Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinkertainen asia jota et millään ole tajunnut/einannut tajuta?

Vierailija
18.12.2014 |

Mä en aikoinani tajunnut tuttiketjua... Yritin näpertää solmulla tuttia kiinni siihen pieneen lenksuun, samoin Niiskuneiti-heijastinta ja ihmettelin kun ei pysy, ja taas uusi näperrys.. Meni aikansa ennenkuin tajusin ettei sitä tarvitse solmia, riittää kun puhottaa.. Huoh.

Sitten en ole tajunnut sitä yhdyssanan testaussysteemiä, lisätään  se -KIN väliin tai loppuun- Mitä se muka kertoo..

Kommentit (241)

Vierailija
221/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:59"][quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 16:30"]

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 12:19"]

Oviongelmassa helpottaa kun lisää ovia. Valittavissa sata ovea, todennäköisyys arvata oikein 1/100. Avataan 98 ovea, vaihtamalla todennäköisyys voittaa on 99/100 (koska 98 ovea tiedetään ja se viimeinen ovi antaa yhden mahdollisuuden lisää) ja alkuperäisellä valinnalla 1/100.

[/quote]

Niinpä.

3 matemaatikkoa oli ampumassa jousipyssyllä. Ensimmäinen ampui maalitaulua metrin oikealta ohi. Toinen ampui metrin vasemmalta puolelta ohi. Kolmas matemaatikko singahti pystyyn ja alkoi innoissaan huutamaan; Jee, osuttiin.

[/quote]

Ei nää ollut matemaatikoita vaan taloustieteilijöitä.
[/quote]

Vai sittenkin tilastotieteilijöitä?

Vierailija
222/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että miten avaruus syntyi, miten planetaat syntyi, onko avaruus rajaton, onko avaruus oikeasti ollut kokoajan olemassa, mitä on ollut ennen avaruutta, siis kelatkaa. Ihan mieletöntä ei sitä pysty käsittämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten takin vuori kiinnitetään. Viidennellä kerralla se oli siellä oikeinpäin ja valastuin.

Vierailija
224/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 18:07"]

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 17:59"][quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 16:30"] [quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 12:19"] Oviongelmassa helpottaa kun lisää ovia. Valittavissa sata ovea, todennäköisyys arvata oikein 1/100. Avataan 98 ovea, vaihtamalla todennäköisyys voittaa on 99/100 (koska 98 ovea tiedetään ja se viimeinen ovi antaa yhden mahdollisuuden lisää) ja alkuperäisellä valinnalla 1/100. [/quote] Niinpä. 3 matemaatikkoa oli ampumassa jousipyssyllä. Ensimmäinen ampui maalitaulua metrin oikealta ohi. Toinen ampui metrin vasemmalta puolelta ohi. Kolmas matemaatikko singahti pystyyn ja alkoi innoissaan huutamaan; Jee, osuttiin. [/quote] Ei nää ollut matemaatikoita vaan taloustieteilijöitä. [/quote] Vai sittenkin tilastotieteilijöitä?

[/quote]

Vitsi varmaan sopii molempiin ja vielä moniin muihinkin. Matemaatikoihin ei kuitenkaan sovi. Ja kyllä, olen tosikko mitä vitseihin tulee.

Vierailija
225/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 11:32"]

Monty Hallin ongelmassa kilpailijalla on edessään kolme ovea. Yhden oven takana on palkintona auto, kahden muun takana vuohi. Kilpailija, joka ei tiedä minkä oven takana mikin palkinto on, saa valita ovista yhden. Valittuaan oven hän ei vielä avaa sitä. Jäljelle jääneistä kahdesta ovesta avataan toinen, ja sen takana on aina vuohi. Tämän jälkeen kilpailija saa valita, vaihtaako ensin valitsemansa oven toiseen jäljellä olevaan suljettuun oveen, vai pitääkö ensin valitsemansa oven. Ovi kannattaa vaihtaa, mutta en ymmärrä miksi. En vain ymmärrä. Ajattelen, että todennäköisyys auton olemiseen oven takana on molempien ovien tapauksessa 50 %, enkä kykene ymmärtämään miksi ovi pitäisi vaihtaa.

[/quote]

Minäkään en tajua tätä ! 

Ajattelen sen jotenkin näin: Valitaan ovi. On 1/3 mahdollisuus että siellä on auto. Sitten avustaja avaa oven jossa on aina vuohi. Jos aluksi valitun oven takana on vuohi niin silloin avustajalla on vain yksi ovi jonka hän voi varmistaa koska hän ei voi avata ovea jonka takana on auto eikä myöskään ovea jonka kilpailija on valinnut. Hän ei siis voi varmistaa kilpailija ovea ja näin ollen kasvattaa hänen voittonsa todennäköisyyttä. Jos kilpailija taas valitsee aluksi oven jonka takana on auto, hän voi varmistaa kumman vain ovista. Kun ovia on enää kaksi on voiton todennäköisyys suurempi. 

En osaa selittää, enkä saa tuota nyt kuulostamaan järkevälle mutta minusta tämä perustuu siihen että avustaja ei saa varmistaa ovea jonka kilpailija on valinnut. Kilpailijan valinnan oikeuden todennäköisyys on siis yhden oven eliminoimisesta huolimatta se 33% jos hän ei vaihda.

Vierailija
226/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua sitä vitsiä missä on humanisti, insinööri ja matemaatikko joiden pitää rakentaa mahdollisimman iso aitaus. 

Humanisti asettaa aitapuut sikin sokin.

Insinööri rakentaa ympyrän muotoisen aitauksen (optimaalinen muoto?) 

Matemaatikko rakentaa pienen aitauksen itsensä ympärille. 

En tajua tuota matemaatikon juttua D:

Vierailija
227/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa tuima. Suolainen vai suolaton.

Vierailija
228/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ei kannata sekaantua naimisissa olevaan mieheen. No, ehkä nyt lopultakin jo tajuan...

Vierailija
229/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

135 voisko olla niin, että matemaatikko itse on aidan ulkopuolella ja koko muu maailma ulkopuolella? Näin äkkiseltään ajateltuna....

Vierailija
230/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis muu maailma aidan sisäpuolella....

Vierailija
231/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 19:11"]135 voisko olla niin, että matemaatikko itse on aidan ulkopuolella ja koko muu maailma ulkopuolella? Näin äkkiseltään ajateltuna....
[/quote]

Jep, koko muu maailma on aitauksen sisällä, matemaatikko taas ulkopuolella. Mä taas en tajunnut ton vitsin humanistiosuutta.

Vierailija
232/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En meinaa tajuta et he's just not that into me! Mikä saapas mä oon:D

Vierailija
233/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 18:38"]

En tajua sitä vitsiä missä on humanisti, insinööri ja matemaatikko joiden pitää rakentaa mahdollisimman iso aitaus. 

[/quote]

Matemaatikko tekee ison aitauksen johon sisältyy kaikki muu paitsi hän itse.

:)

Vierailija
234/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 19:19"]

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 18:38"]

[/quote]

Matemaatikko tekee ison aitauksen johon sisältyy kaikki muu paitsi hän itse.

:)

[/quote]

Aivan... Tyypillistä matemaatikkoa :D tunnen yhden puhtaan matematiikan matemaatikon ja jestas on teoreettinen ihminen :D mutta tosi mukava ja opettaa minulle matikkaa joskus :)

Vierailija
235/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua tätä vitsiä : 

Funktiot ovat baarissa. Derivaattaoperaattori tulee sisään. 

Kaikki funktiot pakenevat, paitsi yksi. Derivaattaoperaattori menee sen luo ja sanoo "Hei, kukas sinä olet, ja mihin kaikki menivät?" 

Funktio vastaa: "Olen e^x"

Derivaattaoperaattori vastaa: "mukava tavata. Minä olen d/dy"

Mikä tässä on :'( en kyllä tiedä mikä on funktio tai derivaattaoperaattori myöskään mutta kaverini mielestä tämä oli hauska.

Vierailija
236/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle taas Eva Longoria ja Eva Mendes oli vuosia sama henkilö...

Vierailija
237/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi saada 7 (paras arvosana) HL - matematiikasta

Vierailija
238/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on aina ollut tosi vaikea käsittää, miten laivat ja veneet kelluu. Okei, ymmärrän hyvin, että jostain muovista tehty vene kelluu, mutta että vene voi olla rakennettu metallistakin. Tai laiva, sehän painaa tonneja + matkustajat ym romppeet sisällä. Joo, mulle on selitetty monet kerrat miten laiva pystyy kellumaan, mutta silti sen mahdollisuus tuntuu jotenkin hurjalta x)

Vierailija
239/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysiikka

Vierailija
240/241 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 12:29"]Ei ole:) Joku nyt täällä ei vain ymmärrä sitä, vaan vänkää tuota omaa teoriaansa 50%:sta.  Ajattele häviämisen kautta. Kun vaitset ensimmäisen oven, niin todennäköisyys voittaa on 1/3 ja todennäköisyys hävitä 2/3. Kun sitten 1 ovi avataan ja se on väärä, niin voit sen jälkeen hävitä vaihtamalla vain jos valitsit ensimmäisellä kerralla oikein eli 1/3 todennäköisyydellä. Se 2/3 todennäköisyys voittaa tosiaan paakkuuntuu sille kolmannelle ovelle. [quote author="Vierailija" time="18.12.2014 klo 12:06"] [/quote] Tämän selityksen olin unohtanu. Mies selitti viimeisen kerran ehkä jotenkin tällä tavalla. Muistaisinpa tämän jatkossakin.

[/quote]

Tuo epäintuitiivinen tulos johtuu siitä, että sitä avattavaa ovea ei voi valita vapaasti. Jos olet valinnut oven jonka takana on se auto, avaajalla on kaksi ovea mistä valita. Jos olet valinnut oven jonka takana on vuohi, avaajalla on vain yksi mahdollinen ovi josta valita. Jälkimmäisiä tapauksia on kaksi kolmesta ja edellisiä yksi kolmesta.