lähihoitajien suusta kun on vähätelty sairaanhoitajan ammattia, ns "kyllä lähihoitajakin tuohon pystyy, naurettavaa että saamme pienempää palkkaa" etc. En ole koskaan kuullut että sairaanhoitaja vähättelisi lähihoitajan hommia, lääkäreiden kylläkin mutta se on johtunut täysin jostain yksittäisestä k-päästä mitä on joka työpaikka pullollaan. Tai tämmöisistä urpolääkäreistä jotka kokee ylemmyyttä kun juttelee jonkun mitättömän sairaanhoitajan kanssa, saavat kyllä varmasti takaisin arvoisensa kohtalon.

Vierailija
7/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:09"]

Hävettää myöntää, mutta rehellisesti sanottuna, tunnen. En tietenkään ikinä anna tämän tunteen millään lailla näkyä ulospäin. Tämä tunne on myös yksi niistä seikoista, jotka pitävät minua ammatissani. Hävettää myöntää tämäkin, mutta en erityisesti nauti ammatistani itsessään. T: lääkäri

[/quote]

Tyypillinen lääkäri siis. Ja kyllä se näkyy ulospäin.

Vierailija
8/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan tuntea ennemminkin ammattiylpeyttä kuin ylemmyyttä.

Vierailija
9/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan joo, ehkä siitä että olen periaatteessa ilman koulutusta päässyt tekemään unelmatyötä, jota rakastan. Muille en kyllä tätä näytä.

Vierailija
10/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 01:29"]Miten ihmeessä jotku voi väittää että sh:t ja lääkärit on tasa-arvosia? Lääkärit opiskelee huomattavasti pidempään ja laajemmin. Enkä nyt todellakaan asetu lääkäreiden puolelle, koska sairaanhoitajathan usein sen raskaamman homman tekee. Lääkärit selvittää sairauden, sh:t hoitaa sairautta. Mutta ammatin puolesta sh:t ja lääkärit ei tosiaankaan oo samalla viivalla.
[/quote]

En alunperin hakenut tätä. Sulla on tainnu mennä vähän puurot ja vellit sekasin. Mietippä - jos lääkäri esim. Osastolla tekis mielivaltaisesti päätöksiä (ylemmyyden tunnossaan) oman mututuntumansa mukaan, menis ja tekis vaan asioita kuuntelematta työparia (sh). Vois jäädä moni asia huomaamatta tai sitten hoito muuten epäonnistua, kun tiedonkulku ei pelitä. Sairaanhoitajat on usein lähempänä potilasta, näkee potilaan ongelmat ja voinnin muutokset reaaliaikaisesti. Tiimissä sairaanhoitaja ja lääkäri yhdistävät sitten oman osaamisensa potilaan parhaaksi - ei siinä voi asettua toista ylemmäs.

Toki koulutus on eri ja vastuualueet ovat erilaiset. Mutta kyllä siinä yhteistyötä joutuu teķemään, tasa-arvoisesti toinen toistaan kuunnellen.

Mutta eiköhän tämä rautalangasta vääntäminen nyt riitä..hyvää joulun odotusta vaan kaikille tasapuolisesti :)

T: samainen sh

Vierailija
11/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:27"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:18"]

Lääkäreistä näkyy usein se ylpeys. Jollakin tapaa liikuttavaakin ja vähän lapsekastakin, pantata uudessa seurassa mieli kihisten ammattiaan, ja päästäen sen sitten lopulta huuliltaan, kuin arvokkaan helmen.

[/quote]

Minua taas joka kerta uudessa seurassa ahdistaa kovasti se, että kohta joku kysyy, mitä teen työkseni. Minäkin siis olen lääkäri, mutta yritän aina salata sen viimeiseen asti ja toivon, ettei kukaan kysyisi ammattiani. Pelkään juurikin tuota muiden ennakkoasennetta siitä, että "lääkärit ovat ylpeitä". Useamman kerran on käynyt niin, että aiemmin mukavat ja vapautuneesti minulle jutelleet kanssaihmiset (vaikkapa äitiporukka leikkipuistossa lasten kanssa ollessa) jäätyvät aivan täysin sillä hetkellä, kun kuulevat minun olevan lääkäri. :(

[/quote]

Sama täällä.

Tunnen kuitenkin ylpeyttä siitä, että olen löytänyt oman erikoisalani ja tiedän, että olen tosi hyvä siinä mitä teen.

Se ei kuitenkaan mitenkään vähennä toisten työn arvoa. Ylemmyydentuntoa en siis koe, vaan ajattelen niin että tämä on tiimityötä. Minä hoidan oman palaseni mahdollisimman hyvin, ja toiset omansa omilla taidoillaan. Yhteisspeli rules. 

Vierailija
12/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Olen kosmonautti ISS-asemalla

Vierailija
13/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Sairaseläkkeellä ja kivut on järjettömät. Lääkkeet pistää hymyilyttämään.

Vierailija
14/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koen. Ja hyvillä mielin koen.

Minä pääsin sinne opiskelemaan minne halusin. Ja olen päässyt työhön sille alalle jolle halusin.

Olen tehnyt töitä homman eteen ja olen ylpeä siitä. Ja tykkään työstäni.

Jokaisella on omat ambitionsa. Minulle opiskelu ja työ ovat osa identiteettiäni.

Opiskelusta olen tykännyt jo lapsena. Aikuisena on toki pitänyt itseään patistaa, mutta intoa on ollut onneksi tarpeeksi, että olen jaksanut tehdä hommat loppuun saakka.

olen työstäni ylpeä, koska arvostan itse työtäni.

Vierailija
15/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mutta kyllä se paskantärkeys haiskahtaa näistä kommenteista aika pitkälle (vaikka kovasti muuta yrität väittää).

"Ylemmyydentunne iskee väkisinkin kun keskustelee joidenkin sairaanhoitajien kanssa."

"Tietenkin tarvitaan! Mutta en todellakaan ole tasavertaisessa asemassa sairaanhoitajien kanssa."

"Ja sairaanhoitajat tekevät aivan mahtavaa ja tärkeää työtä ja arvostan heitä hurjasti. Mutta ammatillisessa mielessä emme ole tasa-arvoisia."

-Ohis

Vierailija
16/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyllä tapaa joo. Tiedän nähneeni paljon sellaisia asioita, jotka liittyvät kuitenkin olennaisesti ihmisyyteen, mitä monet muut eivät ole koskaan nähneet. 

Olen sairaanhoitaja.

Vierailija
17/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin. Ilman sähköä nykyaikainen yhteiskunta romahtaa ja kun on ihan viranomaisten myöntämät pätevyydet/ luvat tehdä yhtä sun toista sähkö/tietoliikennetekniikan alalla niin onhan tässä vähän sellainen olo. Ja kun minä tai kollegat töppää, ei edes lääketieteen tohtori enää osaa auttaa. Tai vähintäänkin kutsutaan palokuntaa paikalle ja/tai istutaan leivättömän pöydän ääressä...

Vierailija
18/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en osaa ajatella että lääkäri olisi mitenkään hieno ammatti, enkä arvota ammatteja muutenkaan.

Tulee kuitenkin mieleen että lääkärien koulutus ja taidon ovat jotenkin puutteellisia, sillä minun asiakkaitani ovat ne ihmiset jotka eivät lääkäreiltä apua saa sairauksiinsa. Eli olen luontaisterapeutti ja hoidan ihmistä kokonaisvaltaisesti. Ihminen on monimutkainen henkis-fyysinen kokonaisuus ja tuntuu kyllä että lääkärit eivät vaan ymmärrä tätä! Pilleri kouraan 5 min. vastaanottoajalla tai ei anneta mitään lääkkeitä, hoito-ohjeita, minua ihan järkyttää lääkäreiden toiminta. Tai sitten hoidetaan vain sitä yhtä sairasta kohtaa kehossa ymmärtämättä että pitäisi hoitaa laajemmin. Esimerkiksi rannekanavan leikkaukset. Ihan turhia kalliita leikkauksia joista ei käsi parane kuitenkaan ennalleen. Ne voisi ehkäistä kokonaan kehonhuollolla, hartia-niskaseutua jumppaamalla ja hieronnalla ja luontaishoidoilla, työergonomialla. 

Ravinto on myös asia josta lääkärit usein ovat ulalla. Hoh hoi.

Mikä motivaatio heillä on takana: olla arvostetussa ammatissa ja saada paljon palkkaa vai oikeasti auttaa ihmisiä? Tietenkään lääkärit eivät edes saa ajatella omilla aivoillaan, mutta osaavatko he edes? Mihin lääkäreitä tarvitaan muuhun kuin reseptiä kirjoittamaan, kaikki hoito-ohjeethan löytyy käypä hoito -ohjeesta, sitä kai osattaisiin tavata vähemmälläkin koulutuksella.

Itsellänikin on akateeminen koulutus, mutta nyt olen tällä alalla, sillä minusta mielekästä työtä on toisten auttaminen.

Vierailija
19/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:55"]No joo, olen puheterapeutti. Tiedän tekeväni tärkeää ja osin melko vaativaakin työtä. Ärsyttää vaan, kun suurin osa ihmisistä ei tiedä yhtään mitä teen, kun jostain kumman syystä edelleen ainoa mielikuva on se ärrän päristely.
[/quote]
Täällä toisen vuoden logopedian opiskelija ja tunnen suunnatonta ylpeyttä siitä että olen tätä alaa päässyt opiskelemaan. Arvostan työtäsi siis toden teolla!

Vierailija
20/111 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ylpeyttä itsestäni, että lopulta valmistuin ja sain töitä. Olen opettaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä