Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorilta miehiltä kaivataan spermaa, kantasoluja ja verta, mutta luovutushalua uupuu

Vierailija
18.10.2021 |

https://yle.fi/uutiset/3-12146279
” Yksiselitteistä syytä matalalle auttamishalulle ei ole.” Jaa ei löydy syitä vai. Kun tein testin veren ja kantasolunluovutuksesta niin näytti punaista. On epilepsia johon syön lääkkeitä säännöllisesti. Lisäksi olen ollut onnettomuudessa ja minulla on jatkuvasti matala hemoglobiini. Lisäksi kysyttiin tupakoinnista, ylipainosta, irtosuhteista, huumeidenkäytöstä ym.

Kommentit (367)

Vierailija
101/367 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luovuttamisesta pitäisi maksaa kunnon korvaus.

No tämäpä tämä! Minusta on väärin, että SPR imee veret ja kaikki vapaaehtoisilta luovuttajilta ilmaiseksi, mutta MYY ne edelleen sairaaloille.

Vähän samanlaista kuin ahneella UFF:lla. Myy ilmaiseksi saamansa kamat edelleen.

Vierailija
102/367 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä tulisi mieleenkään luovuttaa spermaa ilman anonymiteettiä, lääkitykset saattaisi kyllä olla este ainakin verenluovutukselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/367 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luovuttamisesta pitäisi maksaa kunnon korvaus.

No tämäpä tämä! Minusta on väärin, että SPR imee veret ja kaikki vapaaehtoisilta luovuttajilta ilmaiseksi, mutta MYY ne edelleen sairaaloille.

Vähän samanlaista kuin ahneella UFF:lla. Myy ilmaiseksi saamansa kamat edelleen.

Mua jotenkin naurattaa aina tää argumentti. Millä te muusinuijat luulette että veripalvelun toimintaa pyöritetään ellei rahalla? Ymmärrätkö miten paljon henkilökuntaa, tutkimuksia, kylmätiloja ja -kuljetuksia se vaatii, että potilas saa ILMAISEKSI turvallista verta sitä tarvitessaan?

Vierailija
104/367 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
105/367 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
106/367 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En luovuta tälle yhteiskunnalle mitään!

Otamme sinulta elimet käyttöön kun tarvitsemme. Maksat sitten sillä tavalla jos muuten vain loisit.

Vierailija
107/367 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori mies on mielestään kuolematon, ei välitä että voi itse joskus tarvita lahjaa tuntemattomalta, verta tai kantasoluja. Oikeasti kiinnostaa tietää, että jos periaatteesta vastustaa esim. spr:ää, kieltäytyisittekö verensiirrosta jos sellaista tarvitsisitte? Vai oletteko tekopyhiä?

Sperman luovutus on minusta sitten eri asia, sitä ei tarvita kenenkään hengen pelastamiseen ja seuraukset on ihan eri tasoa.

Vierailija
108/367 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako sopivan ikäinen tyttö luovuttaa spermaa?

Vierailija
109/367 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin joskus tuota kantasolurekisteriä ja siihen liittymistä ( jos ottaisivat), mutta en tiedä pystyisinkö menemään siihen luovutukseen jos kutsu tulisi. Pitää olla varma siitä, koska en voi tavallaan ottaa vastuulleni sitä, että kieltäydyn ja joku ehkä kuolee sen takia. Otetaan muistaakseni joko leikkauksessa jostain luuytimestä tai sitten hereillä ollessa verestä, mutta tuokin kestää kauan ja voisi olla liian kauhea kokemus minulle jotenkin. Itsekästä ehkä sanoa näin jos joku toinen kärsii sairaudestaan paljon enemmän, mutta en ole siis uskaltanut liittyä sen pelon takia etten pystyisi kutsun käydessä menemään siihen luovutukseen. Verenluovutuksen kanssa myös sama ongelma ja inhoan verikokeita ja itsellä alhainen verenpaine joten se pussi täyttyisi varmaan hitaasti. En pysty vapaa-ehtoisesti menemään. Näin omalla kohdalla ( tosin olen nainen).

Vierailija
110/367 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Spermaa ei kannata luovuttaa, luovuttajalle tulee elatusvelvollisuus ja perinnönantovelvollisuus lapselle vaikka ei olisi lasta ikinä tavannutkaan.

Ei tule. Mikä motiivi sulla on levittää tällaisia harhaluuloja eteenpäin?

Sorry, näin se vaan menee.

Vierailija
111/367 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tom Macdonald Straight White Male ketjun teemaan sopien.

Vierailija
112/367 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea saa kun hinnasta sovitaan. Ilmaiseksi en anna mitään. Miksi antaisin? Sitten joku SPR myy sen eteenpäin ja tuotoilla maksetaan johtajien ökypalkat. Juu ei..

Vierailija
113/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen luovuttanut. Aika, sanoisinko, epämiellyttävää. Tuli jotenkin alhainen olo, kun kaikki tietävät, että olen tulossa r***kaamaan purkkiin. Sanon ihan suoraan, että paikalla oleva henkilökunta voisi suhtautua lämpimämmin. Kokemukseni perusteella ehdotan, että anonyymius palautetaan (itse elelen jännityksessä), tuosta rahallinen korvaus ja, kyllä, joku hoitamaan homma miehen puolesta eli tarjoaa vaikka auttavan käden tms. Ja viimeisimmässä on myös kyse kiihottumisesta, sillä sitähän tuohon tarvitaan. Kävin siksi, kun lähipiirissä oli ongelmia saada lapsia ja näin sen tuskan. Itselläni on lapsia.

🤣🤣🤣

Vierailija
114/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa verenluovutuksissa ei homot kelpaa, eli syrjitään seksuaalisen suuntauksen takia. Siinä syy, miksi minä boikotoin noita, vaikka hetero olenkin.

Vierailija
115/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen luovuttanut. Aika, sanoisinko, epämiellyttävää. Tuli jotenkin alhainen olo, kun kaikki tietävät, että olen tulossa r***kaamaan purkkiin. Sanon ihan suoraan, että paikalla oleva henkilökunta voisi suhtautua lämpimämmin. Kokemukseni perusteella ehdotan, että anonyymius palautetaan (itse elelen jännityksessä), tuosta rahallinen korvaus ja, kyllä, joku hoitamaan homma miehen puolesta eli tarjoaa vaikka auttavan käden tms. Ja viimeisimmässä on myös kyse kiihottumisesta, sillä sitähän tuohon tarvitaan. Kävin siksi, kun lähipiirissä oli ongelmia saada lapsia ja näin sen tuskan. Itselläni on lapsia.

🤣🤣🤣

Ei voi olla siittiöiden luovutus anonyymiä, kun tuosta tulee isyys ja elatusvelvollisuus. Siksihän siittiöitä ei luovuteta.

Vierailija
116/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantasolujen luovutus on jo sen verran isompi operaatio, että siinä on todellinen riski. Koska se on vapaaehtoinen (siinä missä joku munuaisen luovutuskin), niin mikään vakuutus ei korvaa tapahtunutta mahdollista vahinkoa. Sairastut siinä ja menetät työkykysi, niin se on vaan voi voi, kun teit sen ihan vapaaehtoisesti. Mitään korvausta et saa.

Vierailija
117/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kantasolujen luovutus on jo sen verran isompi operaatio, että siinä on todellinen riski. Koska se on vapaaehtoinen (siinä missä joku munuaisen luovutuskin), niin mikään vakuutus ei korvaa tapahtunutta mahdollista vahinkoa. Sairastut siinä ja menetät työkykysi, niin se on vaan voi voi, kun teit sen ihan vapaaehtoisesti. Mitään korvausta et saa.

Kantasolut otetaan nykyään useimmiten verenkierrosta. Ja totta kai on vastuuvakuutus siinä missä muissakin hoitotoimenpiteissä.

Vierailija
118/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykopaattiluusereilta ei kaivata mitään. Tuohan on periytyvä rakennepoikkeama aivoissa.

Mutta kääntöpuolena tietenkin on, ettei kukaan luovuta heillekään kudosta, kun sopivaa luovuttajaa ei ole reisterissä.

Vierailija
119/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani luovuttaa verta säännöllisesti. On myös kantasolurekisterissä, mutta eipä sieltä ole yhteydenottoja tullut. Sperma ei kelpaisi hänen terveydentilaansa koskevan asian takia.

Itsekin olen luovuttanut verta parikymmentä kertaa. Kahdesti on tullut yhteydenotto kantasolurekisteristä ja olen ollut ehdolla luovuttajaksi jollekin tietylle vastaanottajalle, mutta valinta ei sitten kohdistunut minuun.

Munasolujani olen luovuttanut, ne jaettiin kahdelle vastaanottajalle, joista toinen sai solujeni avulla tyttären.

Vierailija
120/367 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤣🤣🤣

Ei voi olla siittiöiden luovutus anonyymiä, kun tuosta tulee isyys ja elatusvelvollisuus. Siksihän siittiöitä ei luovuteta.

No ei tietenkään tule mitään isyyttä eikä elatusvelvollisuutta, kun luovutus tehdään klinikalla asianmukaisesti eikä kännipanolle tai naapurin muijalle muumimukimenetelmällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän