Lapsettomat häät ja välit poikki
Kaveriporukastamme eräs meni naimisiin kesällä. Kutsussa kerrottiin häiden olevan vain aikuisille. Minulla on keväällä syntynyt vauva ja sen lisäksi 2 vanhempaa lasta myös. Häät olivat toisella paikkakunnalla ja olisivat vaatineet muutaman tunnin matkustusta suuntaansa. Imetän vauvaa ja meillä ei ole tukiverkistoa, joten oli järkevämpää jäädä koko perhe kotiin. Hääparille lähetimme kortin ja toivotimme onnea.
Olemme sen ikäisiä, että kaveriporukassa myös muilla on lapsia ja osalla oli haasteita lastenhoidon ja matkustamisen kanssa, joten osa ei luonnollisesti päässyt lähtemään lapsettomiin häihin.
Nyt kuitenkin morsian on jälkikäteen suuttunut meille, ketkä emme päässeet paikalle. Hän ei puhu enää meille ollenkaan. Tämä tuli hänelle nyt ilmeisesti yllätyksenä, että lapsettomat häät saattavat karsia perheellisiä. Itse koen että päinvastoin noudatin hänen toivettaan ja jätimme saapumatta, kun en pientä vauvaa voi vielä jättää kotiin. En kokenut järkeväksi raahata hääpaikkakunnalle myöskään koko perhettäni ja jättää heitä sitten keskenään hotelliin ja mennä yksin häihin muutamaksi tunniksi.
Mitä ihmettä pitäisi tehdä? Täytyykö vain hyväksyä, että en voi miellyttää tätä morsianta ja kaveruutemme oli tässä...
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kesällä häät enkä edes pannut merkille, ketkä eivä päässeet mukaan. Osallistujatiedot menivät siskolleni eikä hän kouhkannut, että se ja tämä eivät tulekaan. Lapsettomat häät halusin siksi, että niin monessa perheessä pyöritään vain lapsen ympärillä enkä halunnut, että kirkossa jonkun lapsi huutaa sillä hetkellä, joka on minulle tärkeä. Itse juhla oli ihana, tärkeimmät ihmiset olivat paikalla ja ne vähemmäntärkeät ns. kiintiökutsuttavat eli kutsutta jäämisestä loukkaantuvat jäivät saapumatta.
Aika monelle paikalle saapumattomalle en tosin ole sanonut sanaakaan häiden jälkeen ja aika lailla siksi, että he ovat pysytelleet kesän ajan perheineen mökillä tms. ja nyt syksyllä päivähoitorumba vie paljon aikaa. Enkä viitsi soitella vain kuullakseni, että olisi tultu häihin, mutta kun ei saanut ottaa lapsia mukaan, niin ollaan nyt vihaisia.
Ompas kylmää puhetta, en ymmärrä yhtään! Onko joku noin lapsikielteinen!!!? En ole lapsikielteisissä häissä koskaan ollut, enkä mene! Miten tulevaisuudessa, kun joku näyttää kuvia todetakseen ettei sinulla ollut häihin asiaa, koska olit lapsi!
Koskahan tummaihoiset kielletään häistä ihonvärinsä perusteella!? Sanoisin että tuollainen lapsipelkuruus ei ole ihan tervettä!
Meilläkin häät olivat perhejuhla, ja lapset erittäin tervetulleita paikalle. Lapsettomat häät on silti mun mielestä ok. Kuitenkin hääparin täytyisi ymmärtää, että kaikissa tilanteissa ei ole mahdollista tulla ilman lapsia, ja tällöin nämä vieraat varmaankin jäävät pois. Esim. juuri pienen vauvan kanssa tai jos ei saa hoitajaa lapsille. Kaikillahan hoitajia ei tuosta noin vain ole, eikä kelle tahansa voi lastenhoitoa uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen päättää, mikä itselle on tärkeintä. Ei mulle kaan häät ole suuri juttu, mutta ystävyyteen kuuluukin se, että huomio ystävää tärkeissä asioissa eikä niissä, jotka minun mielestä on tärkeitä. Itsekeskeisen ihmisen voi toki olla vaikea ymmärtää tätäm
Mä en ainakaan voisi "huomioida" kaveria siten, että jätän vauvan kotiin pariksi päiväksi päästäkseni kaverin häihin. Jos en voi ottaa imeväisikäistä mukaan, en valitettavasti itsekään pääse. Kaveri saa järjestää juuri sellaiset juhlat kuin haluaa, mutta jos loukkaantuu siitä, etten voi jättää vauvaa noin pitkäksi aikaa jollekin toiselle (tai ehkä ennemminkin rintojani ilman vauvaa), niin hänellä se asenneongelma silloin on.
Asia on juuri näin. Toivottavasti tuo morsian tajuaa muutaman vuoden päästä, millainen typerys hän on ollut.
Voi olla, ettei tajua. Osa menee laput silmillä ja näkee vain oman tilanteensa. Saattavat paasata minulle samasta asiasta, josta itse puhuin heille pari vuotta aiemmin, mutta silloin se ei heitä kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin häät olivat perhejuhla, ja lapset erittäin tervetulleita paikalle. Lapsettomat häät on silti mun mielestä ok. Kuitenkin hääparin täytyisi ymmärtää, että kaikissa tilanteissa ei ole mahdollista tulla ilman lapsia, ja tällöin nämä vieraat varmaankin jäävät pois. Esim. juuri pienen vauvan kanssa tai jos ei saa hoitajaa lapsille. Kaikillahan hoitajia ei tuosta noin vain ole, eikä kelle tahansa voi lastenhoitoa uskoa.
Oletko kuullut lapsenvahdeista? Niille maksetaan palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsuu lapsia, niiden vanhempien aika menee lapsistaan huolehtimiseen.
Halusin häät ilman lapsia, jotta voidaan juhlia aikuisten kesken. Alkoholia ei ollut tarjolla
Niinpä. Mikä tässä on niin vaikeaa tajuta.
Neljä vuotta vanha aloitus, mutta vastaan silti, kun tuli tämmöinen erilainen ratkaisu vastaan.
Oli työkaverin lapsettomat häät. He rankkasivat rajusti, kun kummallakin heistä on runsaasti sisaruksia. Aikuisia joilla on jo aikuiset lapset. < heitä ei oltu kutsuttu, eikä heidänkään lapsiaan. Kaikki olivat ymmärtäneet sen. Joten ei myöskään kavereiden tai naapureiden lapsia haluttu.
Hääparin tuttavapariskunta tulivat jonkun matkan takaa toiselta paikkakunnalta. Lapsia neljä ja isoäiti mukana. Lapset olivat isoäitinsä hoteissa läheisessä airbnbssa ja tää äiti kävi sitten imettämässä nuorinta tarpeen mukaan. Kerran siellä asunolla ja pari kertaa nuo tulivat vastaan sinne ulkopuolelle, että pääsi puiston penkillä imettämään. Oli pumppuakin mukana yms. Eikä olleet mitään rahakkaita, mutta jossain sitä kesälomaa pitää lasten kanssa viettää, niin varasivat omakotitalon muutamaksi päiväksi. Onhan siellä uudet maisemat, museot ja puistot pällisteltävänä.
Kerrankin oli ratkaisu keskeinen malli, eikä kenenkään tarvinnut parkua, haukkua ja suuttua.