kuinka sanoa vanhemmille kohteliaasti, ettei halua heitä mukaan?
Olen vasta teini, joten asun kotonani. Minun piti lähteä ylihuomenna junalla isovanhempieni luokse joulunviettoon niin että saisin olla yhden päivän isovanhempien kanssa ilman vanhempiani. Olen jo monta kuukautta odottanut sitä, kun saa olla aivan rauhassa vain isovanhempieni kanssa. Mutta tänään vanhempani ilmoittivat, että lähdemmekin ylihuomenna kaikki yhdessä. Minusta tuntuu, että joulu on pilalla. Olen niin kauan odottanut, että pääsen edes yhdeksi päiväksi irtautumaan arjesta. Vaikutan varmasti kamalalta lapselta, kun ei mikään kelpaa, mutta haluaisin silti tietää mielipiteenne, miten voi sanoa kohteliaasti, ettei halua heitä mukaan? Vanhempieni oli siis alunperin tarkoitus tulla vasta jouluaatoksi isovanhemmille. Olen kiitollinen, jos vastaatte asiallisesti, vaikka tiedän kyllä että murheeni on monella mittapuulla täysin mitätön. Kertokaa myös, miten reagoisitte, jos oma lapsenne kysyisi samaa.
T. säälittävä teini
Kommentit (44)
Sano vanhemmillesi että haluaisit mennä yksin ja olet odottanut sitä pitkään. Jos se ei ole mahdollista, niin sekin pitää sietää, mutta ainakin nyt kerrot omista tunteistasi.
Jos vanhempasi loukkaantuvat se on heidän oma vikansa. Tärkeintä on se, että tiedostat, että sinun ei pitäisi joutua olemaan varpaillasi pelätäksesi vanhempien loukkaantumista ja sinulla on oikeus puolustaa omia mielipiteitäsi.
Täh? Itse sanoisin vain, että menen yksin (kun niin on sovittu) ja piste. Problem??
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 23:56"]Jaa-a. Harmi, jos ovat jo ostaneet liput junaan eikä saa vaihdettua? Omat lapseni (varhaisteini ja teini) kävivät hiljattain ekaa kertaa 5 tunnin junamatkan päässä isovanhemmilla, ja minusta se oli hienoa. Jos minun lapseni sanoisi että haluaa lähteä yksin, en käsitä, miksi loukkaantuisin. Mutta aina sellainen ei ehkä onnistuisi aikataulusyistä.
[/quote] eivät vanhempani ole ostaneet lippuja. Jos menemme koko perhe, menemme autolla
[/quote]eli siis tulisi turhaa rahanmenoa menostasi yksin. Ehkä joillain on se ja sama kun rahaa on tuhlata asti, meillä ei kävisi tuollaisesta syystä, kun teini nyt vaan haluu.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:03"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 23:55"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 23:52"]Kerro vanhemmille sama kuin tänne? Vaikutat fiksulta, joten rohkeesti vaan keskustelemaan. [/quote] niin kai sitten teen. en vain keksi miten voisin aloittaa keskustelun jne. jos sinulla on lapsia (tai vaikka ei olisikaan), niin miten kuvittelisit reagoivasi jos lapsesi kysyisi sellaista?
[/quote]
En ainakaan MITENKÄÄN loukkaantuisi. Se ei toki ole varmaa että peruisin suunnitelman lähteä koko perheellä sinne, jos kerran niin olisi jo muun perheen kanssa sovittu. Mutta kysymisestä en loukkaantuisi missään nimessä.
Meillä muuten teini-ikäinen tytär jää yksin kotiin omasta tahdostaan, kun me menemme vanhempieni luokse. Ymmärrän häntä hyvin, olen itsekin aina ollut yksin viihtyvä introvertti joita erilaiset meluisat sukujuhlat on ahdistaneet. Meillä ei tytär kysynyt noin kohteliaasti vaan ilmoitti kiukkuisen näköisenä, että mä en muuten sitten sinne vaan tule, karkaan vaikka kotoa jos yritätte pakottaa! Minua vaan huvitti, että teineillä on dramaattista tuo elämä. Ja sanoin, että ei kukaan sinua pakota, kyllä saat kotiin jäädä jos haluat.
[/quote] hyvä, ettet loukkaantuisi. Kaipa sitten uskallan kysyä asiaa. En varmaan ikinä voisi kiukutella noin "pahasti" vanhemmilleni, mikä ei välttämättä ole kovin hyvä juttu. Ole onnellinen, että teillä teinit näyttävät vapaasti tunteitaan!
t. ap
Jos pelkäät että he loukkaantuvat, tuo asia esiin niin että sinä olisit halunnut viettää jonkin aikaa isovanhempiesi kanssa keskenään. Älä siis korosta sitä näkökulmaa ettet halua vanhempiasi sinne.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:05"]No minä sanoisin teinille että lopeta turhasta vinkuminen.
Oletteko kaikki menossa junalla, siis että rahallisesti ei muuta mitään?
En ymmärrä miten asia voi olla niin iso. Elämä on, joskus suunnitelmat muuttuvat.
Eikö ole mahdollista että jäisit sinne pidemmäksi aikaa kuin muut?
[/quote] sinä et ehkä ymmärräkään, sanoinkin jo aloitusviestissä, että asia ei vaikuta kovin suurelta. Mutta minulle se vain sattuu olemaan aika iso asia, jota olen odottanut jo pitkään. Valitettavasti en voi myöskään jäädä yhtään pidemmäksi aikaa kuin muut, tietenkin jäisin jos se vain olisi mahdollista!
t. ap
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:13"]Jos pelkäät että he loukkaantuvat, tuo asia esiin niin että sinä olisit halunnut viettää jonkin aikaa isovanhempiesi kanssa keskenään. Älä siis korosta sitä näkökulmaa ettet halua vanhempiasi sinne.
[/quote] näin aion tehdä!
t. ap
Samaa olin tulossa kertomaan kuin 23. Jos vanhempasi suuttuvat siitä, että haluat noudattaa alkuperäistä suunnitelmaa, se on täysin vanhempiesi oma asia.
Loukkaantumiset ja erimielisyydet kuuluvat asiaan. Varsinkin teini-iässä suorastaan odotetaan, että lapset kasvavat ja kehittyvät ja nousevat kapinaan vanhempiensa tahtoa vastaan. Olisin ollut kovin pettynyt, jos omat lapseni olisivat olleet kilttejä ja kuuliaisia lapsia vielä teineinäkin. Onneksi heistä löytyi sen verran puhtia, että ovat osanneet sanoa eriävän mielipiteensä.
Lasten ei kuulukaan olla myöntyväisiä kaiken ikänsä. Heillä pitää olla omia mielipiteitä ja suunnitelmia. Mitä enemmän omaa tahtoa, sitä parempi. Sinullakin sitä on, olet kuitenkin niin kiltti, että huolestuneena pohdit vanhempiesi tunteita. Myös minun toinen lapseni on samanlainen. Sanon hänelle, että hänen ei pidä huolehtia minun tunteistani. Rakkaus on ja pysyy, vaikka joskus harmistuisinkin häneen.
Rohkeasti vaan kerrot mielipiteesi. Sano heille, että et ole enää lapsi ja haluat itsenästyä. Haluat tehdä tämän matkan ihan yksin. He tulkoot perässä autolla niin kuin on alunperin sovittukin.
Vaihtoehtona voisi olla, että oletkin isovanhempiesi luona joulun jälkeen. Onnistuisiko se ehkä paremmin? Vanhemmat menisivät edeltä kotiin ja sinä tulisit junalla perässä?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:09"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 23:56"]Jaa-a. Harmi, jos ovat jo ostaneet liput junaan eikä saa vaihdettua? Omat lapseni (varhaisteini ja teini) kävivät hiljattain ekaa kertaa 5 tunnin junamatkan päässä isovanhemmilla, ja minusta se oli hienoa. Jos minun lapseni sanoisi että haluaa lähteä yksin, en käsitä, miksi loukkaantuisin. Mutta aina sellainen ei ehkä onnistuisi aikataulusyistä.
[/quote] eivät vanhempani ole ostaneet lippuja. Jos menemme koko perhe, menemme autolla
[/quote]eli siis tulisi turhaa rahanmenoa menostasi yksin. Ehkä joillain on se ja sama kun rahaa on tuhlata asti, meillä ei kävisi tuollaisesta syystä, kun teini nyt vaan haluu.
[/quote] voin kyllä tarvittaessa vaikka maksaa matkakuluni, se ei ole siitä kiinni, vaikkei junamatkan hinta ole ennenkään vaikuttanut suunnitelmiin.
30 jatkaa.
Ei näköjään sovikaan vaihtoehtona se, että jäisit joulun jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:18"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:05"]No minä sanoisin teinille että lopeta turhasta vinkuminen.
En ymmärrä miten asia voi olla niin iso. Elämä on, joskus suunnitelmat muuttuvat.
[/quote] sinä et ehkä ymmärräkään, sanoinkin jo aloitusviestissä, että asia ei vaikuta kovin suurelta. Mutta minulle se vain sattuu olemaan aika iso asia, jota olen odottanut jo pitkään. Valitettavasti en voi myöskään jäädä yhtään pidemmäksi aikaa kuin muut, tietenkin jäisin jos se vain olisi mahdollista!
t. ap
[/quote]No ainahan kysyä voi, mutta älä sinäkään sitten osoita mieltäsi jollei vanhemmat suostu. Ei mielestäni aikuisen pitäisi sentään suuttua ja mököttää tuollaisesta, vai onko sinulla todella syytä pelätä sellaista?
Meillä teini osaa turhankin äänekkäästi ilmaista mielipiteensä, ja yhteen otetaan välillä aika hurjasti, mutta kukaan ei jää asioita naama mutrulla hautomaan.
t. rahankin kantilta asioita miettivä
Ymmärrän täysin pelkosi siitä, että vanhempasi loukkaantuvat, jos ja kun otat asian puheeksi. Omat vanhempani olisivat todennäköisesti loukkaunteet tai jopa suuttuneet, jos olisimme olleet vastaavassa tilanteessa minun teini-iässäni. Todennäköisesti olisin itsekin ryhtynyt mykkäkouluun mukaan. :)
Ota tämä matkustusasia huomenna puheeksi vanhempiesi kanssa ja tuo omat ajatuksesi ja mielipiteesi selkeästi esille. Joko he ymmärtävät tai sitten eivät, mutta mielestäni tärkeintä on, että saat oman äänesi kuuluviin ja ennen kaikkea uskallat puolustaa omaa kantaasi. Ja kuten 30 kertoikin, se ei ole sinun murheesi, jos vanhempasi tästä suuttuvat.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:29"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:18"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:05"]No minä sanoisin teinille että lopeta turhasta vinkuminen. Oletteko kaikki menossa junalla, siis että rahallisesti ei muuta mitään? En ymmärrä miten asia voi olla niin iso. Elämä on, joskus suunnitelmat muuttuvat. Eikö ole mahdollista että jäisit sinne pidemmäksi aikaa kuin muut? [/quote] sinä et ehkä ymmärräkään, sanoinkin jo aloitusviestissä, että asia ei vaikuta kovin suurelta. Mutta minulle se vain sattuu olemaan aika iso asia, jota olen odottanut jo pitkään. Valitettavasti en voi myöskään jäädä yhtään pidemmäksi aikaa kuin muut, tietenkin jäisin jos se vain olisi mahdollista! t. ap [/quote]No ainahan kysyä voi, mutta älä sinäkään sitten osoita mieltäsi jollei vanhemmat suostu. Ei mielestäni aikuisen pitäisi sentään suuttua ja mököttää tuollaisesta, vai onko sinulla todella syytä pelätä sellaista? Meillä teini osaa turhankin äänekkäästi ilmaista mielipiteensä, ja yhteen otetaan välillä aika hurjasti, mutta kukaan ei jää asioita naama mutrulla hautomaan. t. rahankin kantilta asioita miettivä
[/quote]
Sinun teinisi (ja sinä) vaikuttaa ihan erilaiselta kuin ap. En siis usko, että se mikä pätee teidän perheessänne pätisi välttämättä ap:n perheessä.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:25"]Samaa olin tulossa kertomaan kuin 23. Jos vanhempasi suuttuvat siitä, että haluat noudattaa alkuperäistä suunnitelmaa, se on täysin vanhempiesi oma asia.
Loukkaantumiset ja erimielisyydet kuuluvat asiaan. Varsinkin teini-iässä suorastaan odotetaan, että lapset kasvavat ja kehittyvät ja nousevat kapinaan vanhempiensa tahtoa vastaan. Olisin ollut kovin pettynyt, jos omat lapseni olisivat olleet kilttejä ja kuuliaisia lapsia vielä teineinäkin. Onneksi heistä löytyi sen verran puhtia, että ovat osanneet sanoa eriävän mielipiteensä.
Lasten ei kuulukaan olla myöntyväisiä kaiken ikänsä. Heillä pitää olla omia mielipiteitä ja suunnitelmia. Mitä enemmän omaa tahtoa, sitä parempi. Sinullakin sitä on, olet kuitenkin niin kiltti, että huolestuneena pohdit vanhempiesi tunteita. Myös minun toinen lapseni on samanlainen. Sanon hänelle, että hänen ei pidä huolehtia minun tunteistani. Rakkaus on ja pysyy, vaikka joskus harmistuisinkin häneen.
Rohkeasti vaan kerrot mielipiteesi. Sano heille, että et ole enää lapsi ja haluat itsenästyä. Haluat tehdä tämän matkan ihan yksin. He tulkoot perässä autolla niin kuin on alunperin sovittukin.
Vaihtoehtona voisi olla, että oletkin isovanhempiesi luona joulun jälkeen. Onnistuisiko se ehkä paremmin? Vanhemmat menisivät edeltä kotiin ja sinä tulisit junalla perässä?
[/quote] olen minäkin monesta asiasta eri mieltä, mutta en vain oikein uskalla väittää vastaan, koska aina riitatilanteissa vanhempani tuntuvat käyttäytyvän kuten teinit. he voivat pahimmillaan olla vihaisia monta päivää (en tiedä onko oikeasti paha vai olenko vain aivan liian herkkä, mutta sellaiset päivät ovat raskaita). En valitettavasti voi jäädä isovanhemmilleni joulun jälkeen, minulla on pakollista menoa :(. muuten jäisin tietenkin eikä olisi mitään ongelmaa!
Olen 12. Ihanaa, että sanon minun vaikuttavan kivalta vanhemmalta. Tuli todella hyvä mieli sanoistasi. Oma teinini näet lähinnä moittii.
Minusta olisi mulavaa, jos teinini olisi itsekseen isovanhemmilla, vailka se vähän lisää maksaisikin. Koen, että se on hyväksi sekä teinille, että isovanhemmille. Heillä toimii dynamiikka tietenkin eri tavalla, kun emme ole paikalla. Voivat ottaa toisiinsa näjden hieman erilaisen roolin. Saavat puhua keskenään vapaammin.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:29"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:18"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:05"]No minä sanoisin teinille että lopeta turhasta vinkuminen.
t. ap
[/quote]No ainahan kysyä voi, mutta älä sinäkään sitten osoita mieltäsi jollei vanhemmat suostu. Ei mielestäni aikuisen pitäisi sentään suuttua ja mököttää tuollaisesta, vai onko sinulla todella syytä pelätä sellaista?
Meillä teini osaa turhankin äänekkäästi ilmaista mielipiteensä, ja yhteen otetaan välillä aika hurjasti, mutta kukaan ei jää asioita naama mutrulla hautomaan.
t. rahankin kantilta asioita miettivä
[/quote] vanhempani kyllä suuttuvat herkästi ja voivat mököttää pitkäänkin, jonka takia en ikinä voisi huutaa heille. Ja kuten sanoin, olen valmis maksamaan matkakuluni.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:32"]Ymmärrän täysin pelkosi siitä, että vanhempasi loukkaantuvat, jos ja kun otat asian puheeksi. Omat vanhempani olisivat todennäköisesti loukkaunteet tai jopa suuttuneet, jos olisimme olleet vastaavassa tilanteessa minun teini-iässäni. Todennäköisesti olisin itsekin ryhtynyt mykkäkouluun mukaan. :)
Ota tämä matkustusasia huomenna puheeksi vanhempiesi kanssa ja tuo omat ajatuksesi ja mielipiteesi selkeästi esille. Joko he ymmärtävät tai sitten eivät, mutta mielestäni tärkeintä on, että saat oman äänesi kuuluviin ja ennen kaikkea uskallat puolustaa omaa kantaasi. Ja kuten 30 kertoikin, se ei ole sinun murheesi, jos vanhempasi tästä suuttuvat.
[/quote] näin teen :) toivottavasti kaikki menee hyvin!
t.ap
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:34"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 00:25"]Samaa olin tulossa kertomaan kuin 23. Jos vanhempasi suuttuvat siitä, että haluat noudattaa alkuperäistä suunnitelmaa, se on täysin vanhempiesi oma asia. Loukkaantumiset ja erimielisyydet kuuluvat asiaan. Varsinkin teini-iässä suorastaan odotetaan, että lapset kasvavat ja kehittyvät ja nousevat kapinaan vanhempiensa tahtoa vastaan. Olisin ollut kovin pettynyt, jos omat lapseni olisivat olleet kilttejä ja kuuliaisia lapsia vielä teineinäkin. Onneksi heistä löytyi sen verran puhtia, että ovat osanneet sanoa eriävän mielipiteensä. Lasten ei kuulukaan olla myöntyväisiä kaiken ikänsä. Heillä pitää olla omia mielipiteitä ja suunnitelmia. Mitä enemmän omaa tahtoa, sitä parempi. Sinullakin sitä on, olet kuitenkin niin kiltti, että huolestuneena pohdit vanhempiesi tunteita. Myös minun toinen lapseni on samanlainen. Sanon hänelle, että hänen ei pidä huolehtia minun tunteistani. Rakkaus on ja pysyy, vaikka joskus harmistuisinkin häneen. Rohkeasti vaan kerrot mielipiteesi. Sano heille, että et ole enää lapsi ja haluat itsenästyä. Haluat tehdä tämän matkan ihan yksin. He tulkoot perässä autolla niin kuin on alunperin sovittukin. Vaihtoehtona voisi olla, että oletkin isovanhempiesi luona joulun jälkeen. Onnistuisiko se ehkä paremmin? Vanhemmat menisivät edeltä kotiin ja sinä tulisit junalla perässä? [/quote] olen minäkin monesta asiasta eri mieltä, mutta en vain oikein uskalla väittää vastaan, koska aina riitatilanteissa vanhempani tuntuvat käyttäytyvän kuten teinit. he voivat pahimmillaan olla vihaisia monta päivää (en tiedä onko oikeasti paha vai olenko vain aivan liian herkkä, mutta sellaiset päivät ovat raskaita). En valitettavasti voi jäädä isovanhemmilleni joulun jälkeen, minulla on pakollista menoa :(. muuten jäisin tietenkin eikä olisi mitään ongelmaa!
[/quote]
Ymmärrän, että on raskasta olla kiukkuisten vanhempien seurassa päiväkausia. Teillä on tainnut roolit kääntyä väärinpäin. Sinä olet se ymmärtäväinen ja joustava vanhempi ja vanhempasi kiukuttelevia teinejä.
Avaisikohan vanhempiesi silmiä, jos joskus tuollaisen kiukuttelukohtauksen aikana toteaisit, että olisi heidänkin aika kasvaa aikuiseksi? :)
Omat lapseni ovat lohkaisseet monia teräviä huomautuksia minusta enkä tosiaankaan ole voinut muuta kuin nauraen myöntää heidän olevan aivan oikeassa. Muutenkaan en osaa olla pitkävihainen, en varsinkaan omille lapsilleni.
No voi harmi että joudut tuollaista pelkäämään. Ilmeisesti kaipaisit välillä lomaa vanhemmista. Tsemppiä sinulle.
t Se rahaakin miettivä joka omalleen sanoisi varmaankin "ei käy"
No minä sanoisin teinille että lopeta turhasta vinkuminen.