Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorilta miehiltä kaivataan spermaa, kantasoluja ja verta, mutta luovutushalua uupuu

Vierailija
18.10.2021 |

https://yle.fi/uutiset/3-12146279
” Yksiselitteistä syytä matalalle auttamishalulle ei ole.” Jaa ei löydy syitä vai. Kun tein testin veren ja kantasolunluovutuksesta niin näytti punaista. On epilepsia johon syön lääkkeitä säännöllisesti. Lisäksi olen ollut onnettomuudessa ja minulla on jatkuvasti matala hemoglobiini. Lisäksi kysyttiin tupakoinnista, ylipainosta, irtosuhteista, huumeidenkäytöstä ym.

Kommentit (367)

Vierailija
121/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kantasolujen luovutus on jo sen verran isompi operaatio, että siinä on todellinen riski. Koska se on vapaaehtoinen (siinä missä joku munuaisen luovutuskin), niin mikään vakuutus ei korvaa tapahtunutta mahdollista vahinkoa. Sairastut siinä ja menetät työkykysi, niin se on vaan voi voi, kun teit sen ihan vapaaehtoisesti. Mitään korvausta et saa.

Kantasolut otetaan nykyään useimmiten verenkierrosta. Ja totta kai on vastuuvakuutus siinä missä muissakin hoitotoimenpiteissä.

En tiedä sitten tuota vastuuvakuutusta. Luin joskus lehdestä (IS tms.) jutun, missä tyyppi oli luovuttanut munuaisen sukulaiselleen, ja siinä oli tullut luovuttajalle isoja komplikaatioita (työkyky mennyt), ja oli joutunut vakaviin taloudellisiin ongelmiin, kun apua ei saanut mistään vakuutuksista tms. kun kyse oli täysin vapaaehtoisesta toimenpiteestä. Siinä korostettiin, että vapaaehtoisen luovuttajan oikeusturva on olematon, jos jotain menee pieleen.

Olet muuten oikeassa, kantasoluthan otetaan verenkierrosta. Oletin, että kantasolut otetaan luuytimestä, ja siksi luulin sen olevan isompi operaatio. 

Vierailija
122/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin kaikkien noiden luovuttamisenm syinä Sprn voitontavoittelu, törkeä hinnoittelu ja siittiöissä vielä se, että lapsella on oikeus saada tietää kenen ne oli. En itse koe olevani jonkun siittiöilläni keinohedelmöitetyn lapsen isä, enkä halua edes mahdollisuutta että yhtäkkiä ovella seisookin joku, joka ilmoittaa, että olen hänen isänsä.

Mielestäni ei ole oikein, että Spr maksaa hulppeita etuisuuksia johdolleen myymällä suomalaisten ilmaiseksi luovuttamia asioita esim. Ruotsiin tai kierrolla hinnoiteltu veronmaksajien riesoiksi. Ostetaan sitten reilusti maailmalta.

Lisäksi SPR taitaa saada lähes 4 miljoonaa euroa pelkästään Veikkauksesta tukea joka vuosi, eli tulee jatkossa saamaan tuon tuen verovaroista, kun Veikkaus ajetaan alas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina saa kuulla että miehiä ei tarvita mihinkään niin ei myöskään minun eritteitä tarvita mihinkään

Vierailija
124/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naistenhan ei pitänyt tarvita meitä miehiä mihinkään :D

"Nainen tarvitsee miestä kuin kala tarvitsee polkupyörää"

-feministit somessa

Ai.

Vierailija
125/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luovuttamisesta pitäisi maksaa kunnon korvaus.

Jotta kaikki narkkarit lähtisivät luovuttamaan ja muutkin valehtelisivat "joo mä oon täysin terve!"

Eikö kudosten luovuttajia muka testata mitenkään?

Vierailija
126/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan sitä ”toimitusta” joku sitten valvomassa, koska muutenhan sitä voisi antaa kenen tahansa ihmisen tavaraa.

Vierailija
127/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luovuttamisesta pitäisi maksaa kunnon korvaus.

Jotta kaikki narkkarit lähtisivät luovuttamaan ja muutkin valehtelisivat "joo mä oon täysin terve!"

Eikö kudosten luovuttajia muka testata mitenkään?

testataan. Toki paljon annetaan myös tietoja itse, mutta on siinä ties mitä veri/virtsakoetta, lääkärintarkastusta ja kromosomitutkimusta mukana. Ja esim. sperman laatu on hyvin riippuvainen miehen elintavoista, eli nuuska/tupakka/alko huumeista nyt puhumattakaan useimmiten tekee spermasta liian huonolaatuista tuohon tarkoitukseen.

Vierailija
128/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan sitä ”toimitusta” joku sitten valvomassa, koska muutenhan sitä voisi antaa kenen tahansa ihmisen tavaraa.

Meinaat että sulla olis farkkujen takataskussa purkki kaverin spermaa ja luovuttaisit sen omanasi?😅 Aika mielenkiintoinen jäynä kieltämättä, mutta varmaan jäisit kiinni jo ennen kuin spermaa käytettäisiin, koska sperman laatua/dna:ta tutkiessa huomataan että se ei voi olla omaasi.

Vierailija
129/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen luovuttanut. Aika, sanoisinko, epämiellyttävää. Tuli jotenkin alhainen olo, kun kaikki tietävät, että olen tulossa r***kaamaan purkkiin. Sanon ihan suoraan, että paikalla oleva henkilökunta voisi suhtautua lämpimämmin. Kokemukseni perusteella ehdotan, että anonyymius palautetaan (itse elelen jännityksessä), tuosta rahallinen korvaus ja, kyllä, joku hoitamaan homma miehen puolesta eli tarjoaa vaikka auttavan käden tms. Ja viimeisimmässä on myös kyse kiihottumisesta, sillä sitähän tuohon tarvitaan. Kävin siksi, kun lähipiirissä oli ongelmia saada lapsia ja näin sen tuskan. Itselläni on lapsia.

🤣🤣🤣

Ei voi olla siittiöiden luovutus anonyymiä, kun tuosta tulee isyys ja elatusvelvollisuus. Siksihän siittiöitä ei luovuteta.

Ei tule, höpönlöpön. Siittiöitä tai munasoluja luovuttavalle ei tule mitään juridisia velvollisuuksia suhteessa mahdollisesti syntyvään lapseen. Kunhan siis siittiöt luovuttaa klinikan kautta eikä missään epämääräisessä muumimukijärjestelyssä.

Vierailija
130/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kantasoluja luovutrtaan?

Vierailija
131/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spermaani ette saa huorintekijät. Seksi kuuluu avioliittoon ja vain miehen ja naisen välille. Ei lapsia yksinäisille eikä pervoille.

Vierailija
132/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedettiin jo etukäteen: jos spermaa ei voi luovuttaa anonyymisti, kukaan ei luovuta sitä.

Onhan se jos joku täysin tuntematon eukko seisoo oven takana vaatimassa elatusapua kun olet hänen pikku seppokyllikkinsä "isä" ainakin geneettisesti niin harva haluaa ottaa tuollaista päänsärkyä vaivakseen. 

Nykyiset dna-testit on kyllä kiva kepponen niille, jotka aikoinaan luovuttivat muka anonyymisti. Toki mihinkään elatusvelvollisuuteen ei silläkään päädy.

Spermanluovutuksesta syntyneellä lapsella on kuitenkin oikeus biologisen isäntä perintöön, eikö totta? Kyllä siinä perunkirjoitusta tehdessä varmaan riemu repeää kun paikalle ilmestyy yksi tai useampi muulle perheelle tuntematon henkilö dna-testin kanssa perintöä jakamaan.

Vierailija
133/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Spermaani ette saa huorintekijät. Seksi kuuluu avioliittoon ja vain miehen ja naisen välille. Ei lapsia yksinäisille eikä pervoille.

Suurin osa spermasta taitaa mennä ihan tavallisille mies-naispareille, jotka kärsivät miehestä johtuvasta lapsettomuudesta. En tiedä saako luovuttaja vaikuttaa siihen kenelle sperma menee, tuskin. Itse olen nainen mutta haluaisin kyllä että sukusoluni menisivät nimenomaan lasta toivovalle suomalaiselle heteroparille.

Vierailija
134/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedettiin jo etukäteen: jos spermaa ei voi luovuttaa anonyymisti, kukaan ei luovuta sitä.

Onhan se jos joku täysin tuntematon eukko seisoo oven takana vaatimassa elatusapua kun olet hänen pikku seppokyllikkinsä "isä" ainakin geneettisesti niin harva haluaa ottaa tuollaista päänsärkyä vaivakseen. 

Nykyiset dna-testit on kyllä kiva kepponen niille, jotka aikoinaan luovuttivat muka anonyymisti. Toki mihinkään elatusvelvollisuuteen ei silläkään päädy.

Spermanluovutuksesta syntyneellä lapsella on kuitenkin oikeus biologisen isäntä perintöön, eikö totta? Kyllä siinä perunkirjoitusta tehdessä varmaan riemu repeää kun paikalle ilmestyy yksi tai useampi muulle perheelle tuntematon henkilö dna-testin kanssa perintöä jakamaan.

Ei ole.

Vierailija
135/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen luovuttanut. Aika, sanoisinko, epämiellyttävää. Tuli jotenkin alhainen olo, kun kaikki tietävät, että olen tulossa r***kaamaan purkkiin. Sanon ihan suoraan, että paikalla oleva henkilökunta voisi suhtautua lämpimämmin. Kokemukseni perusteella ehdotan, että anonyymius palautetaan (itse elelen jännityksessä), tuosta rahallinen korvaus ja, kyllä, joku hoitamaan homma miehen puolesta eli tarjoaa vaikka auttavan käden tms. Ja viimeisimmässä on myös kyse kiihottumisesta, sillä sitähän tuohon tarvitaan. Kävin siksi, kun lähipiirissä oli ongelmia saada lapsia ja näin sen tuskan. Itselläni on lapsia.

🤣🤣🤣

Ei voi olla siittiöiden luovutus anonyymiä, kun tuosta tulee isyys ja elatusvelvollisuus. Siksihän siittiöitä ei luovuteta.

Ei tule, höpönlöpön. Siittiöitä tai munasoluja luovuttavalle ei tule mitään juridisia velvollisuuksia suhteessa mahdollisesti syntyvään lapseen. Kunhan siis siittiöt luovuttaa klinikan kautta eikä missään epämääräisessä muumimukijärjestelyssä.

Miten se on lainsäädännöllisesti estetty, ettei keinosiemennyksellä raskaaksi hankkiutunut voi jälkikäteen alkaa vaatia isyystestin teettämistä ja sitä kautta elatusta yksin hankkimalle lapselleen?

Vierailija
136/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mies, mutta ajatuksena outo, että omia biologisia muksuja olis siellä täällä. Miksi luovuttaisin spermaa systeemiin... Verenluovutus on taas jotenkin hankalaa, paikkoja on vähän ja huonosti auki. Kantasolut taas ihan oma prosessinsa, joten en ihmettele että halukkuus matalaa.

Vierailija
137/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä luovuta mitään kirjoitti:

En kyllä luovuta mitään spermaa tälle yhteiskunnalle. Ja miksi pitäisi luovuttaa? En luovuttaisi rahastakaan!

Niinpä. Annetaan vaan kaikkien muiden sukupuolten nyt näyttää etevämmyytensä tässäkin asiassa.  Joka paikassa muualla määkimässä ettei sukupuolilla väliä, miksi sitten olisi tässäkään asiassa. Luovuttakoot itse.

Vierailija
138/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

SPRn kanssa en halua olla missään tekemisissä. Sperman luovutus ja hedelmöityshoidot eivät ole mielestäni eettisiä. Maailma on täynnä lapsia, joilla ei ole vanhempia. Uusia ei tarvitse väkisin vääntää.

Vierailija
139/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤣🤣🤣

Miten se on lainsäädännöllisesti estetty, ettei keinosiemennyksellä raskaaksi hankkiutunut voi jälkikäteen alkaa vaatia isyystestin teettämistä ja sitä kautta elatusta yksin hankkimalle lapselleen?

No ensinnäkin, henkilöllisyyttäsi ei kerrota raskautuneelle, etkä sinä tiedä kuka hän on. Toisekseen, kaikki dokumentoidaan.

Kun luovutat hedelmöitysklinikalla spermaasi, sinun tietosi ja kaikki ne ihmiset joille spermaasi mahdollisesti luovutetaan, kirjataan ja rekisteröidään järjestelmään, kuten myös ajankohdat joina spermaa on kussakin hedelmöityshoidossa käytetty. Silloin on tarkalleen tiedossa myös se, onko spermallasi saatu hedelmöityshoidoissa aikaan lasta vai ei ja jos on, niin milloin lapsi on syntynyt.

Tietoa henkilöllisyydestäsi ei luovuteta mahdolliselle vanhemmalle, mutta jos tuollaisia väitteitä tulisi, olisi sinulla dokumentit kunnossa ja voisit ilmoittaa että lapsi on hedelmöityshoitojen tulosta, ja se voitaisiin helposti tarkistaa.

Lapsi saa 18v täytettyään halutessaan tiedon henkilöllisyydestäsi, mutta mitään velcollisuuksia sinulla ei lasta kohtaan ole.

Vierailija
140/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin voin lähettää tän mällin joka juuri irtosi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä