Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuinka sanoa vanhemmille kohteliaasti, ettei halua heitä mukaan?

Vierailija
20.12.2014 |

Olen vasta teini, joten asun kotonani. Minun piti lähteä ylihuomenna junalla isovanhempieni luokse joulunviettoon niin että saisin olla yhden päivän isovanhempien kanssa ilman vanhempiani. Olen jo monta kuukautta odottanut sitä, kun saa olla aivan rauhassa vain isovanhempieni kanssa. Mutta tänään vanhempani ilmoittivat, että lähdemmekin ylihuomenna kaikki yhdessä. Minusta tuntuu, että joulu on pilalla. Olen niin kauan odottanut, että pääsen edes yhdeksi päiväksi irtautumaan arjesta. Vaikutan varmasti kamalalta lapselta, kun ei mikään kelpaa, mutta haluaisin silti tietää mielipiteenne, miten voi sanoa kohteliaasti, ettei halua heitä mukaan? Vanhempieni oli siis alunperin tarkoitus tulla vasta jouluaatoksi isovanhemmille. Olen kiitollinen, jos vastaatte asiallisesti, vaikka tiedän kyllä että murheeni on monella mittapuulla täysin mitätön. Kertokaa myös, miten reagoisitte, jos oma lapsenne kysyisi samaa.
T. säälittävä teini

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:35"]Olen 12. Ihanaa, että sanon minun vaikuttavan kivalta vanhemmalta. Tuli todella hyvä mieli sanoistasi. Oma teinini näet lähinnä moittii.
Minusta olisi mulavaa, jos teinini olisi itsekseen isovanhemmilla, vailka se vähän lisää maksaisikin. Koen, että se on hyväksi sekä teinille, että isovanhemmille. Heillä toimii dynamiikka tietenkin eri tavalla, kun emme ole paikalla. Voivat ottaa toisiinsa näjden hieman erilaisen roolin. Saavat puhua keskenään vapaammin.
[/quote] juuri tuollaista dynamiikkaa tarvitsisinkin! Isovanhemmillani on aina niin ihanaa, ainakin silloin kun saa olla rauhassa vanhemmilta. Kunpa vanhempani ajattelisivat samalla lailla kuin sinä!

Vierailija
42/44 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:41"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:34"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:25"]Samaa olin tulossa kertomaan kuin 23. Jos vanhempasi suuttuvat siitä, että haluat noudattaa alkuperäistä suunnitelmaa, se on täysin vanhempiesi oma asia.  Loukkaantumiset ja erimielisyydet kuuluvat asiaan. Varsinkin teini-iässä suorastaan odotetaan, että lapset kasvavat ja kehittyvät ja nousevat kapinaan vanhempiensa tahtoa vastaan. Olisin ollut kovin pettynyt, jos omat lapseni olisivat olleet kilttejä ja kuuliaisia lapsia vielä teineinäkin. Onneksi heistä löytyi sen verran puhtia, että ovat osanneet sanoa eriävän mielipiteensä.  Lasten ei kuulukaan olla myöntyväisiä kaiken ikänsä. Heillä pitää olla omia mielipiteitä ja suunnitelmia. Mitä enemmän omaa tahtoa, sitä parempi. Sinullakin sitä on, olet kuitenkin niin kiltti, että huolestuneena pohdit vanhempiesi tunteita. Myös minun toinen lapseni on samanlainen. Sanon hänelle, että hänen ei pidä huolehtia minun tunteistani. Rakkaus on ja pysyy, vaikka joskus harmistuisinkin häneen.  Rohkeasti vaan kerrot mielipiteesi. Sano heille, että et ole enää lapsi ja haluat itsenästyä. Haluat tehdä tämän matkan ihan yksin. He tulkoot perässä autolla niin kuin on alunperin sovittukin.  Vaihtoehtona voisi olla, että oletkin isovanhempiesi luona joulun jälkeen. Onnistuisiko se ehkä paremmin? Vanhemmat menisivät edeltä kotiin ja sinä tulisit junalla perässä?  [/quote] olen minäkin monesta asiasta eri mieltä, mutta en vain oikein uskalla väittää vastaan, koska aina riitatilanteissa vanhempani tuntuvat käyttäytyvän kuten teinit. he voivat pahimmillaan olla vihaisia monta päivää (en tiedä onko oikeasti paha vai olenko vain aivan liian herkkä, mutta sellaiset päivät ovat raskaita). En valitettavasti voi jäädä isovanhemmilleni joulun jälkeen, minulla on pakollista menoa :(. muuten jäisin tietenkin eikä olisi mitään ongelmaa!

[/quote]

Ymmärrän, että on raskasta olla kiukkuisten vanhempien seurassa päiväkausia. Teillä on tainnut roolit kääntyä väärinpäin. Sinä olet se ymmärtäväinen ja joustava vanhempi ja vanhempasi kiukuttelevia teinejä. 

Avaisikohan vanhempiesi silmiä, jos joskus tuollaisen kiukuttelukohtauksen aikana toteaisit, että olisi heidänkin aika kasvaa aikuiseksi? :)

Omat lapseni ovat lohkaisseet monia teräviä huomautuksia minusta enkä tosiaankaan ole voinut muuta kuin nauraen myöntää heidän olevan aivan oikeassa. Muutenkaan en osaa olla pitkävihainen, en varsinkaan omille lapsilleni. 

[/quote] tuo on kyllä hyvä idea, mutta en usko että pystyisin sellaisessa tilanteessa mitään tuollaista sanomaan. enkä myöskään usko, että sillä olisi vaikutusta heihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista! Käyn nyt nukkumaan ja huomenna aion puhua vanhemmilleni.
t. ap
ps. tuli kyllä paljon parempi olo, kun vastasitte nii ystävällisesti :)

Vierailija
44/44 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme