Miksi hankit lapsen, vaikka et pysty lasta kunnolla elättämään?
Ja nyt en halua kuulla näiltä ylemmiltä toimihenkilöiltä, joille ero täytenä yllätyksenä ja mies kavalsi kaikki rahat. Kyllä keskiluokasta voi romahtaa, mutta ei se kovin tavallista ole. Haluan kuulla vastauksen tältä enemmistöltä eli alempaan sosiaaliluokkaan kuuluvilta jo valmiiksi köyhyydessä ja/tai kurjuudessa eläviltä naisilta, jotka ovat aina vaiti, kun kiusallinen kysymys esitetään. Miksi teistä oli ok lisääntyä, vaikka mitään edellytyksiä riittävien lapsen materiaalisten edellytysten turvaamiseen ei ole?
Kommentit (78)
Ai niin 12 jatkaa... AP, älä nyt kiihdytä itseäsi...emme ole yhteiskunnan elättejä vaan köyhiä pienyrittäjiä. Itse olen ollut työelämässä jo 18 vuotta ja viimeksi ä-lomallakin tein omassa yrityksessäni osa-aika töitä että pärjättäisiin. Ollaan toki saatu yhteensä 3 vuotta kodinhoidontukea ja 4 lapsesta tulee tälläkin hetkellä lapsilisää. Ei se nyt niin paljon elätä että elinkeinona kannattaisi lapsia tehdä..
Toimisiko se, että ensimäisellä neuvola/terkkari käynillä olisi esitettävä vero ja palkkatodistukset viimeiseltä kahdelta vuodelta. Jos näistä ilmenee, että tulotaso on alle 50.000/v. niin eikun pakolla aborttiin ja vaikka pakkosterilisaatio jos ei muu auta.
Helpompi tietysti olisi, että tietyillä asuinalueilla asuvat eivät saisi lisääntyä lainkaan. Kielletään niiltä seksi kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 13:35"]
Rumat saavat lisääntyä, koska (a) lapset harvemmin kärsivät vanhempansa rumuudesta ja (b) rumat pystyvät itse elättämään omat lapsensa. -ap
[/quote]
Jos et sattunut tietään ni ulkonäkö on periytyvää. Miten voit väittää ettei lapsi siitä kärsisi ulkonäkökeskeisessä ja pinnallisesti yhteiskunnassa, jossa jotkut katsovat oikeudekseen määritellä kenellä on oikeus lisääntyä ja kelle ei.
Ei ulkonäkö ole yhtään sen kummempikriteeri kuin varallisuus. Entä mielenterveysongelmat sitten? Huh. Onneksi en itse ole valmis vetämään mitään rajoja tässä asiassa... Vois tulla kovat paikat.
Mä en ole niin huolissani heistä, joilla ei ole rahaa. Mä olen enemmän huolissani heistä, jotka on päihteiden väärinkäyttäji, lasten pahoinpitelyä tai seksuaaista hyväksikäyttö. Heistä mä olen huolissani ja etenkin heidän lapsistaan.
ei mun mielestä köyhyys ole este lapsn hankkimiselle, kullä sitä jotenkin pärjää...toki jos on iso lauma niin siinä on varmasti kovilla kaikin puolin...talous ja terveys ja jaksaminen.
se, että lapset jää heitteille tai heitä kohdellaan räikeästi väärin, se on isompi ongelma kuin köyhyys.
Paljon isompi.
vahinkoraskauksia osa ja osa huoletonta sukupuolielämää.
Tämä hieman haiskahtaa Adolfin jutuilta....
AP on kyllä joku Kokoomuslainen. Humaani ajattelu puuttuu lähes kokonaan. Tärkein asia maailmassa on raha. Raha tuo lapselle ja aikuiselle onnen. Materia = onni.
Kävikö ap mielessäkään, että ihmisillä saattaa olla uskoa huomiseen; jos tänään on köyhä niin joku päivä tilanne voi olla toinen. Vai onko parempi hankkia lapset vasta 40-vuotiaana. Odotella sinne asti josko pankkitili pullistuisi ja osake on saatu puoliksi maksettua?
Sain ensimmäiseni 24-vuotiaana toivottuna lapsena avioliitossa ja ajattelimme, että ainakin yhden lapsen elämässä haluamme, vaikka kuinka köyhiä olisimme. Olimme silloin opiskelijoita. Nyt kumpikin on ollut 20 vuotta työelämässä ja talous kunnossa.Näin jälkeenpäin ajateltuna lapsellisesti silloin ajattelin, mutta ajatus oli aito ja kaunis ja olemme pärjänneet töitä tekemällä. Toisaalta jos olisi kaikessa vain kylmän järkevä, ei koskaan kannattaisi mennä naimisiin eikä lisääntyä. Kyllä se elämä oikeasti myös kantaa ja nuorena kannattaa toteuttaa haaveitaan myös riskillä. Kun kaikki ei kuitenkaan mene aina suunnitelmien mukaan.
Mä puolestani kieltäisin lisääntymisen pariskunnilta, joissa molemmat on uratykkejä. Surku lapsia, jotka roikkuvat hoidossa pitkät päivät kunnes joku kotiin palkattu hoitaja käy hakemassa. Tavaraa on muttei todellista perhettä.
Siinä se onkin kun kaikki alkavat määrittelee lisääntymiskriteereitä muille, niin hauskaksihan tää menee. Varakkaat on sitä mieltä, ettei vähävaraiset tule tehdä lapsia, terveet on sitä mieltä ettei sairaat saa lisääntyä...Kauniiden mielestä rumien lapset kärsii, joidenkin lapsettomien mielestä maailma olis parempi paikka kokonaan ilman lapsia jne..
Ei se maailma ole niin mustavalkoinen. Lapset on ihana asia. Nautitaan siitä, että maailmassa on vielä viattomuutta.
Ihan vain vittuillakseni juuri sinulle, koska tiedän että juuri sinun verorahat menevät minun ja lapseni elättämiseen. Hohhoijjaa miks ihmiset ylipäätään, varallisuuteen tai muuhun katsomatta, hankkii lapsia? Siksi koska halutaan.
Ap on tyypillinen lapseton paasaaja joka on työntänyt pään pepuliin liian syvälle. Tuliko nykyisen ukon maksettavat elarit jotenkin yllätyksenä? Eikö riitäkään äijän rahat kustantamaan viikonloppurientoja enää Hesan suuntaan, kuten maalaiset sanoo? ;)
Kenenkään lapsen tehneen miehen ei pitäisi joutua kaltaisesi ahmatin ja tunnekuolleen ihmisen vartioimaksi. Huomaa kyllä aloituksesi taustalla olevan jotain aivan muuta eli tyypillisesti viha lasta ja entistä puolisoa kohtaan. Et omista toisen ihmisen menneisyyttä, opettele olemaan ihmisiksi :)
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:01"]
Ap on tyypillinen lapseton paasaaja joka on työntänyt pään pepuliin liian syvälle. Tuliko nykyisen ukon maksettavat elarit jotenkin yllätyksenä? Eikö riitäkään äijän rahat kustantamaan viikonloppurientoja enää Hesan suuntaan, kuten maalaiset sanoo? ;) Kenenkään lapsen tehneen miehen ei pitäisi joutua kaltaisesi ahmatin ja tunnekuolleen ihmisen vartioimaksi. Huomaa kyllä aloituksesi taustalla olevan jotain aivan muuta eli tyypillisesti viha lasta ja entistä puolisoa kohtaan. Et omista toisen ihmisen menneisyyttä, opettele olemaan ihmisiksi :)
[/quote]
Oletko kenties vakavasti mielisairas?
Skitsofrenia, akuutti psykoosi päällä?
Mä olen vuokralla asuva pätkätyöläinen, mutta hyvin ovat rahat riittäneet. En ole yhteiskunnalta saanut sen enempää kuin muutkaan. Töistä nyt yleensä maksetaan, vaikka eivät vakituisia olisikaan...
Tämän asian voisi ratkaista yksinkertaisesti niin, että suomalaiset eivät saisi lisääntyä.
Me kun olemme aika vähävaraista ja lahjaista kansaa. Köyhiä niin rahallisesti kuin sivistyksellisesti. Rumiakin me olemme. Lyhyenläntiä ja perunanenäisiä.
Tässä maassa saisi lisääntyä vain ja ainoastaan ruotsinsuomalaiset. Heillä kun täyttyy useimmiten tuo tuloraja ja kauniitakin ovat. Näin kasvatettaisiin Suomeenkin kaunis, sivistynyt ja varakas herrakansa.
Kautta Eiran ja Westendin rantojen kaikuisi iloinen "Helan går, sjung hoppfalleri fallerallala...."
mä olen neljän lapsen äiti, olen 29v. Myönnän ihan suoraan että tukien takia. Aina saa olla 3v. kotona.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:09"]
mä olen neljän lapsen äiti, olen 29v. Myönnän ihan suoraan että tukien takia. Aina saa olla 3v. kotona.
[/quote]
Jos et ole provo, niin mitä ajattelet lastesi elämästä, oletko ajatellut millaisen alun elämään ne saa, onko sinulla esim. varaa auttaa niiden opiskeluissa jne?
Itse ihmettelen eniten sitä, että minkä takia kaltaisesi ihmiset tuomitsevat omat lapsensa erittäin suurella todennäköisyydellä köyhyyskierteeseen? Luulisi ainakin, että omat lapset olisivat niin rakkaita, että niille haluaisi parasta ja laittaisi ne itsensä edelle?
Mitä olet ajatellut tehdä, jos/kun tuet pienenevät ja jossain vaiheessa lakkaavat kokonaan? Oletko miettinyt mitä sinulle ja lapsille käy sitten?
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 13:27"]
Minä halusin lapseni nuorena. Ja siten, että mulla on aikaa olla lasten kanssa. Ei ole hääviä sekään että pienet lapset on päiväkodeissa päivät pitkät. Hetkeäkään en ole katunut valintaani. Eikä mieskään. Miksi olisi? Olemme saaneet viettää aikaa perheenä, jakaa arki tasapuolisesti niin ei ole ollut turhia riitoja ja kun lapset on isompia alkaa meillä ihan erilainen tulevaisuus. Suosittelisin muillekin.
[/quote]
Tähän lisäisin vielä, että mieheni kanssa opiskelemme hyvinpalkatulle alalle ja työllistymisen pitäis ko alalla olla kohdillaan. Valmistuminen lähellä. Lapsilta ei ole puuttunut tähän asti mitään. Voisko joku alapeukuttaja kertoa miten meidän olisi kannattanut tehdä. Yhteiskunnan varoja emme ole kuluttaneet enempää kuin muut opiskelijat/lapsiperheet (opintotuki ja lapsilisä) Nyt tuntuu että valintamme kautta saimme "kaiken". Jotkut harvan alan opiskelijat ovat päätyneet samaan ratkaisuun. Eli kyllä meitä on muitakin. Mun mielestä me ei oltais parempaa valintaa voitu tehdä, mut kertokaa toki miten muuten olisi voinut yhdistää meille tärkeän kotihoidon ja perheen kanssa yhdessä olemisen sekä uraputkeen?
Yksinkertaisin ratkaisu tähän olisi lapsilisien määrän rajoittaminen per henkilö. Jokaiselle maksettaisiin lapsilisää vain kahdesta lapsesta, eli jos äidillä tai isällä olisi jo ennestään kaksi lasta, kolmannesta ei enää maksettaisi lapsilisää. Tämä rajoittaisi lapsitehtailua, eikä antaisi mahdollisuutta kikkailla vaihtamalla kumppania jatkuvasti. Jos haluaa suurperheen, ihan vapaasti, mutta ei ole yhteiskunnan tehtävä rahoittaa sitä.
No jos tekee näin kuin tuo yksi oli esittänyt, tulorajat lasten hankkimiseen, niin mun olisi pitänyt saada 6 lasta. Koska pitäähän sen toimia molempiin suuntiin! Eli jos tienaat paljon, saat paljon lapsiakin; muutoinhan se olisi epäreilua.
Ja koska maailma ei todellakaan ole reilu, en kuitenkaan saanut kuin yhden lapsen.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 13:13"]
Minua ei haittaa, että yhteiskunnan varoilla autetaan jaloilleen ihmisiä, jotka ovat kokeneet vastoinkäymisiä. Tämä on hieno juttu. Mutta lapsen hankkiminen on vapaaehtoinen elämäntapavalinta siinä missä hevosen omistaminenkin. Yhteiskunnan ei mielestäni tarvitsisi kustantaa köyhille omaa lasta sen enempää kuin mitään muutakaan kymmeniä tai jopa satoja tuahansia maksavaa harrastusta. Eikä varsinakaan kannustaa köyhiä hankkimaan lisää lapsia! -ap
[/quote]
Lisääntyminen on perusoikeus, vaikka ymmärrän ap:n mielipiteen, niin ihmettelen aina suuresti ihmisiä, jotka kritisoivat taloudellisista syistä näin tärkeitä perusoikeuksia. Sanotaan nyt että moraalisesti yhteiskunnan vastuusta voidaan puhua vain siitä syystä, että olemme luoneet tällaisen yhteiskunnan. Meillä on tämä järjestelmä. Synnytät sinä 0 tai 20 lasta, järjestelmä on sama kaikille. Näihin asioihin vaikutetaan äänestämällä tai vaihtamalla valtiota. Perhe taas on pienempi yksikkö, jossa luojan kiitos, saa vapaassa maassa joko lisääntyä, käyttää ehkäisyä tms.
[/quote]
Olet faktisesti väärässä. Lisääntyminen ei ole perusoikeus, koska perusoikeus ei tarkoita "mitä tahansa minä haluan tehdä". Perusoikeus on juridinen termi. Kannattaa lukaista vaikkapa perustuslaki. Valtiolla ei ole mitään velvollisuutta rahoittaa yhdenkään köyhän vauvahaaveita. Se, että niin tehdään, on seurausta poliittisista päätöksistä, ja niitä voidaan onneksi aina muuttaa. -ap
[/quote]
Viilaa jos haluat. Eli, sinusta olisi parempi jos maahamme säädettäisiin esimerkiksi tuloraja brutto pariskunnalla 40 000 euroa vuodessa, mikäli saa lisääntyä. Jos tämä ei täyty, vahinkoraskaus on keskeytettövä. 50 000 euroa vuodessa, mikäli haluaa 2 lasta, 60 000 vuodessa mikäli 3m lasta. Avioerojen ja uusien avioliittojen myötä luotaisiin omat turvarajansa. Tai vastaavasti, lakkautetaan kaikenlainen lapsiperheisiin kohdistuva sosiaaliturva, koulutus maksulliseksi, terveydenhoito maksulliseksi... jne.
Sinä peräänkuulutat vaarallisia asiota, toivottavati pääset joskus asumaan tuollaisiin olosuhteisiin ja joku muu päättää sinunkin perhekokosi. =)